Web Analytics Made Easy - Statcounter

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون رکورد تاریخی بورس در ابرکانال جدید، سهام آسیا همزمان با اجلاس بانک مرکزی ژاپن رشد کرد، قیمت دلار، یورو و سکه در بازار امروز، موج صعودی طلا عقب رانده شد، قیمت نفت کاهش یافت، ظرفیت ذخیره‌سازی‌های نفت جهان یک ماه دیگر تکمیل می‌شود، چین واردات نفت از روسیه را تقویت کرد، ترمیم اقتصاد انگلیس در پساکرونا سه سال زمان می‌برد و آغاز مجدد فعالیت شرکت‌های خودروسازی در اروپا را در بر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رکورد تاریخی بورس در ابرکانال جدید

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز، با افزایش 22720 واحدی معادل 2.85 درصد به رقم 820 هزار و 534 واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با رشد 166 واحدی به رقم 9 هزار و 774 واحد رسید. شاخص کل بورس در حالی امروز به ابرکانال 800 هزار واحد وارد شد که در مجموع سه روز ابتدایی هفته، با رشد 78137 واحدی همراه شده است. رکوردی کم نظیر که با توجه به عطش خرید در میان سهامداران، رقم خورده است. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش 6044 واحدی معادل 2.85 درصد به رقم 218 هزار و 306 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد 4308 واحدی معادل 1.61 درصد، عدد 271 هزار و 769 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 2862 واحدی معادل 1.61 درصد به رقم 180 هزار و 571 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 25806 واحد افزایش معادل 2.56 درصد را رقم زد و به سطح یک میلیون و 33 هزار واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 16906 واحد افزایش معادل 2.99 درصد به رقم 582 هزار و 799 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با 44768 واحد افزایش معادل 2.65 درصد همراه بود و عدد یک میلیون و 731 هزار واحد را به نمایش گذاشت.

محسن رضایی: اگر موانع تولید رفع نشوند، مهار نقدینگی در بانک و سرمایه در بورس از دست می‌رود

دکتر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در حساب شخصی خود در توئیتر نسبت به صحبت‌های اخیر رئیس جمهور درباره بورس واکنش نشان داد.

در متن این توئیت آمده است: «توضیحات آقای رئیس‌جمهور درباره بورس ناکافی و غیر کارشناسانه بود. اگر موانع تولید و اشتغال رفع نشوند و بخش حقیقی فعال نشود، مهار نقدینگی در بانک و سرمایه در بورس از دست می‌رود.»

سهام آسیا همزمان با اجلاس بانک مرکزی ژاپن رشد کرد

روز دوشنبه، سهام آسیا اقیانوسیه در حالی رشد کردند که اجلاس سیاست‌گذاری بانک مرکزی ژاپن آغاز شده است و سرمایه‌گذاران همچنین منتظر برگزاری اجلاس سیاست‌گذاری بانک مرکزی اروپا و فدرال‌رزرو هستند. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن ۰.۹۰ درصد بالا آمد و نیکی ژاپن ۲.۲۰ درصد جهش کرد. در بازار چین، تا ساعت ۷:۰۵ به وقت تهران، کامپوزیت شانگهای ۰.۵۷ درصد رشد کرد و هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۱.۷۰ درصد جهش کرد. ای‌اس‌اکس استرالیا ۰.۷۳ درصد رشد کرد، در حالی که کوسپی کره‌جنوبی با جهش ۱.۴۶ درصدی روبرو شد. در بازار ارز، نرخ برابری دلار با ین ژاپن با اندکی افت به ۱۰۷.۴۸ واحد رسید. در مقابل یوآن چین هم دلار در نرخ برابری ۷.۰۷۶۹ واحد معامله شد.

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۸ اردیبهشت ۹۹

امروز در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۱۵۵۰۰ تومان از مردم خریداری و به قیمت ۱۵۶۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروخته ‌شد که نسبت به روز قبل، تغییری نداشته است. همچنین هر اسکناس یورو به قیمت ۱۶۹۰۰ تومان از مردم خریداری ‌شد و به قیمت ۱۷۰۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شد که همانند دلار، بدون تغییر می‌باشد.

قیمت سکه در بازار امروز

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، امروز در معاملات بازار آزاد تهران به ۶ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان رسید. همچنین قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۶ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۱ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۹۷۰ هزار تومان است. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۶۳۴ دلار و ۳۷۵ تومان است.

موج صعودی طلا عقب رانده شد

قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی در پی بهبود ریسک پذیری سرمایه‌گذاران که تقاضا برای خرید این فلز ارزشمند را محدود کرد، کاهش یافت. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور با ۰.۳ درصد کاهش، به ۱۷۲۲ دلار و ۶۱ سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۳ درصد افزایش، به ۱۷۴۰ دلار و ۹۰ سنت رسید.

قیمت نفت کاهش یافت

امروز هر بشکه نفت خام آمریکا با 1.75 دلار کاهش 15.19 دلار فروخته شد در حالی که نفت برنت با 71 سنت کاهش 20.73 دلار به ازای هر بشکه معامله شد.

ظرفیت ذخیره‌سازی‌های نفت جهان یک ماه دیگر تکمیل می‌شود

بلومبرگ انگلیسی: برآورد تحلیلگران بانک آمریکایی گلدمن ساکس نشان می‌دهد که ظرفیت ذخیره‌سازی‌های جهانی نفت خام ظرف حدود سه تا چهار هفته آینده به مرحله تکمیل شدن می‌رسد، لازمه رهایی از این شرایط کاهش حدود ۲۰ درصد از عرضه جهانی نفت خام است. تحلیلگران گلدمن از جمله جف کوری ۲۴ آوریل (پنجم اردیبهشت‌ماه) اعلام کردند که جهان به مرحله اوج همه‌گیری ویروس کرونا رسیده است و پس از آن شاهد آغاز بازگشت توازن خواهیم بود، اما احتمال دارد چهار تا هشت هفته به طول بینجامد تا تقاضا در بازار کالاها به پایین‌ترین سطح ممکن برسد. با ذخیره‌سازی بی‌سابقه نفت خام، ظرفیت ذخیره‌سازی جهان در طول سه تا چهار هفته آینده پر می‌شود. هنگامی که دیگر جایی برای ذخیره‌سازی باقی نماند، شرکت‌های حفاری مجبور می‌شوند عرضه را به حدی کاهش دهند که با ضعف ایجادشده در تقاضا همخوانی داشته باشد. گلدمن ساکس برآورد می‌کند که کاهش تقاضا در اواسط ماه مه حدود ۱۸ میلیون بشکه در روز باشد.

چین واردات نفت از روسیه را تقویت کرد

رویترز با اشاره به داده‌های اداره کالای چین گزارش داد که در ماه مارس واردات نفت چین از روسیه ۳۰ درصد رشد کرده در حالی که واردات این کشور از عربستان کاهش یافته است. افت شدید تقاضای نفت خام و نبود ظرفیت ذخیره‌سازی آن باعث شده است که قیمت‌ها به شدت پایین بیایند. چین حداکثر استفاده را از این سقوط قیمت برده و واردات نفت خود را افزایش داده است. پاندمی ویروس کرونا تقاضای برترین مصرف‌کنندگان نفت جهان را به شدت کاهش داده است، اما در ماه مارس چین ۹.۶۸ میلیون بشکه در روز نفت وارد کرده است که این ۴.۵ درصد بیشتر از دوره مشابه سال ۲۰۱۹ است. در ماه گذشته میزان نفتی که روسیه و عربستان به چین صادر کرده‌اند تقریباً یکسان بود؛ طبق داده‌های اداره کالای چین، روسیه ۷.۰۲ میلیون تن (۱.۶۶ میلیون بشکه در روز) و عربستان ۷.۲۱ میلیون تن (۱.۷ میلیون بشکه در روز) نفت به چین صادر کرده‌اند. این داده‌ها نشان می‌دهد خرید نفت از ریاض ۱.۶ درصد افت کرده اما خرید نفت از روسیه با جهشی ۳۱ درصدی روبرو شده است.

مخالفت وزارت جهاد کشاورزی با واردات لیموترش

زهرا جلیلی‌مقدم مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی گفت: با وجود تولید حدود 620 هزار تن لیموترش در کشورمان و به منظور پیشگیری از ورود آفات و بیماری‌های نوظهور، با واردات لیموترش به کشور مخالف هستیم. وی با اشاره به تولید حدود 5 میلیون و 300 هزارتنی مرکبات در کشورمان، گفت: کشور ما جزو 10 کشور برتر تولیدکننده مرکبات در دنیا است. وی ادامه داد: از حدود 5 میلیون و 300 هزارتن مرکبات، حدود سه میلیون و دویست هزار تن پرتقال، 750 هزار تن نارنگی، 620 هزار تن لیموترش و بیش از 600 هزار تن لیموشیرین است. جلیلی مقدم با اشاره به  واردات لیمو، تصریح کرد: با وجود تولید حدود 620 هزار تن لیموترش در کشورمان و به منظور پیشگیری از ورود آفات و بیماری‌های نوظهور، با واردات لیموترش به کشور مخالف هستیم. وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر حدود 50 هزار تن ذخیره پرتقال در سردخانه‌ها وجود دارد، یادآور شد: با توجه به عمر انبار پرتقال، این میوه باید وارد چرخه مصرف شود. /تسنیم

ترمیم اقتصاد انگلیس در پساکرونا سه سال زمان می‌برد

نتایج تازه‌ترین بررسی‌های انجام‌شده در انگلیس نشان می دهد، ترمیم خسارت‌های اقتصادی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا (کووید-۱۹) در این کشور سه سال زمان می‌برد. گروه تحقیقات ای‌آی (EY) هشدار داده نیمی از مخارج خانگی به‌عنوان محرک اصلی رشد اقتصادی انگلیس در سال ۲۰۲۰ کاهش خواهد یافت. به این ترتیب پیش‌بینی شده که رشد اقتصادی این کشور در سال جاری ۶.۸ درصد سقوط کرده و نرخ بیکاری نیز به ۶.۸ درصد افزایش خواهد یافت. این برآورد بر پایه این فرضیه تهیه شده که بر خلاف پیش‌بینی‌ کارشناسان، شرایط قرنطینه در انگلیس به تدریج از ماه آینده میلادی کاهش یافته و تا دو ماه دیگر رفع شود.

آغاز مجدد فعالیت شرکت‌های خودروسازی در اروپا

شرکت خودروسازی فولکس‌واگن، از امروز فعالیت خود را در کارخانه وولفسبورگ، آلمان را از امروز راه‌اندازی کند. در واقع با توجه به کاهش محدودیت‌های اعمال شده از سوی دولت‌های اروپایی برای کنترل شیوع کرونا، بسیاری از خودروسازان، در حال راه‌اندازی خطوط تولید خود در این قاره هستند. شرکت خودروسازی فولکس‌واگن که بزرگترین گروه خودروسازی جهان است، راه‌اندازی مجدد خط تولید خود را با انتشار یک انیمیشن با لوگوی فولکس‌واگن در حال از بین بردن ویروس کرونا جشن گرفته است. کاهش میزان ابتلا به کرونا در آلمان، باعث شده است که دولت این کشور به فروشگاه‌ها، اجازه دهد تا فعالیت خود را از سر گیرند. البته این فروشگاه‌ها باید قوانین بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را از سر گیرند. پس از فروشگاه‌ها حالا نوبت به شرکت‌های بزرگ رسیده و آنها در حال از سرگیری فعالیت‌های خود هستند. شرکت‌های خودروسازی بی‌ام‌و، فولکس‌واگن و بنز در واقع امیدوارند که دولت آلمان بتواند مبتلایان به ویروس کرونا را تشخیص داده و با همین امید به سمت بازگشایی خطوط تولید خود رفتند. اما خودروسازی‌ها در آمریکا روند متفاوتی را تجربه می‌کنند. به نقل از فارس؛ پنجشنبه هفته گذشته انجمن کارگران خودروسازی متحد آمریکا، اعلام کرد که خیلی زود و خیلی خطرناک است که شرکت‌های خودروسازی ‌بخواهند در اواخر ماه می خطوط تولید را راه‌اندای کنند.

متوسط قیمت اقلام خوراکی در فروردین ۹۹

به نقل از مرکز آمار ایران، متوسط قیمت اقلام خوراکی مناطق شهری در فروردین ۹۹ اعلام شد، بر اساس این گزارش قیمت برنج ایرانی درجه یک با ۳۷.۷ درصد بالاترین رشد قیمت و قیمت پیاز با منفی ۲۱.۷ درصد بیشترین کاهش قیمت را نسبت به فرودین ۹۸ داشته اند.

جدول متوسط قیمت ماه جاری و درصد تغییرات آن نسبت به اسفند ۹۸ و فرودین ۹۸ در جدول ذیل آمده است:

 

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: ویروس کرونا ابوالقاسم رحیمی انارکی دعای روز سوم رمضان ماهواره نور بورس دلار آمریکا ویروس کرونا ابوالقاسم رحیمی انارکی دعای روز سوم رمضان ماهواره نور شرکت های خودروسازی میلیون بشکه در روز واردات لیموترش ظرفیت ذخیره سازی درصد به رقم بانک مرکزی واردات نفت هزار تومان فولکس واگن متوسط قیمت سهام آسیا واحد رسید کاهش یافت هزار تن نفت خام شاخص کل معادل 2

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۵۲۰۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلایل نوسان قیمت پیاز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حسین اصغری، درباره چرایی افزایش قیمت پیاز گفت: درحال‌حاضر برخی از محصولات کشاورزی از مناطق جنوبی کشور از جمله منطقه جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان، فارس و... تامین می‌شود و بارندگی‌های شدید در دهه سوم فروردین‌ماه موجب توقف برداشت پیاز به صورت مقطعی شده است.
وی با بیان اینکه ایران یکی از معدود کشور‌های دنیاست که به دلیل اقلیم خاص امکان تولید سبزی و صیفی در چهار فصل سال را دارد، گفت: البته هزینه تولید در فصول سرد بسیار بالاتر است.
مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: با توجه به برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی برای ارتقاء بهره‌وری و صرفه‌جویی در مصرف آب، کاهش سطح زیر کشت سبزی و صیفی و افزایش عملکرد در واحد سطح در اولویت اجرا قرار دارد.
وی عنوان کرد: برنامه تولید محصول پیاز با برآورد نیاز کشور با رویکرد رعایت الگوی کشت و تولید متعادل به صورت چهار فصل تهیه و جهت اجرا به سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌های تولیدکننده ابلاغ می‌شود. برهمین اساس برنامه ابلاغی تولید استمرار و بهاره سال زراعی جدید (۱۴۰۳ – ۱۴۰۲) محصول فوق ذکر براساس تاریخ کشت به استان‌های تولیدکننده ابلاغ شده است و براساس این برنامه در محصول تولید زمستان سطح زیر کشت ۱۳هزارو۴۵۰ هکتار با برآورد تولید ۶۴۴هزارو۳۰۰ تن و تولید بهار نیز سطح زیر کشت ۱۲هزارو۲۰۰ هکتار و تولید ۵۷۱هزار و۲۲۰ تن خواهد بود.
وی همچنین اضافه کرد: تولید محصول در زمستان حدود ۸۰۹ هزار تن بوده و تولید بهار بیش از ۶۱۰ هزار تن پیش‌بینی می‌شود که نسبت به برنامه ابلاغی افزایش تولید مشاهده می‌شود.
مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه گفت: برنامه تولید محصول در فصل تابستان و پاییز امسال نیز با هدف‌گذاری یک میلیون و ۶۶۶ هزار و۸۲۰ تن ابلاغ و پس از تولید به بازار عرضه خواهد شد.
به گفته وی میانگین قیمت محصول پیاز در فروردین‌ماه امسال در مزرعه حدود ۱۴هزار تومان بوده است.
گفتنی است براساس مشاهدات میدانی از مغازه‌های سطح شهر تهران قیمت هر کیلو پیاز به بیش از ۳۰ هزارتومان رسیده و تا ۳۸ هزار تومان هم بالا رفته است.

دیگر خبرها

  • متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور اعلام شد
  • دلایل نوسان قیمت پیاز
  • کمک به رفع مشکل ۳ واحد تولیدی در گلستان
  • افزایش تورم خوراکی‌ها در آغاز سال
  • کمک به رفع مشکل واحدهای تولیدی
  • حمل و نقل عمومی رکورددار تورم در فروردین ۱۴۰۳/ خوراکی‌ها چقدر گران شدند؟
  • وزارت جهاد کشاورزی نرخ جدید شکر را سریع‌تر اعلام کند
  • مهار تورم ماهانه و نقطه به نقطه در استان یزد/ شمارش معکوس برای اصلاح نرخ تورم سالانه
  • نقدینگی تا کجا رشد خواهد کرد؟
  • مهار کامل تورم ماهانه و نقطه به نقطه استان یزد