Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-16@19:44:02 GMT

غیبت امام زمان(عج) نه تصادفی بلکه تدبیر الهی است

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۲۵۳۴۱

غیبت امام زمان(عج) نه تصادفی بلکه تدبیر الهی است

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به این که غیبت امام زمان(عج) نه تصادفی بلکه تدبیر الهی است، گفت: انسان در عصر انتظار باید به دنبال مفسر نص باشد، کسی که بتواند شاخصه های حداقلی امام را داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام والمسلمین «غلامرضا بهروزی لک» در نشست مجازی «انسان عصر انتظار» که به همت پایگاه فقه حکومتی وسائل برگزار شد، با بیان این که متأسفانه ما فلسفه غیبت را خیلی مدنظر قرار نمی دهیم، اظهار داشت: نظریه غیبت باید مبتنی بر علت باشد و بدون مشخص شدن آن نباید فورا وارد بحث شویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

استاد تمام گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم(ع) یادآور شد: بنابراین برای ما نظریه عصر غیبت مبتنی بر نظریه ما است در چرایی نبود امام که این یک بحث مستقلی را می‌ طلبد و سؤال اساسی آن همین است که چرا موجه است امام نباشد؟ فقه سیاسی شیعه هم به این موضوع نپرداخته و دیدگاه خودم این است که غیبت تصادفی نیست بلکه تدبیر الهی است.

 

وی بیان داشت: ما دو برهه داریم یکی حضور امام معصوم است که 250 سال به طول انجامید و دیگری دوره غیبت است؛ سؤال اساسی این است که چرا امام در 250 سال ظاهر بوده ولی الان ظاهر نیست که هرطوری تفسیر کنیم در نظریه انتظار تأثیر گذار است.

 

حجت الاسلام والمسلمین بهروزی لک با بیان این که علت غیبت ترس از قتل امام و استناد به گناه مردم نیست، یادآورد شد: در حقیقت علت اصلی این است که بعد از اکمال ابلاغی دین، نیاز به اشباع تعلیمی داریم یعنی همانطور که به انسان هایی که در طول 250 سال تعلیم شده اند نیاز داریم، یک نوع خودگردانی مبتنی بر کتاب و سنت و میراث معصوم 250 سال هم لازم و ضروری است.

 

وی اضافه کرد: بر این اساس انسان باید دوره خودگردانی را انجام دهد تا زمانی که شرایط تحقق اکمال دین فراهم شود. در شرایط غیبت پس ما یک تراثی را داریم که خرد هم اگر به آن اضافه شود کامل می‌شود؛ یعنی چهار چیز داریم، خرد بشری که ناقص است، کتاب و سنت و تعلیم معصوم که در واقع همان سنت را در 250 سال بسط دادند.

 

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: اگر بحث با این نگاه نگریسته شود می‌ توانیم در مورد نظریه خاص خودمان در مورد انسان عصر انتظار صحبت کنیم؛ حال می گوییم انسان عصر انتظار چون خرد دارد که ناقص است به راهنمایی کتاب و سنت و تراث نیاز دارد دارد؛ سؤال می کنیم آیا خرد کاملا جایگزین دیگر موارد می‌ شود؟ جواب می دهیم خیر چون این همان رویکرد سکولار است و اما سؤال این است که این کتاب، سنت و تراث 250 سال را چگونه باید در زندگی خودمان اجرا کنیم؟

 

وی با بیان این که در نگاه شیعی علاوه بر نص به یک امام معصوم و مفسر نص احتیاج داریم، گفت: در 250 سال آن را داشتیم، حال در دوره غیبت مفسر چه کسی است؟ با نگاه شیعی، اگر انسان عصر انتظار را به خرد عمومی عوام واگذار کنیم سکولار است در نتیجه سؤال این است که آیا خرد انسان های عادی کافی است یا حتما باید سه مورد دیگر هم باشد؟ اگر این گونه هست چه کسی باید آن را درک کند و جامعه را بر اساس آن هدایت کند؟در این جا با بررسی تمام شاخصه به نظریه لزوم ولایت فقیه می رسیم.

پایان پیام/694

منبع: شبستان

کلیدواژه: انسان عصر انتظار مهدویت انسان عصر انتظار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۲۵۳۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام بیش از ۴۳ هزار ماموریت اورژانس در سال ۱۴۰۲

محمود شمسی پور دهکردی رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری با اعلام ثبت ۲۰۴ هزار و ۵۰ تماس با اورژانس ۱۱۵ در پارسال در استان گفت: از این تعداد ۴۳ هزار و ۲۸۷ مورد منجر به اعزام آمبولانس شده است.

وی با اشاره به انجام ۴۳ هزارو ۲۸۷ ماموریت افزود: این ماموریت‌ها شا

بیشتر بخوانید

چهارمین پرواز بالگرد اورژانس هوایی در سال جدید

مل حوادث تصادفی، غیر تصادفی، مسمومیت‌ها و بیماری‌ها در استان می‌باشد که از این تعداد ۲۶ هزار و ۱۴۰ ماموریت مربوط به بیماری‌ها است.

شمسی پور اظهار کرد: از تعداد مأموریت انجام شده ۱۰ هزار و ۴۱۱ مورد مربوط به حوادث تصادفی بوده که نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش ۸ درصدی شاهد بودیم و ۹ هزار و ۲۳۹ مورد ماموریت ناشی از حوادث غیرتصادفی بوده است.

وی، تعداد ماموریت‌های قلبی انجام شده در مدت زمان یاد شده را دو هزار و ۷۵۲ مورد و تعداد مأموریت‌های تنفسی یک هزار و ۸۶۹ مورد اعلام و افزود: در این مدت تعداد ۲۴ هزار و ۴۹۶ مورد مزاحمت تلفنی با مراکز ۱۱۵ استان ثبت شده که این موارد می‌تواند نقش بسزایی در کاهش کیفیت خدمات ارائه شده به مددجویان داشته باشد.

شمسی پور با بیان اینکه در مدت زمان یاد شده ۱۹۳ مورد مسمومیت با گاز مونوکسید کربن که نسبت به سال ۱۴۰۱ کاهش ۳۴ درصدی را داشتیم و تعداد ۳۱ مورد غرق شدگی و تعداد ۵۶ مورد نیازمند به خدمات اورژانس هوایی در استان به مرکز دیسپچ اورژانس استان گزارش شده است که نسبت به پارسال کاهش ۱۸ درصدی را داشته ایم.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • تخریب بقیع؛ اهانت به آیات الهی
  • نشست مهدویت در مدرسه علمیه خواهران نقده
  • اعضای کمیسیون‌های سه گانه فدراسیون انجمن‌های ورزشی مشخص شدند/ در انتظار برگزاری انتخابات
  • جواد خیابانی: تصادفی که داشتم باعث شد نتوانم فوتبال حرفه ای را ادامه دهم / فیلم
  • هشدار امام درباره سکوت کشورهای اسلامی مقابل رژیم صهیونیستی
  • تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی
  • انجام بیش از ۴۳ هزار ماموریت اورژانس در سال ۱۴۰۲
  • برگزاری مراسم دعای زائران رضوی برای پیروزی رزمندگان اسلام
  • استغاثه زائران رضوی برای پیروزی رزمندگان اسلام
  • اقتصاد در انتظار تدبیر!