Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-16@15:22:37 GMT

پلاسمابات چیست؟

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۳۲۸۸۳

پلاسمابات چیست؟

شرکت مایکروسافت با راه‌اندازی یک چت‌بات (Chat Bot) به نام "پلاسمابات" قصد دارد اهدا کنندگان پلاسمای خون را شناسایی کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نتایج بررسی‌های محققان نشان می‌دهد پلاسمای خون بهبود یافتگان بیماری کووید-۱۹ می‌تواند به درمان افراد مبتلا به این بیماری کمک کند. زمانی که ویروس به بدن انسان وارد می‌شود، سیستم دفاعی برای مبارزه با آن، آنتی بادی تولید می‌کند، در صورتی که فرد بیمار بهبود پیدا کند، این آنتی بادی در خون او باقی می‌ماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پلاسما درمانی، روش نوینی نیست و از قرن هفدهم توسط پزشکان استفاده شده است.

 شرکت مایکروسافت برای  راه‌اندازی پلاسمابات، در حال همکاری با چند شرکت دارویی است تا افرادی که از بیماری کرونا نجات یافته‌اند، بتوانند پلاسمای خون خود را اهدا کرده و به بیماران دیگر کمک کنند. طی چند روز آینده مایکروسافت قصد دارد از ابزاری به نام "پلاسمابات" (Plasmabot) رونمایی کند؛ این بات به کسانی که تمایل دارند پلاسمای خون خود را اهدا کنند، کمک می‌کند خود را برای بررسی توان اهدای پلاسما آزمایش کنند.

پلاسمابات که قرار است در بستر وب و شبکه‌های اجتماعی در دسترس افراد قرار بگیرد، سوال‌هایی را مطرح خواهد کرد و بر اساس پاسخ کاربران به آن‌ها، می‌تواند تشخیص دهد که شخص متقاضی امکان اهدای پلاسما دارد. این سوال‌ها درباره داروهای مصرفی، بیماری خاص و حساسیت‌های فرد متقاضی است. اگر فردی واجد شرایط اهدای پلاسمای خون باشد، اطلاعاتی درباره این روند دریافت خواهند کرد.

هدف این شرکت از توسعه ابزار جدید جذب هر چه سریع‌تر علاقه‌مندان به اهدای پلاسما است، زیرا شیوع بیماری کرونا در بعضی شهرهای دنیا به نقطه اوج خود رسیده است. به گفته مسئولان مایکروسافت دو روش برای استفاده از پلاسمای جمع آوری شده افراد وجود دارد؛ در روش اول می‌توان پلاسمای خون افراد بهبود یافته را مستقیما به مبتلایان کرونا تزریق کرد و در روش دوم  می‌توان از آنتی‌بادی‌ها به منظور توسعه یک دارو بهره گرفت.

در صورتی که این پروژه‌ با موفقیت رو به رو شود، جان بسیاری از افراد در سراسر دنیا نجات خواهد یافت. 

کد خبر 420449

منبع: ایمنا

کلیدواژه: ویروس کرونا درمان مایکروسافت پلاسما درمانی آخرین اخبار ویروس کرونا شیوع کرونا کرونا در جهان کرونا ویروس شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق اهدای پلاسما پلاسمای خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۳۲۸۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنان باردار به مراقبت بیشتری در برابر سرخک نیاز دارند

اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO) موارد ابتلا به سرخک پس از کاهش چشمگیر سطح واکسیناسیون در دنیا طی چند سال اخیر به ویژه در پی همه‌گیری کرونا در شماری از کشورها به میزان قابل توجهی شدت یافته است، پزشکان با تاکید بر اقدامات بهداشتی لازم برای تمام افراد، توصیه می‌کنند گروه‌های آسیب‌پذیر بیش از سایرین از خود در برابر این بیماری مراقبت کنند.

 سازمان جهانی بهداشت در آخرین گزارش خود در اواسط سال گذشته (۲۰۲۳) منتشر کرد: میزان مرگ و میر ناشی از سرخک در سراسر جهان در سال ۲۰۲۲ میلادی ۴۳ درصد افزایش یافته است.

شعبه اروپایی سازمان جهانی بهداشت نیز پیش‌تر نسبت به افزایش چشمگیر موارد ابتلا به سرخک در قاره سبز هشدار داد.

سرخک یک بیماری ویروسی بسیار مسری است و می‌تواند منجر به عوارض جدی شود و حتی می‌تواند کشنده باشد.

پزشکان می‌گویند به افرادی که دو دُز واکسن سرخک دریافت نکرده‌اند، توصیه می‌شود مراقب باشند به این بیماری مبتلا نشوند.

بنابر گزارش ان‌اچ‌کی، در ژاپن بیشتر افراد ۵۰ ساله یا مسن‌تر در دوران کودکی به دلیل فقدان سامانه‌های معمول واکسیناسیون در آن روزها، واکسن دریافت نکردند. برای نسل‌های بعد از این افراد، سامانه‌های واکسیناسیون معمولی حدود ۳۰ سال تنها یک واکسن ارائه می‌کردند به این معنی که احتمال دارد این نسل‌ها مصونیت کافی به دست نیاورده باشند.

متخصصان تاکید دارند اگر نمی‌دانید که آیا ایمنی کافی در برابر سرخک دارید یا خیر، به شما توصیه می‌شود که آزمایش آنتی‌بادی را در مراکز پزشکی انجام دهید و تأیید کنید که آیا واکسیناسیون ضروری است یا خیر.

همچنین زنان باردار به ویژه باید در مقابل ابتلا محتاط باشند. گفته می‌شود زنان باردار در صورت ابتلا به سرخک در معرض خطرات بالای عوارض آن قرار خواهند گرفت. ابتلا به این بیماری می‌تواند خطر سقط جنین و زایمان زودرس را افزایش دهد. برای زنانی که قصد بارداری دارند مهم است که خطر ابتلای خود را از قبل با انجام اقداماتی مانند آزمایش آنتی‌بادی بررسی کنند و از آنها خواسته می‌شود که در صورت لزوم، واکسینه شوند.

علاوه به این، هنگامی که به کشورهای خارجی و مناطقی سفر می‌کنید که موارد بیشتری از ابتلا به سرخک در آنها گزارش شده است به شما توصیه می‌شود اقداماتی مشابه اقدامات مربوط به زنان باردار انجام دهید و پس از بازگشت به کشور خود، وضعیت جسمانی‌تان را به دقت بررسی کنید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر خبرها

  • این بیماری در کمین کسانی که زبانشان تلخ می‌شود
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • ارتباط شاخص توده بدنی با بیماری قلبی در افراد مبتلا به دیابت
  • ارتباط شاخص توده بدنی با بیماری قلبی در افراد دیابتی
  • سونامی دیابت در ایران/ بسیاری از مبتلایان به دیابت از بیماری خود بی اطلاع هستند
  • اگر این ۵ نشانه را دارید به بیماری جدی مبتلا شده اید
  • توصیه‌هایی برای پیشگیری از بیماری‌های شایع در فصل بهار/ از آلرژی فصلی تا ابتلا به آنفلوآنزا و کرونا
  • زنان باردار به مراقبت بیشتری در برابر سرخک نیاز دارند
  • ۵ نشانه خطر نشانه اینکه به بیماری جدی مبتلا هستید
  • ۵ نشانه خطر که شما به بیماری جدی مبتلا هستید