Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه فرهیختگان به شرح زیر است:

آزمون بزرگ طرح‌های فناورانه در کرونـا

این عنوان روزنامه فرهیختگان، ایده‌های محققان دانشگاه آزاد اسلامی که در کمیته بررسی طرح‌های فناورانه مقابله با کرونا مصوب شد را بررسی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از این طرح‌ها کیت تشخیص کرونا بود که یکی از هشت کیت موردتایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور است. تولید جعبه‌های ضدعفونی‌کننده برای قطع زنجیره انتقال ویروس توسط اسکناس یکی‌دیگر از این طرح‌های دانشگاه آزاد اسلامی است که دو بانک بزرگ کشور را مجاب کرد به فکر انعقاد قرارداد با دانشگاه آزاد اسلامی بیفتند. سنسورهای تشخیص ویروس در مکان‌های عمومی یکی‌دیگر از طرح‌های فناوری دانشگاه آزاد اسلامی است که می‌توانند تجمع ویروس در مکان‌های عمومی را تشخیص داده و جهت انجام ضدعفونی به‌موقع و موثر اطلاع‌رسانی شد.

سیدمحمدجواد صدری‌مهر، مدیرکل تجاری‌سازی پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره تلاش‌های صورت‌گرفته در پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی برای مقابله با کرونا گفت: «کمیته بررسی طرح‌های فناورانه مقابله با کرونا از سال گذشته، کار خود را در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز کرد. این کمیته با ترکیبی از هیات‌های علمی فناور دانشگاه در زمینه ویروس‌شناسی، میکروبیولوژی، مهندسی پزشکی، داروسازی و رشته‌های مرتبط با موضوع تشکیل شد.»

وی ادامه داد: «به‌صورت روزانه و آنلاین، تشکیل جلسه دادیم. درمجموع حدود ۲۰۰ طرح از سراسر کشور به کمیته ارسال شده و ۱۳ طرح تاکنون مصوب شده‌اند. مهم‌ترین بحث در این طرح‌ها، باکس ضدعفونی بوده که در سطح مصرف خانگی و اصناف و همچنین سایزهای کوچک‌تر برای تلفن‌همراه در نظر گرفته شده تا بتواند زنجیره انتقال ویروس را قطع کند.»

مدیرکل تجاری‌سازی و پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: «مهم‌ترین سیاستی که در کمیته مقابله با ویروس کرونا در پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی، سرلوحه کار خود قرار دادیم، قطع زنجیره انتقال ویروس بوده است و اصلا در حوزه درمان، ورود نکرده‌ایم؛ بلکه قطع زنجیره انتقال ویروس، جدی‌ترین سیاست ما بوده است.»

صدری‌مهر بیان کرد: «طرح‌های دستگاه‌های ضدعفونی‌کننده را نیز مدنظر داشتیم که با ترکیب چند فناوری ازجمله اشعه «یو وی» کار می‌کند. طرح بعدی، «اتوکلاو»ها (وسیله‌ای برای استریل کردن ابزار پزشکی و آزمایشگاهی در فشار و دمای بالا و با استفاده از بخار آب) بوده‌ است که تولید قطعات آنها در پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی صورت می‌گیرد؛ قطعاتی که پیش‌تر از خارج، وارد کشور می‌شدند.»

وی افزود: «درباره ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده نیز طرح‌های بسیاری داشتیم که برحسب ظرفیت واحدها فعال شده‌اند؛ اما آنچه به‌عنوان بحث فناوری مطرح بوده و پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی روی آن کار کرده، مواد ضدعفونی‌کننده‌ای هستند که خاصیت ماندگاری بیش از یک ماه داشته باشند.»

مدیرکل تجاری‌سازی و پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: «طرح بعدی که بسیار مهم نیز بوده، صفحه‌کلیدهای غیرلمسی هستند که نمونه اولیه آنها ساخته شده است؛ صفحه‌کلیدهایی مثل کلیدهای برق و دکمه‌های آسانسور که بتوان بدون تماس دست، آنها را انتخاب و قطع و وصل کرد. این موضوع بسیار مهم و جدی است و می‌تواند زنجیره انتقال را قطع کند.»

صدری‌مهر در پایان گفت: «در حوزه کیت تشخیص کرونا نیز ورود کردیم. هرچند بیش از ۳۰ طرح از سراسر کشور به دست ما رسید؛ اما طرحی که از سوی پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی حمایت شد، یکی از هشت طرحی است که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به‌صورت رسمی تایید کرده و در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.» ادامه این گزارش را در می‌توانید در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

مصائب دانشجویان دکتری در دوران شیوع کرونا

خبرنگار فرهیختگان در این عنوان روزنامه، مشکلات دانشجویان دکتری را یک هفته پس از بازگشت به دانشگاه‌ها بررسی می‌کند. مریم درخشانی، دانشجوی دکتری رشته شیمی‌معدنی در گفت‌وگو با اظهار نگرانی از آینده تحصیلی دانشجویان مقطع دکتری و روند پژوهشی آنها می‌گوید: «در تاریخ 17فرودین 99 بخشنامه‌‌ای ازسوی وزارت علوم صادر شد که در این بخشنامه از دانشجویان مقطع دکتری خواسته شده بود از تاریخ یکم اردیبهشت‌ماه برای ازسرگیری و ادامه فعالیت‌های پژوهشی خود در دانشگاه‌ها حضور پیدا کنند. حتی دستورالعمل‌های بهداشتی هم برای امکان ایجاد حضور دانشجویان در این محیط‌ها صادر شده بود. برای مثال در این دستورالعمل ذکر شده، دانشجویانی که برای پیشبرد رساله خود نیاز به حضور در آزمایشگاه یا کارگاه دارند، می‌توانند با رعایت ضوابط و دستورالعمل‌های بهداشتی تا حد امکان به‌صورت تک‌نفره از فضای آزمایشگاه استفاده کنند، ساعات کاری بین دانشجویان تقسیم شود، همچنین قبل و بعد از حضور دانشجویان، فضای آزمایشگاه و ابزار موجود در آن ضدعفونی شود. دانشجویانی هم که در رشته‌های نظری تحصیل می‌کنند، تا حد امکان حضور فیزیکی در دانشگاه نداشته باشند.»

درخشانی به‌عنوان یکی از اعضای کمپین مطالبات دکتری وزارت علوم به‌همراه سایر اعضای این کمپین معتقد است این دستورالعمل برای پیشبرد روند پژوهشی دانشجو مناسب نیست، مخصوصا در مقطع دکتری که یک دانشجوی پژوهشگر فعالیت می‌کند.

وی در تشریح عدم امکان اجرای این دستورالعمل می‌گوید: «درمورد دانشجویانی که فعالیت آزمایشگاهی یا گلخانه‌ای یا کارگاهی انجام می‌دهند، حضور نوبتی این دانشجویان و توزیع نوبت‌کاری میان آنها عملا امکان‌پذیر نیست. برای مثال من به‌عنوان دانشجویی که در رشته شیمی تحصیل می‌کنم و کار آزمایشگاهی انجام می‌دهم، باید آزمایش‌های علمی در یک پروسه زمانی طولانی‌مدت پیگیری شود. درواقع برای کار من پیوستگی انجام آزمایش‌ها‌ اهمیت زیادی دارد و روال پژوهش باید مستمر باشد. حال اگر طبق این دستورالعمل قرار باشد 10دانشجو در یک آزمایشگاه فعالیت کنند و ساعت کاری بین این دانشجویان تقسیم شود، سهم هر دانشجو یک ساعت خواهد بود. در این‌صورت چگونه امکان فعالیت مستمر برای من فراهم خواهد شد؟»

نکته قابل‌توجه اینکه درحال‌حاضر تنها در تعدادی از دانشگاه‌های بزرگ و سطح‌بالای کشور هر استاد یک آزمایشگاه اختصاصی دارد و حداقل 10دانشجو در آن مشغول پژوهش هستند، اما در واحدهای دانشگاهی استان‌های دیگر، دانشجویان چند استاد در یک آزمایشگاه کار می‌کنند. بعضا ممکن است در یک آزمایشگاه 25 تا 30 نفر مشغول آزمایش و پژوهش باشند. باوجود این، آیا واقعا ساعت کاری محدود را می‌توان بین این تعداد دانشجو تقسیم کرد؟

به گفته وی، در نظام آموزش‌عالی کشور بسیاری از تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی در دانشگاه‌ها عمومی است؛ به‌این‌معنا که در یک اتاق و در یک فضای محدود چند دستگاه وجود دارد که امکان استفاده آن به‌صورت تک‌نفره نیست و همزمان چند دانشجو باید از آن استفاده کنند. در این‌صورت چگونه می‌توان فاصله اجتماعی را رعایت کرد. از سوی دیگر، درحال‌حاضر نیز اپراتورهای آزمایشگاه‌ها در محل حضور ندارند و نمی‌توانند به‌صورت منظم خدمات ارائه دهند.

وی می‌افزاید: «متاسفانه برعکس آنچه تصور می‌شود، حتی دانشجویانی که فعالیت آزمایشگاهی یا کارگاهی انجام نمی‌دهند و دانشجویانی که کار نظری انجام می‌دهند نیز امکان پیشبرد رساله و حضور در دانشگاه را ندارند. نمونه بارز آن دانشجویان زمین‌شناسی هستند که طی این مدت که تردد در دانشگاه ممنوع بوده، فعالیت آنها نیز متوقف شده است. ازطرفی دانشجویانی که رساله آنها محاسباتی،‌ نرم‌افزاری، برنامه‌نویسی و ریاضیاتی است نیاز مبرم به هسته‌های کامپیوتری قوی دانشگاه دارند تا بتوانند برنامه‌های خود را اجرا کنند، این درحالی است که دانشجویان این رشته‌ها در خارج از فضای دانشگاه به چنین هسته‌های کامپیوتری قوی دسترسی ندارند. همچنین بخش اعظم پژوهش دانشجویان علوم‌انسانی مبتنی‌بر مطالعات کتابخانه‌ای است، درحالی‌که در این مدت هیچ کتابخانه‌ای باز نبوده. مضاف بر اینکه بخش وسیعی از منابع کتابخانه‌ای غیرالکترونیکی است و برای مثال یک دانشجوی رشته جامعه‌شناسی که نیاز به پیمایش ملی در سطح کشوری دارد، در طول این دوماه که همه ارگان‌ها و سازمان‌ها تعطیل بودند، چطور می‌خواهد کار رساله خود را پیش ببرد؟»

درخشانی می‌گوید: «چندی پیش یک دانشجوی رشته حقوق پیامی برای کمپین فرستاد مبنی‌بر اینکه موضوع رساله‌اش مصاحبه با قضات است، درحالی‌که در این مدت هیچ دادگستری‌ای‌ فعال نبوده و از این پس هم پذیرای هیچ دانشجویی برای کار علمی نیست، چراکه رفت‌وآمدها محدود شده است. همچنین در اکثر رشته‌‌های علوم‌انسانی زمانی که حجم کار زیاد می‌شود، رغبت چندانی ازسوی استاد برای دریافت ایمیل نیست و معمولا اساتید تمایل دارند کار را به‌صورت فیزیکی دریافت کنند و مشاوره حضوری ارائه بدهند. از سوی دیگر برخی از اساتید به‌رغم سطح علمی بالا، با فضای مجازی سروکار چندانی ندارند و بعضا نیز به‌دلیل شرایط سنی بالا و ضروت حفظ سلامتی خود در قرنطینه به‌سر می‌برند و امکان برخورد با دانشجو را ندارند. درواقع تکلیف این دانشجویان بر اساس دستورالعمل وزارت علوم چیست؟ تمام دانشجویان دکتری فارغ از رشته‌هایی که در آن تحصیل می‌کنند، برای امتحان جامع و انتخاب موضوع رساله و انجام رساله نیاز به پایگاه‌های اینترنتی خارجی دارند تا بتوانند مقاله و گزارش‌های خارجی را دانلود و مطالعه کنند. درحال حاضر که ما تحریم هستیم، با اینترنت خانگی به این سایت‌ها دسترسی نداریم و باید با اینترنت دانشگاه به این سایت‌ها وصل شویم. کدام دانشگاه به این فکر کرد که بودجه‌ای در اختیار دانشجو قرار دهد؟»

وی با بیان اینکه با اجرای این دستورالعمل، هزینه بحران کرونا از جیب دانشجو داده می‌شود، می‌گوید: «طبق قانونی که وزارت علوم، سال گذشته برای دانشجویان ورودی سال95 تصویب کرد، دانشجویان دکتری مجاز هستند تا ترم 8 از رساله خود دفاع کنند، در غیر این‌صورت موضوع در کمیسیون موارد خاص موردبررسی قرار می‌گیرد و درصورت صلاحدید ترم9 به‌صورت رایگان در اختیار دانشجو قرار داده می‌شود. اما معیارهای صلاحیت دانشجویانی که به‌ناچار مجبور به دفاع از رساله خود در ترم9 شده‌اند نیز مشخص نیست.»

درخشانی می‌افزاید: «طبق مصوبه آموزشی وزارت‌علوم، دانشجوی مقطع دکتری برای شرکت در آزمون جامع باید یک مدرک زبان خارجی داشته باشد، این درحالی است که در تمام طول مدت گذشته برگزاری تمام آزمون‌های زبان لغو شد و به‌نظر نمی‌رسد با شرایط کنونی این آزمون‌ها در اردیبهشت و خردادماه نیز برگزار شوند. متاسفانه دستورالعمل وزارت‌علوم بدون درنظرگرفتن شرایط دانشجویان دکتری که دانشجویان پژوهشگر هستند، تنظیم و ابلاغ شده است.» ادامه این گزارش را می‌توانید‌ در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه آفرینش به شرح زیر است؛

مهلت ثبت‌نام در کنکور کارشناسی‌ ارشد پزشکی دوباره تمدید شد

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، آزمون کارشناسی ارشد رشته های علوم پزشکی از تاریخ 26 و 27 تیرماه به 23 و24 مردادماه 99 موکول شده است.به این ترتیب رشته هایی که قرار بود در نوبت صبح و عصر روزهای 26 و 27 تیرماه برگزار شود به نوبت‌های صبح و عصر روزهای پنجشنبه و جمعه23 و 24 مردادماه و طبق نوبت‌بندی دفترچه راهنمای ثبت نام منتقل می‌شود.

مهلت ثبت نام جدید و اعمال آخرین ویرایش‌های لازم در آزمون کارشناسی ارشد رشته های علوم پزشکی از 20 اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و داوطلبان به مدت دو روز تا 22 اردیبهشت ماه فرصت دارند نسبت به ثبت نام جدید یا اعمال ویرایش فرم ثبت نام اقدام کنند.

تاکنون تعداد 67 هزار و 91 نفر در مجموع مهلت‌های ثبت نام برای داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد رشته های گروه پزشکی ثبت نام کرده اند. بر اساس ظرفیت اولیه اعلام شده برای پذیرش دانشجو در دانشگاه های علوم پزشکی ظرفیت اولیه عادی و شهریه پرداز 80 رشته علوم پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد 3 هزار و 946 نفر است. ظرفیت نهایی پذیرش در زمان انتخاب رشته اعلام خواهد شد.

ثبت‌نام مجدد در آزمون دکتری تخصصی علوم پزشکی از 14 اردیبهشت

براساس این عنوان روزنامه آفرینش، با توجه به تغییر زمان آزمون دکتری تخصصی و پژوهشی (Ph.D) رشته های علوم پزشکی سال تحصیلی 1399-1400 از روزهای 21، 22 و 23 خردادماه به روزهای 25، 26 و 27 تیرماه، امکان ثبت نام مجدد در این آزمون فراهم شده است.زمانبندی برگزاری آزمون هر رشته بر اساس نوبت صبح یا عصر هر یک از روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه طبق همان نوبت بندی اعلام شده در دفترچه راهنمای آزمون است.

در واقع رشته هایی که قرار بود در نوبت صبح و عصر چهارشنبه 21 خرداد برگزار شوند به نوبت صبح و عصر چهارشنبه 25 تیرماه منتقل شده اند و سایر نوبت‌ها نیز به همین ترتیب هستند.مهلت مجدد ثبت نام و ویرایش مدارک برای متقاضیان شرکت در آزمون دکتری تخصصی و پژوهشی (Ph.D) رشته های علوم پزشکی سال تحصیلی 1399-1400 فراهم شده است و داوطلبان از ساعت 10 صبح یکشنبه 14 اردیبهشت ماه تا ساعت 24 سه شنبه 16 اردیبهشت ماه میتوانند نسبت به ثبت نام جدید و یا ویرایش اطلاعات اقدام کنند.

تاکنون 14 هزار و 239 نفر بدون احتساب رشته دوم در آزمون دکتری تخصصی و پژوهشی (Ph.D) رشته های علوم پزشکی ثبت نام کرده اند.این آزمون برای نخستین بار به صورت الکترونیکی برگزارمی‌شود.

انتهای پیام/

31 / 320 روزنامه آفرینش فرهیختگان کرونا دانشگاه آزاد اسلامی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: روزنامه آفرینش فرهیختگان کرونا دانشگاه آزاد اسلامی پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی زنجیره انتقال ویروس رشته های علوم پزشکی روزنامه فرهیختگان آزمون دکتری تخصصی عنوان روزنامه دانشجویان دکتری کارشناسی ارشد اردیبهشت ماه یک آزمایشگاه وزارت علوم دانشگاه ها مقطع دکتری رساله خود صبح و عصر نوبت صبح مهم ترین بر اساس رشته ها ثبت نام شده اند طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۴۲۸۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید بر بهره گیری از توان نخبگان دانشگاهی در حل مشکلات استان کرمانشاه


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه،  بهره گیری از توان نخبگان دانشگاهی در حل مشکلات استان و بهبود زیر ساخت‌ها برای سرمایه گذاری و گردشگری از مباحث این نشست بود.

بهبودزیر ساخت‌ها برای سرمایه گذاری و گردشگری مانند فرودگاه و راه آهن و راه‌های استان از مطالبات دانشجویی بود که خواستار پیگیری کریدور همدان / کرمانشاه/ وسنندج شد.

دانشجویی دیگر ساماندهی ناوگان حمل و نقل شهری و بهره گیری از ظرفیت پایانه بین المللی خسروی را برای راه اندازی کاروان‌های کوتاه مدت زیارتی مطرح کرد.

کمبود تفریحگاه وشغل مناسب برای جوانان و راه اندازی رشته هنر در دانشگاه آزاد را یکی از دانشجویان دختر یاد آور شد.

قاسمی مدیر گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی هم خواستار شناسایی / پیگیری و پیشگیری مشکلات استان به روش علمی و ارایه راهکار‌های تخصصی و راهگشا شد

صحرایی استانداردرادامه این نشست ، لزوم بازخوانی تاریخ را به دانشجویان توصیه کرد و گفت دانشگاه باید به تاریخ بعنوان شناسنامه خود نگاه کند. وی افزود متوجه باشیم کفه تمدنی در حال جابجایی است.

وی سپس در پاسخ به مطالبات دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه / با اشاره به پیگیری بهسازی فرودگاه / ارتقا کیفی راه آهن / و اصلاح راه‌های استان/ از دانشجویان خواست برای حل مشکلات نسخه اجرایی ارایه دهند.

صحرایی تاکید کرد راه اندازی دانشکده هنر دردانشگاه ازاد اسلامی /و رشته میراث فرهنگی در دانشگاه رازی درحال پیگیری است.

دیگر خبرها

  • برگزاری آزمون سراسری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور از صبح فردا ( ۶ اردیبهشت )
  • رقابت ۳۸ هزار مازندرانی در بزرگترین ماراتن علمی کشور
  • جزئیات برگزاری نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ در استان فارس
  • بررسی سلامت روحی و روانی در رشته‌های علوم انسانی
  • راه‌اندازی رشته اینترنت اشیاء در قوچان
  • برگزاری بزرگترین ماراتن علمی کشور با حضور ۱۷۵۱۴ نفر در قم
  • نتایج آزمون جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان کشور اعلام شد
  • سلامت روحی و روانی در رشته‌های علوم انسانی بررسی می‌شود
  • عناوین روزنامه‌های روز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • تاکید بر بهره گیری از توان نخبگان دانشگاهی در حل مشکلات استان کرمانشاه