Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/آذربایجان شرقی رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز بایدها و نبایدهای تغذیه ای در افطار و سحر در روزهای کرونایی را تشریح کرد.

فتح الله پورعلی در گفت‌وگو با ایسنا با ارایه توصیه‌هایی در این خصوص، گفت: شام به عنوان یکی از وعده‌های غذایی مهم در روزه داری باید مورد توجه قرار گیرد و این در حالی است که بسیاری از روزه داران به دلیل فاصله زمانی کم بین وعده شام و سحری، شام نمی‌خورند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار کرد: بهتر است افراد روزه دار حدود نیم تا یک ساعت پس از صرف یک افطار بسیار ساده و سبک، شام بخورند.

وی اضافه کرد: در وعده شام می‌توان از گروه گوشت، مرغ یا ماهی، حبوبات، نان یا برنج به شکل پلو و خورشت، کوکوها و کتلت کم چرب، خوراک‌های مختلف با نان سبوس دار همراه با سبزی و سالاد، ماست و یا دوغ استفاده کرد.  

پورعلی، تاکید کرد: غذایی که در وعده شام خورده می‌شود باید کم چرب و کم نمک باشد. پس از صرف شام و تا قبل از خواب نیز مصرف میوه و مایعات برای جبران کم آبی بدن و حفظ سلامت ایمنی بدن توصیه می‌شود. 

وی، متذکر شد: مصرف سبزی و سالاد به هنگام افطار و میوه پس از افطار و شام و در فاصله زمانی بین افطار تا سحر به عنوان منبعی خوب از ویتامین C و پیش ساز ویتامین A و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن، توصیه می‌شود. 

پورعلی، با بیان اینکه سبزی‌ها و میوه‌ها دارای مقادیر کافی فیبر بوده و به پیشگیری از یبوست کمک می‌کنند، اظهار کرد: در وعده شام به جای مصرف نوشیدنی‌های شیرین مانند انواع نوشابه‌های گازدار، ماءالشعیر، آب میوه‌های صنعتی و انواع شربت‌ها از آب آشامیدنی سالم، دوغ و عرقیات سنتی و شربت‌های خانگی بسیار کم شیرین استفاده شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به اصول تغذیه‌ای در سحر، گفت: در وعده سحر از غذاهای کم حجم و غنی از مواد مغذی که کم نمک، کم چرب و کم شیرین هستند، استفاده شود.

وی، یادآور شد: مصرف زیاد قند، نمک و چربی موجب تحریک و تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شوند. 

این کارشناس تغذیه با تاکید بر اینکه مقدار مناسبی از سبزی‌های مختلف (سبزی خوردن و سالاد ) مصــرف شود، اظهار کرد: سبزی‌ها با دارا بودن مواد مغذی مختلف و آب، علاوه بر تامین ویتامین‌ها، مواد معدنی و مورد نیاز بدن، از تشنگی و خشکی گلو که خطر ابتلا به بیماری کووید 19 را افزایش می‌دهد نیز جلوگیری می‌کنند. 

وی، بیان کرد: مصرف مواد غذایی شیرین در وعده سحری توصیه نمی‌شود، چرا که مواد غذایی شیرین با تحریک انسولین و ورود سریع قند خون به داخل سلول‌ها و در نتیجه افت قند خون موجب گرسنه‌ شدن زود هنگام شخص می‌شود.

وی، متذکر شد: با توجه به اینکه کم آب شدن بدن و خشکی گلو خطر ابتلا به کووید 19 را بیشتر می‌کند، در وعده سحر از سبزی‌های پر آب مانند مثل خیار، گوجه فرنگی و کاهو که در طول روز از تشنگی و کم آبی بدن جلوگیری می‌کنند، استفاده شود.

پورعلی، گفت: بهتر است که نوشیدنی‌های خیلی شیرین مثل نوشابه‌های گازدار، شربت‌ها و چای خیلی شیرین و چای پررنگ که موجب تشنگی، خشکی دهان و گلو در طول روز می‌شوند، در وعده سحر مصرف نشوند. 

وی، بیان کرد: چای پررنگ نیز به دلیل مدر بودن می‌تواند موجب دفع آب بدن و کم آبی در طول روزه داری شود. 

وی، خاطرنشان کرد: غذاهای پر پروتئین مثل انواع کباب، جوجه کباب، ماهی و غذاهای خشک مثل کتلت و کوکو، سوسیس و کالباس، پیتزا، کله پاچه و هم چنین غذاهای چرب و سرخ شده و پر ادویه نیز موجب احساس تشنگی و خشکی دهان در طول روز می‌شوند.

پورعلی، تاکید کرد: به طور کلی غذاهای ساده و سبک مثل انواع پلوها و خورشت‌ها برای وعده سحر مناسب است. 

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز در ادامه با اشاره به بایدها و نبایدهای وعده‌های غذایی در افطار، اظهار کرد: در این  وعده باید ضمن پرهیز از پرخوری از غذاهای سبک و در عین حال پر انرژی استفاده شود. 

وی افزود: برای جبران کاهش قند خون در ساعات روزه داری، بدن به هنگام افطار نیاز به یک منبع انرژی به شکل گلوکز دارد.

وی، اضافه کرد: مصرف یک لیوان آب گرم و یا چای کم رنگ یا یک لیوان شیر گرم همراه با خرما یا عسل در شروع افطار و استفاده از غذاهای سبک مثل فرنی، شیر برنج، نان و پنیر و سبزی که یکی از عادات خوب غذایی هموطنان در این ایام است در وعده افطار توصیه می‌شود.

پورعلی، متذکر شد: شست‌وشوی کامل و ضد عفونی سبزی مصرفی باید براساس دستورعمل چهار مرحله‌ای وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی انجام شود.  

وی، گفت: انواع سوپ کم چرب، آش کم حبوبات و حلیم بــدون روغن غذای مناسبی برای افطار بوده و خوردن آش‌های غلیظ و چرب با مقدار زیاد پیاز داغ و نعناع داغ، به دلیل ایجاد مشکلات گوارشی در وعده افطار توصیه نمی‌شود. 

وی، اظهار کرد: سیب زمینی آب پز، سبزی جات پخته مثل کدو، کلم، گل کلم، هویج و نخود فرنگی، تخم مرغ آب پز، کره و عسل غذاهای مناسبی برای افطار هستند. 

این کارشناس تغذیه با تاکید بر ضرورت محدود کردن مصرف بامیه و زولبیا که دارای مقادیر زیادی قند و چربی، اسیدهای چرب اشباع و ترانس هستند، گفت: زیاده روی در مصرف مواد قندی و شیرین از جمله حلوا، شله زرد خیلی شیرین و.... در وعده افطار علاوه بر منجر شدن به اضافه دریافت انرژی و چاقی، موجب تحریک و تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی کروناویروس روزه داری تغذیه روزه داری دانشگاه علوم پزشکی تبریز استفاده شود وعده سحر ایمنی بدن وعده شام سبزی ها کم چرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۵۴۱۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چریش‌های معطر، محبوب سفره‌های مردم بجنورد

 استان خراسان شمالی، رویشگاه گونه‌های متنوع و منحصر بفرد گیاهان دارویی و خوراکی است که طرفداران بسیاری هم دارد؛ چریش، یکی از این سبزی‌های مطبوع و خوشمزه کوهی است.

هر بوته گیاه چریش چندین برگ دارد که مانند سبزی تره قسمت انتهایی آن در غلافی سفیدرنگ پیچیده شده است.

گیاه چریش در فصل بهار در همه سبزی فروشی‌ها عرضه می‌شود مردم خراسان شمالی بخصوص روستاییان با استفاده از این گیاه آشی موسوم به آش چریش و نانی به نام نان چریشی درست می‌کنند.

آش چریشی مخلوطی از حبوبات، بلغور و گیاه چریش است و نان چریشی نیز با استفاده از خمیر، زردچوبه، سیب زمینی، پیاز، روغن حیوانی و گیاه چریش در تنور پخته می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان شمالی بجنورد

دیگر خبرها

  • آبیاری بیش از ۸۰ درصد کشت‌های سبزی و صیفی در آذربایجان غربی با سیستم نوار تیپ
  • لایروبی و رسوب برداری ۲۸۰ هزار مترمکعب از بند‌های تغذیه مصنوعی استان یزد
  • دلایل نوسان قیمت پیاز
  • یک ادعای عجیب از سوءتغذیه نیمی از ایرانی ها
  • بایدها و نبایدهای رفتاری در برخورد با کودکان و 7 اشتباه والدین در تربیت فرزندان
  • یک ادعای عجیب از سوءتغذیه نیمی از ایرانی‌ها
  • چریش‌های معطر، محبوب سفره‌های مردم بجنورد
  • افزایش ا ۵ درصدی تولیدات گلخانه های خراسان جنوبی
  • «به افق فلسطین»؛ تجربه‌ای شیرین در رسانه ملی بود/ آماده باش کامل عوامل یک برنامه برای «وعده صادق»
  • بهترین نوع زیتون از نظر طب سنتی | طبع زیتون گرم است یا سرد ؟ ؛ هر آنچه درباره زیتون باید بدانید