Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشکلات شبکه آموزش دانش‌آموزی یا «شاد» نشان می‌دهد که این برنامه تنها برای ارائه یک «گزارش خوش‌نما» ساخته‌شده و این اپ برای حل مشکل مسئله آموزش مجازی خام‌تر از این حرف‌هاست که بتوان آن‌طور که وزیر آموزش‌وپرورش به آن می‌بالد، به آن افتخار کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش‌وپرورش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، شیوع ویروس کرونا در کشور با تمام مشکلاتی که ایجاد کرده، ایرادها و نواقص بسیاری از زیرساخت‌ها در بخش‌های مختلف را هم آشکار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حوزه آموزش‌وپرورش هم از این قاعده مستثنا نبوده و ساختار سنتی آن در برابر حمله ناجوانمردانه کرونا به ما، غافلگیر شد و از پای درآمد.

کرونا ثابت کرد به آموزش مجازی فکر نکرده‌ایم
باوجود بلاخیز بودن جغرافیای کشور و تعطیل شدن بسیاری از روزهای سالهای اخیر که به دلایل مختلف ازجمله آلودگی، سیل و  زلزله مواجه است ، آموزش‌وپرورش هم نشان داده، قصد و اراده‌ای برای تقویت ساختارهای آموزش مجازی نداشته است به‌گونه‌ای که در سخت‌ترین شرایط آلودگی هوا و تعطیلی مدارس هم نتوانست کاری برای دانش‌آموزان کلان‌شهرها انجام دهد جز اینکه جلسات جبرانی را در روزهای تعطیل توصیه نماید که خود این امر به هزینه خانوارها منجر می‌شد.

کرونا سنگ محک سخت آموزش‌وپرورش
حالا کرونا آمده و به جان تمام ساختارهای معیوب و ناقص و ناکافی افتاده است و تا اینجا وزارت بهداشت و درمان، آن‌هم با ازخودگذشتگی مردم و پرستاران تا حدودی توانسته شرایط را مدیریت کند تا مسئله کرونا به بحران تبدیل نشود. تلاش آموزش‌وپرورش مثل غالب اقدامات قبلی به بخشنامه و دستورهای منطقه‌ای که به سرنوشت‌های معلومی نمی‌رسد منتهی شد.

شاد می‌آید؟ شاد نمی‌آید؟
بعد از مدت‌ها از آزمودن راه‌حل‌های مختلف و متنوع بالاخره و باکش و قوس‌های فراوان وزیر آموزش‌وپرورش با مسرت و از طریق حساب توییتر خود از راه‌اندازی شبکه آموزش دانش‌آموز یا همان «شاد» خبر داد. تا اینجای ماجرا بارقه امیدی برای تغییر روشن شد اما این قضیه مثل خیلی از شیوه‌های قبلی اقدامات وزارت در برابر ازکارافتادن سیستم آموزشی باوجود نمای زیبا، درون پردرد و غصه‌ای داشت.

شاد برای اثرگذاری نیاز به چیزهایی دارد که دانش‌آموزان و معلمان ندارند

اصل ماجرا اینجاست که برنامه شاد یک برنامه بر پایه اینترنت است و سخت‌افزارهای ویژه‌ای مثل گوشی‌های هوشمند تلفن جدید دارای سیستم‌عامل اندروید و یا لپ‌تاپ و یا رایانه است و این‌ها دقیقاً همان چیزهایی هستند که داشتن آن‌ها برای بسیاری از دانش‌آموزان مناطق محروم کشور و حتی والدینشان آرزویی دور از دسترس به‌حساب می‌آید.

قیمت روزافزون موبایل و تجهیزات سخت‌افزاری

با بسته شدن مرزها و کاهش ترددهای تجاری و شاید به دلایل متعدد دیگر ورود گوشی تلفن همراه به کشور کاهش یافت و در بازار همیشه ملتهب تلفن همراه و تجهیزات مرتبط که حالا ازقضا برای استفاده شاد موردنیاز است، افزایش قیمت ناگهانی و روزافزون را شاهد هستیم به‌گونه‌ای که در ساعات مختلف روز هم قیمت‌های متفاوتی از فروش این تجهیزات از بازار شنیده می‌شود. به این دلایل و این وضعیت بیفزایید افزایش قیمت دلار را که دمار از روزگار قیمت موبایل در آورده است.

آیا واقعاً این برنامه برای ایران طراحی شده است؟
وجود محرومیت در بین دانش‌آموزان بسیاری از نقاط دورافتاده و حتی حاشیه‌نشین نقاط مرکزی کشور، واقعیتی است که بارها مسئولین و مدیران دولتی و آموزش‌وپرورش به آن اذعان کرده‌اند و موضوعی نیست که بتوان آن را پنهان کرد و نادیده گرفت. حالا با دانستن این موضوع وقتی برنامه‌ای با این نیاز به سخت‌افزار گران‌قیمت تهیه می‌شود باید در مورد حساب‌شده و برنامه‌ریزی‌شده بودن اپلیکیشن شاد، به شدت تردید کرد.

«شاد»یِ آموزش‌وپرورش؛ شرمندگی والدین!
یک فروشنده موبایل و تجهیزات ارتباطی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا می‌گوید: من مالک فروشگاه تلفن همراه هستم که سه روزی است با اجازه ستاد مبارزه با کرونا مغازه خود را بازکرده‌ام و در این چند روز با صحنه‌هایی مواجه شده‌ام که واقعاً انسان را به گریه وا‌می‌دارد.

وی با تلخی می‌افزاید: پدرانی را دیده‌ام که با یک گوشی قدیمی اندروید با ورژن پایین به مغازه می‌آیند که به دلیل قدیمی بودن نسخه اندروید قادر به نصب شاد (اپلکیشن آموزش از راه دوره آموزش‌وپرورش) نیستند ورژن گوشی نیز قابل ارتقا نیست.
این فروشنده و تعمیرکار موبایل می‌گوید: همچنین والدینی را دیده‌ام که با یک گوشی خراب جهت تعمیر مراجعه می‌کنند ولی متأسفانه گوشی قابل‌استفاده نبوده و حتی در صورت تعمیر هم ، به خاطر قدیمی بودن نرم‌افزار سیستم‌عامل، گوشی ، قابلیت نصب برنامه شاد را ندارد و یا والدینی دیده‌ام که همراه فرزند خود جهت خرید ارزان‌ترین گوشی اندروید جهت استفاده از برنامه شاد مراجعه می‌کنند که پس از شنیدن قیمت‌ها شرمگین از فرزند خود مغازه را ترک می‌کنند.

حتی این فروشنده که مستقیماً با این مسئله روبرو بوده عمق دردناک ماجرا را درک کرده و می‌گوید: ای‌کاش وزارت آموزش‌وپرورش بجای واژه شاد از یک واژه دیگری برای اپلکیشن خود استفاده می‌نمود تا حداقل اسم واژه شاد معنی خود را برای خانواده‌ها از دست ندهد.

حالا که شاد به‌طور مطلوب کار نمی‌کند، معلمان باید توبیخ و تهدید شوند؟ 

تازگی‌ها کار به‌جایی رسیده بود که ناکارآمدی شاد را حداقل در یک استان به گردن معلمان و عدم نصب این نرم‌افزار از طرف آن‌ها انداختند بدون اینکه به این نکته اشاره کنند که نه اینترنت رایگان به همه معلم‌ها رسیده و نه لپ‌تاپ، تبلت یا حداقل گوشی هوشمندی از طرف آموزش‌وپرورش در اختیار آن‌ها قرار گرفته است.

این آش تهدید معلمان آن‌قدر شور شد که حمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس متذکر شد: آموزش‌وپرورش در موضوع شبکه شاد باید انعطاف داشته باشد؛ اجبار کردن و تهدید معلمان که حتماً باید شاد را نصب کنند و در غیر این صورت پرونده به هیئت تخلفات اداری ارسال می‌شود در شأن آموزش‌وپرورش و معلمان نیست.

وی با اشاره به اینکه برخی معلمان و دانش‌آموزان برای نصب شاد گوشی ندارند، اظهار کرد: برخی هم ممکن است گوشی آن‌ها مدل‌پایین باشد که نیاز به ارتقا دارد از سوی دیگر مشکل اینترنت هم وجود دارد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: برخی خانواده‌ها اعتقاد ندارند که به فرزند خود گوشی بدهند و برخی دیگر سر کار هستند و دانش‌آموز باید منتظر بماند تا پدر و مادر از سرکار برگردند بنابراین نمی‌تواند در ساعات تعیین‌شده از آموزش‌ها استفاده کند همچنین برخی معلمان هم فرزند دانش‌آموز دارند که ممکن است در ساعات تدریس معلم، کلاس درس فرزندش برگزار شود.

وی ادامه داد: اگر آموزش‌وپرورش بر شبکه شاد اصرار دارد باید گوشی لازم را در اختیار معلمان قرار دهد که بازهم دانش‌آموزان مشکل‌دارند.

با «شاد» باشید وقتی‌که پول اینترنت هم نیست

عدم وجود زیرساخت مناسب اینترنت در بسیاری از نقاط کشور که آن‌هم به دلیل کم‌کاری وزارت ارتباطات در ایجاد شبکه ملی اطلاعات ایجادشده و حالا نبود زیرساخت سخت‌افزاری در دست کاربران که استفاده از آن را ناممکن ساخته نشان می‌دهد، مطالعه درستی در مورد امکان‌سنجی کاربرد این برنامه انجام نشده است.

از طرف دیگر هزینه گزاف اینترنت هرچند مشکل اصلی هم نیست و مشکلاتی مثل قطع وصلی‌های مداوم، انبوه کاربرانی که درآن‌واحد آنلاین شده و راه را بر دیگران می‌بندند و بسیاری ازاین‌دست مسائل که باید در فرصتی دیگر به آن پرداخت، نشان می‌دهد «شاد» تنها برای ارائه یک گزارش خوش‌نما ساخته‌شده و این اپ برای حل مشکل مسئله آموزش مجازی خام‌تر از این حرف‌هاست که بتوان آن‌طور که وزیر آموزش‌وپرورش به آن می‌بالد، به آن افتخار کرد.

تحصیل رایگان فراموش ‌شده و دولت ها قانون اساسی را زیر پا گذاشته اند

اصل سی ام قانون اساسی می‌گوید: «دولت‌ موظف‌ است‌ وسايل‌ آموزش‌وپرورش‌ رايگان‌ را براي‌ همه‌ ملت‌ تا پايان‌ دوره‌ متوسطه‌ فراهم‌ سازد وسايل‌ تحصيلات‌ عالي‌ را تا سر حد خودكفائي‌ كشور به‌طور رايگان‌ گسترش‌ دهد.»

در این اصل از قانون اساسی که حقوق حقه بلا تردید مردم را معین می سازد، نه خبری از مدارس با هزار نام مختلف پولی هست و نه در این مورد جدید اثری از هزینه گزاف آموزش مجازی در آن دیده می شود. باید در فرصتی دیگر به این بیندیشیم که مدافع قانون اساسی چه طور برخلاف قانون اساسی عمل کرده است و کدام مجلس می توانست یا می تواند از حقوق مردم دفاع کند؟

انتهای پیام/4145/

منبع: آنا

کلیدواژه: وزیر آموزش و پرورش وزارت ارتباطات محسن حاجی میرزایی شاد حمایت میرزاده آموزش وپرورش آموزش مجازی دانش آموزان قانون اساسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۴۰۸۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰۰۰ هنرستان جدید در کشور ساخته می‌شود

وزیر آموزش و پرورش از ساخت یک هزار هنرستان جدید در کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آموزش و پرورش، رضا مراد صحرایی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پس از ۱۲ سال از تصویب سند تحول بنیادین، نخستین آئین نامه برای اجرای این سند یعنی بخش مهارت آموزی دانش آموزان تصویب شد، این آئین نامه در ۱۰ ماده به تصویب هیئت دولت رسید و بر این اساس تا پنج سال آینده، یک هزار هنرستان جدید در کشور ساخته می‌شود و تعداد دانش آموزان در رشته‌های مهارتی در هنرستان به نیمی از دانش آموزان کل کشور می‌رسد؛ این عدد الان ۳۹ درصد است.

وی افزود: موضوع تغییر تقویم آموزشی که مصوبه دولت است در قالب یک طرح تصویب شده و در حال بررسی است و هنوز قطعی نشده است؛ ۸۰۰ هنرستان نیز از طریق تغییر فضای آموزشی موجود ایجاد می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: بر اساس این آئین نامه، ۲۵۰۰ هنرستان به واحدهای تولیدی و کارآفرین تبدیل خواهد شد، معادل دو درصد اعتبارات حساب‌های ملی و استانی پیشرفت و عدالت به عنوان مشوق در اختیار شرکت‌های و صنایعی قرار می‌گیرد که هنرستان تأسیس می‌کنند.

صحرایی ادامه داد: تأسیس هنرستان وابسته به دستگاه‌ها و غیردولتی و تیزهوشان در این آئین نامه دیده شده است و وزارت صمت مکلف به ایجاد هنرستان در جوار شهرک‌های صنعتی شده است و وزارت تعاون، نفت صمت، کشاورزی، فرهنگ، گردشگری، راه، بهداشت، کشور و ورزش حداقل پنج هنرستان وابسته مبتنی بر طرفیت‌های خود برای تقویت مهارت آموزی ایجاد کنند.

وی خاطرنشان کرد: ۲۰ درصد ظرفیت آموزشی مراکز فنی و حرفه‌ای به آموزش مهارت به سایر دانش آموزان غیر فنی و حرفه‌ای اختصاص می‌یابد، وزارت آموزش و پرورش مکلف شده به دانش آموزان به دوره دوم غیر فنی و حرفه‌ای، ۳۰۰ ساعت آموزش مهارتی بدهد، تغییر کاربری هنرستان‌ها و تصاحب زمین‌های ممنوع است، اگر هنرستانی قابل استفاده نباشد، با اجازه وزارت آموزش و پرورش امکان تغییر بهره برداری از آنها ممکن است؛ آئین نامه توسعه سواد خواندن کشور و برنامه ملی اوقات فراغت به زودی به دولت خواهد آمد.

کد خبر 747528

دیگر خبرها

  • از متن تا حاشیه تغییر کتب درسی
  • آغاز ثبت‌نام اینترنتی کتب درسی دانش‌آموزان
  • تمامی مدارس بهشهر تک نوبته هستند
  • ۱۰۰۰ هنرستان جدید در کشور ساخته می‌شود
  • ۲۲۴۱ دانش آموز قشمی به طرح مسطورا پیوستند
  • جذب ۳ هزار نیروی دبیری در خراسان رضوی در سال جاری
  • نتایج آزمون استخدامی آموزش و پرورش به‌زودی اعلام می‌شود
  • اعلام نتایج آزمون استخدامی آموزش و پرورش به‌زودی
  • نواخته شدن زنگ سلامت در مدارس کهگیلویه وبویراحمد
  • بیش از ۵۵۰ هنرستان فنی و حرفه‌ای در خوزستان فعالیت می‌کنند