Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون سازمان خصوصی سازی درباره آخرین وضعیت واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری دانشجو، ابوالقاسم شمسی، معاون سازمان خصوصی سازی در گفت‌وگو با یکی از برنامه های رادیویی درباره وضعیت واگذاری ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی توضیحاتی را ارائه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابوالقاسم شمسی، معاون سازمان خصوصی سازی، در ارتباط با بحث واگذاری باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخشی خصوصی اظهار داشت: بحث خصوصی سازی چند سالی است که پیگیری می‌شود؛ منتها با توجه به تکلیفی که در قانون بودجه سال قبل وجود داشت و صورت جلسه‌ای که شهریور ماه سال گذشته انجام شد، مشخص شد عملیاتی شدن آن در فرابورس امکان پذیر نیست. پس از آن جلساتی از مهرماه سال ۹۸ به صورت هفتگی در سازمان خصوصی سازی و وزارت ورزش و جوانان برگزار شد. در جلسات بحث بر این بود که می‌خواهیم این ۲ شرکت را واگذار کنیم؛ نه اینکه شرکت را جدا بگذاریم و فقط برند و مجموعه ورزشی را واگذار کنیم.

شمسی، خاطرنشان کرد: این ۲ شرکت زیان انباشتگی قابل توجه و سرمایه بسیار اندکی دارند و برای پذیرش در بازار سرمایه، نیاز به اصلاح ساختار مالی، شفاف سازی و رفع برخی ابهامات مالی بود. به همین منظور این جلسات برگزار شد و طبق برنامه زمانبندی که به تصویب هیئت واگذاری رسید، تمام سعی مان بر این است که در مرداد ماه پذیرش این دو شرکت را در بازار دوم فرابورس اخذ کنیم و انشالله عرضه اولیه در هفته اول و دوم شهریور انجام شود.

او در پاسخ به این پرسش که آیا سازمان خصوصی سازی به دنبال آن چیز‌هایی که در گذشته تحت مالکیت این ۲ باشگاه بوده، رفته است یا خیر، بیان کرد: سازمان خصوصی سازی وظیفه‌ای دارد؛ وظیفه اش این است که اگر بنگاهی در فهرست شرکت‌های مشمول واگذاری قرار گرفت، اسناد و مدارک را از دستگاه ذیربط اخذ کند و صورت‌های مالی که ارکان و مجمع شرکت تصویب کرده اند را در اختیار قرار بگیرد و براساس آن پروسه واگذاری را انجام دهد.

معاون سازمان خصوصی سازی، تصریح کرد: طبق بررسی‌هایی که بنده انجام داده ام، در تاریخ هفتم بهمن ماه  ۱۳۵۸ شورای انقلاب تصمیم گرفت کلیه دارایی‌های استقلال به دولت برگردد. سابقه قبل‌تر هم بررسی کنیم، متوجه می‌شویم شیخان از سال ۲۹ تا ۵۷ مدیر باشگاه تاج بوده و درسال ۴۶ تصمیم گرفت که این باشگاه را دولتی خصوصی نگه دارد. یعنی اموال و درایی‌هایی که در مراکز استان‌ها و بعضی از شهر‌های مهم داشته، تماما مربوط به مالک اولیه نبوده و دولت در آن همکاری داشته است.

شمسی ادامه داد: مستندات این ۲ مجموعه ورزشی هنوز کامل نیست. تا زمانیکه مستندات کامل را اخذ نکنیم، ممکن است بحث افزایش سرمایه فقط از طریق این دارایی امکان پذیر نباشد. برند و علائم تجاری پرسپولیس ارزش گذاری شد و کار‌های استقلال هم در حال انجام است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تصور می‌کنید امسال خصوصی سازی هر ۲ باشگاه انجام شود، بیان کرد: تمام سعی و تلاش ما و وزارت ورزش و جوانان این است که خصوصی سازی اتفاق بیافتد. ما برنامه‌ای را مشخص کردیم و طبق این برنامه بایستی نیمه اول پذیرش فرابورس انجام شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: تیم فوتبال استقلال تیم فوتبال پرسپولیس خصوصی سازی معاون سازمان خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۴۴۹۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزییات واگذاری استقلال و پرسپولیس به دو بانک

 به گزارش تابناک، پرسپولیس در روز یازدهم فروردین و استقلال کمی بعدتر رسما به دو بانک ملت و تجارت واگذار خواهند شد تا این دو بنگاه تجاری با اکثریتی که در هیئت مدیره دارند، آینده بخش مهمی از فوتبال ایران را رقم بزنند.

موضوع واگذاری دو باشگاه از زمان وزارت کیومرث هاشمی، وزیر ورزش، به صورت کاملا جدی‌تر دنبال شده و با در نظر گرفتن حساسیت حاکمیتی مبنی بر اینکه دو باشگاه به اشخاص واگذار نشوند، شرکت‌های مختلفی در سطح مذاکره قرار گرفتند تا اداره استقلال و پرسپولیس را برعهده بگیرند. اسمی که در ابتدا برای در اختیار گرفتن باشگاه پرسپولیس مطرح شد، سه صندوق بزرگ (بازنشستگی، کشوری و عشایر) بودند که قرار بود باشگاه پرسپولیس به عنوان رد دیون به آن‌ها واگذار بشود. این مسئله در دولت نیز مورد تصویب قرار گرفت، اما با ایجاد فضای خبری و اعتراض بازنشستگان، این تصمیم به سرعت وتو شد تا استراتژی جدیدی در دستور قرار بگیرد.

روز شانزدهم اسفند ماه، سهام پرسپولیس به شستا واگذار شد، اما در نهایت این پرونده به نتیجه نرسید.

در آن زمان گفته می‌شد هلدینگ خلیج فارس نیز خواستار دریافت سهام باشگاه استقلال است، اما در آنجا نیز بازنشستگان شرکت نفت به اضافه یکی دو عضو اصلی و ارشد مدیریتی این هلدینگ با در نظر گرفتن جمعی جهات تبدیل به مخالفان این واگذاری شدند و بنابراین کل پروسه واگذاری به سمت دیگری رفت.

پیشنهاد بعدی درگیرکردن بانک‌های دولتی بود و در این میان شخص رئیس بانک مرکزی نیز باوعجود ترافیک و شلوغی آخر سال پای کار این موضوع آمد و در نهایت دو بانک ملت و تجارت برای در اختیار گرفتن دو باشگاه تهرانی داوطلب شدند. البته به خاطر داشته باشید که کل این ماجرا دستوری است، اما اینکه چرا بانک ملت عاملیت پرسپولیس را برعهده گرفته و استقلال به بانک تجارت خواهد رسید، مربوط به بحث‌های مختلفی است که در جلسه اواخر سال بین مدیران بانکی انجام شده و نکات مختلفی را شامل می‌شده و حتی دامنه آن به بحث رنگ لوگو هم رسیده است. گفته می‌شود ترجیح بانک ملت در اختیار گرفتن عاملیت پرسپولیس بوده و استقلال هم از بین دو بانک صادرات و تجارت به دومی خواهد رسید. نکته اینجاست که شرکت‌های زیرمجموعه این دو بانک خریدار سهام استقلال و پرسپولیس خواهند بود و ظاهرا از شرکت‌های گروه مالی هر دو بانک، این انتقال سهام را صورت خواهند داد.

واگذاری پرسپولیس در روز یازدهم فروردین انجام خواهد شد و در همان روز تفکیک مالکیت دو باشگاه انجام می‌‎شود و سپس روند کار به شکلی است که استقلال در اختیار بانک تجارت قرار بگیرد. در تقسیم‌بندی فعلی وزارت ورزش (دولت) یک یا دو صندلی در هیئت‌مدیره دارد و سه تا چهار صندلی هم به بانک‌ها خواهد رسید. ضمن اینکه ده درصد سهام نیز پیش از این به صورت آزاد در فرابورس عرضه شده است.

 

فرابورس در اطلاعیه خود روز یازدهم فروردین ماه را به عنوان زمان قطعی واگذاری ۵۱ درصد سهام پرسپولیس اعلام کرده است.

یکی از مسئولان واگذاری به "ورزش سه" می‌گوید: «نظرات مختلفی درباره چگونگی واگذاری مطرح شده و باتوجه به رتبه‌بندی بانک‌ها، موافقان و مخالفانی در این حوزه مشغول نقد و نظر هستند که در پاسخ می‌شود گفت هیچ دو مجموعه‌ای که از شرایط کاملا یکسانی بهره ببرند، موجود نیستند. در نهایت نظر خود این دو مجموعه مالی نیز در این واگذاری مطرح بوده است، چرا که در جلسه‌ای که رؤسای بانک‌ها حاضر بودند، این موضوع نهایی شده است.»

به گفته وی، برای هر دو بانک باتوجه به گردش مالی هنگفت، اعداد و ارقام مربوط به این دو باشگاه بسیار پایین خواهد بود و اینطور نیست که رتبه‌بندی بانک‌ها در فضای کلی روی عملیات مالی آن‌ها در آینده دو باشگاه تاثیری داشته باشد چرا که همان‌طور که گفته شد، موضوع دارایی بانک‌ها و تاثیر آن‌ها در شبکه بانکی و مایملکشان، غیرقابل مقایسه با اتفاقی است که در فوتبال می‌افتد.

در حال حاضر نکته مهم تغییراتی است که احتمالا با تغییرات در بدنه دو باشگاه اتفاق می‌افتد که البته به نظر می‌رسد تغییر در پست مدیرعاملی یا اعضای هیئت‌مدیره با مشورت وزارت ورزش خواهد بود و به هر حال نظر این وزارتخانه در مورد ثبات یا تغییرات، مدنظر قرار خواهد گرفت.

همچنین به نظر می‌رسد با توجه به اینکه هر دو بانک در سالیان طولانی از بازیگران مهم سیستم مالی کشور هستند، ورود مدیران اقتصادی باعث تغییرات و بهبود روندی برای هر دو باشگاه از نظر شکلی و عملیاتی بشود.

منبع: ورزش سه

دیگر خبرها

  • جزئیات واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک ملت و تجارت | انتقادات بالا گرفت!
  • ◄ منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  • عکس| کنایه خنده‌دار به واگذاری تیم استقلال و پرسپولیس
  • قیمت سرخابی‌ها اعلام شد؛ پرسپولیس گران‌تر از استقلال
  • رویا یا واقعیت؛ استقلال و پرسپولیس در سال جدید عاقبت به خیر می‌شوند؟
  • سهام پایه سرخابی‌ ها برای واگذاری اعلام شد
  • قیمت سهام استقلال و پرسپولیس برای واگذاری اعلام شد
  • جزییات واگذاری استقلال و پرسپولیس به دو بانک
  • نصف شرکت‌های هواپیمایی به بخش خصوصی تعلق دارد
  • مالکین استقلال و پرسپولیس مشخص شدند!