Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-19@18:26:10 GMT

پایان گرده افشانی نخیلات در قیروکارزین

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۵۰۵۰۷

پایان گرده افشانی نخیلات در قیروکارزین

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مهدی همتی با اشاره به بازه زمانی دو ماهه در بارور سازی نخیلات این شهرستان تصریح کرد: نوسانات دمایی، افزایش رطوبت و بارش‌های بهاری موجب شد که این اقدام ضروری برای تولید خرما با کندی مواجه و در مواردی دوباره انجام شود.

او اظهار کرد: برای دستیابی به محصول مناسب به لحاظ کمی وکیفی عمل گرده افشانی و تلقیح توسط کارگر ماهر انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همتی ادامه داد: علی رغم باور عموم گرده افشانی و استفاده از اسپات‌های جنس نر اختصاصی هر رقم از انواع نخل‌ها در افزایش کیفیت محصول تولیدی حائز اهمیت است.

او از مقرون به صرفه بودن نگهداری نخل‌های جنس نر مازاد در باغ به منظور فروش اسپات‌های اضافه خبر داد و افزود: در سال جاری هر اسپات جنس نر بالغ بر ۵۰ هزار تومان قیمت داشت که منبع درآمد مناسبی برای افراد بود.

همتی ابراز کرد: به منظور گرده افشانی نخیلات در قیروکارزین بیش از ۱۵ هزار نفر روز نیروی انسانی خبره مورد نیاز بوده است که بازار کار مناسبی را برای افراد جویای کار فراهم ساخت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین به همین منظور، به اجرای دوره‌های تربیت کارگر خبره گرده افشانی نخیلات در مراکز آموزشی اشاره کرد و گفت: متقاضیان می‌تواند برای دریافت اطلاعات لازم به اداره ترویج و آموزش این مدیریت مراجعه کنند.

پیش بینی تولید ۷۰ هزار تن خرما در قیروکارزین

او با تاکید بر اینکه قیروکارزین بزرگ‌ترین تولید کننده خرما در استان فارس است، اظهار کرد: پیش بینی می‌شود بیش از ۷۰ هزار تن خرما در سال جاری تولید و عمدتا به کشور‌های همسایه و آسیای میانه صادر شود.

به گفته همتی، زاهدی، شاهانی، خاسویی، هلیله، کپکاب و پیارم از مهم‌ترین ارقام خرمای کشت شده در باغ‌های این شهرستان است که از مرغوب‌ترین و بازار پسند‌ترین انواع خرما‌های ایران هستند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین توصیه کرد: باغداران با کاشت ارقام تجاری و جدید و اصلاح نخیلات فرسوده، رعایت بهداشت باغ‌ها و تغذیه مناسب درختان تولید خود را افزایش دهند.

در فصل بهار با عرق گیری از غلاف‌های اسپات‌های نر و ماده نخل نوشیدنی مطبوع و فرح بخشی حاصل می‌شود که عرق طارونه نام دارد و طبیعت آن گرم و معتدل است.

قیروکارزین در ۱۶۹ کیلومتری جنوب غربی شیراز واقع شده است.

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهاد کشاورزی محصولات کشاورزی گرده افشانی نخیلات گرده افشانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۵۰۵۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محدودیت‌های پروازی در شیراز پایان یافت

دریافت 10 MB

کد خبر 6082423

دیگر خبرها

  • محدودیت‌های پروازی در شیراز پایان یافت
  • ببینید | ماجراهای سه موش خرما
  • برج یاقوت کبود بعد از 20 سال گل داد! (+عکس)
  • آغاز کار گرده افشانی در نخلستان‌های بم
  • خداحافظی‌های بی پایان در غزه
  • ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی تا پایان ۱۴۰۳ به بیش از ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد
  • برنامه‌ریزی برای تولید ۱۰۰ هزار تن گوشت مرغ در لرستان
  • دوره تغذیه و مدیریت بیماری‌های قارچی نخیلات در تنگستان برگزار شد
  • بارش باران بهاری و جاری شدن سیل در رودخانه شور دهستان گرده کوه +فیلم
  • انتشار پایان‌نامه‌های برتر تقاضا محور برای مهار تورم و رشد تولید از دانشگاه شهرکرد