Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرهاد رییسی روز سه‌شنبه به مناسبت روز شوراها در گفت و گو با ایرنا افزود:با پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) با اعتقاد به قدرت مردم در مقابل همه قدرتها و اینکه ضامن پیروزی و موفقیت کشور ورود و حمایت مردم است، در ۹ اردیبهشت‌ماه نخستین فرمان درباره تشکیل شوراها را دادند و شکل‌گیری شوراها در کشور به وقوع پیوست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

به گفته وی، امروز نزدیک به ۴ دهه از فرمان امام می‌گذرد و عاقبت‌اندیشی و درایت امام مبنی بر تشکیل شوراها کار را به جایی رساند که، خیلی از روش‌ها که در شوراها انجام می‌شود می‌تواند الگویی برای مشارکت‌های عمومی باشد و می‌توان گفت بارزترین الگوی مردم‌سالاری دینی که نظام جمهوری اسلامی به آن شکل داده است، شوراهای اسلامی است.

رییسی در ادامه گفت: امروز جامعه شورای در استان ۲۰۴ عضو در شهرها و یک هزار و ۷۶۰ نفر در روستاها را شامل می‌شود.

 رییس شورای اسلامی استان به اصول تقسیم‌بندی شوراهای استان اشاره و تصریح کرد: قانونگذار در رابطه با شوراها به صورت فرادست و زیردست، ابتدا شوراهای اسلامی روستاها و بعد از آن شهرها که شوراهای شهر نمایندگانی را مشخص می‌کنند و حوزه شهرستان‌ها را تشکیل می‌دهند که در حال حاضر ۱۰ شورای شهرستانی فعال است و این شوراها رسیدگی به امور شوراهای زیر دست خود را برعهده دارند.

به گفته وی، از شوراهای شهرستانها نمایندگانی برگزیده می‌شود که شورای استان شکل می‌گیرد و در استان شورا ۱۰ نماینده از شوراهای شهرستانی حضور دارند، از شورای استان ۲ نفر به عنوان نماینده در شورای‌عالی کشور که ماهیانه تشکیل جلسه می‌دهند و خلع‌های قانونی که از استان‌ها ارسال می‌شود، را پالایش و در نهایت طرح‌ها را به مجلس ارائه می‌دهند.

 رییسی، در رابطه با اقدامات شورای اسلامی استان خاطر نشان کرد: یکی از اقدامات شورای استان در مدت فعالیت خود، پالایش نیازها و مشکلات در سطح شهرستان‌ها و کمک به رفع این نیازها با کمک نهادها و مسئولان مربوطه است، تا از این طریق بتواند عدالت اجتماعی  و اقتصادی  را در سطح شهرستان اعمال کند.

به گفته رییسی، آموزش شوراها از دیگر فعالیت‌های انجام شده در استان است که شورا استان فعالیت را به عنوان یک هدف اصلی دنبال می‌کند و در همین راستا ۵ دوره آموزشی در رابطه با آموزش شرح وظایف شوراها برگزار شد.

رییسی در ادامه گفت: با توجه به نبود تناسب شرایط سنی، تحصیلی، دانش و مهارت‌های شغلی در بین اعضای شوراها، ابهامات قانونی در وظایف و اختیارات شوراها و ساختاری وجود دارد که باید به عنوان موضوعات مهم در نظر گرفت، به همین دلیل نیاز است که شوراها علاوه بر آشنایی با شرح وظایف خود باید آموزش‌هایی با همکاری استادان و متخصصان در زمینه‌های مختلف ببینند، تا بتوانند اهداف و برنامه‌های خود را بهتر و عمیق‌تر دنبال کنند و به جامعه و مردم استان خدمت‌رسانی کنند.

رییسی، در ادامه به تفاهمنامه‌های منعقد شده با ادارات و نهادی‌های مختلف استان اشاره کرد و گفت: با توجه به مشکلات و چالش‌های روستاها و شهرهای استان در رابطه با مسکن و محیط زیست، میراث فرهنگی و سایر نهادها شورای استان اقدام به انعقاد تفاهمنامه‌هایی با این نهادها کرده است و در این راستا شورای استان به عنوان نماینده مردم نظارت بر اجرایی شدن این تفاهم‌نامه‌ها را بر عهده دارد و توانست رضایت مردم را جلب کند و از درگیرهای احتمالی جلوگیری کند.

عضو شورای شهرکرد ادامه داد: نقش شورای اسلامی در توسعه پایدار شهری مشخص و واضح است، این نهاد مردمی به عنوان یک نهاد نظارتی و تصمیم‌گیری در امور شهر می‌تواند نقش مهمی در توسعه و دستیابی به حقوق شهروندی داشته باشد.

 مشکلات و چالش های سد راه شوراها

رییسی، در ادامه به چالشها و مشکلات پیش‌روی شورای استان اشاره کرد و ادامه داد: تعدادی از مدیران و مسئولان روحیه همکاری و مشورت با شوراها را ندارند و در تصمیمات و جلسات در سطح استان و شهرستان‌ها هیچ‌گونه توجهی به جایگاه و نظر شورا ندارند.

به گفته وی، برخی از مسئولان در استان، شوراها را رقیب خود می‌دانند و هیچ‌گونه احترامی برای اعضا شورا قائل نیستند و آنان را در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها دخالت نمی‌دهند.
رییس شورای اسلامی استان گفت: شورای اسلامی استان به عنوان شورای فرادست با مشکلات زیادی مواجه است و هیچ تعامل و همکاری با شورای وجود ندارد و از مسئولان و نمایندگان مجلس انتظار است با توجه به مشکلات این شورا، برای رفع آن تلاش کنند، مسئولان باید بدانند شوراها حلقه ارتباط بین آنها و مردم هستند و باید باور داشته باشند یک مسئول وقتی موفق است که که ارتباطش با مردم تعریف شده و مشخص باشد و این ارتباطات هم از طرف نماینده مردم که شوراها هستند ، ایجاد می‌شود.

به گفته وی، یکی دیگر از چالش‌های پیش‌روی شوراها ناآگاهی اعضای شورا نسبت به وظایف خود است، متاسفانه خیلی از اعضای شوراها به علت اشراف نداشتن به قوانین در دوره انتخابات به مسائلی ورود پیدا می‌کنند که جز وظایف شوراها نیست و در دوره عضویت این افراد در شوراهای شهر و روستا باعث مشکلات اساسی می‌شود.

وی گفت: شناخت ناقص از حیطه نهاد شوراها وظایف و اختیارات توسط خود اعضا باعث ایجاد مشکلاتی شده است، که باید قبل از ورود اعضا آموزش‌های لازم به این افراد داده شود تا با شرح وظایف خود آشنا شوند.

رییسی اظهار داشت: رفع مشکلات شوراها نیازمند تغییر و اصلاح ساختاری است تا بتوان با دادن اختیارات بیشتر به این افراد، سطح اعتماد عمومی جامعه به نهاد و جایگاه شوراها را افزایش داد.
وی گفت: دولت تنها وظیفه خود را برگزاری انتخابات می‌داند و هیچ‌گونه حمایت مالی از این نهادها ندارد در صورتی که اگر بخواهیم شوراها موفق عمل کنند، باید حمایت مالی خود را از این نهادها دریغ نکند، شوراهای شهرها برای فعالیت نیاز به دبیرخانه و اعتبار دارند تا بتوانند کمیسیون‌های خود را فعال کنند.

به گفته وی، شوراهای شهر و روستا هر یک با مشکلات و چالش‌های متفاوتی روبرو هستند به شکلی که امروز بزرگترین چالش برای شوراهای شهر بی‌اعتنایی و کم توجهی به مصوبات و جایگاه قانونی شوراهای اسلامی شهر است و در مورد شوراهای روستا نیز علاوه بر این مشکلات، نبود امکانات حداقلی و اختصاص ندادن اعتبار مالی لازم حتی برای حق‌الجلسه و مسافرت‌های ضروری شوراهای روستا از چالش‌های اثرگذار بر شوراهای روستا است.

راهکارهایی مناسب جهت بهتر شدن وضعیت شوراهای استان

 رییسی در ادامه به لزوم مشارکت دادن انجمن‌های مردم‌نهاد اشاره کرد و گفت: این انجمن‌های مردم‌نهاد که قدرت بسیار بالایی دارند می‌توانند کمک زیادی به حل مشکلات شهری بکنند و مسئولان اگر در واقع به دنبال حل مشکلات مردم هستند، نباید قدرت این انجمن‌های مردمنهاد را دست کم بگیرند.

به گفته رییسی، مردم و اعضا شورا باید این نکته را در نظر بگیرند که افرادی وارد شورا شوند که فقط در شورا فعالیت داشته باشند، نه اینکه عضو شدن در شورا را به عنوان شغل و حیطه کاری دوم خود بدانند، یکی از معضلاتی که ضربه‌های سنگینی به شوراها وارد می‌کند، کسانی هستند که چند شغله هستند و وارد شوراهای شهر می‌شوند.

رییسی تخصصی کردن شوراها از دیگر راهکارهایی تقویت شورا عنوان کرد و گفت: از کسانی در شوراها استفاده شود که متخصص در امور مدیریت شهری  باشند، کمیسیون های تخصصی قوی تشکیل شود.

به گزارش ایرنا، هم‌اکنون یک‌هزار و ۶۷۹ نفر عضور شورای اسلامی شهر و روستای استان هستند و ۱۰ شورای شهرستان در سطح استان تشکیل شده است.

چهارمحال و بختیاری دارای ۴۳ شهر و نزدیک به ۸۰۰ روستا و آبادی است و جمعیتی افزون بر ۹۷۹ هزار نفر دارد.

برچسب‌ها شورای شهر شهرکرد چهارمحال وبختیاری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شورای شهر شهرکرد چهارمحال وبختیاری شورای شهر شهرکرد چهارمحال وبختیاری شورای اسلامی شورای استان شوراهای شهر شورای شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۶۴۴۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتیسم؛ حرکت به سوی شکوفایی

از سال ۲۰۰۸، سازمان ملل، ۱۳ فروردین تا ۱۱ اردیبهشت را، به‌عنوان ماه جهانی آگاهی از اتیسم نام‌گذاری کرده است.

تهران-ایسنا-اتیسم یک واژه یونایی است که ترجمه لغوی آن خودگرایی یا درخودماندگی می‌شود. یک روان‌پزشک فرانسوی به نام «لئو کانر» نخستین بار این واژه را درباره کودکانی که بیش از حد گوشه‌گیری می‌کردند، به کار برد. وی این مسئله را در سال ۱۹۴۳ مطرح کرد، اما اولین توصیف از کودکی که دارای اختلال اتیسم بوده، به سال ۱۷۹۹ برمی‌گردد.

اتیسم یک اختلال عصب‌رشدی است که در آن بخش‌های مختلف مغز در همکاری با یکدیگر دچار مشکل می‌شوند. این اختلال در سه سال اول عمر ظهور می‌کند و شاخصه اصلی آن نقص در ارتباطات و تعاملات اجتماعی و بروز رفتارهای کلیشه‌ای و تکراری است. اتیسم باعث می‌شود تا فرد، دنیا را متفاوت از دیگران ببیند، بشنود و حس کند. همین عامل باعث می‌شود تا رفتارها و تعاملات فرد دارای اتیسم متفاوت از دیگران باشد و برای اعضای جامعه عجیب به‌نظر برسد.

در آوریل ۲۰۱۸ مرکز کنترل بیماری‌ها و شیوع امراض آمریکا، میزان شیوع اتیسم را یک نفر در هر ۵۹ تولد اعلام کرد. در سال ۲۰۲۰ این آمار به یک نفر در هر ۴۴ نوزاد متولدشده و در سال ۲۰۲۳ این آمار به یک نفر در هر ۳۶ نوزاد رسید. این شواهد نشان‌دهنده پیشرفت شیوع اختلال طیف اتیسم است.

متاسفانه تا کنون هیچ درمان قطعی (دارویی یا غیردارویی) برای این اختلال کشف نشده است. با این حال تشخیص به‌موقع اتیسم در بسیاری از موارد، اگر با دریافت درمان‌رفتاری و خدمات توان‌بخشی همراه شود، می‌تواند علائم را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. این خدمات و درمان‌ها به افراد اتیستیک کمک می‌کند تا بتوانند رفتارها و هیجان‌های خود را کنترل کنند.

همه این‌ها از جمله دلایلی هستند که نشان می‌دهد آگاهی از اتیسم از چه اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در همین راستا پلتفرم‌های مختلف می‌توانند با همکاری با انجمن اتیسم، در راستای آگاهی‌بخشی در مورد این اختلال گام بردارند. برای مثال روبیکا بخش‌های مختلف سوپراپلیکیشن خود را مانند پیام‌رسان، پخش زنده، لندینگ صفحه اصلی و ... به این موضوع اختصاص داده است.

همچنین روبیکا به راه‌اندازی سامانه مشاوره تلفنی اتیسم کمک کرد. این سامانه در راستای دسترسی راحت‌تر همه اعضای جامعه از سرتاسر ایران به مشاوره و آگاهی درباره اتیسم راه‌اندازی شده است. مردم می‌توانند با تماس با این مرکز، درباره نشانه‌های اتیسم، مشکلات رفتاری و ارتباطی، مشکلات حسی و شناختی، مشکلات والدین دارای فرزند اتیسم و ... راهنمایی دریافت کنند.

دیگر پلتفرم‌ها نیز می‌توانند در راستای انجام مسئولیت اجتماعی خود در مسیر آگاهی‌بخشی اتیسم و دیگر اختلال‌ها قدم بگذارند و امکانات خود را به این موضوع اختصاص دهند.

انتهای رپرتاژ آگهی

دیگر خبرها

  • تایید اعتبارنامه ۶ منتخب مردم گلستان در مجلس توسط هیأت اجرایی
  • تقویت ارتباط مدیران با مردم
  • مدیران ارتباط خود با مردم را تقویت کنند
  • اتیسم؛ حرکت به سوی شکوفایی
  • آغاز به کار هیات امنای محلات تهران در روز شوراها
  • از برگزاری اجلاسیه سراسری روسای شوراهای اسلامی کشور تا تدوین شناسنامه باغ‌های شهر قم
  • قم میزبان اجلاسیه سراسری روسای شوراهای اسلامی می‌شود
  • مسئولان فرصت خدمت به مردم را قدر بدانند
  • اهتمام دهیاران و شوراها در انعکاس مشکلات مردم ضروری است
  • مصالحه بیش از ۳۴ هزار پرونده در شورای حل اختلاف قزوین