Web Analytics Made Easy - Statcounter

اخترشناسان داستان جدید زنده ماندن ستاره‌ای که در حال حاضر کنار یک سیاه چاله بزرگ زندگ می‌کند را شرح دادند.

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، داده‌های رصدخانه ناسا نشان داد، یک ستاره در کنار یک ابر سیاه‌چاله در کهکشانی تقریباً ۲۵۰ میلیون سال نوری دورتر از زمین قرار دارد. این سیاه‌چاله در یک کهکشان به نام GSN۰۶۹ قرارگرفته و جرمی تقریباً ۴۰۰ هزار برابر خورشید دارد که آن را در دسته ابر سیاه‌چاله‌های کوچک قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
پیش از این غول سرخ توسط گرانش سیاه‌چاله گرفته شده بود و لایه خارجی هیدروژنی آن به سمت سیاه‌چاله فرو رفته و تنها هسته آن به جا مانده که با نام کوتوله سفید آن‌را می‌شناسیم.
اندرو کینگ از دانشگاه لستر انگلستان گفت: «تفسیر من از داده‌های X-Ray کوتوله سفید این است که این کوتوله زنده مانده، اما از سیاه‌چاله خارج نشده است و اکنون در یک مدار بیضوی در اطراف سیاه‌چاله گرفتار شده و تقریباً هر نه‌ ساعت یکبار دور آن می‌چرخد.»   هنگامی که کوتوله سفید در سومین مدار روزانه قرار می‌گیرد سیاه‌چاله مواد کوتوله را به نزدیک‌ترین حالت خود می‌کشد (تا ۱۵ برابر شعاع افق رویداد، نقطه‌ای که برگشتی از سیاهچاله وجود ندارد). این مواد وارد صفحه اطراف سیاه‌چاله شده و انفجار‌هایی از X-Ray آزاد می‌کند که رصدخانه ناسا می‌تواند آن را تشخیص دهد؛ بنابراین آینده این ستاره و مدار آن چه خواهد بود؟ اثر ترکیبی امواج گرانشی و افزایش سایز ستاره همراه با کاهش جرم باعث می‌شود که مدار چرخش بزرگتر و دایره‌ای‌تر شود. در این حالت سرعت از دست دادن جرم کاهش می‌یابد و کوتوله سفید به آرامی با چرخش از سیاه‌چاله جدا می‌شود.
کینگ می‌گوید: «بسیار سخت است که بتوان از سیاه‌چاله جدا شد و عملا هیچ راه گریزی وجود ندارد. سیاه‌چاله کوتوله سفید را آرام آرام فرو می‌برد و هیچ‌وقت متوقف نخواهد شد. در اصل این از دست دادن جرم آنقدر ادامه پیدا می‌کند تا کوتوله سفید تبدیل به یک سیاره شود. فرآیندی که میلیارد‌ها سال طول می‌کشد. مشخص است که جهان راه آرام و پیچیده‌ای برای تشکیل یک سیاره دارد.
اخترشناسان دریافتند که بسیاری از ستارگان در اثر برخورد با یک سیاه‌چاله کاملاً از هم می‌پاشند؛ اما چندین مورد وجود دارد که نشان می‌دهد ستاره در کنار سیاه‌چاله زنده مانده است.
برخورد‌های پیچیده شبیه به این، از برخورد‌های مستقیم رایج‌تر است، اما به چند دلیل قابل رویت نیست. اول اینکه زنده ماندن یک ستاره برای زمان طولانی به منظور کامل کردن مدار اطراف یک سیاه‌چاله بدین معنی است که اخترشناسان مکرراً انفجار‌هایی را مشاهده می‌کنند. مشکل دیگر اینکه، ابر سیاه‌چاله‌هایی که سنگین‌تر از ابر سیاه‌چاله GSN۰۶۹ است، می‌تواند ستاره‌ها را به طور مستقیم ببلعد تا اینکه ستاره‌هایی که در مدار آن‌ها قرار گرفته‌اند و جرم از دست داده‌اند را در خود فرو برند؛ در این مورد نیز اخترشناسان چیزی مشاهده نمی‌کنند.
کینگ گفت: «این رویداد تنها برای تلسکوپ‌های ما و تنها در مدت زمان کوتاهی قابل رویت است بنابراین اگر فوق‌العاده خوش شانس باشیم و یکی از این رویداد‌ها را ثبت کنیم و بسیاری از آن‌ها را از می‌هیم.»
کینگ پیش‌بینی می‌کند که کوتوله سفید تنها دو دهم جرم خورشید جرم دارد. اگر کوتوله سفید هسته غول سرخ بوده و هیدروژن کاملا از آن جدا شده پس هسته باید سرشار از هلیوم باشد و این هلیوم در اثر ادغام اتم‌های هیدروژن طی تکامل غول سرخ ایجاد شدند.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سیاه چاله رمز زندگی کوتوله سفید اخترشناسان ناسا ابر سیاه چاله یک سیاه چاله کوتوله سفید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۵۱۰۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز هفته فرهنگی اصفهان با شعار «اصفهان؛ شهر زنده، شهر زندگی»

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، هفته فرهنگی شهر اصفهان از سوم تا دهم اردیبهشت با شعار «اصفهان؛ شهر زنده، شهر زندگی» برگزارمی شود.

اجرای موسیقی، تئاتر خیابانی، برنامه تاریخ شفاهی، هفته سینمای اصفهان، شهر فرنگ یا برنامه عکس، همچنین آتلیه عکس قدیم، بازی‌های محلی، شهدای شاخص و رادیو چهارباغ در شمار برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان قرار دارد.

پرده‌خوانی، خیمه‌شب‌بازی، نمایشگاه عروسک‌های ملل نیز با هدف آشنایی با فرهنگ و ملل مختلف جزو برنامه‌های این هفته است. در حوزه نشر نیز از کسانی که با این صنعت خدمتی بزرگ به شهر کرده‌اند، تقدیر می‌شود، ضمن اینکه تازه‌های نشر نیز از دیگر برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان است.

ورزش پهلوانی، زورخانه‌ای، چوگان و پیاده‌روی صبحگاهی جزو برنامه‌های اصلی میدان تاریخی نقش جهان خواهد بود و در ۱۵ منطقه اصفهان نیز ۳۵۰ برنامه متنوعی برگزار می‌شود که مفاخر و مشاهیر، وجه‌تسمیه محلات، برنامه‌های ویژه برای کودک و نوجوان، جشن «نام‌ها و یادها» در محلات مختلف از آن جمله به شمار می‌آیند.

در هفته فرهنگی، جشن روز اصفهان، تخفیف ۵۰ درصدی بلیت موزه‌ها برای شهروندان، معرفی شهدای کمتر شناخته‌شده محلات اصفهان، تقریب مذاهب و همزیستی ادیان نیز از دیگر برنامه‌های این هفته است.

برپایی جشنواره غذا‌های سالم نیز در ناژوان و هم در چهارباغ جزو برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان است. بیش از ۲۵۰ مدرسه نیز در این هفته و با عنوان طرح قاصدک حضور دارند. برای کودکان کلاس‌های چهارم تا ششم ابتدایی، برنامه‌ای موسوم به زنگ انشا و با عنوان «من و اصفهان ۱۴۱۰» برگزار می‌شود.

در این رویداد فرهنگی، سومین دوره جشنواره سابقه نقاشی پوپک نیز در روز نهم اردیبهشت در تالار هنر اصفهان برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • تقلای باشگاه پرهوادار آلمانی برای زنده ماندن
  • استوری همسر سابق مهدی قائدی؛ می‌رسد آن روز که چرخ بر مدار حق گردد! + عکس
  • سیاه‌چاله چیست و چگونه نور را می‌بلعد؟!
  • 10 سریال گانگستری تماشایی که بر اساس داستان واقعی ساخته شدند(+عکس)
  • محیط زیست روی مدار "رهاورد"
  • مجموعه داستان دوباره همان زخم‌ها را به صورتم بزن در کرمانشاه منتشر شد
  • رمزگشایی ازجعبه سیاه چهره‌ها
  • باتری این ریزسیاه‌چاله‌، انرژی هفت نسل شما را تامین می‌کند!
  • آغاز هفته فرهنگی اصفهان با شعار «اصفهان؛ شهر زنده، شهر زندگی»
  • این حیوان عجیب برای زنده ماندن باید در خواب هم غذا بخورد! (+عکس)