Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@01:28:47 GMT

برخی از مبردهای جدید صنعت تهویه مطبوع

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۴۳۹۷۴

برخی از مبردهای جدید صنعت تهویه مطبوع

گروه کارخانجات ساران به عنوان یکی از پیشگامان صنعت تهویه مطبوع در ایران، در ردیف بزرگترین تولیدکنندگان تجهیزات سرمایشی و گرمایشی خاورمیانه قرار دارد.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام گروه کارخانجات ساران، سه مبرد هیدروکربنی طبیعی، پروپان، ایزوبوتان و پروپیلن می‌باشند.

پکیج یونیت

هیدروکربن‌ها

این هیدروکربن ها دارای مقادیر GWP برابر با ۳ یا کمتر هستند و به دلیل اشتعال‌پذیری زیاد، طبق استاندارد اشری، در طبقه‌بندی A۳ قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هیدروکربن‌ها با وجود داشتن بازده و عملکرد حجمی پایین‌تر، جایگزین‌های مناسبی برای مبردهای مانند HFC-۴۱۰A هستند. همچنین، مبردهای هیدروکربن در مقایسه با سایر جایگزین‌های مصنوعی، قیمت بسیار پایین‌تری دارند.

هیدروکربن‌ها برای کاربردهای برودتی کوچک و متوسط و تهویه مطبوع و همچنین چیلرها از نظر فنی قابل استفاده هستند. با این حال، به دلیل اشتعال‌پذیری زیاد، در اکثر کاربردهای HVAC & R با قابلیت گسترش مستقیم (DX)  به جز سیستم‌های با ظرفیت‌های بسیار پایین، غیر ایمن محسوب می‌شوند. طبق استانداردهای بین‌المللی، استفاده از هیدروکربن‌ها در سیستم‌هایی که نیاز به حجم بالایی از مبرد دارند غیر مجاز است و لذا استفاده از این مبردها دارای محدودیت است.

هیدروکربن‌ها راندمان قابل مقایسه‌ای با مبردهای فعلی HFC دارند، بنابراین اجرای آنها باعث کاهش چشمگیر بهره‌وری سیستم نمی‌شود.

آمونیاک

آمونیاک طبق استاندارد اشری، به عنوان یک مبرد با کلاس B۲ (اشتعال پذیری کم و سمیت بالا) طبقه بندی می‌شود و دارایGWP  برابر با ۲۱/۰ است. سیستم‌های برودتی صنعتی، اغلب از آمونیاک به عنوان مبرد استفاده می‌کنند. آمونیاک به دلیل دارا بودن درجه سمیت کلاس B، انتخاب مناسبی جهت استفاده در دستگاه‌های تهویه مطبوع و تبرید تجاری نیست. با این حال، آمونیاک می تواند برای چیلر ها و سیستم‌های انبساط ثانویه، به ویژه برای سوپر مارکت‌ها قابل استفاده باشد. مانند سایر مبردهای طبیعی، آمونیاک هزینه بسیار کمتری نسبت به سایر گزینه‌های مصنوعی دارد. آمونیاک دارای راندمان قابل مقایسه با مبردهای فعلی HFC است، بنابراین استفاده از آمونیاک به عنوان یک جایگزین باعث کاهش چشمگیر بهره وری سیستم نمی‌شود.

دی اکسید کربن

دی اکسید کربن (CO۲) به عنوان یک مبرد با کلاس A۱ (غیر قابل اشتعال، غیر سمی) طبقه بندی می‌شود و دارای GWP برابر با ۱ است. CO۲ به عنوان یک جایگزین مناسب برای مبردهای فعلی در آبگرمکن‌های پمپ حرارتی، یخچال‌های تجاری، یخچال‌های سوپر مارکت، سیستم‌های انبساط ثانویه و سیستم های برودتی صنعتی و حمل و نقل به شمار می‌رود. دی اکسید کربن همچنین در سیستم‌های تهویه مطبوع سیار وسایل نقلیه (MVAC) از نظر فنی گزینه مناسبی است.

فشار طراحی بالاتر مورد نیاز برای سیستم های CO۲ منجر به بوجود آمد مخاطرات ایمنی خاص در استفاده از آن می‌شود. همچنین کار در فشارهای بالا، هزینه‌های مؤلفه تشکیل دهنده سیستم تبرید را نیز افزایش می‌دهد. همچنین، نگرانی‌هایی در مورد احتمال مرگ و میر دی اکسید کربن در غلظت‌های بالا نیز وجود دارد، که به ویژه در خودروهای مسافری یا اتاق‌های کوچک بسیار حائز اهمیت است. استفاده از CO۲ به عنوان جایگزینی برای HFC اغلب به دلیل فشار زیاد و رفتار فوق بحرانی، نیاز به طراحی مجدد کل سیستم دارد. این یک مانع بزرگ در گسترش استفاده از این مبرد می‌باشد.

بازده ترمودینامیکی CO۲ از نظر تئوری به طور قابل توجهی پایین‌تر از HFC است، که این امر کاهش بازده کلی سیستم را به دنبال دارد. امروزه، استفاده از CO۲، در برخی از تجهیزات برودتی مانند سوپرمارکت‌ها و ماشین‌های فروش امکان‌پذیر شده است. با این حال ، CO۲ بعید است به دلیل وجود مضرات ترمودینامیکی ذاتی نسبت به سایر مایعات نامزد، برای تجهیزات تهویه مطبوع قابل استفاده باشد. در اروپا، سیستم‌های سوپر مارکت های CO۲ هنگامی که در مناطقی با آب و هوای معتدل مانند دانمارک مورد استفاده قرار می گیرند، به راندمان سیستم های سنتی نزدیک شده اند. این رویکرد همچنین در بخش های خاصی از ایالات متحده آمریکا با موفقیت به اثبات رسیده است. با این حال، این رویکرد برای آب و هوای گرم قابل استفاده نیست.

هیدروفلوئورولفین ها (HFOs)

HFO ها یکی از مناسب‌ترین مبردهای جایگزین با مبردهای فعلی هستند. تولیدکنندگان مبرد، مخلوط‌های بی‌شماری از خانواده HFOها را متناسب با  تجهیزات مختلف ایجاد و تولید کرده‌­اند. HFO-۱۲۳۴yf و HFO-۱۲۳۴ze بهترین این نمونه‌ها هستند. HFO-۱۲۳۴yf و HFO-۱۲۳۴ze هر دو به عنوان مبردهای با کلاس A۲L طبقه بندی می‌شوند و مقادیر GWP کمتر از ۱ دارند.

بازده ترمودینامیکی HFO-۱۲۳۴yf بسیار مشابه HFC-۱۳۴a است. HFO-۱۲۳۴yf به طور گسترده‌ای در خارج از ایالات متحده برای سیستم های MVAC آینده پذیرفته شده است، و یک تولید کننده اتومبیل ایالات متحده شروع به استفاده از HFO-۱۲۳۴yf از سال ۲۰۱۳ کرده است. HFO-۱۲۳۴yf همچنین درای قابلیت بالایی در جایگزینی مبرد کلیه چیلرها و سیستم‌های تبرید تجاری که در حال حاضر از HFC-۱۳۴a استفاده می‌کنند را دارد.

HFO-۱۲۳۴ze ظرفیت حجمی کمتری نسبت به HFO-۱۲۳۴yf دارد. لذا می‌تواند به طور بالقوه در سیستم‌های با کمپرسورهای گریز از مرکز استفاده شود. تولید HFO-۱۲۳۴ze نسبت به HFO-۱۲۳۴yf بسیار راحت تر است و هزینه کمتری دارد، بنابراین می تواند بخصوص برای استفاده در چیلرهای بزرگ بسیار جذاب باشد. HFO-۱۲۳۴ze برای استفاده در دستگاه‌های با چیلرهای گریز از مرکز و رفت و برگشتی نیز تأیید شده است.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تهویه مطبوع چیلر دی اکسید کربن هیدروکربن ها قابل استفاده تهویه مطبوع عنوان یک طبقه بندی HFO ۱۲۳۴yf HFO ۱۲۳۴ze

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۴۳۹۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح دوگانه سوز کردن نانوایی های چالدران

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، فرماندار چالدران در جلسه  شورای پدافند غیر عامل گفت: این طرح با هدف رعایت کردن  اصول پدافند غیر عامل  و خدمات رسانی نانوائی ها به هنگام قطع گاز   و پیشگیری از تعطیلی  در زمان بروز حوادث احتمالی  اجرا می شود .

عبدالله نژاد با بیان اینکه در فاز اول  اجرای این  طرح از مجموع ۱۰۰واحد نانوایی شهرستان ۳۰درصد آن به سیستم ۲گانه‌سوز مجهز  خواهند شد افزود: مابقی نانوایی ها نیز بتدریج در ردیف اجرای این طرح قرار خواهند گرفت .

وی گفت : مجهز شدن نانوایی ها به سیستم موتور برق از جمله دیگر برنامه های پیشگیرانه در خصوص تعطیلی نانوانی ها می باشد.

دیگر خبرها

  • اعلام قیمت و شرایط پرداخت تاکسی‌های برقی
  • سریال VAR تمام شدنی نیست
  • بهترین گاز برای کولرهای گازی چیست؟
  • انتشار تصاویری از سیستم لانچ و پرتاب پهپاد ۱۳۶ برای اولین بار
  • چرا لپ تاپ‌های گیمینگ از سیستم‌های گیمینگ جذاب‌تر هستند
  • آشنایی با محصولات و نمایندگی ABB
  • سفارش غذای شرکتی آنلاین در کترینگ دنا
  • اجرای طرح دوگانه سوز کردن نانوایی های چالدران
  • هوش مصنوعی اپل برای زندگی روزمره از راه می رسد
  • نه صفر، نه یک!