Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-20@05:45:35 GMT

آشنایی با آداب و رسوم ماه رمضان در ایلام

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۵۴۸۲۸

آشنایی با آداب و رسوم ماه رمضان در ایلام

همشهری‌آنلاین: یک هفته مانده به ماه رمضان مردم روزه‌دار استان ایلام به غبارروبی مساجد می‌پردازند. همچنین آنها در آخرین روز از ماه شعبان به پیشواز رمضان می‌روند و این روز را روزه می‌گیرند.

با این وجود ایلامی‌ها مانند مردم سایر نقاط کشور، آیین‌های بومی ویژه خود در رابطه با ماه رمضان را دارند که برخی از آنها به دلیل تغییر سبک زندگی فراموش شده‌اند و برخی دیگر هنوز اجرا می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزه و روزه‌داری از نگاه اهل بیت (ع)

 ‌پخت غذاهای محلی و افطاری دادن

یکی از آداب و رسوم ماه مبارک رمضان در استان ایلام ‌پختن «حلیم»، «آش»، «بژی برساق»، «کله کنجی»، «شله زرد»، «آش گندم» و «شیره ‌خرما» با روغن محلی است و مردم در این ماه مبارک سفره‌های افطاری ‌خود را با این غذاها در کنار دیگر غذاهای ساده رنگین می‌کنند و به دوستان و آشنایان افطاری می‌دهند.

افطاری‌دادن به دوستان و اقوام نزدیک در استان ایلام یکی از رسوم کهن مردم ‌است که همه ساله در ماه مبارک رمضان انجام می‌شود. در این سنت حسنه میزبان تلاش می‌کند با هر آنچه که در توان دارد از روزه‌داران ماه مبارک ‌رمضان پذیرایی کند. ‌

 بسیاری از مردم استان نیز در نیمه ماه رمضان با دادن افطاری ‌به مردم محله‌های فقیرنشین ضمن گرامی‌داشت میلاد مسعود امام حسن مجتبی (ع) سنت حسنه ‌نیکوکاری را به جا می‌آورند. ‌

کاسه همساده

از مهم‌ترین و برجسته‌ترین سنت‌های ویژه ماه رمضان که ایلامی‌ها به آن‌ پایبند هستند، به‌جا آوردن رسم «کاسه همساده» است. در این رسم آنها پیش از اذان مغرب، بهترین و به تعبیر خود گل غذای افطاری‌شان را برای همسایه‌ای که توان مالی کمتری دارد، می‌برند.

هدیه دادن به روزه اولی‌ها

 از دیگر سنت‌های رمضان در استان ایلام هدیه‌دادن به کودکانی است که برای ‌نخستین بار به سن تکلیف رسیده و روزه می‌گیرند. این هدیه پس از پایان نخستین روزی که آنها توانسته‌اند روزه بگیرند؛ داده‌می‌شود.

سرشیم و سحوره خور

در ایلام افطار به «سرشیم» و غذای سحر به «پاشیم» یا «سحوره خور» معروف است و مردم قصد دارند حتی‌المقدور افطار را که شامل شیرینی‌ها و حلوای محلی است دسته‌جمعی تناول کنند و برای این کارگاه نانی بسیار نازک به نام «شله‌کینه» پخته که در شیره‌ خرما یا عسل و روغن و کره محلی خیس می‌دهند و با آن افطار می‌کنند.

ساج علی

در ایلام رسم است شب‌های قدر و احیا برای شادی روح تازه درگذشتگان خروسی قربانی و از آن غذا تهیه می‌کنند. سپس آن را  همراه پلو برای نیازمندان می‌فرستند و طبقی که این غذا بر روی آن قرار داده می‌شود به «ساج علی» معروف است که به بخشش‌های مولای متقیان علی (ع) در شب‌های گهربار قدر اشاره دارد.

ختم قرآن و عزاداری

از رسوم مردم این استان برگزاری مجالس ختم قرآن در ایلام و دیگر شهرهای استان است. همچنین آنها در شب‌های نوزدهم و بیست و یکم ماه رمضان به عزاداری و شب‌های قدر هم به خواندن قرآن و ادعیه می‌پردازند.

فضیلت شب‌های قدر

عید فطر

ایلامی‌ها اول صبح‌ روز عید فطر خود را برای رفتن به مصلاها و مساجد محل زندگی خود برای خواندن نماز عید فطر آماده می‌کنند. آنها بعد از نماز به مزار عزیزان از دست‌رفته خود می‌روند و فاتحه می‌خوانند. همچنین آنها در این روز به دید و بازدید فامیل خود نیز می‌روند.

بهترین اعمال در شب و روز عید فطر کد خبر 500774 برچسب‌ها مجله سنت‌های رمضان مجله سفر به استان ایلام

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان ایلام ماه مبارک ماه رمضان عید فطر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۵۴۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهپیمایی مردم ایلام در حمایت از اقدام شجاعانه سپاه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ حجت‌الاسلام و المسلمین «علی چراغی‌پور» در خصوص برگزاری راهپیمایی روز جمعه اظهار کرد: این مراسم همگام و هم صدا با ملت ایران و بعد از اقامه نماز دشمن شکن جمعه ٣١ فروردین ١۴٠٣ در سطح استان نیز برگزار می‌شود.

وی افزود: این راهپیمایی در مرکز استان از محل مصلی بزرگ امام خمینی تا چهار راه مادر شهر ایلام با حضور اقشار مختلف مردم برگزار خواهد شد.
سرپرست شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ایلام از عموم مردم وفادار و انقلابی استان به منظور شرکت باشکوه در این راهپیمایی دعوت کرد.

دیگر خبرها

  • باران، هنرش را در طبیعت دره شهر به رُخ کشید
  • حمایت مردم استان ایلام از پاسخ سپاه به رژیم صهیونیستی
  • راهپیمایی مردم ایلام در حمایت از اقدام شجاعانه سپاه
  • فعالیت هزارو ۵۷۲ گروه جهادی در نوروز و رمضان ۱۴۰۳
  • پایگاه هوانیروز مشهد ۷۵ عملیات پروازی مردم‌یاری انجام داد
  • فرهنگ، زبان و آداب و رسوم هورامان آوازه جهانی دارد
  • فرهنگ و آداب و رسوم هورامان شایسته معرفی به جهان است
  • تقدیر مدیرکل تبلیغات البرز از مشارکت مردم در برنامه های ماه رمضان
  • برنامه «محفل» و «سال‌نو» شبکه سه در صدر توجه مردم/ افزایش ۲۵-۲۰ درصدی کاربران تلوبیون در ایام نوروز و ماه رمضان + فیلم
  • ۱۱۰۰ نفر در استان ایلام خون اهدا کردند