Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-03-29@15:04:48 GMT

دعای مخصوص و اعمال شب و روز اول ماه مبارک رمضان

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۲۰۷۷۵

دعای مخصوص و اعمال شب و روز اول ماه مبارک رمضان

مستحب است در روز اول ماه رمضان ۲ رکعت نماز خوانده شود که در رکعت اوّل حمد و اِنّا فَتَحْنا، در رکعت دوّم حَمْد و هر سوره که بخواهد تا حق تعالی جمیع بدی‌ها را در آن سال از او دور گرداند و تا سال آینده در حفظ خدا باشد.

قدس آنلاین: برخی اعمال مستحب و نیز ادعیه ذکر شده برای خواندن در اولین روز ماه مبارک رمضان به این شرح است: 

دعای روز اول ماه رمضان

«اللهمَ  اجْعلْ صِیامی فـیه صِیـام الصّائِمینَ و قیامی فیهِ قیامَ القائِمینَ و نَبّهْنی فیهِ عن نَومَةِ الغافِلینَ و هَبْ لی جُرمی فیهِ یا الهَ العالَمینَ واعْفُ عنّی یا عافیاً عنِ المجْرمینَ».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«خدایا روزه مرا در این روز مانند روزه روزه‌داران حقیقی قرار داده و اقامه نمازم را مانند نمازگزاران واقعی مقرر فرما و مرا از خواب غافلان هوشیار ساز و هم در این روز جرم و گناهم را ببخش ای خدای عالمیان و از زشتی‌هایم عفو فرما ای عفو کننده از گناهکاران».

برخی از اعمال شب اول ماه رمضان

دعای چهل و سوم صحیفه کامله را در وقت رویت هلال بخواند.

غسل شب اول ماه کند.

در نهر جاری غسل کند و ۳۰ کف آب بر سر بریزد تا تا ماه رمضان آینده با طهارت معنوی باشد.

زیارت قبر امام حسین(ع) کند تا گناهانش ریخته شود و ثواب حجاج و معتمرین آن سال را دریابد.

از این شب ابتدا کند به خواندن هزار رکعت نماز این ماه.

۲ رکعت نماز در این شب بخواند؛ در هر رکعت حمد و سوره و انعام بخواند و سوال کند که حق تعالی کفایت کند او را و نگاه دارد او را از آنچه می‌ترسد و از دردها.

«اللهم ان هذا الشهرالمبارک» را بخواند که در شب آخر ماه شعبان گذشت.

دعای چهل و چهارم صحیفه کامله را بخواند.

بخواند دعای «اللّٰهُمَّ إِنَّ هٰذَا شَهْرُ رَمَضانَ ... إلی آخره» را که سید در کتاب «اقبال» نقل کرده است.

«اللّٰهُمَّ إِنَّهُ قَدْ دَخَلَ شَهْرُ رَمَضانَ. اللّٰهُمَّ رَبَّ شَهْرِ رَمَضانَ الَّذِی أَنْزَلْتَ فِیهِ الْقُرْآنَ وَجَعَلْتَهُ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدیٰ وَالْفُرْقانِ. اللّٰهُمَّ فَبارِکْ لَنا فِی شَهْرِ رَمَضانَ، وَأَعِنَّا عَلَیٰ صِیامِهِ وَصَلَواتِهِ، وَتَقَبَّلْهُ مِنَّا» را بخواند.

«خدایا؛ هر آینه ماه رمضان وارد شد، ماهی که در آن قرآن را فرو فرستادی و آن را دلایل آشکاری از هدایت و شناسایی حق از باطل قرار دادی. خداوندا، در ماه رمضان به ما برکت عطا کن و بر روزه و نمازهایش یاری‌مان فرما و آن را از ما بپذیر».

روایت شده رسول خدا(ص) وقتی ماه رمضان می‌رسید این دعا را می‌خواندند.

خواندن «دعای جوشن کبیر» مستحب است.

دعای حج را بخواند.

اعمال روز اول ماه رمضان

برای روز اول ماه مبارک رمضان اعمال مختلفی در مفاتیح‌الجنان ذکر شده است که در ادامه به آن اشاره می‌شود.

اول، غسل کردن در آب جاری و ریختن ۳۰ کف آب بر سر که در تمام سال باعث ایمنی از جمیع دردها و بیماری‌ها می‌شود.

دوم، کفی از گلاب بر رُو بزند تا از خواری و پریشانی نجات یابد و قدری هم بر سر خود بزند تا در آن سال از سرسام ایمن شود.

سوم، ۲ رکعت نماز اوّل ماه و صدقه دادن.

چهارم، ۲ رکعت نماز به جا آورد که در رکعت اوّل حمد و اِنّا فَتَحْنا، در رکعت دوّم حَمْد و هر سوره که بخواهد تا حق تعالی جمیع بدی‌ها را در آن سال از او دور گرداند و نیز تا سال آینده در حفظ خدا باشد.

پنجم، بعد از طلوع فجر این دعا خوانده شود:

«اَللّهُمَّ قَدْ حَضَرَ شَهْرُ رَمَضانَ، وَقَدِ افْتَرَضْتَ عَلَینا صِیامَهُ، وَاَنْزَلْتَ فیهِ الْقُرآنَ هُدیً لِلنّاسِ، وَبَیناتٍ مِنَ الْهُدی وَالْفُرْقانِ اَللّهُمَّ اَعِنّا عَلی صِیامِهِ، وَتَقَبَّلْهُ مِنّا، وَتَسَلَّمْهُ مِنّا، وَسَلِّمْهُ لَنا فی یسْرٍ مِنَک وَعافِیةٍ، اِنَّک عَلی کلِّ شَیْءٍ قَدیرٌ».

«بار خدایا ماه رمضان فرا رسیده و به تحقیق که تو روزه‌اش را بر ما واجب گردانیدی و قرآن را در آن نازل فرمودی که آن راهنمای مردمان است و نشانه‌های روشن از هدایت و تمییز حق و باطل، بار خدایا ما را بر گرفتن روزه آن یاری کن و از ما بپذیر و بگیر، از ما آن را در سلامتی و برای ما سالم بدار در آسایش  و آن را از ما بپذیر و عافیت خودت که تو بر هر چیز توانایی».

ششم، بخواند دعای چهل و چهارم صحیفه کامله را اگر در شب نخوانده است.

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: دعای روز اول ماه رمضان ماه رمضان اول ماه رمضان ۲ رکعت نماز روز اول ماه ر م ضان آن سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۲۰۷۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاریخ شب‌های قدر در فروردین ۱۴۰۳؛ اعمال اولین شب قدر چگونه است؟

در این ایام مبارک ماه رمضان که ماه مهمانی خدا است وجود شب‌های قدر باعث درخشان‌تر شدن این ماه عزیز شده است در این ساعات نورانی و عرفانی ما را از دعای خود بی نصیب نگذارید. 

شب قدر یا لیله القدر شب نزول قرآن و مقدر شدن امور یک‌ساله انسان‌هاست که از مهمترین و با فضیلت‌ترین شب‌های ماه مبارک رمضان محسوب می‌شود. بر اساس آیات قرآن و روایات، ارزش شب قدر بیش از هزار ماه است. شب قدر شب رحمت الهی و آمرزش گناهان است و در آن، فرشتگان به زمین می‌آیند و بنابر برخی از احادیث شیعه، مقدرات سال آینده بندگان را بر امام عرضه می‌کنند. زمان دقیق شب قدر مشخص نیست ولی بر اساس بسیاری از روایات این شب در ماه رمضان قرار دارد و یکی از شب‌های ۱۹، ۲۱ یا ۲۳ است. شب ضربت‌خوردن امام علی (ع) به شامگاه ۱۸ رمضان و شب ۱۹ رمضان گفته می‌شود. در سحرگاه ۱۹ رمضان سال ۴۰ ق امام علی (ع)، امام اول شیعیان با ضربه شمشیر زخمی شد. این واقعه در مسجد کوفه توسط ابن ملجم مرادی اتفاق افتاد و به شهادت امام علی (ع) در روز ۲۱ رمضان انجامید.

تاریخ شب‌های قدر در فروردین ۱۴۰۳

 اولین شب قدر روز ۱۸ ماه رمضان (شب ۱۹ رمضان) برابر با جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ است.
 دومین شب قدر روز ۲۰ ماه رمضان (شب ۲۱ رمضان) برابر با یکشنبه ۱۲ فروردین ۱۴۰۳ است.
 سومین شب قدر روز ۲۲ ماه رمضان (شب ۲۳ رمضان) برابر با سه شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ است.

 اعمال شب قدر

اعمال شب قدر به دو دسته تقسیم می‌شوند دسته اول اعمالی است که در هر سه شب مشترک بوده و دسته دوم اعمالی که مختص همان شب است.

اعمال مشترک شب‌های قدر

 غسل کردن

علاّمه مجلسی فرموده‌اند: بهتر است غسل این شب‌ها در هنگام غروب آفتاب انجام بگیرد که نماز شام با غسل خوانده شود.

 خواندن ۲ رکعت نماز

در هر رکعت بعد از حمد هفت مرتبه سوره توحید را خوانده و بعد از نماز هفتاد مرتبه گفته شود: «استَغفِرُالله وَ اَتوبُ اِلَیهِ» در روایت آمده از جای خود برنخیزد تا حق تعالی او و پدر و مادرش را بیامرزد.

 باز کردن قرآن

قرآن مجید را باز کرده و در مقابل خود بگذارید و دعای زیر را بخوانید و بعد از آن حاجت خود را از خدا بخواهید: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِکِتَابِکَ الْمُنْزَلِ وَ مَا فِیهِ وَ فِیهِ اسْمُکَ الْأَکْبَرُ وَ أَسْمَاؤُکَ الْحُسْنَی وَ مَا یُخَافُ وَ یُرْجَی أَنْ تَجْعَلَنِی مِنْ عُتَقَائِکَ مِنَ النَّارِ»

 بر سر گرفتن قرآن

قرآن مجید را روی سر بگذارید و بگویید: «اللّهُمَّ بِحَقِّ هذَا الْقُرْآنِ وَ بِحَقِّ مَنْ أَرْسَلْتَهُ بِهِ وَ بِحَقِّ کُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فِیهِ وَ بِحَقِّکَ عَلَیْهِمْ فَلَا أَحَدَ أَعْرَفُ بِحَقِّکَ مِنْکَ»

سپس ده مرتبه بگویید «بِکَ یَا اللّهُ»

ده مرتبه «بِمُحَمَّدٍ»

ده مرتبه «بِعَلِیٍّ»

ده مرتبه «بِفَاطِمَةَ»

ده مرتبه «بِالْحَسَنِ»

ده مرتبه «بِالْحُسَیْنِ»

ده مرتبه «بِعَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ»

ده مرتبه «بِمُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ»

ده مرتبه «بِجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ»

ده مرتبه «بِمُوسَی بْنِ جَعْفَرٍ»

ده مرتبه «بِعَلِیِّ بْنِ مُوسَی»

ده مرتبه «بِمُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ»

ده مرتبه «بِعَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ»

ده مرتبه «بِالْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ»

ده مرتبه «بِالْحُجَّةِ»

سپس هر حاجتی را که دارید، بگویید.

 زیارت امام حسین (ع)

در روایات آمده است که، چون شب قدر می‌شود منادی از آسمان هفتم ندا می‌کند از بطنان عرش که حق تعالی آمرزید هر که را که به زیارت قبر امام حسین (ع) آمده است.

 احیا داشتن

روایت شده است هر کس شب قدر را اِحیا بدارد، گناهانش آمرزیده می‌شود، هرچند به شماره ستارگان آسمان و سنگینی کوه‌ها و پیمانه دریا‌ها باشد.

 خواندن صد رکعت نماز

صد رکعت نماز بخواند که فضیلت بسیار دارد به این صورت که در هر رکعت پس از سوره «حمد» ده مرتبه سوره «توحید» را بخوانید.

 خواندن دعای اللَّهُمَّ إِنِّی أَمْسَیْتُ…

دعای زیر را بخوانید:

«اللَّهُمَّ إِنِّی أَمْسَیْتُ لَکَ عَبْداً دَاخِراً لا أَمْلِکُ لِنَفْسِی نَفْعاً وَ لا ضَرّاً وَ لا أَصْرِفُ عَنْهَا سُوءاً أَشْهَدُ بِذَلِکَ عَلَی نَفْسِی وَ أَعْتَرِفُ لَکَ بِضَعْفِ قُوَّتِی وَ قِلَّةِ حِیلَتِی فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْجِزْ لِی مَا وَعَدْتَنِی وَ جَمِیعَ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ مِنَ الْمَغْفِرَةِ فِی هَذِهِ اللَّیْلَةِ وَ أَتْمِمْ عَلَیَّ مَا

آتَیْتَنِی فَإِنِّی عَبْدُکَ الْمِسْکِینُ الْمُسْتَکِینُ الضَّعِیفُ الْفَقِیرُ الْمَهِینُ اللَّهُمَّ لا تَجْعَلْنِی نَاسِیاً لِذِکْرِکَ فِیمَا أَوْلَیْتَنِی وَ لا [غَافِلا]لِإِحْسَانِکَ فِیمَا أَعْطَیْتَنِی وَ لا آیِساً مِنْ إِجَابَتِکَ وَ إِنْ أَبْطَأَتْ عَنِّی فِی سَرَّاءَ [کُنْتُ]أَوْ ضَرَّاءَ أَوْ شِدَّةٍ أَوْ رَخَاءٍ أَوْ عَافِیَةٍ أَوْ بَلاءٍ أَوْ بُؤْسٍ أَوْ نَعْمَاءَ إِنَّکَ سَمِیعُ الدُّعَاءِ.»

 طلب آمرزش و دعا برای حوائج دنیا و آخرت

علامه مجلسی فرمودند بهترین اعمال در این شب‌ها طلب آمرزش و دعا برای حوائج دنیوی و اخروی برای خود، پدر و مادر و خویشاوندان و برادران زنده و مرده ایشان است.

 فرستادن صلوات

ذکر صلوات: اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحمّدٍ وَ آلِ مُحمّد

 خواندن جوشن کبیر

در بعضی روایات وارد شده است که در این سه شب دعای جوشن کبیر خوانده شود.

اعمال شب ۱۹ ماه رمضان (اعمال اولین شب قدر، شب نوزدهم)

اعمال شب نوزدهم شامل چند عمل از جمله:

 اول

صد مرتبه“اَستَغفُرِاللهَ رَبی وَ اَتوبُ اِلَیه” بگویید.

صد مرتبه “اَللّهُمَّ العَن قَتَلَةَ اَمیرَالمومنینَ” بگویید.

 دوم

دعای زیر را بخوانید:

«یا ذَا الَّذی کانَ قَبْلَ کُلِّشَیْءٍ ثُمَّ خَلَقَ کُلَّشَیْءٍ ثُمَّ یَبْقی وَیَفْنی کُلُّشَیْءٍ یا ذَا الَّذی لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیءٌ وَ یا ذَاالَّذی لَیْسَ فِی السَّماواتِ الْعُلی وَلا فِی الاْرَضینَ السُفْلی وَ لا فَوقَهُنَّ وَلا تَحْتَهُنَّ وَلا بَیْنَهُنَّ اِلهٌ یُعْبَدُ غَیْرُهُ لَکَ الْحَمْدُ حَمْداً لا یَقْوی عَلی اِحْصاَّئِهِ اِلاّ اَنْتَ فَصَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِ

مُحَمِّدٍ صَلوةً لا یَقْوی عَلی اِحْصاَّئِها اِلاّ اَنْتَ»

 سوم

دعای زیر را بخوانید:

«اللَّهُمَّ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتُومِ وَ فِیمَا تَفْرُقُ مِنَ الْأَمْرِ الْحَکِیمِ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ وَ فِی الْقَضَاءِ الَّذِی لا یُرَدُّ وَ لا یُبَدَّلُ أَنْ تَکْتُبَنِی مِنْ حُجَّاجِ بَیْتِکَ الْحَرَامِ الْمَبْرُورِ حَجُّهُمْ الْمَشْکُورِ سَعْیُهُمْ الْمَغْفُورِ ذُنُوبُهُمْ الْمُکَفَّرِ عَنْهُمْ سَیِّئَاتُهُمْ وَ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ أَنْ

عُمْرِی وَ تُوَسِّعَ عَلَیَّ فِی رِزْقِی وَ تَفْعَلَ بِی کَذَا وَ کَذَا» به جای این کلمه حاجت خود را ذکر کند.

tags # ماه رمضان سایر اخبار (تصاویر) لئوپون، پادشاهِ پادشاهان؛ حیوان عجیب و غول‌پیکری که حاصل جفت‌گیری پلنگ و شیر است! چرا نئاندرتال‌ها منقرض شدند و ما ماندیم؟ (تصاویر) چند سال پس از مردن انسان‌ها زمین چه شکلی خواهد بود؟ اسرار تکامل آلت‌ جنسی مردان؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟

دیگر خبرها

  • اولین شب قدر چه اعمالی دارد؟
  • اعمال شب‌ نوزدهم ماه مبارک رمضان
  • تاریخ شب‌های قدر در فروردین ۱۴۰۳؛ اعمال اولین شب قدر چگونه است؟
  • اعمال مخصوص نخستین شب قدر، شب نوزدهم رمضان
  • اعمال مخصوص اولین شب قدر، شب نوزدهم رمضان
  • اعمال توصیه شده برای شب نوزدهم ماه مبارک رمضان
  • نخستین شب قدر چه اعمالی دارد؟
  • اعمال شب نوزدهم ماه مبارک رمضان 19 + اعمال مشترک شب های قدر
  • اعمال شب نوزدهم ماه مبارک رمضان + اعمال مشترک شب های قدر
  • دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی