Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@07:47:43 GMT

وظیفه بزرگ، توقع زیاد، بودجه کم

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۴۲۸۴۷

وظیفه بزرگ، توقع زیاد، بودجه کم

ایسنا/اصفهان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، با بیان اینکه میراث فرهنگی مظلوم‌ترین دستگاه کشور است و تمام کسانی که با تازیانۀ نقد غیرمنصفانه بر آن می‌تازند از امکانات این دستگاه خبر ندارند، می‌گوید: نمی‌شود یک نفر را بدون سازوبرگ و سلاح به میدان فرستاد و از او انتظار معجزه داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکم اردیبهشت‌ماه، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، با برخی از نمایندگان مجلس یازدهم دیدار و از بودجۀ اختصاص داده‌شده به این وزارتخانه ابراز نارضایتی کرد؛ بودجه‌ای که با آن، به هر سایت تاریخیِ چند ۱۰ هکتاری، تنها هفت میلیون تومان اختصاص پیدا می‌کند. علی‌اصغر مونسان، با اشاره به اشتغال‌زایی بالای حوزه گردشگری، خواستار اصلاح ریشه‌ای بودجۀ وزارت میراث شد و از اینکه برای تبلیغات، که نقش مؤثری در جذب گردشگر خارجی دارد هیچ بودجه‌ای در نظر گرفته نمی‌شود، اظهار تأسف کرد. پیرو این اظهارات، ایسنا با فریدون اللهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان دربارۀ کم و کیف اعتباراتِ این اداره کل گفت‌وگو کرده است که در ادامه می‌خوانید.

اوضاع بودجۀ میراث اصفهان چطور است؟

بودجۀ میراث در کل کشور با چالش‌های جدی مواجه است. مأموریت‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در چندسالۀ اخیر و به‌ویژه با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، افزایش پیدا کرد و میراث فرهنگی در محور توجه مردم قرار گرفت. ابزارهای نوین پیام‌رسانی نیز بدون ملاحظۀ ابزار و امکاناتی که این دستگاه دارد، در بازتاب کاستی‌ها نقش‌آفرینی کرد و انتظارات جامعه را بالا برد، بدون اینکه تحولی در زیرساخت‌های حوزه میراث اتفاق بیفتد. از طرف دیگر گردشگری نیز به‌عنوان محور توسعه کشور مطرح شد و در اصفهان جزو یکی دو محور اول توسعه شهر مدنظر قرار گرفت. صنایع‌دستی نیز روند رو به رشدی پیدا کرد، به‌طوری‌که در ابتدای دولت تدبیر و امید چهار هزار نفر در سامانه میراث فرهنگی به‌عنوان هنرمند صنایع‌دستی ثبت‌نام کرده بودند و اکنون بیش از ۴۰ هزار نفر، تعداد هنرمندان ثبت‌شده است که سهم بالایی در اشتغال‌زایی و صادرات دارند اما منابع ما به نسبت این بخش‌ها محدود است.

 محدودیت منابع به چه بخش‌هایی برمی‌گردد؟

بخشی از این محدودیت به بودجه‌های سنواتی برمی‌گردد. وقتی قرار است در کشور این سه حوزه (میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی) محور اصلی توسعه قرار بگیرد، باید در آن بازنگری شده، زیرساخت‌های آن متحول شود و بر اساس نیازها بودجه‌بندی آن صورت بگیرد.

وقتی مأموریت‌های ما در حوزه میراث گسترش پیدا می‌کند یعنی این حوزه مورد توجه قرارگرفته و قاعدتاً باید تشکیلات سازمانی آن در کل شهرستان‌ها مناسب باشد تا بتوانیم به وظایف خود عمل کنیم. در حال حاضر در استان اصفهان مانند بسیاری از استان‌های دیگر، میراث فرهنگی حتی ساختمان اداری مناسبی هم ندارد و طبیعتاً وقتی در سطوح استانی و شهرستان‌ها چنین کاستی‌ای وجود دارد نمی‌شود از میراث فرهنگی انتظار معجزه داشت.

وضعیت بودجۀ یگان حفاظت میراث فرهنگی چگونه است؟

ازنظر خودرویی میراث فرهنگی استان اصفهان به‌شدت دچار کمبود است. یگان حفاظت میراث فرهنگی که یک وظیفۀ امنیتی بر عهده دارد، در بخش مهمی از شهرستان‌های اصفهان اصلاً خودرو ندارد و باید با کرایۀ آژانس به بناها و سایت‌های تاریخی سرکشی کند. وقتی گوشۀ یک اثر تاریخی در یکی از شهرستان‌ها آسیب می‌بیند همه فریاد می‌زنند که «میراث فرهنگی کجاست» اما نمی‌دانند بضاعت و امکانات سازمانی میراث در آن شهرستان چقدر است. به همین دلیل می‌گویم امکانات سازمانی نیروی یگان حفاظت باید در شهری مثل اصفهان متحول شود چراکه با حدود ۸۰ نفر نیروی یگان حفاظت، سالی یک‌بار هم نمی‌توان به ۲۲ هزار بنای تاریخی آن سر زد، چه برسد به اینکه از آن بخواهیم شق‌القمر کند.

چاره را در چه می‌دانید؟

اولین کاری که باید انجام شود این است که در بودجۀ میراث  متناسب با انتظاراتی که از آن هست بازنگری کنند و مجلس و دولت، این تشکیلات و وزارتخانه را تقویت کرده و برای آن زیرساخت‌های مناسب ایجاد کنند. بودجۀ میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در اصفهان به‌شدت ناکافی است. در بهترین شرایط سالانه حدود ۴۰ میلیارد اعتبار مصوب برای استان داریم که تخصیص آن ممکن است ۴۰ یا ۵۰ درصد باشد. اوراق خزانه نیز از ۱۰۰ میلیونی که گرفته می‌شود تنها با ۵۰ یا ۶۰ میلیون آن می‌شود کار کرد که همان هم باید پنجاه درصدش را در نظر بگیریم. چطور می‌شود با این بودجه از ۲۲ هزار اثر تاریخی که دو هزار تای آن در فهرست میراث ملی و هفت تای آن در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده نگهداری کرد؟ مردم انتظار دارند مبلمان و مرمت و زیرساخت‌های گردشگری این استان در کلاس بین‌المللی باشد اما با این بودجه، برآورده کردن آن توقع امکان‌پذیر نیست.

در حوزۀ گردشگری نیز این کمبودها وجود دارد؟

بله منابع میراث در حوزه گردشگری نیز به‌شدت ناکافی است. در زمینه بازاریابی حداقل کار ما این است که چند بروشور آبرومند تهیه کنیم، فیلم مناسبتی بسازیم و از نمایشگاه‌های بین‌المللی حمایت و پشتیبانی کنیم. البته در این دولت کارهای بزرگ و بی‌سابقه‌ای انجام‌شده که همه نیز با دست‌خالی و با استفاده از ظرفیت‌ها و مشارکت‌ها بوده است اما سیاه نمایی چنان در حد اعلا بوده که تحولاتی که مدیران میراث در مجموعه استان با ابزار محدود و دست‌خالی ایجاد کرده‌اند، دیده نشده است.

دربارۀ این تحولات توضیح بدهید.

ما در استان اصفهان تلاش‌های زیادی برای ارتقای میراث فرهنگی کرده‌ایم. ازنظر ساختار تشکیلاتی ما حدود ۲ اداره داشتیم و اکنون این تعداد به ۱۴ اداره رسیده است. پایگاه‌های ملی که تقریباً مقارن ورود ما تعطیل‌شده بود، احیا کردیم و اکنون بیش از ۹ پایگاه ملی در استان داریم. پایگاه‌های جهانی نیز یکی دو مورد بود که اکنون پنج مورد شده است و یگان حفاظت ما نیز ۲۴ پایگاه داشت و اکنون بیش از ۳۲ پایگاه دارد. کارگاه‌های مرمت رشد بی‌سابقه‌ای داشته به‌طوری‌که بیش از چهار هزار کارگاه مرمت برپا کرده‌ایم و بخش مهمی از بودجۀ آن را با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، مشارکت مردم، شهرداری، راه و شهرسازی، بنیاد مسکن و تشویق به سرمایه‌گذاری در خانه‌های تاریخی، حمام‌ها و آب‌انبارها تأمین کردیم.

روزی که مدیریت میراث فرهنگی استان اصفهان را بر عهده گرفتم از صبح تا غروب ۹۰ درصد از مراجعان می‌خواستند یک خانه تاریخی را تخریب و نوسازی کنند اما اکنون بسیاری از کسانی که به ما مراجعه می‌کنند قصد خرید یک خانه تاریخی آبرومند با قیمت مناسب را دارند و این یعنی فرهنگ احیا در بین مردم گسترش پیداکرده است.

نمی‌گویم امکان‌پذیر نیست که دولت بتواند تمامی منابع میراث فرهنگی را تأمین کند اما با منابعی که اکنون ما داریم نیز نمی‌شود کار کرد. اگر دولت میراث فرهنگی را تقویت کند، می‌توانیم با مشوق‌ها و ابزارهای موجود، مشارکتی را که در این سطح به ثمر رسیده افزایش بدهیم.

در حوزه صنایع‌دستی وضع به چه شکل است؟

در حوزه صنایع‌دستی هم وضع مانند بقیه حوزه‌هاست. منهای افزایش تعداد هنرمندان ثبت‌شده در سامانه که پیش‌تر ذکر شد، در این چند سال شرکت‌های تجاری و دیجیتال زیادی به وجود آمده که بعضاً در سطح بین‌المللی بیش از ۲۰ نمایندگی فعال در کشورهای دنیا دارند و در زمینه بسته‌بندی نیز شرکت‌هایی تأسیس‌شده که الگو و پایلوت کشوری هستند. اشتغال حوزه صنایع‌دستی در این سال‌ها توسعه پیداکرده و کارهای بزرگی انجام‌شده است؛ برای نمونه یکی ثبت اصفهان به‌عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی به‌عنوان اولین رویداد در این سطح از دیپلماسی فرهنگی و دیگری، میزبانی اصفهان از برگزاری هجدهمین اجلاس شورای جهانی صنایع‌دستی.

اما واقعیت این است که  عمدۀ این حرکت‌ها بر پایۀ جلب مشارکت‌های مردمی، بخش خصوصی و فعال‌سازی و انگیزه سازی برای آن‌ها بوده و اگر منابعی نباشد که در کنار آن بتوانیم مشوقی برای این مشارکت‌ها ایجاد کنیم، آن را هم از دست می‌دهیم.

اگر نکته‌ای مغفول مانده، بفرمایید.

متأسفانه میراث فرهنگی مظلوم‌ترین دستگاه در کشور است. تمام کسانی که با تازیانۀ نقد غیرمنصفانه بر آن می‌تازند نمی‌دانند امکانات این دستگاه چقدر است و توقعاتی که دارند با امکانات آن سازگار نیست. اصفهان گل سر سبد میراث کشور است و زمانی که بنده مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان شدم، متوجه شدم ساختمان اداره کل این استان استیجاری است! کوشیدیم و در میدان انقلاب، که بافت مرکزی شهر است و بهترین نقطه، مکانی برای این اداره کل تهیه کردیم که امسال افتتاح می‌شود اما این کاری نیست که دهه ۹۰ اتفاق بیفتد. اصفهانی که پیشگام میراث فرهنگی بوده چرا باید این‌همه سال یک جای آبرومند نداشته باشد و برای مثال آخرین‌مدل خودروی آن متعلق به سال ۱۳۸۴ باشد؟

کارهای زیادی انجام‌شده که بازتاب پیدا نکرده و رسانه‌ها باید آن را منعکس کنند. منابع میراث فرهنگی با نیازهای آن هماهنگ نیست. ما به‌اندازه ابزارها، امکانات و خلاقیت‌های مجموعه در کنار کسانی که همراه ما بودند و نه آن‌ها که منتظر یک خراش بودند تا روی آن بنشینند و زخم را بدتر کنند، حرکت‌های بزرگی کردیم. اگر میراث فرهنگی بخواهد در قد و قواره این کشور و این استان حرکت کند با این بودجه امکانش را ندارد. بنابراین اکنون‌که سازمان میراث فرهنگی با رأی مجلس به وزارتخانه تبدیل‌شده، انتظار داریم تغییرات صرفاً در حد تعویض تابلوها نباشد و بازنگری‌ای جدی در ظرفیت‌ها، امکان‌ها و فرصت‌های این حوزه شود. باید متناسب با نیازها میراث فرهنگی را تقویت کرده و سپس انتظارات را مطرح کنند، چراکه نمی‌شود یک نفر را بدون سازوبرگ و سلاح به میدان فرستاد و از او انتظار معجزه داشت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری میراث فرهنگی اصفهان بودجه ۹۹ گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان میراث فرهنگی شهرستان ها یگان حفاظت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۴۲۸۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید از بناهای تاریخی کردستان روز پنجشنبه رایگان است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان گفت: همزمان با فرارسیدن سی‌ام فروردین‌، روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی بازدید از بناها و عمارت‌های تاریخی کردستان رایگان است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، منصور مهرزاد اظهار کرد: علاقه‌مندان به موزه و آثار تاریخی می‌توانند در روز پنجشنبه سی‌ام فروردین‌ماه «روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی» به صورت رایگان از بافت‌ها، بناها و محوطه‌های تاریخی سطح استان بازدید کنند.

وی افزود: در این راستا منزل آزموده اردلان و عمارت‌های ملک‌التجار، وکیل و مشیر دیوان آماده بازدید علاقمندان، گردشگران و مردم استان است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان خاطرنشان کرد: یک هزار و ۵۲ اثر ثبت ملی شده و یک اثر منظر فرهنگی هورامان به عنوان ثبت جهانی در استان کردستان وجود دارد.

کد خبر 745580

دیگر خبرها

  • موافقت با ۱۴ طرح سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری در گلستان
  • جشنواره فرهنگی، ورزشی و تفریحی سلماس برگزار می‌شود
  • موافقت با 14 طرح سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری در گلستان
  • بازدید از بناهای تاریخی کردستان روز پنجشنبه رایگان است
  • شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌فرهنگی قم
  • ۱۸میلیارد تومان صرف مرمت بناهای تاریخی کردستان شد
  • راه‌اندازی بازارچه صنایع دستی در اردبیل
  • ۳۵۰ میلیارد ریال تسهیلات به هنرمندان صنایع‌دستی خراسان جنوبی پرداخت شد
  • کشف بیش از ۳۰ شی عتیقه از قاچاقچیان در رودبار
  • پرداخت ۳۵۰ میلیارد وام به هنرمندان صنایع دستی خراسان جنوبی