Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-25@17:27:20 GMT

دریا شده‌ست خواهر و من هم برادرش...

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۶۷۵۲۸

دریا شده‌ست خواهر و من هم برادرش...

امروز روز ملی خلیج‌ فارس است خودش می‌گوید از سال 1349 که پا به بندرعباس گذاشت و از همان اول که چشمش به خلیج فارس روشن شد، دیگر هرگز دلش نمی‌خواست جایی جز در همسایگی دریا زندگی کند. ماند و باز به گفته‌ خودش شعرهایش را از همان‌جا به آبی‌های دیگر رساند و مجذوب هیچ‌جا، جز همان‌جا که خانه کرده بود نشد.

 دریا و خلیج و ساحل و تمام کلماتی که نشان از بوم جنوب و به‌طور خاص بندرعباس و خلیج فارس دارند در شعر محمدعلی بهمنی از بسامد بالایی برخوردارند و شعر و ترانه او را از همان ابتدا تا امروز، متفاوت و متمایز کرده است و البته استخوان‌دار.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با بهمنی از خلیج فارس حرف زدیم و هر آنچه او و شعرش را مسحور خود کرده و یاد بعضی نفرات درگذشته هم به‌میان آمد از جمله ناصر عبداللهی و ابراهیم منصفی.
 شما سال‌هاست همسایه خلیج‌ فارس هستید. این همسایگی چقدر در الهام، نگاه و شهود شاعرانه شما تأثیر داشته است؟
بسیار زیاد. آب و هوای خلیج‌فارس با تمام باورهای داغی که از این آب و هوا وجود دارد، انگار برای زندگی کردن خلق شده است. ممکن است برخی مسائل در این بوم و آب و هوا و این خلیج تأثیر بگذارد اما این تأثیر آنچنان غالب نیست و از هر زاویه‌ای که به آن نگاه کنید شگفتی می‌بینید و در آن شگفتی نفس می‌کشید. این هوا و بوم و اقلیم قدرتی شگرف دارد و نمی‌گذارد چیزی یا کسی آن را از مردم دریغ کند و این تجربه زندگی و زیست من در همسایگی خلیج فارس است. اینجا برخلاف گرمایی که در ابتدای ورود به خود تلقین می‌کنیم، هوا و بومی دارد که عمر را زیاد می‌کند و از مردم بومی‌اش هم اگر بخواهم چیزی بگویم فقط اصالت‌ و سادگی و صمیمی و آگاه مثل خلیج‌فارس بودنشان به ذهنم می‌آید و همیشه فکر می‌کنم این مردمان برای زندگی در این خطه به دنیا آمده‌اند. خوب یادم هست که اولین باری که قدم به بندر گذاشتم. چشمم به خلیج فارس افتاد دیگر دلم نمی‌خواست از آن‌جا بروم. فکر می‌کنم هر کسی پا به این خطه بگذارد و خلیج‌فارس را ببیند و این بوم و عظمت را دریافت کند، هرگز دلش نمی‌خواهد جای دیگری زندگی کند.
شعر جنوب چه دارد که آن را از شعر شاعران بوم‌ها و جغرافیاهای دیگر متمایز می‌کند... مشخص‌تر بگویم. خلیج فارس چه دارد که شعرش، موسیقی‌اش و ترانه‌اش این‌قدر به هر گوشی و هر دلی می‌نشیند؟
سؤال خوبی است. اینجا متوجه شدم که هنرمندان این خطه، در هر حوزه‌ای ازجمله شعر موسیقی و ترانه، به خودشان هرگز اجازه ندادند ذوق و درک بومی خود را کنار بگذارند و برای ورود به شعری که نام شعر مرکز یا... را دارد، تحت تأثیر شعر دیگری در بافت و اقلیم دیگری باشند. به همین دلیل است که شما می‌بینید شعر جنوب چقدر زیبایی واژگانی دارد و یکی از دلایلش همین است که هنرمندان جنوبی بیشتر تحت تأثیر اقلیم و جغرافیا و پیرامون خودشان هستند تا شاعران و نویسندگانی در بوم‌های دیگر؛ البته که به شعر روزگار خود آگاه هستند و مطالعه دارند و آن را بخوبی می‌شناسند. مثلاً مرحوم ابراهیم منصفی، عاشق شاملو بود و بسیار دوستش داشت و شاملو هم همین رابطه را با منصفی داشت و مدام با او در تماس بود اما هرگز شعرش شبیه شاملو نشد و رفتار شاعرانه خود را در شعر داشت.
در یکی از بسیار شعرهایتان درباره و خطاب به خلیج فارس از عنوان خواهر استفاده کرده‌اید... «دریا شده‌ست خواهر و من هم برادرش...» چرا خواهر؟
این را از اشاره ناصر عبداللهی دارم. در بندرعباس پاتوقی داشتیم که پشت فرودگاه بود و خلوتی در کنار خلیج‌فارس. ناصر خیلی وقت‌ها برای تمرکز و انجام کارهای تازه‌اش به آنجا می‌رفت و من هم گاهی با او می‌رفتم. یک روز به من زنگ زد و گفت: «دارم می‌روم پاتوق‌مان. می‌آیی؟ دریا خواهر است.» من گمان کردم می‌گوید به همراه خواهرم می‌روم. من هم رفتم. دیدم تنهاست. گفتم خواهرت کجاست؟ آنجا بود که متوجه تعبیر زیبایش شدم و همان‌روز این شعر را نوشتم و تمام کردم. ناصر می‌گفت به این دریا نگاه کن ببین چه آرامش عجیبی دارد و انگار با تمام وجود و بی‌دریغ آدم را در آغوش می‌گیرد. راست می‌گفت و سرخوش شدم از این تعبیر. ناصر، دریا را خواهر خودش می‌دید و من هم رفتم که خواهر ناصر را ببینم و دیدم.
از اولین روزی که چشمتان به خلیج فارس افتاد تا امروز که به آن نگاه می‌کنید به‌نظر خودتان تغییری در نگاهتان ایجاد شده است؟
روزهای اول من هم مثل بسیاری دیگر که کلمه «جادو» استفاده می‌کنند فکر می‌کردم جادو شده‌ام؛ اما از زمانی که با آن انس گرفتم، متوجه شدم که نه، جادو نیست بلکه توأمان واقعیت و حقیقتی‌ است بزرگ با دریافتی ویژه و اصیل. انگار می‌خواهد دریافتی از چیزی که نمی‌دانستید را به شما ارائه ‌دهد. حالا به‌نظرم همه این‌ شکوه و زیبایی کلاسی است که در زاویه دریا و ساحل تشکیل شده و اگر خلوتی را بیابیم و با خودخودمان باشیم، چه صرفاً نگاه به خلیج‌فارس و چه قدم زدن در کنارش می‌تواند منجر به آفرینشی شود که خود آفرینده اثر را شگفت‌زده‌ کند.
ما دین و وظیفه‌ای به این خواهر بزرگ و تاریخی که پاره‌بزرگی از هویت ماست داریم؟ یا به گفته‌ای دیگر، رابطه ما با خلیج فارس از دید شما به‌عنوان یک شاعر چگونه تعریف می‌شود؟
مهم این است که درک ما از این خطه چگونه است. اگر در آن زندگی کنیم و درکش کنیم طبیعی است هر چیزی در این جغرافیا ببینیم همواره جلوه‌ای نادیده است که انگار مدام آن را پیدا و کشف می‌کنیم. تجربه شخصی‌ام به من می‌گوید که دریا و ساحل جایی برای خلق هنر است، خاصه برای شعر که وقتی می‌سرایید انگار شعر شما را می‌آفریند و نه شما شعر را. این واقعیتی است که خود من تجربه‌اش کرده‌ام. کافی‌ است در بازارهای قدیمی قدم بزنید تا ترجمان لهجه و زبان و خلوص خلیج‌فارس را در مردمان بومی ببینید که چقدر بی‌دریغ و مهربان هستند. سال‌ها پیش با همسرم در این بازارها قدم می‌زدیم که چشممان به فرشی خورد با نقشی که مبهوت‌مان می‌کرد. فروشنده بُهت ما را از دیدن این زیبایی متوجه شد و بعد از مکالمه کوتاهی مرا در آغوش گرفت و وقتی دید چقدر مسحور این طرح و فرش شدم با اینکه آمادگی خریدش را نداشتیم بی‌هیچ چشمداشتی آن را به ما داد و این دیگر شیرین‌زبانی برای فروش نبود چون هیچ پولی نمی‌خواست و فقط می‌خواست فرش را ببریم. خودش هم ماشین گرفت و فرش را به خانه ما رساند. این چیزی است که مردم از خلیج‌فارس و آن بوم و دریا و ساحل به ارث می‌برند و در رگ و خون‌شان است.‌

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: خلیج فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۶۷۵۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزش باد شدید و افزایش ارتقاع موج در خلیج‌فارس

به گزارش قدس آنلاین سازمان هواشناسی در پی تشدید وزش باد و افزایش ارتفاع موج از امروز (چهارشنبه، پنجم اردیبهشت) تا بعد از ظهر یکشنبه در خلیج فارس هشدار هواشناسی دریایی سطح زرد صادر کرد.

وزش باد با بیشینه سرعت ۲۴ نات و افزایش ارتفاع موج در مناطق ساحلی و دور از ساحل بین یک تا ۱.۵ متر به‌ویژه در ساعات صبح تا بعدازظهر، از جمله مخاطرات این سامانه خواهد بود.

تشدید وزش باد و افزایش ارتفاع موج در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان و در شرق خلیج فارس و تنگه هرمز رخ خواهد داد.

این سامانه اثراتی از قبیل اختلال در ترددهای دریایی شناورهای سبک، احتمال اختلال در تردد شناورهای مسافربری و احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی را به همراه خواهد داشت.

از این رو به اجتناب از ترددهای دریایی به‌ویژه تردد شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی در مناطق تحت تأثیر، ممنوعیت شنا و اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های ساحلی و فراساحل همچنین سکوهای نفتی و آماده باش برای مواجهه با خسارت احتمالی توصیه می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • دومین همایش بین‌المللی خلیج فارس دربوشهر برگزار می‌شود
  • رقابت بیش از ۱۶ هزار داوطلب کنکور در استان بوشهر
  • وزش باد شدید و افزایش ارتفاع موج در خلیج‌فارس
  • حق امضا از خطیر گرفته شد؟!
  • وزش باد شدید و افزایش ارتقاع موج در خلیج‌فارس
  • همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس برگزار می‌شود
  • مدیرعامل جدید استقلال ازسوی پتروشیمی خلیج‌فارس
  • تولید بیش از ۱۴ ساعت برنامه رادیویی در مرکز خلیج فارس
  • رکورد تولید ماهانه صبا فولاد خلیج فارس شکسته شد
  • واگذاری سهام سرخابی‌ها به بانک‌ها و هلدینگ خلیج‌فارس؛ خوب یا بد؟