Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-19@23:16:45 GMT

انواع مهریه در قانون

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۶۰۱۷۱

انواع مهریه در قانون

علی اکبر آقایاری مدرس دانشگاه و کارشناس رسمی دادگستری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان گفت: مهریه در لغت به معنای کابین و جنسی است که در وقت نکاح بر عهده شوهر می‌باشد و در اصطلاح حقوقی نیز مهر یا صداق مالی است که زن بر اثر ازدواج مالک آن می‌گردد و مرد ملزم است آن را به زن پرداخت نماید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او ادامه داد: به استناد ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی «به مجرد عقد زن مالک مهر می‌باشد و می‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید.»

این کارشناس رسمی دادگستری گفت: گفتنی است اگر مهریه وجه رایج باشد، متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه زمان تأدیه نسبت به سال اجرای عقد که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌گردد محاسبه و پرداخت خواهد شد مگر این که زوجین در حال اجرای عقد به نحو دیگری توافق کرده باشند.

آقایاری در خصوص انواع مختلف مهریه بیان کرد: برخلاف باور عموم مبنی بر اینکه فقط یک نوع مهریه وجود دارد، اما در قانون برای مهریه انواع مختلفی نام بیان شده است. از رایج‌ترین انواع مهریه در حقوق ما می‌توان: مهرالمسمّی، مهرالمثل، مهرالمتعه و مهرالسنه را نام برد.

او با اشاره به اینکه تعریفی از مهرالمسمّی در قانون بیان نشده گفت: مهرالمسمّی یکی از انواع مهریه است که در قانون مدنی تعریفی از آن ارائه نشده است، اما آن گونه که از فقه و مواد قانون مدنی در مورد مهریه بر می‌آید، می‌توان گفت مهرالمسمّی مال معین و مشخصی است که با توافق زن و شوهر تعیین می‌شود.

این کارشناس رسمی دادگستری افزود: در واقع مهرالمسمّی همان مهری است که اکثر افراد به هنگام انعقاد عقد ازدواج درباره آن توافق می‌کنند و آن را در سند ازدواج ثبت می‌کنند. زوجین می‌توانند شخصی را تعیین کنند تا میزان مهریه را مشخص کند که اصطلاحا به آن داور گفته می‌شود.


آقایاری عنوان کرد: ممکن است در زمان عقد دائم، طرفین مهریه و میزان آن را تعیین نکرده باشند. اما اینکه مهریه به موجب توافق طرفین در زمان انعقاد عقد تعیین نشده باشد، سبب نمی‌شود که زن حق خود را بابت مطالبه مهریه از دست بدهد و مستحق مهریه نباشد.

 او ادامه داد: یکی از مهمترین مواردی که مهرالمثل به زن تعلق می‌گیرد این است که مهریه تعیین نشده باشد و مرد بعد از وقوع رابطه زناشویی بخواهد همسر خود را طلاق بدهد که در این صورت مهریه براساس شرافت، اوضاع و احوال زوجه مشخص می‌گردد.

این کارشناس رسمی دادگستری در خصوص تعریف مهرالسنه گفت: مهر السنه به مهریه‌ای گفته می‌شود که بر اساس روایات تاریخی مهریه حضرت فاطمه زهرا (س) بوده است. میزان  آن از پانصد درهم بیش‌تر و از چهارصد درهم کم‌تر نبوده است.   به همین دلیل این مقدار مهر از طرف حضرت محمد (ص) برای تمامی زنان و دخترهایش تعیین شده و نامش مهر السنه است.


آقایاری در خصوص تعریف مهرالمتعه از دیدگاه قانون بیان کرد: مهرالمتعه مهریه‌ای است که در شرایط وقوع طلاق قبل از تعیین کردن مهر و رابطه زناشویی، پرداخت آن برعهده مرد خواهد بود و در صورتی که دلیل جدایی زوجین فوت یا فسخ نکاح باشد، این مهر بر عهده‌ی مرد نخواهد بود.

او افزود: در مهر المتعه، وضعیت اقتصادی و استطاعت مالی زوج جهت تعیین مقدار آن مورد لحاظ قرار می‌گیرد، ولی در تعیین مقدار مهرالمتعه وضعیت و شئونات زن ملاک عمل خواهد بود.

این کارشناس رسمی دادگستری در پایان اضافه کرد: مهریه در نظام حقوقی خانواده از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و به عنوان یکی از حقوق مالی زن در جریان ازدواج از آن نام برده می‌شود. باتوجه به این مهم که زوجه بلافاصله پس از وقوع عقد نکاح مالک مهریه می‌شود و در هر زمان که بخواهد می‌تواند آن را مطالبه کند، آشنایی با انواع مهریه باعث می‌شود زوجین حقوق خود را شناخته و در انتخاب مهریه دچار اشتباه نشوند.     انتهای پیام/ش

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مهریه کارشناس رسمی دادگستری انواع مهریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۶۰۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت طلا و انواع سکه در بازار؛ نیم و ربع سکه چند شد؟ | جدول قیمت ها

به گزارش همشهری آنلاین، امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین تا لحظه تنظیم این خبر بر اساس نرخ اعلامی اتحادیه صنف فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران، قیمت طلای ۱۸ عیار هر گرم ۳ میلیون و ۷۶۹ هزار، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم ۴۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز ۴۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است.

آرامش در بازار طلا و ارز | خبری از رشد قیمت نیست

قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۲۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۱۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و سکه یک‌ گرمی ۷ میلیون، ۱۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

محصول نرخ (تومان)
سکه تمام طرح جدید ۴۴ میلیون و ۱۰۰ هزار
سکه تمام طرح قدیم ۴۰ میلیون و ۸۰۰ هزار
نیم سکه بهار آزادی ۲۵ میلیون و ۹۰۰ هزار
ربع سکه بهار آزادی ۱۵ میلیون و ۹۰۰ هزار
سکه یک گرمی ۷میلیون و ۱۰۰ هزار
طلای ۱۸ عیار ۳میلیون و ۷۶۹ هزار

کد خبر 845170 برچسب‌ها خبر مهم قیمت طلا و فلزات گرانبها - ایران سکه - قیمت

دیگر خبرها

  • بهترین راه برای از بین بردن کپک‌ها
  • تعیین کف و سقف مزد کارگران و حقوق کارمندان
  • تعیین کف و سقف مزد کارگران و حقوق کارمندان / چه کسانی بالاتر از سقف دریافت می‌کنند؟
  • تعیین کف و سقف مزد کارگران و حقوق کارمندان | چه کسانی بالاتر از سقف دریافت می‌کنند؟
  • قانون شکنی برخی از پزشکان در دریافت زیر میزی
  • کشف ۳۵۰ میلیون ریال کالای قاچاق در سنقروکلیایی
  • مجلس هیچ مصوبه ای برای اخذ مالیات از مهریه نداشته است
  • قیمت روز انواع سکه و طلا +جدول
  • آخرین وضعیت طلا و انواع سکه در بازار؛ نیم و ربع سکه چند شد؟ | جدول قیمت ها
  • تعیین روز ارتش، یکی از هوشمندانه‌ترین کار‌های امام (ره) + فیلم