Web Analytics Made Easy - Statcounter

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون دلار اندکی ارزان شد، بورس بازهم رکورد زد، صدور کد بورسی متقاضیان بعد از پذیره نویسی اولیه، مدیرعامل بوئینگ: بهبود صنعت هواپیمایی ممکن است سال‌ها طول بکشد، تمام مطالبات کشاورزان امروز پرداخت می‌شود، شیوع کرونا درآمد ششمین بانک بزرگ اروپا را نصف کرد و تصمیم روسیه برای عدم افزایش قیمت غلات را در بر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دلار اندکی ارزان شد

در معاملات امروز بازار ارز، شاهد کاهش نرخ دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و مجاز هستیم. به گونه‌ای که هر اسکناس دلار آمریکا در این صرافی‌ها به نرخ ۱۵۴۵۰ تومان از مردم خریداری و به قیمت ۱۵۵۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود که نسبت به روز قبل، ۵۰ تومان کاهش قیمت دارد. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به نرخ ۱۶۸۵۰ تومان از مردم خریداری می‌شود و با افت ۵۰ تومانی نسبت به روز قبل، به قیمت ۱۶۹۵۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود.

بورس بازهم رکورد زد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز (سه شنبه نهم اردیبهشت ماه 99)، با افزایش 25498 واحدی معادل 3.11 درصد به رقم 846 هزار و 3 واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با رشد 166 واحدی به رقم 9 هزار و 940 واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش 6784 واحدی معادل 3.11 درصد به رقم 225 هزار و 82 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد 4880 واحدی معادل 1.80 درصد، عدد 276 هزار و 649 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 3242 واحدی معادل 1.80 درصد به رقم 183 هزار و 813 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 30926 واحد افزایش معادل 2.99 درصد را رقم زد و به سطح یک میلیون و 64 هزار واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 19072 واحد افزایش معادل 3.27 درصد به رقم 601 هزار و 869 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با 49831 واحد افزایش معادل 2.88 درصد همراه بود و عدد یک میلیون و 781 هزار واحد را به نمایش گذاشت.

صدور کد بورسی متقاضیان بعد از پذیره نویسی اولیه

محمدرضا معتمد، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس با بیان اینکه دولت به مرور سهام ۱۳ شرکت را واگذار می‌کند، گفت: با هدف تسهیل حضور عموم مردم در بازار سرمایه دریافت کد بورسی برای پذیره نویسی اولیه این سهام ضروری نیست. وی افزود: در اولین مرحله سهام بانک ملت، بانک تجارت، بانک صادرات و بیمه اتکایی امین و بیمه البرز عرضه می‌شود و طبق مصوبه هیأت وزیران هر شخص حقیقی می‌تواند حداکثر دو میلیون تومان سهام (واحد) خریداری کند و شروع پذیره‌نویسی از ۱۴ اردیبهشت و پایان آن ۳۱ اردیبهشت خواهد بود. مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: بعد از پذیره نویسی اولیه از طریق درگاه‌های بانکی، بانک‌ها طبیعتاً دو ماه فرصت دارند تا اطلاعات خود را ثبت کنند و کد بورسی برای خریداران فاقد کد بورسی صادر شود؛ بنابراین حدود اول مردادماه امکان معامله سهام واگذار شده فراهم می‌شود. وی در خصوص کشف قیمت سهام و تخفیف ۲۰ درصدی و شرکت‌هایی که سهامشان فروخته می‌شود توضیح داد و با بیان این که سهام شرکت‌های عرضه اولیه معمولاً ارزان‌تر و سودآوری مناسبی در کوتاه مدت دارد گفت: البته توصیه ما به سرمایه گذاران این است که در سرمایه گذاری افق‌های بلند مدت را در نظر بگیرند و برای افق‌های ۵ تا ۱۰ سال سرمایه گذاری کنند. معتمد با اشاره به اعتماد و اقبال مردم به بازار سرمایه گفت: با عنایت به این که ممکن است دانش کلی همه سرمایه گذاران به اندازه‌ای نباشد که بتوانند از فرصت‌های بهتر سرمایه گذاری بهره بیشتری ببرند توصیه ما این است که به صورت غیر مستقیم و از طریق شرکت‌های سرمایه گذاری که در این زمینه فعالیت تخصصی و حرفه‌ای دارند وارد بورس شوند.

سیگنال نفت به شکر؛ دوماه دیگر شکر وارداتی ارزان‌تر می‌شود

دبیر انجمن صنفی کارخانجات قند و شکر با اشاره به مباحث مطرح شده مبنی بر کاهش حدود ٣٠ درصدی قیمت شکر و عدم تأثیر این مساله بر قیمت شکر وارداتی در داخل کشور توضیح داد: شکرهای وارداتی که در حال حاضر در بازار عرضه می‌شود دی و بهمن ٩٨ و با قیمت‌های آن زمان وارد شده است. ضمن اینکه شکرهایی که الان ثبت سفارش و حدود دوماه دیگر وارد می‌شود متأثر از کاهش قیمت جهانی خواهند بود و دوماه دیگر قیمت شکر وارداتی ارزان‌تر می‌شود. دانایی با بیان اینکه حدود ١٥٠ هزارتن شکر در سه هفته اخیر توسط بخش خصوصی وارد شده و این واردات ربطی به کارخانجات ما ندارد، گفت: این شکرها در دی و بهمن ٩٨ و با قیمت جهانی آن زمان، خریداری شده‌اند. این فعال بخش خصوصی ادامه داد: قیمت جهانی شکر در دی و بهمن ٩٨؛ ٤١٠ دلار در هر تن بوده اما الان بین ٢٧٠ تا ٢٨٠ دلار است. وی افزود: قیمت شکر متأثر از قیمت نفت است و باکاهش قیمت نفت، نرخ جهانی این کالا هم کاهش یافته است. /مهر

چراغ سبز برای صادرات مرغ و تخم مرغ ایران به افغانستان

در شرایطی که همچنان امکان برگزاری مراسم‌ها در کشور وجود ندارد، صادرات این محصولات یکی تنها گزینه‌ها موجود برای فروش تولیدات مازاد بر نیاز داخلی است و در جدیدترین اتفاق، سازمان توسعه تجارت خبر از مجاز شدن صادرات این محصولات به افغانستان داده است. به نقل از ایسنا؛ این سازمان اعلام کرده است: یکی از راه‌های تنظیم بازار و جلوگیری از زیان تولیدکنندگان داخلی توجه به بازارهای مهم صادراتی از جمله افغانستان است و با توجه به اظهار نظر اخیر سخنگوی وزارت کشاورزی و دامداری افغانستان، مبنی بر رفع ممنوعیت واردات جوجه یک روزه، مرغ و تخم‌مرغ، فرصت صادرات به این کشور برای ایران فراهم است.  افغانستان یکی از بازارهای مهم صادراتی ایران است که راه را برای ورود محصولات ایرانی باز گذاشته است و صادرکنندگان ایرانی می‌توانند از این فرصت برای صادرات محصولات خود به کشور افغانستان استفاده و همچنان از افغانستان دان و غذای مرغ به ایران وارد کنند.

پیش بینی وزیر جهاد کشاورزی از میزان تولید گندم

وزیر جهاد کشاورزی میزان پیش بینی تولید گندم برای سال جاری را ۱۴ میلیون تن عنوان کرد و یادآور شد: فکر می‌کنم به پایداری تولید گندم در کشور دست یافته ایم.

مدیرعامل بوئینگ: بهبود صنعت هواپیمایی ممکن است سال‌ها طول بکشد

مدیرعامل شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکا‌، در یک نشست آنلاین، با سهامداران عمده این شرکت، گفت:‌مدتی طول خواهد کشید تا سهام بوئینگ دوباره به سوددهی برسد. وی گفت: شرایط به گونه‌ای است که ما هیچ وقت، تجربه‌ای این چنین بد نداشته‌ایم. کالهان هشدار داد:‌ سال‌ها طول خواهد کشید تا اوضاع صنعت هواپیماسازی به شرایط پیش از کرونا، بازگردد. ما در یک محیط غیرقابل پیش‌بینی، و به سرعت در حال تغییر هستیم و اینکه تخمین بزنیم چه زمانی اوضاع بهبود خواهد یافت، بسیار سخت است. وی افزود: از طرف دیگر، زمانی که شرایط بهتر شود، بازار هواپیمایی مسافربری، تا حدودی کوچکتر خواهد بود و نیازهای مصرف کنندگان متفاوت خواهد بود. کالهان در جمع سهامداران بوئینگ، گفت: این شرکت باید نه تنها به دنبال راه‌هایی برای کاهش هزینه‌های خود برود بلکه طی شش ماه آینده مجبور است تا راهی برای تامین نقدینگی خود، پیدا کند. شرکت هواپیماسازی بوئینگ، حتی پیش از شیوع بحران کرونا، با بحران جدی نظیر زمین‌گیر ماندن هواپیماهای 737 مکس، و تلاش برای دریافت مجدد مجوز پرواز آنها، درگیر بود.

تمام مطالبات کشاورزان امروز پرداخت می‌شود

یزدان سیف معاون وزیر صمت گفت: ۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان مطالبات کشاورزان است که از این میزان، ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده و بقیه هم سه شنبه ۹ اردیبهشت پرداخت می‌شود. با همت کشاورزان، تداوم بارندگی‌ها در فصل بهار و نبود تنش دمایی پیش بینی می‌کنیم امسال ۱۴ میلیون تن تولید گندم داشته باشیم که از این میزان، حداقل حدود ۱۰ و نیم میلیون تن را دولت به صورت تضمینی از کشاورزان می‌خرد. وی با بیان اینکه مصرف گندم کل کشور در سال حدود ۱۱ میلیون تن است، گفت: با توجه به ذخایری که وجود دارد، امسال هیچ مشکلی در زمینه تأمین نیاز داخل نخواهیم داشت.

تصمیم روسیه برای عدم افزایش قیمت غلات

روسیه به عنوان بزرگترین صادرکننده گندم جهان، صادرات غلات خود را تا ماه جولای محدود کرد تا قیمت‌های داخلی بالا نروند و سهمیه‌های دولتی برای بازار داخلی پر شوند. به نقل از راشاتودی، روسیه به عنوان بزرگترین صادرکننده گندم جهان، صادرات غلات خود را تا ماه جولای محدود کرد تا قیمت‌های داخلی بالا نروند و سهمیه‌های دولتی برای بازار داخلی پر شوند. البته صادرات سفارش‌هایی که قبلاً ثبت شده‌اند، ادامه خواهد داشت. مسکو صادرات برخی غلات مشخص شامل گندم، چاودار، جو و ذرت را محدود کرد و اعلام کرد که هر محموله نباید از ۷ میلیون تن بیشتر شود. البته این محدودیت‌ها برای اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا اعمال نخواهند شد، یعنی ارمنستان، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان می‌توانند به صادرات خود ادامه دهند.

شیوع کرونا درآمد ششمین بانک بزرگ اروپا را نصف کرد

بانک HSBC انگلیس، که از نظر دارایی ششمین بانک بزرگ جهان به شمار می‌رود، امروز گزارش مربوط به عملکرد و سوددهی خود در سه ماه نخست سال جاری را منتشر کرد. بر همین اساس، سود خالص بانک HSBC به خاطر شیوع ویروس کرونا در این مدت به نصف رسیده و این بانک هشدار داده است که در آینده نیز احتمال ضرر کردن بیشتر،  وجود دارد. HSBC که بزرگترین بانک اروپا به شمار می‌رود، اعلام کرد: چشم انداز پیش رو از ادامه نزولی بودن روند درآمد، حکایت دارد، چرا که پایین آمدن نرخ بهره از یک سو و کاهش فعالیت مالی مشتریان از سوی دیگر، در حال پایین آوردن حاشیه سود این بانک، هستند. این بانک همچنین هشدار داده است، افزایش فعالیت‌های کلاهبرداری، باعث خواهد شد که رتبه اعتباری این بانک، پایین بیاید. گزارش بانک HSBC و برخی دیگر از مؤسسات مالی در جهان که نشاندهنده پایین آمدن درآمد است، حکایت از بحرانی دارد که صنعت مالی بین‌المللی، در شرایط کنونی و در سایه شیوع ویروس کرونا و از طرف دیگر توانایی شرکت‌ها و مشترکان برای بازپرداخت اقساط وام‌های خود، با آن روبرو هستند. البته این بانک، به دلیل روی آوردن به تعدیل نیرو، با هدف کاهش هزینه‌های خود با انتقاداتی نیز روبرو شده است.

دلیل گرانی و نابسامانی در بازار خودرو چیست؟

بررسی قیمت ها در خصوص خودروهای پرتیراژ و پر متقاضی داخلی اختلاف قیمت ۳۰ تا حتی ۸۰ میلیونی کارخانه ای و بازار را در برخی موارد نشان می دهد. کارشناسان معتقدند یکی از دلایل اصلی این موضوع عرضه کم خودرو از سوی خودروسازان است. به گفته آنان، وقتی شرکت ها نتوانند نیاز بازار را تامین کنند، عده ای سودجو برای خرید هجوم می آورند. آنان درخصوص قیمت بالای این روزهای پراید عنوان می‌کنند هر کالایی در بازار کم باشد ارزش زیادی می یابد و همین موضوع درخصوص پراید نیز صدق می‌کند. سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو پایتخت به ایرنا گفت: وقتی عرضه از سوی خودروسازان کم باشد افرادی که از قبل اقدام به خرید خودرو برای سرمایه گذاری کرده بودند به بازیگران اصلی بازار تبدیل می‌شوند و به دلخواه خود روی کاغذ قیمت می‌دهند. در هفته های گذشته شاهد بودیم ایران خودرو یک سری خودروهای کارتکسی را با قیمتی بالاتر از قیمت بازار به فروش رسانید که مبنایی جدید برای قیمت خودروهای مدل ۹۹ شد. همچنین پیش فروش هایی که در روزهای اخیر انجام شده با موعد تحویل اسفند امسال و فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۰ است و نمی تواند بر بازار تاثیرگذار باشد. وی بیان داشت: خودروسازان همچون سال‌های گذشته در فروردین و اردیبهشت به دنبال سیاست افزایش قیمت‌ها هستند و در این راستا از عرضه خود می کاهند.

این مقام صنفی با یادآوری کمبود تقاضا در بازار، تاکید کرد: بازار را عرضه و تقاضا متعادل و متوازن می‌کند، اگر خودروسازان قادر به افزایش عرضه نیستند دولت باید اجازه واردات خودرو بدهد. وی در عین حال گفت: افرادی که خودرو برای فروش در اختیار دارند نیز به دلیل احتمال افزایش قیمت ها در حال حاضر از فروش امتناع می‌کنند. موتمنی اظهار داشت: اکنون سه هفته است منتظریم ببینیم موضوع قیمت‌گذاری خودرو در وزارت صنعت چه سرانجامی می یابد و هنوز تعیین تکلیف نشده است.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: ویروس کرونا سینا کمالخانی روز شوراها دعای روز چهارم رمضان قیمت دلار اقتصاد ایران ویروس کرونا سینا کمالخانی روز شوراها دعای روز چهارم رمضان پذیره نویسی اولیه سرمایه گذاری شکر وارداتی افزایش قیمت درصد به رقم تولید گندم میلیون تن واحد رسید کد بورسی پیش بینی قیمت شکر ارزان تر شرکت ها قیمت ها سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۶۴۹۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد بورس با افزایش تولید خودرو و صادرات محصولات پتروشیمی

یک کارشناس بازار سرمایه رشد صادرات نفت و پتروشیمی و همچنین رشد تولید خودرو در سال جاری را زمینه‌ای را برای بهبود شرایط نماد صنایع پتروشیمی و خودرویی و در نهایت بازار سهام عنوان کرد.

گروه بانک و بورس بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «علی فراقی» کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازارنیوز پیرامون تاثیر افزایش صادرات نفت و محصولات پتروشیمی بر وضعیت بازار سهام اظهار کرد: رشد صادرات این نوع کالا‌ها صرفاً بر کرک اسپرد صنایع پتروشیمی حاضر در بورس اثر‌گذار خواهد بود. به هر اندازه کرک اسپرد آن‌ها رشد پیدا کند به همان اندازه وضعیت نماد صنایع این شرکت‌ها بورس هم ارتقاء می‌یابد.


این کارشناس بازار سرمایه همچنین درباره افزایش تولید خودرو و تاثیر این موضوع بر بازار بورس هم گفت: با توجه به جایگاه نماد‌های خودرویی در بازار، تغییر مثبت در این بخش هم می‌تواند یک اتفاق مثبت برای بورس باشد، اما افزایش تولید خودرو زمانی بر بازار سهام موثر واقع می‌شود که قیمت کارخانه‌ای محصولات ایران خودرو و سایپا هم دست‌خوش تغییر پیدا کند.


وی تصریح کرد: تقارن افزایش تولید با رشد قیمت خودرو و نزدیک شدن آن به نرخ بازار ابتدا برای این دو خودرو ساز و سپس سهامداران آن یک اتفاق مثبت خواهد بود.


پایان پیام//

نام نویسنده: برچسب ها: بورس ، تولید خودرو ، صادرات پتروشیمی ، قیمت کارخانه‌ای خودرو ، بازار سرمایه لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000T9T

دیگر خبرها

  • کدام نهاد مسئول گرانی خودرو است؟
  • افت قیمت در اغلب خودروهای داخلی و مونتاژی + جدول
  • ادامه روند نزولی قیمت خودرو در بازار؛کدام خودرو ۴۰ میلیون تومان ارزان شد؟ | جدول قیمت ها
  • رشد بورس با افزایش تولید خودرو و صادرات محصولات پتروشیمی
  • انتقاد روزنامه دولتی ایران از تصمیم ایران خودرو/ بانک مرکزی: ۳۰۲ میلیون دلار نیمایی بدون مشتری ماند/ پیمان پاک: گوشت نه تنها افزایش قیمت نداشت، بلکه ارزان هم شد
  • ساینا، کوئیک،دنا پلاس و تارا اتوماتیک ارزان شدند؛ قیمت خودروهای مونتاژی چقدر پایین آمد؟ | جدول قیمت ها
  • افزایش قیمت کارخانه ای خودرو‌؛ کسی گرانی را به گردن نمی‌گیرد
  • توافق آمریکا برای خرید نفت ایران / بازار انرژی شگفت زده شد!
  • چراغ سبز افزایش قیمت خودرو داده شده
  • رونمایی از پشت پرده گرانی خودرو