Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-23@06:40:14 GMT

افزایش کاشت نشای جالیزی نسبت به سال گذشته در تایباد

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۳۱۲۵۵

محمد میری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در تایباد، اظهار کرد: در سال زراعی جاری بیش از ۳۵ میلیون نشای خربزه و هندوانه در ۳۲ واحد گلخانه‌ای به مساحت هشت و نیم هکتار در این شهرستان تولید شد که نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش دارد.

وی با اشاره به مزایای کشت نشایی افزود: صرفه جویی در مصرف آب، مدیریت مطلوب‌تر آفات و بیماری‌ها، تقویت سیستم ریشه‌بندی گیاهان، افزایش عملکرد، تراکم مناسب بوته و استفاده کارآمدتر از زمین و عدم نیاز به تنک کردن، حذف آسیب فیزیکی و حداقل توقف رشد در مرحله انتقال به مزرعه، یکنواختی بیشتر در محصول که به طور معمول در کشت مستقیم کمتر مشاهده می‌شود، صرفه‌جویی در مصرف بذر، کاهش هزینه برای نیروی انسانی و تولید و عرضه محصول به بازار پیش از موعد معمول (زودرس) از مهمترین مزایای این نوع کشت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میری ادامه داد: افزایش بهره‌وری آب به معنی افزایش میزان عملکرد به ازای آب مصرفی است و استفاده از روش کشت نشائی محصولات جالیزی راهی است که می‌تواند موجب صرفه‌جویی 10 تا 15 درصدی آب شود.

وی با توضیح اینکه استفاده از روش کشت نشائی مرحله کاشت گیاه را کوتاه می‌کند و از این طریق آب کمتری مصرف می‌شود، مطرح کرد: استفاده از این روش در کشت علاوه بر کاهش آب، مصرف نهاده‌ها را نیز کم کرده، به نحوی که میزان مصرف بذر محصولات جالیزی در هر هکتار به یک ششم تنزل یافته، همچنین هزینه برخی از عملیات‌های زراعی مانند وِجین نیز با استفاده از روش کشت نشائی کاهش قابل توجهی دارد.

مدیر جهادکشاورزی تایباد عنوان کرد: صرفه جویی اقتصادی در استفاده از روش کشت نشائی در هر یک از محصولات جالیزی متفاوت است چرا که هزینه بکارگیری این روش در کاشت محصولات تابعی از تعداد نشاء مورد استفاده است، به طور مثال در محصولاتی مانند هندوانه و خربزه تعداد نشای مصرفی حدود ۳۵۰۰ تا ۴۵۰۰ در هکتار است که هر کدام میزان هزینه اقتصادی متفاوت دارند اما، در همگی این محصولات صرفه جویی 10 تا 15 درصدی آب با استفاده از روش کشت نشاء اتفاق می‌افتد که از اولویت‌های این مدیریت بشمار می‌رود.

وی یکنواخت و منظم بودن سطح مزرعه، رعایت فاصله بوته‌ها، صرفه‌جویی در تعداد دفعات وِجین و آبیاری مزرعه، تولید محصول یکدست، خاصیت انبارداری بالا و برداشت زود هنگام به همراه قیمت مناسب را از دیگز مزایای کشت نشایی اعلام کرد و افزود: برداشت زود هنگام سبب شده محصولاتی که با این روش کشت می‌شوند از بازارپسندی خوبی برخوردار شده و سود بیشتری را عاید کشاورزان کنند.

میری بیان کرد: 80 درصد سطح کشت جالیز این شهرستان به روش مالچ پلاستیکی انجام می‌شود و میانگین تولید هندوانه و خربزه در هر هکتار به ترتیب ۳۵ و ۱۵ تُن است. سالانه بیش از ۵۰۰ تُن انواع محصولات جالیزی در این منطقه تولید می‌شود و ۶۵ درصد محصولات گلخانه‌ای این شهرستان به نشای خربزه و هندوانه اختصاص دارد.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: سرمایه صرفه جویی در مصرف کشاورزی نیروی انسانی گفتگو با ایلنا محصولات جالیزی صرفه جویی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۳۱۲۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت سکه در جا زد/ طلا کاهشی شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، هر قطعه سکه طرح جدید در معاملات هفته جاری بازار طلا و سکه تهران با هزار تومان کاهش نسبت به دیروز، به ۴۳ میلیون و ۳۹۳ هزار تومان رسید.

سکه بهار آزادی طرح قدیم نیز با بیست هزار تومان افزایش نسبت به روز گذشته، به ۴۰ میلیون و ۴۲۵ هزار تومان رسید.

امروز نیم سکه افزایش ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرد؛ بر این اساس نیم سکه در قیمت ۲۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان داد و ستد شد و ربع سکه ۱۵ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان قیمت خورد.

سکه گرمی نیز بدون تغییر، هفت میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به فروش رفت.

معامله گران همچنین امروز هر گرم طلای ۱۸ عیار را با ۷۳ هزار تومان کاهش قیمت به سه میلیون و ۶۳۸ هزار تومان به فروش رساندند؛ این در حالیست که نرخ هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با کاهش ۳۲ دلاری نسبت به روز گذشته، ۲ هزار و ۳۶۰ دلار قیمت‌گذاری شده بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اسلامی: ارزش سوخت فسیلی صرفه‌جویی شده در نیروگاه بوشهر ۸ میلیارد دلار است
  • ۱۵۰۰ هکتار از اراضی داورزن زیر کشت محصولات جالیزی
  • قیمت سکه در جا زد/ طلا کاهشی شد
  • صرفه جویی ارزی ۳۷ میلیون دلاری با بومی سازی کود سیاه
  • صرفه‌جویی ۲۵۰ مگاواتی برق در شیراز با نصب کنتور‌های هوشمند
  • صرفه‌جویی ۱۵۲ میلیون دلاری در پرداخت یارانه سوخت با اسقاط خودروهای فرسوده در سال ۱۴۰۲
  • ۲ هزار مترمکعب آب در ابرکوه صرفه‌جویی شد
  • صرفه جویی بیش از ۲ هزار متر مکعب آب در شهرستان ابرکوه
  • صرفه جویی بیش از ۲ هزار متر مکعبی آب در شهرستان ابرکوه
  • صرفه جویی در بورس انرژی قیمت پیدا می‌کند