Web Analytics Made Easy - Statcounter

«سید محمدعلی حسینی» روز چهارشنبه به مناسبت روز ملی خلیج فارس طی یادداشتی با عنوان «خلیج فارس: دیروز، امروز و فردا» که در مطبوعات پاکستان نیز منتشر شد، گفت: روز دهم اردیبهشت (۲۹ آوریل) در ایران به عنوان روز خلیج فارس جشن گرفته می‌شود. اما چرا ایرانیان تا این حد برای خلیج فارس اهمیت قایل هستند که در تقویم رسمی خود یک روز را به آن اختصاص می‌دهند؟ خلیج فارس در واقع تنها یک پهنه آبی نیست، بلکه بخشی از فرهنگ، تاریخ و هویت ما و کل منطقه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این خلیج همچنین در سیاست و اقتصاد منطقه نقش مهمی ایفا می‌کند. 
وی افزود: پیام مهمی که امروز باید در دنیا مخابره شود این است که بگذارید خلیج فارس همچنان جایی برای پیوند مردم منطقه ما باشد، نه اینکه به جایی برای ترس، ابهام و نگرانی در مورد آینده منطقه تبدیل شود. جمهوری اسلامی ایران حسن نیت خود را برای تبدیل خلیج فارس به خلیج پیوند و دوستی نشان داده است؛ اکنون آزمون بزرگ جهانی پیش روی دیگر بازیگران منطقه‌ای و بین المللی قرار دارد. 
 

نیروهای بیگانه به سرکردگی آمریکا آرامش خلیج فارس را برهم زده‌اند
حسینی اظهار داشت: تمام جنبه‌های تاریخی، فرهنگی-هویتی، اقتصادی، ژئواکونومیک و ژئوپلتیک خلیج فارس سبب می‌شود حفظ امنیت این خلیج برای کل منطقه اهمیتی دوچندان پیدا کند. 
وی افزود: متاسفانه در چند دهۀ گذشته و عمدتا از زمان جنگ خلیج فارس، آرامش موج‌های نیلگون این خلیج در سایه حضور ناوگان‌های نیروهای نظامی فرامنطقه‌ای به رهبری آمریکا متلاطم شده است. دولت‌های تولیدکننده تسلیحات، با اشاعه روایت‌های نادرست از اهداف و راهبردهای کشورهای منطقه علیه یکدیگر، نوعی احساس ترس و تهدید کاذب را به وجود آورده‌اند تا در سایۀ آن به یک مسابقه تسلیحاتی دامن بزنند و هر چه بیشتر سلاح‌های مرگبار خود را به فروش برسانند. لذا، خارج شدن نیروهای فرامنطقه‌ای که خود منبع تشنج، تهدید و بالا گرفتن مسابقه تسلیحاتی هستند، یک الزام برای حفظ صلح و امنیت پایدار در منطقه خلیج فارس است. 
 

خلیج فارس بخشی از تاریخ و میراث ملی ایرانیان است
سید محمدعلی حسینی گفت: خلیج فارس، یک خلیج تاریخی مهم و راهبردی است. از دیرباز، ساحل این خلیج و حوزۀ رودهایی که به آن می‌ریزند، جایگاه نخستین تمدن‌های بشری بوده است. با مطالعه تاریخ پرفراز و نشیب خلیج فارس می‌توان همگام با ماهیگیران باستانی به دریا رفت، از جزیرۀ قشم مروارید صید کرد، به میان‌رودان رفت و کتیبه‌های باستانی کوروش را خواند، همدوش بازرگانان ساسانی تا آن سوی اقیانوس هند راه پیمود و سرزمین‌های ناشناخته را درنوردید، پای روایت‌های تاریخی درباره بیدادگری‌های استعمارگران پرتغالی و انگلیسی در جزیرۀ هرمز نشست و داستان شعله ور شدن جنگ‌های خونین از جمله جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و جنگ‌های موسوم به خلیج فارس را از صدای امواج نیلگون این خلیج شنید. 
وی افزود: اما برای ملت ایران، خلیج فارس تنها یک دریا نیست، بلکه بخشی از تاریخ، هویت و میراث ملی است. این خلیج، خانۀ آبا و اجداد ایرانیان است و ورود بیگانگان به آن را روا نمی‌دارند. 
حسینی تاکید کرد که فراتر از ایران، خلیج فارس نمادی از تمدن، فرهنگ و تاریخی است که ملل منطقه را به یکدیگر پیوند می‌دهد. لذا، اکنون تمام کشورهای منطقه مسئولیت دارند در حفظ میراث تاریخی این منطقه به همان شکل تاریخی و اصیل خود بکوشند. 
وی اظهار داشت: این کشورها از نظر تاریخ پیدایش و تمدن یکسان نیستند. تمدن برخی به بیش از هفت هزار سال می‌رسد در حالیکه عمر برخی دیگر از چند دهه فراتر نمی‌رود؛ با این وجود، شخصیت تاریخی، اصالت و منزلت هر کشور ایجاب می‌کند تا به داشته‌های خود افتخار کند و به داشته‌های فرهنگی، جغرافیایی و باستانی دیگران چشم طمع نورزد؛ با تحریف تاریخ و قلب واقعیت‌ها آن‌ها را به سرقت نبرد و برای خود هویت کاذب نسازد. 
حسینی گفت: همین اهمیت هویتی و حساسیت راهبردی خلیج فارس سبب شده است در چند دهۀ گذشته برخی افراد و سازمان‌های نژادپرست از نام‌های جعلی برای این خلیج استفاده کنند تا با انتساب آن به خود، افتخاری نصیب خود نمایند. اما پژوهشگران، حقوقدانان، تاریخدانان و دوستداران خلیج فارس با کمک سازمان ملل متحد از این کار جلوگیری کردند. 
وی افزود: همۀ اسناد و نقشه‌های جغرافیاییِ کهن به زبان‌های مختلف فارسی، عربی، اسپانیولی و غیره از آن خلیج با نام «خلیج فارس» یاد کرده‌اند. بنابراین، تحریفِ نام آن چیزی نیست جز انکار آشکارِ یک حقیقت تاریخی. سازمان ملل متحد به استناد نقشه‌ها و متون باستانی، از سال ۱۹۹۰ با انتشار قطعنامه‌ها و بیانیه‌های مختلف بر نام خلیج فارس تاکید کرده است. همچنین در اکتبر ۲۰۱۸ سازمان جهانیِ مالکیت معنوی، نام خلیج فارس را در یک سند رسمی ثبت کرد. برپایۀ این اسناد که بر حقوق بین‌الملل استوار است، هیچ فرد، دولت یا سازمانی نمی‌تواند از عنوان دیگری برای نامیدن خلیج فارس استفاده کند. 
 

اهمیت اقتصادی ویژه خلیج فارس
سفیر ایران در پاکستان گفت: علاوه بر اهمیت تاریخی و هویتی، خلیج فارس حائز اهمیت اقتصادی ویژه و بی‌نظیری است. این خلیج حاوی منابع ارزشمند دریایی بی‌شمار است. 
وی افزود: خلیج فارس گونه‌های جانوری و گیاهی ارزشمندی دارد که حفظ آن‌ها نیازمند تلاش کشورهای ساحلی است. این خلیج همچنین یک آبراه مهم بین‌المللی است که موقعیت ممتاز آن بین سه قاره اروپا، آسیا و آفریقا، آن را به شاهراهی برای تجارت دریایی در منطقه و جهان تبدیل کرده است. همچنین، زیبایی خیره کنندۀ سواحل و جزایر خلیج فارس، موقعیت بی‌بدیلی برای صنعت گردشگری کشورهای ساحلی فراهم می‌آورد. جزیره زیبای کیش که از حیث زیبایی لقب مروارید خلیج فارس را گرفته است، به عنوان چهارمین مقصد گردشگری در جنوب غرب آسیا از سوی سازمان گردشگری ایران اعلام شده‌است. 
حسینی افزود: شاید از همه مهم‌تر، خلیج فارس دارای منابع سرشار هیدروکربوری از جمله نفت و گاز است. برای بیش از یکصد سال ایران و کشورهای منطقه از منابع هیدروکربوری خلیج فارس و سواحل آن بهره برداری کرده‌اند و بخش عظیمی از رشد اقتصادی و توسعۀ کشورهای منطقه (اعم از توسعه شهری، صنعتی و حتی اجتماعی) مرهون این منابع ارزشمند است. همچنین بخش مهمی از تاریخ معاصر اجتماعی و سیاسی منطقه نیز تحت تاثیر منابع ارزی حاصل از فروش نفت و گاز قرار گرفته است. همۀ ما می‌دانیم که آینده منطقه نیز به نحو روزافزونی به خلیج فارس پیوند خورده و وابسته است. 
 

ابتکار عمل صلح هرمز
سفیر ایران در پاکستان گفت: برهمین اساس، جمهوری اسلامی ایران طرح صلح هرمز را به سازمان ملل متحد ارائه کرده است. رئیس جمهوری کشور ما در این طرح پیشنهاد می‌دهد که ایران با همکاری کشورهای منطقه امنیت منطقۀ خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز را تامین می‌کند. 
وی تاکید کرد: ابتکار عمل صلح هرمز برگرفته از اصول احترام به حاکمیت سرزمینی، همزیستی مسالمت آمیز، حسن همجواری و عدم مداخله در امور داخلی کشورها است. جمهوری اسلامی ایران با این طرح، بار دیگر بر لزوم همکاری همه کشورهای منطقه و پیشبرد چندجانبه‌گرایی و اعتماد متقابل برای حفظ صلح، آرامش و امنیت منطقه تاکید می‌کند. 

برچسب‌ها سفیر ایران در پاکستان ابتکار صلح هرمز روز ملی خلیج فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سفیر ایران در پاکستان ابتکار صلح هرمز روز ملی خلیج فارس سفیر ایران در پاکستان ابتکار صلح هرمز روز ملی خلیج فارس کشورهای منطقه خلیج فارس صلح هرمز منطقه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۷۰۵۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک ذخایر دریایی ایران افتتاح شد

مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران «افتتاح بانک ذخایر دریایی ایران و دومین نشست هم‌اندیشی یاوران حفظ ذخایر ژنتیکی و زیستی» را با محوریت مشارکت مردمی در حفظ تنوع زیستی دریایی (خلیج فارس) برگزار می‌کند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، به مناسبت گرامیداشت روز ملی خلیج فارس و در راستای تحقق فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) درباره تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم، مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران وابسته به جهاددانشگاهی با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، ستاد توسعه زیست فناوری کشور و استانداری هرمزگان «افتتاح بانک ذخایر دریایی ایران و دومین نشست هم‌اندیشی یاوران حفظ ذخایر ژنتیکی و زیستی» را با محوریت مشارکت مردمی در حفظ تنوع زیستی دریایی (خلیج فارس) برگزار می‌کند.

دکترحسین شاهسوارانی؛ سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران گفت: ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی از ذخایر دریایی بسیار غنی برخوردار است. در این میان آب‌های خلیج فارس پناهگاه موجودات دریایی به‌ویژه آبزیان کوچک و مکانی آرام برای گونه‌های مختلف است که از هزاران سال پیش تا امروز به زندگی خود ادامه داده‌اند.

افزایش امیدها برای نجات میش‌مرغ/ انجام مطالعات تعیین توالی ژنتیکی در دانشگاه تربیت مدرس

شاهسوارانی افزود: خلیج فارس با وجود تمامی مشکلات محیطی و اقلیمی که بر آن حاکم است از تنوع زیستی بالایی برخوردار است. به‌گونه‌ای که حدود 907 گونه در قالب 157 خانواده در آن وجود دارد که تعداد زیادی از آن‌ها بهره‌برداری اقتصادی دارند. و این عامل باعث شده است تا خلیج فارس از نظر تنوع زیستی جزو مناطق کم‌نظیر معرفی شود.

وی بیان کرد: حفظ و احیاء ذخایر ژنتیکی به عنوان راهبرد توسعه پایدار برای تأمین نیازهای کنونی بشر از اواسط قرن بیستم به صورت جدی مورد توجه قرار گرفت. کشور ایران با توجه به دارا بودن تنوع اقلیمی و اکوسیستم‌های آبی متنوع همچون آب شیرین، آب‌های لب شور، شور و خیلی شور از تنوع زیستی گسترده‌ای برخوردار است و از لحاظ ذخایر ژنتیکی به عنوان یکی از متنوع‌ترین و غنی‌ترین کشورهای جهان شناخته شده است.

شاهسوارانی اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به تخریب زیستگاه‌های آبزیان از طریق تخلیه زباله‌ها و پساب‌ها در رودخانه‌ها و دریاها، استفاده بیش از حد از آفت‌کش‌ها، و سایر عوامل ناشی از توسعه شهری و فعالیت‌های صنعتی و زیست‌محیطی، حذف تدریجی تنوع ژنتیکی در اکوسیستم‌های طبیعی و جایگزینی آن با سیستم‌های پرورشی، متأسفانه بسیاری از این ذخایر ارزشمند را در معرض نابودی و انقراض قرار داده است.

سرپرست مرکز همچنین بیان کرد: حفاظت از تمامی ذخایر ژنتیکی و زیستی کشور نیازمند توجه و همکاری همه دستگاه‌ها، ارگان‌ها، انجمن‌های مردم‌نهاد به عنوان ثروت بی‌بدیل و ودیعه الهی است و مشارکت مردمی را می‌طلبد. لذا با توجه به این که امسال نیز از سوی رهبر معظم انقلاب به شعار "جهش تولید با مشارکت مردمی" مزین شده است، مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با توجه به یکی از رسالت‌های خود که حفاظت از ذخایر ژنتیکی و زیستی بومی کشور است، برای پاسداشت روز ملی خلیج فارس که امتداد هویت تاریخی و تمدن دیرپای ایران زمین است، دومین نشست هم‌اندیشی یاوران حفظ ذخایر ژنتیکی و زیستی را با تأکید و محوریت قرار دادن مشارکت مردمی در حفظ ذخایر دریایی برگزار می‌کند. به یمن این روز و با هدف کمک به حفاظت ذخایر دریایی کشور، بانک ذخایر دریایی ایران نیز افتتاح خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سمینار «خلیج‌فارس؛ بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای» برگزار می شود
  • برگزاری دومین همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس
  • توافق مهم امنیتی ایران و عراق (+جزئیات)
  • خلیج‌فارس و تبعات تغییر اقلیم
  • بانک ذخایر دریایی ایران افتتاح می شود
  • توسعه و نوسازی شهر بوشهر مستلزم نگاه ملی است
  • بانک ذخایر دریایی ایران افتتاح شد
  • توافق 4 کشور منطقه برای "راه توسعه" / اتصال اروپا به خلیج فارس از طریق ترکیه و عراق / مسیر ترانزیت جدید بدون ایران
  • نشست مشترک شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا با بررسی تحولات غزه
  • دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواهان توقف فوری جنگ علیه غزه شد