Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ در سالی که «جهش تولید» نام گرفته و تولیدکننده در رویارویی با همه سختی‌ها و مشکلات، تولید می‌کند و محصول سبد غذایی خانوار را تأمین می‌کند اکنون در شرایطی قرار گرفته که ناچار است برای جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر و از بین رفتن همه دارایی‌اش، اقدام به از بین بردن مرغ‌هایش کند.

اگر بتوان توجیهی برای کشتن جوجه‌ها پیدا کرد به‌طور قطع برای زنده به گور کردن مرغ‌ها نمی‌توان دلیلی تراشید و باید پیش از آنکه منتظر دیدن فیلم و عکس این واقعه باشیم برایش فکری کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس هیأت مدیره اتحادیه مرغداران مرغ تخمگذار استان تهران درباره اتفاق اخیر دفن جوجه‌ها و گذشته‌ای که موجب وقوع این حادثه شد در گفتگو با خبرگزاری تسنیم اگرچه معدوم‌سازی جوجه‌های یک روزه را در چرخه تولید آن باتوجه به اینکه امکان تشخیص صد درصد مرغ یا خروس بودن آن‌ها وجود ندارد، در همه جای دنیا امری معمول می‌داند به‌‎طوریکه سالانه میلیارد‌ها قطعه جوجه خروس در دنیا نابود می‌شود و راهی دیگری هم نیست، اما این معدوم‌سازی را خاص واحد‌های مرغ تخمگذار می‌داند و می‌گوید در واحد‌های مرغ گوشتی جوجه‌های مرغ و خروس را جدا نمی‌کنند و همه را پرورش می‌دهند.

ناصر نبی‌پور میزان جوجه‌ریزی برای واحد‌های مرغ گوشتی در کشور را ماهانه بین ۱۰۰ تا ۱۳۰ میلیون قطعه در نوسان می‌داند و اضافه می‌کند: از آنجا که هرساله برای تعطیلات نوروز واحد‌های گوشتی بالغ‌بر ۱۱۵ میلیون قطعه جوجه می‌ریختند، اما این میزان در بهمن ۱۳۹۸ افزایش پیدا کرد و به ۱۳۰ میلیون قطعه رسید.

به گفته نبی‌پور، افزایش جوجه‌ریزی همراه با افزایش مصرف است، اما واحد‌های گوشتی، همان جوجه‌هایی را هم که در بهمن و اسفند ۹۸ خریداری و پرورش دادند نتوانستند بفروشند تا آنجا که با کاهش قیمت عمده‌فروشی مرغ گوشتی به کیلویی ۶۵۰۰ تومان در اسفند و فروردین، ایشان بالغ‌بر ۳ هزار تومان در هر کیلو در قیمت نهایی تولید ضرر کردند.

عضو هیأت موسس اتحادیه مرکزی مرغداران میهن این کاهش تقاضا را ناشی از شیوع ویروس کرونا اعلام می‌کند تا آنجا که باعث شد مصرف مرغ گوشتی ۳۰ تا ۳۵ درصد پایین بیاید؛ این کاهش مصرف ناشی از تعطیلی تالار‌های پذیرایی، رستوران‌ها، مراکز تهیه غذا و فست‌فودها، عدم برگزاری مراسم عروسی و ختم و ... بود و سبب شد تا قیمت عرضه مرغ در بازار مصرف به کیلویی ۹ هزار تومان هم برسد. در این شرایط وقتی مرغداران نتوانستند مرغ تولیدی خود را که از اواخر بهمن جوجه‌ها را ریخته بودند در بازار بفروشند و واحد‌ها را تخلیه کنند، از خرید جوجه یک روزه جدید در فروردین نیز خودداری کردند.

نبی‌پور با اشاره به مدت زمان پروار جوجه‌ها خاطر نشان می‌کند که مرغداران مرغ گوشتی که مرغ‌ها را پس از یک دوره ۳۵ تا ۴۰ روزه به بازار مصرف عرضه می‌کردند با آمدن کرونا و کاهش مصرف، مرغ‌ها را کشتار نکردند و هم‌اکنون مرغ‌ها در مرغداری‌ها مانده‌اند و حتی نهاده برای تغذیه و دارو و واکسن برای نگهداری آن‌ها نیست.

او درباره نبود نهاده مورد نیاز مرغداری‌ها کمی به عقب برمی‌گردد و در این‌باره یادآور می‌شود که در اسفندماه ۹۸، ذرت و سویا ناپدید شد و هر کیلوگرم سویا از ۲۴۵۰ تومان به ۴ هزار تومان و هر کیلو ذرت از ۱۳۵۰ تومان به ۲۶۵۰ تومان افزایش قیمت پیدا کرد؛ در ادامه این افزایش قیمت، مرغداری‌ها با کمبود نهاده روبه‌رو شدند و اکنون حتی ارز هم برای ترخیص نهاده‌هایی که در بنادر هست پیدا نمی‌شود.

بیشتر بخوانید:ماجرای کشتار دسته جمعی جوجه‌های یکروزه در خراسان جنوبی چه بود؟

به‌گفته نبی‌پور بالغ بر ۲ میلیون تن نهاده در بنادر هست که نزدیک به ۴ ماه است به واردکننده ارز مورد نیاز برای واردات سویا و ذرت را نمی‌دهند. البته وزارت جهاد کشاورزی سامانه بازارگاه را برای عرضه برخی نهاده‌های دامی راه‌اندازی کرده که شرکت‌های واردکننده نهاده‌ها را در این سامانه عرضه می‌کنند، اما متأسفانه این سامانه محلی برای دلالی شده است.

مرغ‌ها زنده دفن می‌شوند

عضو هیأت موسس اتحادیه مرکزی مرغداران میهن ادامه می‌دهد از یک سو مرغداران، مرغ‌هایی را که پرورش داده‌اند روی دستشان مانده و وزن مرغ‌ها به بالای ۳ کیلوگرم رسیده و نهاده برای خوراک آن‌ها و دارو و واکسن برای نگهداری آن‌ها وجود ندارد و از سویی خریداری هم پیدا نمی‌شود آن‌ها را از ایشان بخرد که چنانچه این رویه به همین صورت ادامه پیدا کند به زودی مرغداران، مرغ‌هایشان را زنده به گور خواهند کرد.

نبی‌پور با اشاره به اقدامات ستاد تنظیم بازار تصریح می‌کند که این ستاد در بهمن ۹۸ به واحد‌های گوشتی گفته بود ۱۱۵ میلیون قطعه جوجه برای اسفند بریزند تا بازار شب عید تنظیم شود، اما اکنون این مرغ‌ها بیش از ۲ ماه است در مرغداری‌ها مانده و خریدار ندارد و حتی کیلویی ۵ هزار تومان هم از آن‌ها نمی‌خرند. شرکت پشتیبانی امور دام هم به مرغداری‌ها گفته مرغ‌های با وزن بیش از ۱۸۰۰ گرم را از آن‌ها نمی‌خرد که در پی اعتراضات اتحادیه و مرغداران این عدد تا ۲۲۰۰ گرم افزایش پیدا کرد، اما مرغ‌ها همچنان در مرغداری‌ها مانده‌اند و وزنشان در حال حاضر به بالای ۳ کیلوگرم رسیده است.

رییس هیأت مدیره اتحادیه مرغدارن مرغ تخمگذار استان تهران با اشاره به قیمت هر قطعه جوجه یک روزه که از ۵ تا ۶ هزار تومان در بهمن پارسال به ۲۰۰ تومان در اردیبهشت امسال رسیده، می‌گوید با این حال واحد‌های تولیدکننده جوجه یک روزه حتی اگر مفت هم جوجه‌ها را بدهند مرغدار آن را نمی‌خرد.

بنا به گفته نبی‌پور جوجه یک روزه ۲۴ ساعت پس از خروج از تخم باید خریده و به واحد گوشتی برود در غیر این صورت باید از بین برود و در جریان اخیر هم حدود ۱۵ میلیون قطعه جوجه زنده به گور شدند.

او هشدار می‌دهد با عدم جوجه‌ریزی واحد‌های مرغ گوشتی در فروردین و اردیبهشت به‌دلیل عدم فروش مرغ‌های تولیدی‌شان، کشور در خردادماه با کمبود شدید عرضه گوشت مرغ و حتی تخم‌مرغ روبه‌رو خواهد شد.

او در پاسخ به این پرسش که نقش بخش خصوصی و دولت در کشتن جوجه‌ها و در ادامه نابسامانی بازار مرغ چگونه است، می‌گوید: بخش خصوصی در ماجرای کشتار جوجه‌ها مقصر نیست چراکه هشدار‌های لازم را در اسفند و بهمن‌ماه پارسال به بانک مرکزی، وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی داده بود. در اواخر بهمن ۹۸ به بانک مرکزی نامه نوشتیم و درخواست تخصیص ارز برای ترخیص نهاده‌ها کردیم، اما بانک مرکزی پول مورد نیاز را تامین نکرد. وزارت صمت هم می‌گوید به بانک مرکزی نامه نوشته‌ایم، اما بانک ارز لازم را نداده است؛ بنابراین در این شرایط چه راهی برای تولیدکننده می‌ماند که جلوی ضرر و زیان بیشتر را بگیرد یا خود را به نابودی بسپارد؟

منبع: انتخاب لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 مرغداری مرغ واحد های مرغ جوجه یک روزه میلیون قطعه زنده به گور بانک مرکزی هزار تومان مرغداری ها قطعه جوجه مرغ گوشتی نهاده ها جوجه ها واحد ها نبی پور مرغ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۳۳۵۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خریدار سکه سارق از آب درآمد

رییس پلیس فتای استان البرز از دستگیری سارق خریدار سکه در سایت دیوار در یکی ‌از مناطق شهرستان کرج خبر داد.

به گزارش مشرق، سرهنگ رسول جلیلیان عنوان کرد: در پی مراجعه یکی از شهروندان به پلیس فتای البرز مبنی بر اینکه تعدادی سکه خود را از طریق سایت دیوار به فروش گذاشته و پس از ۲۴ ساعت حساب بانکی وی بسته شده است، بررسی پرونده در دستور کار مأموران پلیس فتای استان قرار گرفت.

وی افزود: کارشناسان با استفاده از اقدامات پلیسی، متهم را در یکی از مناطق کرج شناسایی و طی عملیاتی غافلگیرانه وی را دستگیر و به پلیس فتا منتقل کردند. متهم با استفاده از سایت و برنامه دیوار فروشندگان سکه و طلا را در مناطق مختلف شهر شناسایی و با فریب آنان مبالغی را از افراد دریافت می کرده است.

جلیلیان گفت: فرد دستگیر شده پس از انتقال به پلیس فتا در بازجویی تخصصی ابتدا منکر هرگونه کلاهبرداری در سایت مذکور شد اما پس از مواجهه با مستندات پلیسی به بزه انتسابی اعتراف کرد. تاکنون ۱۵ نفر از مالباختگان شناسایی شده‌اند و احتمال می‌رود ۱۰۰ مالباخته دیگر از سراسر کشور به این شیوه مورد کلاهبرداری قرار گرفته باشند.

رئیس پلیس فتای استان البرز در پایان در خصوص آگهی‌های درج شده در سایت‌های آگهی مانند دیوار و شیپور متذکر شد: کاربران باید مراقب باشند تا در دام کلاهبرداران در فضای سایبری گرفتار نشوند و قبل از واریز هرگونه وجه از صحت و سلامت معامله مطمئن شوند.

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • پرورش مرغ گوشتی در خانه آسان شد!
  • هدفگذاری ۳۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در ساری
  • خریدار سکه سارق از آب درآمد
  • قیمت جدید مرغ اعلام شد/ اعلام جزییات
  • جوجه ریزی در مرغداری‌های خراسان جنوبی ۲۲ درصد افزایش یافت
  • کمبودی در عرضه مرغ ایام نوروز و ماه رمضان نداریم
  • آیا قولنامه با مبایعه نامه تفاوت دارد؟
  • افزایش ۲۲ درصدی جوجه ریزی در واحد‌های پرورش مرغ خراسان جنوبی
  • چهار تن فرآورده‌های خام دامی در قم معدوم شد
  • موش غول‌پیکری که در مترو نیویورک پیدا شده را ببینید / پلیس سعی می‌کند زنده بگیردش (فیلم)