Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-18@13:21:07 GMT

آشنایی با آداب و رسوم ماه رمضان در استان قزوین

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۴۶۶۱۶

آشنایی با آداب و رسوم ماه رمضان در استان قزوین

‌همشهری‌آنلاین: استان قزوین قدمتی بسیار طولانی در تاریخ کشور دارد. به همین دلیل از گذشته‌های دور تاکنون برگزاری رسم‌های ملی، مذهبی و قومی در این استان جایگاه و اهمیت ویژه‌ای دارد. یکی از این آیین‌ها مربوط به ماه رمضان است که در قزوین به عنوان نخستین پایتخت حکومت شیعی صفویه برگزار می‌شود.

روزه و روزه‌داری از نگاه اهل بیت (ع)

مراسم گل خندانی

«علی اصغر یوسف گمرکچی»، پژوهشگر فرهنگ عامه مردم قزوین گفته‌است: مراسم گل‌خندانی از آیین‌های قدیمی مردم قزوین و به نوعی آیین پیشواز ماه رمضان در این دیار بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وی، این آیین تا اواخر دهه ۳۰ شمسی در قزوین برگزار می‌شد. در گل خندانی خانواده‌ها در آخرین جمعه ماه شعبان یا چند روز مانده به ماه رمضان، گرد هم می‌آمدند و آن روز را با شادمانی می‌گذراندند. اگر هوا گرم بود این مراسم در باغستان‌های قزوین و اگر هوا سرد بود در منزل بزرگان فامیل اجرا می‌شد. به گفته گمرکچی، در این مراسم علاوه بر غذاهای اصیل قزوینی مثل قیمه نثار و میان وعدهایی مانند دیماج، خوراکی‌ای با عنوان «حلوا تَرَک» از آرد گندم، روغن حیوانی و شیره انگور پخته می‌شد.

تعیین موذن و مناجات‌نامه‌خوان

پژوهشگر فرهنگ عامه مردم قزوین آورده‌است: آن موقع‌ها خبری از وسایل ارتباط جمعی در کار نبود برخی افراد به عنوان مناجات‌نامه‌خوان و موذن وظیفه داشتند با انجام اعمالی زمان سحر و افطار را اعلام کنند. به همین دلیل افرادی از سوی معتمدان محله پیش از شروع ماه رمضان برای این کارها انتخاب می‌شدند تا مردم را برای خوردن سحر و اعلام زمان اذان‌ها صبح و افطار خبردار کنند.

قول دادن هدیه به روزه‌ اولی‌ها

در گذشته نوجوانانی که قصد داشتند برای نخستین بار روزه بگیرند اهل خانه و فامیل را از نیت خود آگاه می‌کردند. بزرگ‌ترها هم برای تشویق آنها وعده هدیه به آنها را می‌دادند و این هدیه،  بسته به توان مالی خانواده‌ها در شهرها و روستاها متفاوت و از قبیل جوجه مرغ و خروس، بره، بزغاله یا یک جفت گیوه و روسری بود.

مراسم ختم قرآن

ختم قرآن از آیین‌های همیشگی ماه رمضان در قزوین است. معمولا جلسه ختم قرآن آقایان عصرها در مساجد و بانوان صبح‌ها در خانه‌ افراد «بانی» و  در کل ۳۰ روز ماه رمضان برگزار می‌شود.

 افطاری دادن از نیمه رمضان

چند سالی است که گستردن سفره افطاری خانوادگی و عمومی در اغلب روزهای این ماه انجام می‌شود، اما در گذشته این رسم از ۱۵ رمضان یعنی از شب میلاد امام حسن مجتبی (ع) شروع می‌شد و تا یکی دو شب مانده به پایان ماه ادامه می‌یافت.

غذاهای ویژه رمضان

در این ماه پربرکت سفره‌های مردم قزوین رنگ و بوی خاصی دارد. بانوان قزوینی برای افطاری و سحری غذاها و خوردنی‌هایی مانند دیماج، شیرمال، حلیم، آش دوغ، شیربرنج، فرنی، رنگینک و قیمه نثار تهیه می‌کنند.

فرستادن افطاری به خانه نوعروسان

یکی از آداب قزوینی‌ها تهیه و فرستادن افطاری برای نوعرسان‌شان بود. در این رسم تعدادی از بستگان  داماد به منزل نوعروس می‌رفتند و ‌افطاری ساده برایش می‌برند. امروزه نیز برخی از مردم پای‌بند به این سنت هستند و با مهیاکردن طبقی از غذاها و شیرینی و هدیه‌ای مخصوص در یک افطار به منزل عروس می‌روند.

شب‌های قدر

شب‌های قدر در قزوین حال و هوای ویژه‌ای دارد. این مراسم در مسجد نبی و امامزاده حسین(معروف به شاهزاده حسین) با شور بیشتری برگزار می‌شود. برپایی مراسم سوگواری برای حضرت علی(ع) هم جایگاه ویژه دارد و برخی مردم دراین شب‌ها غذای نذری می‌پزند و بین مردم تقسیم می‌کنند.

فضیلت شب‌های قدر

وداع با ماه رمضان

وداع با ماه رمضان هم از رسم‌های مردم قزوین است. آنها در آخرین روز از ماه مبارک رمضان و قبل از طلوع خورشید بر سجاده می‌نشینند و این‌که یک ماه میهمان خدا بودند، شکرگزاری می‌کنند.  این کار به رسم وداع معروف است.

عید فطر

قزوینی‌ها در همان ساعات اولیه صبح عید فطر آماده می ‌شوند و برای خواندن نماز عید، به مسجد محل یا مصلی می‌روند. بعد از خواندن نماز، زیارت اهل قبور و دید و بازدید از بزرگان فامیل از دیگر برنامه‌های این روزشان است. برخی از مردم این شهر رسم دارند که صبحانه عید فطرشان حتما کله‌پاچه باشد.

بهترین اعمال در شب و روز عید فطر کد خبر 503720 برچسب‌ها مجله سفر به استان قزوین مجله سنت‌های رمضان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: ماه رمضان مردم قزوین ماه رمضان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۴۶۶۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام محدودیت‌های ترافیکی رژه روز ارتش در قزوین

به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ سید علی آسیایی اظهار کرد: به منظور اجرای مناسب مراسم رژه ۲۹ فروردین، محدودیت‌های ترافیکی در محدوده خیابان‌ها و مسیرهای منتهی به محل برگزاری این مراسم در شهر قزوین اعمال خواهد شد.

وی افزود: بر این اساس در بلوار شهید بهشتی حد فاصل میدان قدس تا میدان نصر و بالعکس، دوربرگردان انتهای خیابان پادگان به سمت لشگر ۱۶ زرهی و زیر گذر پل نصر به سمت میدان ارتش شاهد محدودیت ترافیکی خواهیم بود.

رییس پلیس راهور استان قزوین گفت: شهروندان و رانندگان می‌توانند جهت تردد از مسیرهای جایگزین از جمله خیابان فلسطین، خیابان پادگان، بلوار مدرس و … استفاده کنند.

سرهنگ آسیایی با بیان اینکه محدودیت‌های ترافیکی از ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه صبح روز چهارشنبه ۲۹ فروردین آغاز و تا پایان مراسم یعنی حدود ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه ادامه خواهد داشت، از کلیه شهروندان خواست ضمن رعایت محدودیت‌های ترافیکی اعلامی و همکاری با پلیس، حتی‌الامکان از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

کد خبر 6080070

دیگر خبرها

  • پایگاه هوانیروز مشهد ۷۵ عملیات پروازی مردم‌یاری انجام داد
  • فرهنگ، زبان و آداب و رسوم هورامان آوازه جهانی دارد
  • فرهنگ و آداب و رسوم هورامان شایسته معرفی به جهان است
  • عکس متفاوت از پلیس زن در قزوین/عکس
  • مراسم رژه روز ارتش در قزوین و همدان
  • اعلام محدودیت‌های ترافیکی رژه روز ارتش در قزوین
  • محدودیت‌های ترافیکی رژه روز ارتش در قزوین اعلام شد
  • وعده‌های بی نتیجه مدیران ارشاد قزوین برای برپایی نمایشگاه قرآن
  • اعلام محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در قزوین
  • استقبال ۸۰ هزار نفری قزوینی‌ها از طرح «زندگی با آیه‌ها»