Web Analytics Made Easy - Statcounter

"خرید تسلیحات در عرصه جهانی سالانه افزایش داشته است و این امر کمکی به کشورها در کنترل شیوع کووید-19 نکرده است. زمان آن است که دولت‌ها در مفهوم امنیت بازنگری کنند."

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری دویچه وله، به گفته "کریستوفر پربل" از اندیشکده لیبرال مستقر در واشنگتن موسوم به "موسسه کاتو" (Cato)، ارتش آمریکا به خوبی برای خنثی سازی تهدیدات متعارف مجهز است اما مطمئناً وظیفه مهار خطرات بیولوژیکی مانند پاندمی کروناویروس را ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نه ارتش آمریکا و نه نیروی دریایی آن از این پاتوژن در امان نیستند و اخیرا هم شیوع کووید-19 درون ناو هواپیمابر یواس اس تئودور روزولت با 5000 خدمه آشکار شد.
 
با تداوم این شیوع در ایالات متحده، زیرساخت‌های مراقبتهای بهداشتی در بسیاری از ایالتها قادر به پاسخگویی نیستند. پربل، معاون موسسه کاتو در امور مطالعات دفاعی و سیاست خارجی به دویچه وله گفت: "آمریکایی‌ها اکنون در حال ایده پردازی روی سرمایه گذاری بیشتر در سیستم مراقبتهای بهداشتی هستند." اما او معتقد است که با گذشت این همه گیری، این نگرش می‌تواند تغییر کند.

الکساندر گولز، کارشناس امور دفاعی روسیه هم باور دارد که رهبری کشورش تدابیر کافی برای مقابله با این شیوع اتخاذ نکرده است. او گفت: ژنرال‌ها همواره برای مبارزه در جنگ‌ها به سبک گذشته آماده می‌شوند.

 این کارشناس روس گفت، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه همان اوایل که شیوع کرونا در این کشور مطرح شد با نمایندگان مجموعه نظامی – صنعتی دیدار داشت.  آنها انتظار داشتند پوتین "در مورد راه‌هایی برای سازماندهی مجدد اقتصاد برای تقویت تولید دارو، لباسهای محافظ و ماسک صورت صحبت کند. اما در کمال تعجب، در عوض، تمرکز بر چگونگی تضمین تولید و صادرات اسلحه بود."

جو بایدن، رقیب دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر گفته است که در صورت پیروزی قصد دارد تا پست کابینه ویژه‌ای برای تمرکز بر تهدیدهایی ایجاد کند که پاندمی‌ها و مسائل آب و هوایی به وجود می‌آورند.  

کریس مورفی، سناتور دموکرات اهل کنتیکت در برنامه "صندوق مارشال آلمان" گفت که آمریکا باید دستور کار امنیتی خودش را باز تعریف کند و پاندمی‌ها، تغییرات آب و هوایی و آسیب محیط زیستی را به عنوان تهدیدات امنیتی جدی در نظر بگیرد. او از ایده اختصاص یک بودجه دفاعی جدید با اولویت‌های مختلف حمایت کرد زیرا "آژانس‌های دیگری بجز وزارت دفاع وجود دارند که از این کشور دفاع کنند."

 اولریش شلی، پروفسور مطالعات امنیتی و استراتژی در دانشگاه بن می‌گوید: "بحرانی که اکنون ما تجربه می‌کنیم یک نقطه عطف است." او که سالها ریاست بخش برنامه ریزی در وزارت دفاع آلمان را بر عهده داشت، گفت زمان آن است که یک "مفهوم امنیتی گسترده‌تر" اتخاذ کنیم که فراتر از ملاحظات نظامی و مخارج تسلیحاتی باشد.

از دیدگاه اولریش شلی، کشورها باید برای تهدیدات امنیتی مختلف شامل پاندمی‌ها، مهاجرت مرتبط با چالش‌ها و دیگر پدیده‌ها در کنار "اعتباراتی برای ارتش‌های کلاسیک" برنامه داشته باشند. او از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست تا در موضوعات مرتبط با امنیت هماهنگی نزدیکتری داشته باشند.  

این تحلیلگر آلمانی اما پیشنهادی مبنی بر کاهش هزینه‌ها بر روی قابلیت‌های دفاعی متعارف به منظور آزادسازی منابع برای مقابله با دیگر تهدیدها مطرح نکرد و گفت "نباید که برای یکی، از دیگری دست کشید." او تاکید کرد، ناتو باید همچنان معتبر باقی بماند و به منظور مواجهه با خطر پاندمی‌ها و دیگر تهدیدات غیر نظامی، اعضای ناتو در دو سوی آتلانتیک باید بودجه‌های خودشان را افزایش دهند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کروناویروس کرونا در جهان پاندمی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۴۵۳۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شیوع آنفلوانزای پرندگان در آمریکا

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از سی ان ان، این هشداری است که توسط دانشمند ارشد سازمان جهانی بهداشت، دکتر «جرمی فارار» صادر شد.

فارار گفت: «ما باید مراقب باشیم که اگر مورد H۵N۱ به انسان با سرایت انسان به انسان را مشاهده کردیم فوراً با دسترسی به واکسن‌ها، درمان‌ها و تشخیص‌ها پاسخ دهیم.»

در موارد نادر، H۵N۱ می‌تواند انسانی را آلوده کند که به طور مداوم در تماس نزدیک با حیوانات آلوده بوده است، همانطور که در اوایل این ماه در یک گاودار تگزاسی اتفاق افتاد، اما تاکنون انتقال انسان به انسان به ندرت مشاهده شده است.

با این حال، این ویروس عمدتاً در پستاندارانی ظاهر می‌شود که نسبت به پرندگان بسیار نزدیک به انسان هستند.

فارار گفت: «البته نگرانی بزرگ این است که این ویروس اکنون تکامل یافته و توانایی آلوده کردن انسان‌ها را داراست.»

به گفته سازمان جهانی بهداشت، تعداد تلفات ممکن است فاجعه بار باشد: از سال ۲۰۰۳، تنها ۸۸۹ مورد ابتلاء به آنفلوانزا مرغی انسانی در سراسر جهان شناخته شده است، اما در ۴۶۳ (۵۲٪) از این موارد، فرد مبتلا فوت کرده است.

ویروس دخیل در یک مورد انسانی گزارش شده در این ماه در تگزاس توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده مورد مطالعه قرار گرفته است و گفته شده که به نظر می‌رسد نسبت به داروهای ضد ویروسی موجود آسیب پذیر است.

شیوع فعلی H۵N۱ در میان گله‌های گاو ایالات متحده در هشت ایالت تگزاس، نیومکزیکو، کانزاس، داکوتای جنوبی، آیداهو، میشیگان، اوهایو و کارولینای شمالی گزارش شده است.

کد خبر 6086946

دیگر خبرها

  • پیشنهادات ایران برای ارتقای امنیت اطلاعات
  • ۵ پیشنهاد ایران در اجلاس امنیتی سن‌پترزبورگ
  • شیوع آنفلوانزای پرندگان در آمریکا
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ۱۲ نکته مهم درباره عملیات وعده صادق/ تکنولوژی هیچ‌گاه نمی‌تواند ژئوپلیتیک را رام سازد!
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • وزارت خارجه آمریکا باز هم ایران را به نقض حقوق بشر متهم کرد
  • علیرضا گرشاسبی: برای 60 میلیون تحت پوشش و تنها 18 میلیون بیمه پرداز داریم / نیمی از بازنشستگی های 1400 پیش از موعد بود
  • خطر نادیده انگاری پاندمی‌های جدید
  • خطر نادیده انگاری پاندمی های جدید