Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@04:11:55 GMT

کرونا را با مشارکت اجتماعی از بین ببریم

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۲۴۱۱۲

کرونا را با مشارکت اجتماعی از بین ببریم

در حقیقت در کنار تلاش نظام سلامت برای ارتقای توانمندی‌های مردم و ارایه بهترین خدمات به آن ها، مردم می توانند برای بالاتر بردن سطح سلامت خود، در هر سطحی که امروز هست، تلاش کنند. به این روند "ارتقای سلامت" می گوییم. مشارکت مردم در ارتقای سلامت جامعه، نقشی محوری و اساسی دارد.

از طرف دیگر در یکی دو دهه اخیر، رویکرد جدیدی در زمینه شناخت عوامل تأمین کننده سلامت جامعه و مقابله با عواملی که آن را تهدید می کنند پدید آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 این رویکرد که به "مولفه های اجتماعی سلامت" معروف است بیانگر این حقیقت است که تا ۸۰ درصد عواملی که در ایجاد بیماری ها نقش دارند، از عوامل اجتماعی نشأت می گیرند. 

طبیعی است که با سهم چشمگیری که عوامل اجتماعی دارند، نظام سلامت حتی در شرایط آرمانی نیز نمی تواند به تنهایی از عهده تأمین سلامت افراد جامعه برآید.

وقتی درصد عمده ای از بیماری ها ناشی از عوامل اجتماعی هستند، آن چه به وضوح می تواند به تأمین و ارتقای سلامت در جامعه کمک کند، مشارکت اجتماعی مردم در امور مربوط به سلامت خود است.

اپیدمی جهانی حاضر (ناشی از ویروس کرونای جدید)، نمونه ای از تأثیر مشارکت مردم در مقابله با بیماری و تأمین سلامت است. بیماری کووید ۱۹، بیماری ویروسی است که به طور مستقیم یا غیرمستقیم از راه قطرک های تنفسی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. ویژگی های خاص این ویروس، تشخیص و درمان موارد ابتلا را پیچیده کرده است.

وقتی واکسن یا پیشگیری دارویی موثر برای بیماری وجود ندارد، تنها راه مطمئن برای کنترل آن، استفاده از ضوابط پیشگیرانه و مراقبت هایی است که جز با مشارکت مستقیم مردم عملی نخواهد بود.

برای مبارزه با این پاندمی (همه‌گیری جهانی)، مردم باید آگاهی لازم در مورد چگونگی پیشگیری از ابتلا و مقابله با بیماری را کسب کرده و برای عملی کردن این اقدامات توانمند شوند. اقداماتی که نیازی به مداخلات مدرن و پیشرفته تشخیصی و درمانی نداشته و اگر چه در نگاه اول بسیار ابتدایی و بدیهی به نظر می رسند ولی اهمیت فراوان دارند.

مشارکت مردم در رعایت فاصله فیزیکی با دیگران، ماندن در خانه و رعایت شرایط قرنطینه، پرهیز از حضور بی‌مورد در سطح جامعه و حمایت های اجتماعی از افرادی که به هر شکل از این همه گیری آسیب دیده اند، نمود مشارکت جامعه در سلامت خود است. هر قدر جامعه در تقویت این نوع مشارکت تلاش کند و از ظرفیت هایی مانند داوطلبان و همیاران سلامت برای گسترش آن بهره بگیرد، به مهار بحران های سلامت از این دست نزدیک تر خواهد بود.

هفته سلامت امسال از یکم تا هفتم اردیبهشت با شعار محوری حمایت همگانی از مدافعان سلامت برگزار می شود که روز شنبه (پنجم اردیبهشت ماه) با عنوان مردم، همیاران سلامت و مشارکت اجتماعی در مقابله با کرونا نامگذاری شده است.

دکتر نوید محمدی، مختصص طب پیشگیری و اجتماعی  

برچسب‌ها کرونا طب پیشگیری مشارکت اجتماعی پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها هراس جهانی از ویروس کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا طب پیشگیری مشارکت اجتماعی کرونا طب پیشگیری مشارکت اجتماعی مشارکت اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۲۴۱۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود داروهای مخدر و آرام‌بخش های بنزودیازپین به عربستان ممنوع است/لزوم تزریق واکسن مننژیت+فیلم

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت گفت: توصیه ما این است که زائران حتما نسخه انگلیسی دارو و توصیه پزشکشان را به همراه داشته باشند.

سیدعلی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت در پاسخ به خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو پیرامون دارو‌های غیر مجاز و نحوه انتقال داروی بیماران اظهار داشت لیست دارو‌های ممنوعه هرسال توسط وزارت بهداشت عربستان ابلاغ می‌شود که همان لیست سال‌های گذشته است. لیست دارو‌ها را به پزشکان معاینه کننده زائرین داده ایم و وظیفه پزشکان این است که این لیست را به اطلاع زائر برسانند.

وی افزود: از دارو‌های ممنوعه، دارو‌های مخدر است که ورود آن کلا به عربستان ممنوع است. همچنین دارو‌های آرامیخش از خانواده بنزودیازپین مثل خانواده دیازپام نیز ممنوع است.

مرعشی در ادامه تصریح کرد: ورود سایر دارو‌ها ممنوعیتی ندارد، ولی برای اینکه عزیزان زائر در فرودگاه‌های مقصد دچار مشکل نشوند، توصیه ما این است که حتما نسخه انگلیسی دارو و توصیه پزشکشان را به همراه داشته باشند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت در رابطه با واکسن‌های مورد نیاز برای سفر حج گفت: براساس دستورالعمل سعودی واکسن اجباری برای همه کشور‌ها واکسن مننژیت است و برای کشور ما همین واکسن در نظر گرفته شده است و از طریق هلال این واکسن برای همه زائرین تهیه شده است و تا دو هفته قبل از اعزام زائر باید این واکسن تزریق شود.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون لزوم تزریق واکسن کرونا اذعان داشت: فعلا توصیه‌ای برای تزریق واکسن کرونا و آنفولانزا وجود ندارد. واکسن الزامی مننژیت است و نگرانی بابت بیماری کرونا وجود ندارد.

مرعشی در رابطه با بیماری‌های واگیر در میان زائران بیان داشت: رعایت نکات جمعی و فرعی در پیشگیری از بیماری‌های عفونی بسیار مهم است. به هر حال تعداد زیادی زائر از کشور‌های مختلف با بیماری‌های بومی مختلف در یک مکان قرار می‌گیرند و همین امر موجب می‌شود حتی افرادی که سیستم ایمنی قوی دارند به بیماری‌های عفونی مبتلا شوند. اما در صورت بیمار شدن نیاز به قرنطینه نیست.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • پیگیری مطالبات جامعه آزمایشگاهیان کشور
  • همه افراد در شکل گیری سلامت مسئولیت فردی و اجتماعی دارند
  • عمده‌ترین تخلف روانشناسان دارای پروانه عدم رعایت تعرفه ‌هاست
  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • «وقف رضوی» راهکاری برای تحقق شعار سال 1403
  • ذوالنور: کسانی که حجاب غیرکاملی دارند، داغ و درفش نمی‌شوند
  • فعالیت ۷۵۰۰ آزمایشگاه پزشکی در کشور / کرونا؛ تجهیزات آزمایشگاهی را فرسوده کرد
  • جهش تولید با مشارکت مردم نیازمند توجه ویژه دستگاه قضایی است
  • لزوم بازبینی در حرایم بهداشتی دامپروری جهت مشارکت حداکثری مردم در حوزه دام
  • ورود داروهای مخدر و آرام‌بخش های بنزودیازپین به عربستان ممنوع است/لزوم تزریق واکسن مننژیت+فیلم