Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر برنامه‌های علیرضا جهانبخش گفت: من تا به حال یک قرارداد خوب حرفه‌ای ندیده‌ام و به همین خاطر باشگاه‌های ایرانی در فیفا بازنده می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، امیر هاشمی مقدم در مورد تفاوت بستن قرارداد در فوتبال اروپا و ایران، اظهار داشت: به نظر من مسأله مهمی که در ایران شاید به هیچ عنوان رعایت نشود اما در اروپا روی آن دقت می‌شود، زمان و نحوه فسخ قرارداد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مواردی که در ایران دیدم و دوستان توضیح دادند، چیزی که برایم جای تعجب دارد این است که عملا قراردادهای غیر قانونی هستند. تبصره‌ها و مسائلی در قراردادهای ایرانی می‌آید بر اساس استانداردهای فیفا و AFC نیست.

هاشمی مقدم ادامه داد: زمان قرارداد از یک تا پنج سال باید بر اساس بودجه‌ای که می‌خواهند برای آن بازیکن یا مربی که هزینه کنند، باشد. نوع قرارداد که یک طرفه یا با رضایت طرفین فسخ شود نیز باید دقیقا تنظیم شود اما متأسفانه این چیزها وجود ندارد. قراردادهایی در فوتبال ایران دیده‌ام که برای مثال بازیکن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌گیرند، اگر بازیکن دو ماه حقوق نگرفت اجازه دارد قرارداد سه ساله را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فسخ کند. این چطور امکان دارد؟ بازیکن‌های خارجی که به ایران می‌آیند، هزینه‌های هتل، آزمایش پزشکی و... دارند.

وی افزود: متأسفانه در مورد بازیکنان خارجی در ایران خیلی سریع سر و صدا می‌شود. بازیکن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بزرگ می‌کنند و اتوماتیک باشگاه‌ تحت فشار قرار می‌گیرند و قرارداد بسته می‌شود. تحت فشار قرار گرفتن باشگاه‌ها باعث می‌شود که قرارداد سریع نوشته شود. منتها شکل قراردادی که با این بازیکنان بسته می‌شود خیلی مهم است که قرارداد برای بازیکن، خیلی خوب باشد. من همیشه موافق این بودم؛ بازیکنی که خوب است و زحمت می‌کشد باید قرارداد خوبی بگیرد، اما نباید به این شکل باشد که بازیکن از قراردادی که بسته می‌شود سوءاستفاده کند.

ایجنت ایرانی شاغل در اروپا، در مورد این که قراردادها حرفه‌ای بسته نمی‌شوند،‌ عنوان کرد: صد درصد. من تا به حال یک قرارداد خوب حرفه‌ای ندیده‌ام. به عنوان مثال قراردادهایی که امضا می‌شوند معمولا باید تایپ شده و رسمی باشند. الان شما قرارداد یک فوتبالیست‌ را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در ایران ببینید، می‌بینید که 8 صفحه است، 6 صفحه آن با دست نوشته شده یا تغییر داده شده، همه اینها مسائلی است که باعث می‌شوند فیفا صد درصد طرف بازیکن بگیرد. شما اجازه ندارید در قرارداد دست ببرید. اگر قرار است چیزی به آن اضافه یا کم شود، قرارداد باید مجددا تنظیم شود و طرفین آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ امضا کنند. 

مدیر برنامه‌های علیرضا جهانبخش در مورد نقش مشاوران، معاونان و وکلای حقوقی هنگام عقد قرارداد با یک بازیکن یا مربی خارجی اظهار داشت: نقش آن‌ها صد درصد مهم است. در هر باشگاه اروپایی، فردی که قرارداد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تنظیم می‌کند، تحصیل‌کرده حقوق است. یک قرارداد کلیشه در باشگاه‌های اروپایی وجود دارد، منتها بر اساس قراردادی که با بازیکن می‌خواهند ببندند، می‌توانند یک سری از موارد قرارداد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کم و زیاد کنند اما مجموع آن یک قرارداد استاندارد است و باید باشد.

بازیکن اسبق استقلال گفت: یک سری قوانین را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نمی‌توانید از قرارداد بردارید و باید در قرارداد باشد، چون فیفا گفته این خط من است و شما باید طبق آن جلو بروید. اگر از خودتان قراردادی درست کنید و خارج از استانداردهای من باشد، مسؤولیت آن بر عهده خودتان است.  مشاوران حقوقی وظیفه دارند کلمه به کلمه تمام موارد قرارداد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بالا و پایین کنند. به عنوان مثال تنظیم قراردادی که طی آن علیرضا جهانبخش باید از داماش گیلان به نایمخن انتقال پیدا می‌کرد  بین طرفین، حدود 3 تا سه ماه و نیم طول کشید تا بازیکن و باشگاه‌ها راضی باشند.

هاشمی مقدم تصریح کرد: طرفین باید سود و رشد کنند. منتها نباید طوری باشد که یکی از طرفین بتواند به راحتی سوءاستفاده کند؛ مثالی در مورد پوگبا در منچستر یونایتد می‌زنم، بازیکنی در این سطح با وکلایی که دارد همه فکر می‌کنند به راحتی می‌تواند جدا شود. یک تبصره کوچک در قراردادش وجود دارد، معمولا در اروپا بازیکن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اگر خیلی خوب باشد یک سال اتوماتیک تمدید می‌کنند یا برعکس اگر فوتبالیستی مدت زیادی آسیب دید و سود و نتیجه برای باشگاه نداشت، باشگاه باید بتواند این بازیکن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ یک سال نگه دارد.

وی افزود: تبصره‌هایی در قرارداد هست که مثلاً می‌گویند سه بعلاوه یک. آپشن یک سال را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در قرارداد می‌آورند. همین آپشن باعث شده پوگبا نمی‌تواند جای دیگری برود. حالا وکلای او سعی می‌کنند او را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از منچستر جدا کنند، ولی آپشن یک سال به باشگاه آزادی داده تا بتواند آن یک سال را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اکتیو کند، چون بازیکن یک سال فوتبال بازی نکرده، حالا برعکس این در ایران اتفاق می‌افتد.

هاشمی مقدم در مورد این که چرا ما همیشه در فیفا محکوم می‌شویم و به ندرت پرونده‌ای وجود دارد که بتوانیم حقمان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بگیریم، عنوان کرد: من یک مثال ساده می‌زنم. این مثل این است که شما چکی برای کسی بکشید، چکی که اعتبار بانکی دارد. مسلما در نهایت اگر شکایت شود، آن چک باید پرداخت شود. مهم‌ترین موردی که باعث می‌شود باشگاه‌های ایرانی یا فدراسیون فوتبال ایران در فیفا این کیس‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌بازند یا پیروز نمی‌شوند این است که قراردادها بر اساس استاندارهای فیفا نیست. قراردادها تبصره‌هایی دارند که به نفع باشگاه نیست. علم و دانش و دانستن مسائل فنی که باید در قراردادها باشند متأسفانه وجود ندارد.

کارشناس مسائل حقوقی فوتبال ادامه داد: یک بازیکن رده معمولی یک کشور، اگر به کشور ایران بیاید و قرارداد 200 هزار دلاری داشته باشد، می‌تواند سه بازی بیشتر نکند و در نهایت 300 هزار دلار بگیرد و برود. برای چه باید چنین اتفاقی بیفتد؟به خاطر تبصره‌های خنده‌دار و رعایت نکردن اصول حقوقی همیشه بازنده هستیم. فیفا با کسی شوخی ندارد. فراموش نکنید آن بازیکنی هم که 200 هزار دلار می‌گیرد هم باید هزینه کند، باید وکیل بگیرد و وکیلش به فیفا شکایت کند.

وی اضافه کرد: اگر بازیکن این هزینه‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌کند، آن وکیل یا مشاور حقوقی مطمئن است که می‌تواند پول را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بگیرد که شکایت می‌کند. من پیشنهاد می‌کنم واقعا این تغییر اساسی در فوتبال ایران صورت بگیرد. پول‌هایی که ما می‌دهیم یا نمی‌گیریم، می‌تواند سرمایه بزرگی برای آکادمی‌ها و فوتبال پایه باشد.

هاشمی مقدم در مورد این که بازیکن خارجی در ایران حتی ممکن است تست پزشکی هم ندهد و در این بین نقش دلال‌ها چقدر است، اظهار داشت: دلال‌ها شاید بخواهند خیلی کارها کنند، اما من در نهایت باشگاه‌ها و فدراسیون را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مقصر می‌دانم. شاید یک نفر بیاید به عنوان یک ایجنت بازیکنی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بیاورد که در رده سه کشور خودش هم بازی نکرده باشد و به باشگاه بگوید این بازیکن در تیم ملی آن کشور بازی کرده، باشگاه نباید به راحتی قبول کند. آن‌ها تأثیر دارند اما در نهایت مدیریت باشگاه‌ها هستند.

مدیر برنامه‌های جهانبخش در خصوص رفع این مشلات، تصریح کرد: باشگاه‌ها هزینه می‌کنند که بازیکن بگیرند تا این بازیکن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بفروشند و پول دربیاورند، اما من پیشنهاد می‌کنم به جای این هزینه‌ها، هزینه کنند یک مشاوره حقوقی خیلی خوب، یک وکیل خوب برای باشگاه بگیرند. اگر یک قرارداد خوب تنظیم کنند، میلیون‌ها پول را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از آن طریق از دست نمی‌دهند. در نهایت تصمیم گیرنده مدیریت باشگاه‌ها هستند. دلال صد درصد بازیکن‌های مختلف معرفی می‌کند.

هاشمی مقدم در خصوص این که اگر مدیر یک باشگاه سالم باشد و به فکر جیب خودش نباشد. به دلال اجازه کار نمی‌دهد و اگر این اتفاق می‌افتد یعنی بخش بزرگ‌تری از دلالی وجود دارد،‌ گفت: همه اینها مثل یک زنجیر به هم وصل هستند. بازیکنان باید آرزویشان باشد در باشگاه‌های بزرگی مثل پرسپولیس، استقلال، سپاهان یا ذوب‌آهن بازی کنند. پرسپولیس و استقلال دو باشگاه بزرگ در آسیا هستند. بازیکنانی که از خارج به ایران می‌آیند باید آرزویشان باشد که برای این دو باشگاه بازی کنند اما ما در این باشگاه‌ها التماس بازیکنان را می‌کنیم.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

منبع: فارس

کلیدواژه: علیرضا جهانبخش فیفا اروپا ایران هاشمی مقدم قرارداد خوب یک قرارداد باشگاه ها تبصره ها صد درصد بر اساس یک سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۴۶۸۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایرانی‌ها ۳.۵ برابر استاندارد جهانی شکر مصرف می‌کنند

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: مصرف شکر در ایران سه و نیم برابر نرخ جهانی و مصرف نمک در کشور ما ۴ برابر استاندارد جهانی است. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حسین فرشیدی در آیین آغاز به کار سلامت شهر در بوستان لاله تهران و برگزاری نمایشگاه هفته سلامت با شعار "حال خوب ساختنی است" اظهار کرد: مصرف شکر در ایران سه و نیم برابر نرخ جهانی و مصرف نمک ما 4 برابر جهان است که باید این روند اصلاح شود.

وی با بیان این که فقط با یک اندیشه، ذهن و فکر مثبت می‌توانیم حال خوب بسازیم، افزود: داشتن تغذیه و فعالیت بدنی مناسب و مصرف انرژی ناشی از آن و دوری از استرس می‌تواند سلامت ما را تضمین کند.

هشدار وزارت بهداشت نسبت به مصرف نمک‌های رنگی

فرشیدی با اشاره به این که مردم‌ وزارت بهداشت را با دارو، درمان و بیمارستان می‌شناسند، اظهار کرد: ما در حوزه بهداشت به دنبال افراد سالم هستیم که بیمار نشوند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه در یک‌ دهه گذشته و به ویژه در دو‌سال اخیر اقداماتی برای اصلاح مصرف قند و نمک با برنامه‌های فرهنگی انجام شده است، گفت: ترویج استفاده از نان کامل یعنی نان سبوس‌دار در دستور کار قرار دارد. این نان دیابت، سرطان و فشار خون را کاهش می‌دهد. اکنون هزار و 800 نانوایی در کشور نان کامل طبخ می‌کنند و امیدواریم استفاده از این نان ترویج بیشتری پیدا کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خرداد ماه امسال اولین قرارداد خریدو فروش در سامانه خودنویس رونمایی می‌شود
  • چهار بازیکن موردعلاقه اوسمار از لیگ برتر ایران
  • دو ایرانی بالاترین مدرک جهانی اتومبیلرانی را به دست آوردند
  • تصمیم خطرناک چند ستاره پرسپولیس در رختکن
  • توافق مالی در رختکن پرسپولیس برای نحوه تمدید قرارداد
  • سقف قرارداد فوتبال زنان در ایران یک میلیارد تومان است
  • «پائز» بامداد چهارشنبه در تهران/حضور موسوی و غفور در ابهام
  • چترنور: سقف قرارداد فوتبال بانوان یک میلیارد تومان است
  • مهدوی کیا: اوسمار که مقصر نباختن استقلال نیست!
  • ایرانی‌ها ۳.۵ برابر استاندارد جهانی شکر مصرف می‌کنند