Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت 24-پس از برگزیت و اوج گیری پوپولیست ها در ایتالیا، احتمال جدایی این کشور از اتحادیه اروپا بارها مطرح شده، اما اتفاق نیفتاده است. با این حال، نتایج جدیدترین نظرسنجی ها حاکی از آن است که «ایتالِگزیت» در میانه بحران ویروس کرونا به یک احتمال پررنگ تبدیل شده است.

در حالی که بروکسل به شدت درگیر مناظرات داغ بر سر کمک های مالی به کشورهای آسیب دیده در نتیجه بیماری همه گیر «کووید-19» است، احساسات ضد اتحادیه اروپا در بسیاری از کشورهای عضو اوج گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مساله به ویژه در رابطه با ایتالیا مشهود است که از زمان بحران مالی 2008 با مشکلات گسترده اقتصادی دست و پنجه نرم می کند و در ماه های اخیر هم در میان کشورهای اروپایی، بیشترین آسیب را در پی شیوع بیماری کرونا متحمل شده است.

بلژیک، فرانسه، یونان، ایرلند، ایتالیا، لوکزامبورگ، پرتغال، اسلوونی و اسپانیا همگی انتشار «اوراق بهادار کرونا» را خواستار هستند که به موجب آن، بدهی در میان همه کشورهای عضو بلوک اروپایی تقسیم شود. اما چهار کشور اتریش، فنلاند، آلمان و هلند موسوم به «چهار مقتصد» این پیشنهاد را رد کرده و فعال سازی ساز و کار ثبات اروپایی را خواستار شده اند که به کشورهای عضو این امکان را می دهد تا وام هایی را به شکل خرید اوراق قرضه از بانک مرکزی اروپا دریافت کنند.

در هیچ کجای اروپا میزان نومیدی از رویکرد کلی بلوک به اندازه ایتالیا نبوده است. نتایج جدیدترین نظرسنجی ها در این کشور نشان می دهد که ایتالیایی ها از «اقدامات ناکافی بلوک در واکنش به بحران بیماری همه گیر» نومید و ناراضی هستند. طبق نظرسنجی صورت گرفته در اوایل ماه جاری توسط موسسه «تِکنی» که نتایج آن توسط «اکسپرس» گزارش شد، 49 درصد از مردم ایتالیا طرفدار ترک اتحادیه اروپا و منطقه یورو هستند. این نتیجه نشان دهنده افزایشی 20 درصدی نسبت به 18 ماه پیش است که آخرین نظرسنجی درباره جدایی از بلوک اروپایی انجام شد.

نتایج یکی دیگر از بررسی های اخیر که توسط «ترمومِترو» صورت گرفته، نیز نشان می دهد که حدود 40 درصد از ایتالیایی ها خروج از اتحادیه اروپا و منطقه یورو را خواستار هستند. این مساله دقت و اعتبار نظرسنجی انجام شده توسط «تکنی» را تایید می کند.

همانطور که در نظرسنجی تِکنی ثبت شده، تنها 40.9 درصد از پاسخ دهندگان می خواهند ایتالیا در بلوک اروپایی بماند. 10 درصد دیگر شرکت کنندگان هم یا خواستار این بودند که ایتالیا فقط منطقه یورو را ترک کند یا در برخی موارد می خواستند ایتالیا در منطقه یورو بماند، اما اتحادیه اروپا را ترک کند. این آمار و ارقام حاکی از آن است که اگر ایتالیا همین امروز درباره ماندن در اتحادیه اروپا یا خروج از این بلوک همه پرسی برگزار کند، قطعا طرفداران اروپا در این همه پرسی شکست می خورند.

آنتونیو ماریا رینالدی، از اعضای مجلس نمایندگان «لِگا» و کارشناس اقتصادی، هفته گذشته گفت که آلمان با پیشبرد «یک برنامه اهریمنی» هلند را برای رد کردن تدابیر اوراق بهادار کرونا تحت فشار گذاشته، در حالی که در واقعیت این خود آلمان است که می خواهد این تدابیر اجرایی نشوند.

منبع:  دیپلماسی ایرانی

منبع: ساعت24

کلیدواژه: اتحادیه اروپا منطقه یورو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۳۱۴۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتحادیه اروپا : غزه مثل سطح ماه شده ؛ هیچ چیزی برای زندگی نیست

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  با انتقاد شدید از رفتار اسرائیل در جنگ غزه گفت غزه مثل سطح ماه شده است و هیچ امکاناتی برای زندگی ندارد.

به گزارش عصرایران به نقل از رویترز،‌  "جوزپ بورل" گفت کمک‌هایی که به غزه می‌رسد برای مقابله با «وضعیت فاجعه‌بار انسانی» بسیار اندک و ناکافی است.

بورل همچنین درباره درخواست اسرائیل از فلسطینیان در جنوب نوار غزه برای حرکت به سمت شمال ابراز شک و تردید کرد و گفت: غیرممکن است کسی در آنجا زندگی کند. آب و برق و فاضلاب ندارد. نه خانه ای وجود دارد و نه هیچ چیزی ... "مثل سطح ماه است."

وی افزود: اگر آنها می خواستند غزه را به مکانی تبدیل کنند که هیچ انسانی نتواند در آن زندگی کند، به هدف خود در شمال منطقه غزه رسیدند.

اتحادیه اروپا و بررسی افزایش تحریم ایران

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: اتحادیه اروپا در حال آماده شدن برای گسترش تحریم ها علیه ایران است.

 "جوزپ بورل" روز سه شنبه گفت در واکنش به حمله اخیر ایران به اسرائیل گفت اتحادیه اروپا در حال آماده شدن برای گسترش دامنه تحریم های خود علیه تهران است. 

بورل این اظهارات را پس از ویدئو کنفرانس اضطراری وزرای خارجه اتحادیه اروپا برای بحث در مورد پیامدهای حمله پهپادی - موشکی ایران به اسرائیل مطرح کرد.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به سخنان آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد گفت پس از حمله موشکی - پهپادی ایران، خاورمیانه «در لبه پرتگاه» قرار دارد.

وی در جمع خبرنگاران افزود: امروز وزرا مواضع قاطعانه ای اتخاذ کردند و از همه بازیگران تاثیرگذار منطقه خواستند از پرتگاه دوری کنند تا سقوط نکنند.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار داد اگر هر تحولی در بحران کنونی، اتفاق تشدید کننده تنش داشته باشد خاورمیانه در وضعیت «جنگی کامل» قرار خواهد گرفت.

بورل با بیان اینکه برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در واکنش به حمله ایران به اسرائیل، خواستار گسترش تحریم‌ها علیه ایران شدند،  ادامه داد دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا کار بر روی این پیشنهاد را آغاز خواهد کرد.

عالی ترین مقام سیاست خارجی اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفت: برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا پیشنهادهایی ارائه کردند ... تا اقدامات محدودکننده علیه ایران گسترش یابد.

بورل گفت این پیشنهاد، ساختار فعلی تحریم‌ها علیه ایران را گسترش می‌دهد تا شامل موشک‌ها و احتمالاً محموله‌های ارسال شده برای عوامل تهران در خاورمیانه نیز شود. به گفته او ساختار فعلی تحریم های اتحادیه اروپا، با هدف محدود کردن رسیدن پهپادهای ایرانی به روسیه است.

آلمان، فرانسه و چندین کشور دیگر عضو اتحادیه اروپا علنی از این پیشنهاد حمایت کردند.

بورل اظهار داشت که او خود نیز از این پیشنهاد حمایت می کند و دیپلمات ها در روزهای آینده روی آن کار خواهند کرد تا وزیران بتوانند در نشست دوشنبه آینده در لوکزامبورگ دوباره درباره آن گفتگو کنند.

وی گفت برخی اعضای اتحادیه اروپا نیز احتمال اعمال تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران را مطرح کرده اند.

اما بورل موضع اتحادیه اروپا را تکرار کرد که نیروی قدس نیروی برون مرزی سپاه را نمی توان به عنوان سازمان تروریستی توصیف کرد مگر اینکه یک سازمان ملی در اتحادیه اروپا مشخص کند این نیرو در فعالیت‌های «تروریستی» دخالت داشته است.

وی با بیان اینکه اتحادیه اروپا از وجود چنین موردی اطلاعی ندارد، گفت: از بخش دیپلماسی اتحادیه می‌خواهم دوباره این موضوع را بررسی کند.

بورل گفت که همه وزرای 27 کشور عضو اتحادیه اروپا حمله ایران را به شدت محکوم  و بر تعهد خود به امنیت اسرائیل تاکید کردند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ایتالیا: اتحادیه اروپا بر سر تحریم ایران به اجماع رسیده است
  • مجارستان: رهبری اروپا ضعیف شده است
  • بورل: غزه مثل سطح ماه شده؛ هیچ چیزی برای زندگی نیست
  • فقر و محرومیت اجتماعی؛ دغدغه اصلی رای‌دهندگان در آستانه انتخابات پارلمان اروپا
  • اتحادیه اروپا : غزه مثل سطح ماه شده ؛ هیچ چیزی برای زندگی نیست
  • همکاری راهبردی اتحادیه اروپا و ژاپن در بخش مواد پیشرفته آغاز شد
  • یک چهارم نهایی لیگ اروپا؛ کار دشوار لیورپول و میلان برای صعود
  • اتحادیه اروپا نقض تحریم توسط کشورهای عضو را جرم‌انگاری کرد
  • داور سرشناس برای بازی برگشت سیتی-رئال
  • اورساتو داور من‌سیتی - رئال شد؛ ماکلیه داور بایرن - آرسنال