Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به وضعیت ساماندهی بی‌خانمان‌ها و معتادان متجاهر در پایتخت گفت: گشت‌های فوریت‌های اجتماعی این نهاد فروردین امسال بیش از هشت هزار و ۵۰۰ بی‌خانمان را جذب کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ سیدمالک حسینی، اظهارداشت: این در حالی است که گشت‌های فوریت های اجتماعی در اسفند سال گذشته فقط چهار هزار و ۶۰۰ بی‌خانمان را جذب کرده بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: با توجه به این افزایش ۹۰ درصدی، چهارهزار نفر طی یک ماه از سطح شهر داوطلبانه جذب و در گرمخانه‌ها ساماندهی شدند.

حسینی با اشاره به فعالیت ۲۱ گرمخانه به صورت شبانه‌روزی با ظرفیت چهار هزار نفر در تهران افزود: این مراکز در فروردین امسال در مقایسه با فروردین سال گذشته، حدود ۴۹ درصد افزایش پذیرش داشته‌اند.

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران بیان کرد: سال گذشته آمار پذیرش در گرمخانه‌ها به صورت متوسط حدود یکهزار و ۶۰۰ نفر بود که فروردین امسال این آمار به ۲ هزار و ۳۰۰ نفر رسید و از زمستان سال گذشته چنین آماری را در پذیرش داشتیم و کاهش پیدا نکرده است.

وی افزود: سال‌های گذشته با گرم شدن هوا در فروردین و اردیبهشت تعداد مددجویان گرمخانه‌ها کاهش پیدا می‌کرد چون بخشی از اینها افرادی بودند که از شهرهای اطراف تهران می آمدند و در محیط‌های کارگری مشغول به کار می شدند و با تغییر فصل به شهرهای خود بازمی‌گشتند اما امسال معتادان متجاهر جایگزین این افراد شده اند.

حسینی با اشاره به اینکه شهرداری تهران اجباری در انتقال معتادان متجاهر به گرمخانه‌ها ندارد، اظهارداشت: شهرداری آمادگی دارد که بخش قابل توجهی از این افراد را که با توجه به آمار اعلام شده ۱۲ هزار نفر مشمول ماده ۱۶ حاضر در سطح خیابان‌ها را داوطلبانه در گرمخانه‌ها پذیرش کند.

وی با بیان اینکه تاکنون مددجویی در گرمخانه‌ها به بیماری کرونا مبتلا نشده و به دلیل این بیماری فوت نکرده است، افزود: تاکنون بیش از ۵۳ مورد مشکوک به کرونا در گرمخانه‌ها شناسایی شدند، موارد مشکوک که علایمی مانند سرماخوردگی و تب بالا داشتند به اتاق ایزوله منتقل و براساس تشخیص پزشکان برای درمان بیشتر از طریق اورژانس به مراکز درمانی منتقل و پس از بهبودی به گرمخانه ها بازگردانده شدند، خوشبختانه تا به امروز موردی از کرونا مثبت در این مراکز نداشتیم.

وضعیت ساماندهی معتادان

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران گفت: معتادان متجاهری که این روزها در مکان‌هایی مانند میدان شوش، مناطق حاشیه‌ای، برخی اتوبان‌ها و پاتوق‌های قدیمی حضور دارند، به تنهایی بی‌خانمان و کارتن‌خواب نیستند، چه بسا برخی از آنان مسکن و ماوایی دارند اما به دلیل اینکه به صورت مستمر مواد مخدر مصرف می‌کنند، حاضر نیستند در منازل خودشان باشند و یا به مکانی مانند گرمخانه بروند و از امکانات آن استفاده کنند.

وی افزود: به همین دلیل زمانی که گشت‌های فوریت‌های اجتماعی شهرداری تهران برای انتقال معتادان متجاهر به گرمخانه‌ها به پاتوق‌های آنان مراجعه می‌کنند، مقاومت می‌کنند و شهرداری هم دستور قضایی برای جلب و جمع‌آوری معتادان ندارد.

حسینی بیان کرد: بر اساس ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر که مراکز ماده ۱۶ هم بر اساس آن ایجاد شده است، معتادان متجاهر باید با دستور قضایی، با عاملیت نیروی انتظامی به عنوان ضابط قضایی و زیر نظر ستاد مبارزه با مواد مخدر جمع‌آوری و ساماندهی شوند.

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران اظهارداشت: به دلیل تجمع معتادان در برخی از مناطق و ایجاد مشکلاتی برای شهروندان در شرایط شیوع کرونا، اوایل امسال جلسه‌ای در استانداری تهران تشکیل و موافقت شد که معتادان دوباره جمع‌آوری شوند.

وی گفت: با توجه به اینکه مراکز ماده ۱۶ برای جلوگیری از انتقال بیماری کرونا در این مراکز تعطیل شد، جمع‌آوری معتادان منوط به مجوز ستاد ملی کروناست.

حسینی افزود: در این راستا، ستاد ملی کرونا پروتکلی را برای ساماندهی معتادان متجاهر با عاملیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر تست و انجام آزمایش‌های مربوطه و قرنطینه دو هفته‌ای قبل از اعزام آنان به مراکز ماده ۱۶ تدوین کرد.

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران اظهارداشت: این نهاد ضمن اعلام آمادگی ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای قرنطینه ۲ هفته‌ای معتادان متجاهر، سامانسرای مردان خاورشهر با ظرفیت ۵۰۰ نفر را معرفی کرد و تا کنون تصمیم قطعی در این مورد از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گرفته نشده است.

وی گفت: شهرداری تا زمانی که ساز و کار اجرایی قطعی، مشخص و دغدغه‌ها برای این موضوع رفع شود، کاری به جز انتقال و اسکان داوطلبانه معتادان متجاهر در گرمخانه‌ها ندارد.

حسینی درباره تعهد شهرداری تهران مبنی بر ایجاد و آماده‌سازی ظرفیت ۲ هزار نفری برای نگهداری از معتادان بیان کرد: این ظرفیت مربوط به مراکز بهاران است، ۱۶ فروردین ماه در جلسه‌ای که با حضور استاندار برگزار شد، آماده‌سازی و فعالیت این مراکز مورد بررسی قرار گرفت و شهرداری پیش از این به ایجاد ظرفیت یکهزار و ۷۰۰ نفری در مراکز بهاران متعهد شده و قرار بود از اسفندماه پذیرش داشته باشد.

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران افزود: به دلیل تعطیلی مراکز ماده ۱۶ برای جلوگیری از شیوع کرونا، پذیرش در مراکز بهاران نیز متوقف شد و به اعضای ستاد هم اعلام کردیم که به تعهد خود عمل خواهیم کرد و ظرفیت‌ها را هم افزایش خواهیم داد اما این موضوع نیازمند مجوز ستاد ملی کروناست.

وی اظهارداشت: مراکز بهاران ویژه پذیرش افرادی است که دیگر معتاد متجاهر نیستند، آنان طی سه تا ۶ ماه دوره‌های درمان را سپری و اعتیاد جسمی را ترک می‌کنند و در مراکز بهاران مهارت‌آموزی، بحث‌های مددکاری و روان‌شناختی معتادان بهبودیافته پیگیری می‌شود تا دچار لغزش دوباره نشوند.

پیشنهاد شهرداری برای ساماندهی معتادان

حسینی درباره پیشنهاد شهرداری تهران برای ساماندهی معتادان گفت: ما معتقدیم تا جایی که امکان دارد باید اعتیاد را به عنوان یک پدیده اختلال روحی روانی در نظر گرفت نه اینکه با آن برخورد اجتماعی داشت، شهرداری در گذشته هم با رویه ماده ۱۶ موافق نبود و در حال حاضر هم، همین رویکرد را دارد.

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران افزود: در حال حاضر به دلیل شیوع بیماری کرونا، شرایط بحرانی است و در این شرایط پیشنهاد منطقی این است که مسئولان تصمیمی بگیرند که خیر عامه و منافع عموم شهروندان رعایت شود.

وی بیان کرد: معتادان متجاهری که در این شرایط در سطح شهر حضور دارند به دلیل نداشتن تغذیه مناسب و نبود مراقبت‌های بهداشتی، بیشتر در معرض بیماری بوده و هم برای خود و هم برای سایر شهروندان خطرآفرین هستند، هر چند که سازمان بهزیستی با کمک انجمن‌های مردم نهاد، وسایل بهداشتی را در اختیار آنان قرار می‌دهد اما این خدمات نمی‌تواند همه معتادان متجاهر را به طور تمام وقت زیر پوشش ببرد.

حسینی گفت: به نظر می‌رسد که فعالیت دوباره مراکز ماده ۱۶ ضمن ارتقای امکانات بهداشتی و مراقبتی آنها، تصمیم بهتری است تا اینکه معتادان بدون امکانات و با مشکلات بسیار در سطح شهر رها شوند.

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی  شهرداری تهران درباره اقدامات این سازمان در ماه مبارک رمضان اظهارداشت: توزیع روزانه غذای گرم میان آسیب‌دیدگان همزمان با آغاز این ماه انجام می‌شود و تلاش شده که با همکاری سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌های محلی اقدامات بیشتری برای حمایت از آسیب‌دیدگان انجام شود.

بیماری کرونا از روزهای پایانی بهمن ماه سال ۹۸ کشور را درگیر کرده و بر اساس اعلام روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعداد کل مبتلایان به ویروس کرونا در کشور تا ظهر روز هشتم اردیبهشت ۹۱ هزار و ۴۷۲ نفر است و با فوت ۹۶ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، جان باختگان کرونا در کشور به ۵۸۰۶ نفر رسید.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: بی خانمان بیماری کرونا گرمخانه ها گشت های شهرداری خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران سرپرست سازمان رفاه ساماندهی معتادان معتادان متجاهر مراکز ماده ۱۶ گرمخانه ها مراکز بهاران بیماری کرونا سال گذشته بی خانمان مواد مخدر هزار نفر جمع آوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۶۳۹۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورد قاطع با پیمانکاران متخلف همکار با عوامل زباله گردی

به گزارش خبرگزاری مهر، سید محمد فیاض مدیرکل هماهنگی، نظارت و کنترل امور مناطق شهرداری تهران با همراهی عبدالمجید رحمانی رئیس مرکز رصد و پایش آسیب‌های اجتماعی با حضور در منطقه ۵ به بررسی اقدامات صورت گرفته در راستای اجرای طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در منطقه پرداخت.

مدیرکل هماهنگی، نظارت و کنترل امور مناطق شهرداری تهران نیز طی سخنانی با اشاره به اهمیت اطلاع رسانی خلاقانه از زحمات همکاران به شهروندان اظهار داشت: توجه به ظرفیت‌های درون منطقه‌ای در نواحی و سرای محلات برای آگاه سازی شهروندان از موارد مورد انتظار در اجرای این طرح است.

فیاض ادامه داد: با متخلفینی که در خصوص اجرای طرح همکاری نکرده و کارشکنی می‌کنند از طریق ضابطین قضائی یگان حفاظت شهرداری برخورد قانونی خواهد شد و در مورد خودروها و مراکز جمع آوری و نگهداشت غیرمجاز زباله و پسماند پیگیری‌های قانونی انجام خواهد شد و در صورت اثبات همکاری پیمانکاران با زباله گردها، برخورد قانونی انجام می‌پذیرد.

در ادامه عبدالمجید رحمانی رئیس مرکز رصد و پایش آسیب‌های اجتماعی کلانشهر تهران نیز ضمن تشریح جایگاه این مرکز و مأموریت‌های آن خبر از موافقت صورت گرفته توسط دستگاه‌های مسؤول با پیگیری شهردار تهران جهت نگهداری معتادین متجاهر در مراکز وابسته بیش از شش ماه داد و گفت: این افراد پس از ترک اعتیاد با ارائه خدمات آموزشی به جریان اشتغال اضافه شده و تحت نظارت مستمر خواهند بود.

وی افزود: با پدیده تکدی گری سازمان یافته طی هماهنگی مقام قضائی به زودی برخورد قاطعی صورت می‌گیرد.

رحمانی ادامه داد: در موضوع کودکان کار و خیابان، اخلاق، مهربانی در کنار قاطعیت مدنظر است و باید از طریق مراکز غربالگری، کودکان مورد نظر به بهزیستی تحویل داده شده تا تحت پوشش حمایت یک سازمان تخصصی قرار گیرند.

داوود گودرزی «شهردار منطقه ۵» با اشاره به اهمیت مدیریت، ساماندهی و برخورد قاطع در مقوله ساماندهی اجتماعی و پسماند گفت: باید با داشتن روحیه جمعی و با رویکرد تشویقی موضوع پسماند بین شهرداری و شهروندان مطرح و از همه ظرفیت‌ها بهره برداری کرد.

شهردار منطقه ۵ اظهار داشت: با توجه به وجود مجموعه‌های تجاری و اداری گسترده در منطقه ۵ باید در قالب انعقاد تفاهم نامه‌های همکاری در حوزه پسماند اقدامات جدی صورت پذیرد.

کد خبر 6080788 فائزه نجارزادگان

دیگر خبرها

  • روند کاهش آسیب‌های اجتماعی در استان
  • برخورد قاطع با پیمانکاران متخلف
  • ماجرای خروج کودکان کار اتباع از تهران
  • ساماندهی دستفروشان در قالب طرح ویژه شهرداری تهران
  • کودکان کار اتباع از تهران می‌روند
  • برخورد با پیمانکاران متخلف و عوامل غیرقانونی زباله‌گردی 
  • برخورد قاطع با پیمانکاران متخلف همکار با عوامل زباله گردی
  • برخورد با پیمانکاران متخلف و عوامل غیرقانونی زباله‌گردی
  • طرح ۱۵ روزه شهرداری برای ساماندهی آسیب‌های اجتماعی
  • طرح ویژه جمع‌آوری معتادان متجاهر در یک شب