Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش جزئیات جدیدی از اعمال فوق العاده ویژه برای معلمان و یا ترمیم رتبه‌بندی اعلام کرد و گفت: احکام جدید معلمان در راه است و به‌زودی صادر خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ علی الهیار ترکمن در نشستی خبری درباره استخدام نیروهای حق التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی گفت: طبق مصوبه قانونی برای آموزشیاران و آموزش دهنده‌ها باید آزمون ورودی برگزار کنیم که در صورت قبولی به دانشگاه فرهنگیان معرفی شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قرار بود آزمون فروردین ماه باشد که به دلیل شرایط خاص کشور میسر نشد و هدف گذاری ما خرداد ماه است، مگر آنکه مصوبات ستاد کرونا کار را طور دیگری رقم بزند. این در حالیست که ۲۵ هزار مجوز استخدامی برای این گروه اخذ شده است.

وی افزود: حذف آزمون در اختیار ما نیست و جزو مصوبات قانونی است. برای برگزاری آزمون استخدامی از طریق اساسنامه ماده ۲۸ نیز باید گفت که یکی از اصلی‌ترین نیازهای ما جذب نیرو از طریق ماده ۲۸ است. حجم و ترکیب این نیاز را به سازمان استخدامی اعلام کردیم و امیدواریم مجوزها صادر شوند. فعلا در فرایند مذاکره هستیم و رقم نهایی شده را بعد از صدور اعلام می کنیم.

حقوق معلمان در سال ۹۹ با سقف افزایش ۵۰ درصدی تا ۱۵ درصد رشد می‌کند

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نکته منفی این بود که تفاوت‌های رتبه‌ای معلمان نادیده گرفته شد و آنها که در رتبه ۴ و ۵ بودند کمتر مشمول بخشنامه سازمان برنامه شدند و اعتراضات بسیاری صورت گرفت عنوان کرد: 

اما معتقدیم این مصوبه در عملیات اجرایی به ضرر معلمان تمام نمی‌شود و حقوقشان در سال ۹۹ با سقف افزایش ۵۰ درصدی تا ۱۵ درصد رشد می‌کند.

ارایه پیشنهاد برقراری فوق العاده ویژه برای نیروهای آموزشی به معاون اول رئیس جمهور

وی همچنین با اشاره به آیتم فوق العاده ویژه گفت: این آیتم در قانون مدیریت خدمات کشوری برای کل کارکنان دولت تسری پیدا نمی‌کند و برای مشاغل خاص و تخصصی برقرار می‌شود و سازمان استخدامی آن را برقرار می کند. وزارت آموزش و پرورش قبلا در سال 91 از 124 شغل موجود، پیشنهاد برقراری 35 شغل را ارسال کرده بود که مشاغل آموزشی هم در آن بودند اما سازمان استخدامی در آن زمان با 16 شغل موافقت می کند و نیروهای آموزشی را خارج می کند و از سال 91 مجوزی برای برقراری فوق العاده ویژه برای کارکنان آموزشی نداشتیم. به همین خاطر هم یک تفاوتی بین دریافتی نیروهای ستادی و آموزشی به وجود آمده بود که برای رفع این نقیصه پیشنهاد برقراری فوق العاده ویژه برای نیروهای آموزشی را به معاون اول رئیس جمهور ارائه دادیم.

الهیار ادامه داد: همزمان دکتر نوبخت در برنامه اینستاگرامی با معلمان این موارد را توضیح داد که در نهایت برخی اعتراض کردند که دیدار باید رو در رو باشد. با پیگیری‌های انجام شده یک برنامه حضوری با نمایندگان تشکل‌ها در 28 فروردین در سازمان برنامه با نوبخت ترتیب داده شد. معلمان خواسته‌های خود را مطرح کردند و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که با برقراری فوق العاده ویژه معلمی بتوانیم این تفاوت را برطرف کنیم.

حقوق کارکنان آموزشی و غیرآموزشی تقریبا یکسان می‌شود

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مقرر شد ما مجددا امتیازات مصوبه سال 98 را به نحوی تغییر دهیم که همان تفاوت حرفه‌ای ناشی از رتبه بندی 98 دوباره به احکام برگردد گفت: دیروز موافقت سازمان برنامه به ما ابلاغ شده و در حال نهایی کردن بارمالی آن هستیم و صدور احکام جدید فرهنگیان در راه است. به این ترتیب حقوق کارکنان آموزشی و غیرآموزشی یکسان خواهد شد و تفاوت معنی داری ندارد. تفاوتی هم در نحوه برخورداری از فوق العاده ویژه بین فرهنگیان و سایر کارمندان دولت نخواهیم داشت.

وی با اعلام اینکه بزودی احکام را اصلاح خواهیم کرد اظهار کرد: خواهش می‌کنم جامعه فرهنگیان به خدمتگذاران خود اعتماد داشته باشند. در تحلیل این موضوع شتابزدگی صورت گرفت. ما همان زمان که تحت فشار بودیم این کار را دنبال می کردیم.

بحث دیگری را هم دنبال می کنیم. رتبه بندی به مطالبه جامعه فرهنگیان و مجلس تبدیل شده اما هر اقدامی که صورت می گیرد چالشی می‌شود و به این مطالبه مهم دارد کم توجهی می شود.

 اختصاص ۳۵۰۰ سهمیه به آموزش و پرورش برای سرباز معلم

وی درباره سهمیه سرباز معلمان گفت: امسال اعزام نیروی سرباز کمی به دلیل شرایط موجود محدود شده و با وجود محدودیت‌ها، ستاد کل نیروهای مسلح همکاری خوبی داشتند و سهمیه ما را کاهش ندادند و ۳۵۰۰ سهمیه به آموزش و پرورش اختصاص دادند. 

الهیار به بیان پیشینه‌ای از اجرای طرح رتبه بندی پرداخت و گفت: رتبه بندی یک فرایند طولانی را طی کرد. بحث پیگیری ماده ۶۳ قانون برنامه ششم توسعه برای رتبه بندی از مطالبات اصلی ما بود و این ماده به نحوی است که تفاوتی در نگاه به نوع رتبه بندی ایجاد می‌کند. یک نگاه نیازمند لایحه است و طبق نگاه دوم رتبه بندی می تواند از سوی دولت انجام بگیرد. در این قانون صراحتا دولت مکلف شده نظام رتبه بندی را تنطیم کند و مجلس آن را در قالب بودجه سنواتی به تصویب برساند. 

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: بحثی که از سال ۹۷ داشتیم این بود که رتبه بندی از طریق لایحه به مجلس برود یا از طریق مصوبه دولت اجرا شود؟. نهایتا قرار شد رتبه بندی از طریق مصوبه دولت اجرایی شود. در رتبه بندی سال ۹۴ یک آیتم از فصل ۱۰ قانون مدیریت خدمات کشوری یعنی «حق شغل» درنظرگرفته شده بود و در سال ۹۸ سه آیتم به عنوان رتبه بندی مورد افزایش قرارگرفت.

در مصوبه رتبه بندی ۹۸، پنج رتبه برای معلمان درنظر گرفته شد و عوامل امتیاز آور مشخص شدند که سابقه خدمت، توقف در یک رتبه و... از این جمله بود. این مصوبه از مهر ۹۸ با بودجه ۲۰۰۰ میلیاردی پیش بینی شده به اجرا در آمد.

وی با بیان اینکه در پایان بهمن ۹۸ بخشنامه‌ای را از سوی سازمان برنامه خطاب به دستگاه‌های اجرایی داشتیم که به استناد مصوبه سال ۹۳ نتوانسته بودند امتیازات فصل دهم را برای پرسنل خود افزایش دهند و اکنون مجاز به این افزایش تا سقف ۵۰ درصد هستند. در وزارت آموزش و پرورش این تحلیل صورت گرفت که حالا که سه آیتم فصل ۱۰ را برای معلمان با پیش شرط استفاده می‌کنیم اما سایر کارمندان بدون پیش شرط از آن بهره مند می‌شود؛ بیاییم و یکبار برای همیشه این آیتم ها را برای همه فرهنگیان اجرا کنیم.

الهیار ادامه داد: در واقع این سه آیتم برای معلمان بین ۱۵ تا ۵۰ درصدافزایش یافته بود اما با این مصوبه برای سایر کارکنان بدون پیش شرط تا ۵۰ درصد افزایش می یافت. با جمع بندی صورت گرفته این کار را برای معلمان انجام دادیم و همه آیتم ها را برای معلمان تا ۵۰ درصد افزایش دادیم.

ارایه پیش نویس لایحه رتبه‌بندی به دولت تا شهریور ماه

وی افزود: درخواست ما این بود که یکبار برای همیشه رتبه بندی معلمان در چارچوب عملیاتی مشخص اجرا و حل و فصل شود و الگویی را با توجه به همه موازین رتبه بندی آماده و به مجلس ارائه دهیم و آن را تبدیل به قانون رتبه بندی کنیم. خوشبختانه این اقدام از سوی آموزش و پرورش مطرح و تشکل‌های فرهنگی نیز آن را در جلسه با دکتر نوبخت درخواست کردند که مورد موافقت سازمان استخدامی و سازمان برنامه قرار گرفت و مقرر شد یک کارگروه چهارجانبه با حضور نماینده تشکل‌ها شکل بگیرد که دوشنبه هر هفته این جلسه تشکیل می‌شود که ما نهایتا تا شهریور ماه پیش نویس لایحه رتبه بندی را به دولت ارائه می‌کنیم و دولت زمان کافی برای ورود آن به بودجه 1400 داشته باشد. اعضای این کارگروه مشخص شده اند.

عودت تفاوت بین رتبه‌بندی‌ها به فرهنگیان و ترمیم رتبه‌بندی

وی در پاسخ به اینکه آیا اعمال این فوق العاده ویژه به معنای احیا و بازگشت رتبه بندی به فیش‌های حقوقی است؟ گفت: ما رتبه بندی را حذف نکردیم، حذف رتبه بندی یعنی اینکه ما مبالغ افزوده شده از مهر 98 را کسر کنیم یا جلوی آن را بگیریم. در اسفند 98،فقط تفاوت‌ها یکسان شد که با اقدامات جدید و اصلاح ضرایب، تفاوت بین رتبه‌ها را باز می گردانیم و به نوعی ترمیم رتبه بندی صورت می گیرد.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: برقراری فوق العاده ویژه فوق العاده ویژه وزارت آموزش و پرورش سازمان استخدامی ترمیم رتبه بندی سازمان برنامه برای معلمان صورت گرفت ۵۰ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۶۰۰۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح «بوم»؛ شکوفایی خلاقیت‌ها یا باری روی دوش معلم؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، از سال ۱۳۹۷ طرحی تحت عنوان «بوم» در مدارس ابتدایی و متوسطه اول کشور به صورت آزمایشی اجرا شد و امروزه تعداد مدارسی که این طرح را اجرا می‌کنند، افزایش پیدا کرده است.

این طرح مخفف عبارت «برنامه ویژه مدرسه» است و قرار بود براساس بند ۵ -۵ سند تحول بنیادین و بند ۲ -۱۳ برنامه درسی ملی، بخشی از برنامه درسی در اختیار مدرسه قرار بگیرد و با افزایش اختیار عمل مدارس، به نوعی انعطاف در برنامه آموزشی ایجاد کرده و فعالیت‌هایی که دانش‌آموزمحور هستند را در مدارس گسترش بدهیم.

بیشتر بخوانید طرح شهاب آموزش و پرورش بعد از ۱۲ سال چه دستاوردی داشت؟ / استعدادیابی تنها روی کاغذ

محمود امانی طهرانی مشاور علمی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و مولف کتاب راهنمای عمل برنامه ویژه مدرسه (بوم) درباره جزئیات این طرح می‌گوید: بوم یا برنامه ویژه مدرسه یعنی اینکه مدیریت مدرسه، شورای مدرسه و معلمان مدرسه اجازه دارند و می‌توانند برای زمان معینی از آموزش رسمی مدرسه، خودشان موضوع و محتوا ارائه دهند. همچنین مواد آموزشی تولید کنند، آموزش دهند، ارزشیابی کنند، کارنامه ارائه دهند و به طور کامل یک برنامه درسی را طراحی و اجرا کنند.

وی افزود: محتوای برنامه ویژه مدرسه از نظر من از ۳ جنس است؛ یک جنس، محتواهایی هستند که یک موضوع مناسب و جذاب آموزشی را ارائه می‌دهند؛ این موضوع‌ها در ساحت‌های ششگانه تربیت (تربیت اخلاقی، اعتقادی و عبادی، تربیت علمی و فناوری، تربیت اجتماعی و سیاسی، تربیت هنری و زیبایی شناخت، تربیت اقتصادی و حرفه‌ای، تربیت زیستی و بدنی) وجود دارد؛ مثلا درباره یک موضوع علمی یا دینی یا اجتماعی یا ورزشی یا شغلی و ... محتوایی تدارک دیده می‌شود و به دانش آموزان ارائه می‌شود.

براساس گفته‌های طهرانی در این طرح هر معلمی در عین اینکه مسئولیت تدریس کتاب‌ درسی خود را برعهده دارد، ۲ هفته از تدریس را خالی می‌کند و برای این ۲هفته پیشنهادی جدید می‌دهد یا ممکن است برنامه جدیدی ارائه نکند اما تحت مدیریت خودش، فردی را بیاورد و برنامه‌ای را ارائه دهد.

از این صحبت‌ها و شروع آزمایشی طرح تقریبا پنج سال گذشته اما آیا طرح در اجرا موفق بوده و توانسته در بهبود عملکرد مدارس موثر باشد؟ از معلمان پرسیدیم که بعد از پنج سال این طرح چطور اجرا می‌شود و یکی از معلمان ابتدایی تهران در این خصوص به ایسکانیوز گفت: برای اجرای طرح بوم هر بار چیز جدیدی از معلمان درخواست می‌کنند. در سال‌های اخیر اجرای طرح اینگونه بوده که ما باید مهارتی به دانش‌آموز بیاموزیم که با کمک آن بتواند کسب درآمد کند. آموزش‌ها باید در مجموع ۶۰ ساعت باشد و هر هفته تقریبا ۲ ساعت زمان بگذاریم.

مقایسه صحبت‌های ایده‌پرداز طرح و معلمان نشان می‌دهد که قدم اول در اجرا یعنی آموزش و تفهیم نحوه اجرا برای معلمان و مدیران به درستی شکل نگرفته است یعنی مدیر مدرسه و معلمی که مجری است، به درستی نمی‌دانند که باید چه کاری انجام بدهند و چطور می‌توانند طرح را اجرا کنند.

از جهتی موانعی هم سر راه اجرای طرح وجود دارد که می‌‍تواند مانع تحقق اهداف طرح شود. معلم دیگری در این باره به ایسکانیوز گفت: در ظاهر ۲ ساعت در هفته برای اجرای طرح زیاد نیست اما آموزش و پرورش از ما می‌خواهد که چندین طرح را هم‌زمان با هم پیش ببریم و زمان گذاشتن برای همه آن‌ها دشوار است.

حجم بالای کتاب‌های درسی

وی با اشاره به اینکه حجم بالای کتاب‌های درسی هم مانعی برای اجرای طرح است، عنوان کرد: از طرفی کتاب‌های درسی در سال‌های اخیر دشوارتر از قبل شده و ما باید روی تدریس کامل مباحث کتاب وقت بگذاریم؛ پیش از این کتاب طوری طراحی شده بود که دانش‌آموز بدون حضور در کلاس و با کمک اولیا می‌توانست درس را متوجه شود و تمرین‌های بسیاری هم در کتاب وجود داشت اما امروز هم تعداد تمرین‌ها کم و مباحث متعدد مطرح شده است.

معلم پایه ابتدایی ادامه داد: یکی از کتاب‌هایی که تغییرات بسیار داشته و سنگین‌تر شده، درس ریاضی است که تمرین‌های کمی هم دارد و ما مجبور هستیم با تکرار مبحث، به یادگیری کودک کمک کنیم. در این شرایط زمانی برای خلاقیت و اجرای طرح «بوم» باقی نمی‌ماند.

کلاس‌های پرجمعیت و فشار کاری روی دوش معلم

وی افزود: وجه دیگر ماجرا اینجاست که کلاس‌های ما پرجمعیت هستند و از استاندارد تعریف شده که ۲۵ دانش‌آموز است، بسیار بیشتر هستند. چطور می‌توان از معلم انتظار داشت که پنج یا ۶ طرح را در کنار تدریس پیش ببرد و توجه داشته باشد که کیفیت کار هم بالا باشد. بیشتر همکاران آموزش اوریگامی (ساخت اشکال با کمک تا کردن کاغذ) را انتخاب می‌کنند که راحت‌تر از دیگر موارد است و بچه‌ها هم استقبال می‌کنند؛ چراکه تجربه آموزش مهارتی مثل قلاب‌بافی برای کودکان نشان داده که این کار می‌تواند خطراتی برای آن‌ها داشته باشد و معلم هم توانایی کنترل بیش از ۴۰ دانش‌آموز را ندارد.

این معلم با بیان اینکه یکی از مشکلات مهم در این حوزه آموزش ندیدن معلمان است، گفت: من باید خودم مهارتی را آموزش دیده باشم که آن را به دانش‌آموز هم آموزش بدهم. درحقیقت اجرای طرح «بوم» محدود شده به پر کردن فرم‌های تشریفاتی که فقط بگوییم طرح را اجرا کردیم. علاوه بر این بسیاری از معلمان حتی نمی‌دانند که طرح «بوم» چیست و چه کاری باید انجام دهند.

وی ادامه داد: کمبود نیرو هم باعث شده تا مدارس ما معلم ورزش، پرورشی و مشاور نداشته باشند و از معلم‌های دیگر بخواهند که این خلا را پرکنند و در این شرایط کاری هم روی دوش معلمان اضافه شده است. این طرح‌ها شاید ماهیت خوبی داشته باشند اما مشکلات ما زیرساختی‌تر از این است و اول باید مشکل کمبود معلم و مدرسه را حل کنیم تا فرصتی برای اجرای ایده‌های دیگر هم باقی بماند.

مدرسه هزینه استفاده از مربی را ندارد

معلم ابتدایی توضیح داد: علاوه بر این آوردن مربی از بیرون مدرسه هم هزینه‌بر است. مدارس هم در رفع نیازهای اولیه خود مانده‌اند و با بودجه‌ای که می‌گیرند به پرداخت قبوض فکر می‌کنند؛ در این شرایط پولی نمی‌ماند که بخواهند برای آموزش خارج از کلاس دانش‌آموزان هزینه کنند.

به گزارش ایسکانیوز، طرح «بوم» روی کاغذ طرح خوبی است و اهداف بلندی دارد اما آموزش و پرورش باید ابتدا زیرساخت‌ها را درست کند تا یک طرح به نتیجه برسد وگرنه بدون اینکه تغییری در عملکرد مدارس ایجاد شود و کیفیت ارتقا پیدا کند، صرفا فشار کاری معلمان را بیشتر می‌کند.

تراکم بالای کلاس‌های درس و کمبود معلم خود یکی از اصلی‌ترین چالش‌های موجود است چراکه معلم باید زمان کافی داشته باشد تا بتواند به تک تک دانش‌آموزان رسیدگی کند. از جهتی حجم کتاب‌های درسی و مباحثی که باید ارائه شود با طرح‌ها همخوانی ندارند و معلم نمی‌داند به کدام یک رسیدگی کند.

گذشته از همه این‌ها یکی از مشکلات اساسی آموزش و پرورش در اجرای بیشتر طرح‌ها، ضعف در دوره‌های ضمن خدمت است. تا ابعاد کامل یک طرح برای معلم روشن نشود، آموزش کافی نبیند که چطور آن را اجرا کند، اجرای طرح موثر نخواهد بود. نیروی کارآمد و آموزش دیده کیفیت کار را بالا می‌برد و وقتی پای آموزش بلنگد، نمی‌توان انتظار داشت که به اهداف بزرگ برسیم.

انتهای پیام /

پرستو خلعتبری کد خبر: 1228375 برچسب‌ها وزارت آموزش و پرورش

دیگر خبرها

  • طرح «بوم»؛ شکوفایی خلاقیت‌ها یا باری روی دوش معلم؟
  • هیچ منعی برای ثبت‌نام دانشجومعلمان در طرح مسکن فرهنگیان وجود ندارد
  • هیچ منع قانونی برای ثبت‌ نام دانشجومعلمان در طرح مسکن فرهنگیان وجود ندارد
  • آئین نامه مدرسه تراز سند تحول نهایی شد
  • تسری امتیازات رتبه‌بندی معلمان به آموزشیاران نهضت سوادآموزی
  • آموزشیاران نهضت سواد آموزی مشمول قانون رتبه بندی معلمان هستند
  • تسری امتیازات قانون نظام رتبه‌بندی معلمان به آموزشیاران و راهنمایان تعلیماتی سازمان نهضت سوادآموزی
  • نارضایتی معلمان شاغل و بازنشسته از افزایش حقوق رتبه‌بندی
  • اجرای قانون نظام رتبه بندی معلمان در نهضت سوادآموزی
  • بلبشو در ارقام افزایش حقوق رتبه‌بندی معلمان شاغل و بازنشسته!