Web Analytics Made Easy - Statcounter

با شیوع ویروس کرونا در کشور و لزوم لغو سفرهای داخلی و خارجی، وزارت میراث فرهنگی در بخشنامه‌ای شرایط اضطراری اعلام کرد و استرداد وجه پرداختی به مردم را لازم دانست اما هنوز شرکتهای هواپیمایی و هتلها بدهی خود را پرداخت نکرده‌اند! ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۲ اجتماعی سفر نظرات - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ اسفند ماه بود که به‌دلیل شیوع ویروس کرونا در جهان، لغو سفرهای داخلی و خارجی به‌عنوان نخستین اقدامات لازم در راستای ممانعت از گسترش بیشتر ویروس در دستور کار مسئولان گردشگری کشورها قرار گرفت، ایران هم از این قائده مستثنی نبود و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری شرایط اضطراری در کشور اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر مبنای شرایط اعلام شده، فعالان حوزه گردشگری شامل ایرلاینها، هتلها و دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی موظف شدند تا پول مردم را بدون کسر هرگونه جریمه‌ای به آنها بازگردانند اما این دستورات حواشی زیادی به همراه داشت و در زمان بازپرداخت این وجوه، کارشکنی‌هایی صورت گرفت؛ در ابتدای امر و با ابلاغ این بخشنامه به دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی، مردم وقتی درخواست وجه می‌دادند پول آنها پرداخت می‌شد؛ اما با گذشت چند روز از این ماجرا وقتی ایرلاین‌ها و هتلها پول دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی را مسترد نمی‌کردند این دفاتر هم از بازپرداخت پول مردم خودداری کردند!

پافشاری سایت‌ها و آژانس‌های مسافرتی بر گران‌فروشی بلیت

 

نقش واسطه‌ای دفاتر خدمات مسافرت مانع از پرداخت وجوه مردم شد

 

در این زمان بود که فشارهای قضایی و نهادهای نظارتی بر دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی بیشتر و بیشتر شد اما این دفاتر تنها نقش واسطه‌ای داشتند و لازم بود هتلها و ایرلاینها اقدام به استرداد وجوه به این دفاتر کنند تا آنها امکان بازپرداخت پول مردم را داشته باشند اما هتلها و ایرلاینها اقدام به بازپرداخت نکردند.

بدهی 400 میلیاردی ایرلاینها و هتلها

در اینجا بود که رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران اعلام کرد کارشکنی از جانب هتلها و ایرلاینها صورت می‌گیرد و اگر آنها اقدام به بازپرداخت وجوه نکنند از آنها شکایت می‌شود؛ به گفته وی، بدهی ایرلاینها و هتلها 400 میلیارد تومان برآورد می‌شود و این مبلغ هنوز به مردم پرداخت نشده‌ است.

با وجود این تهدیدها و گذشت دو ماه از الزام به بازپرداخت، هنوز هتلها و ایرلاینها اقدام به استرداد وجود نکرده‌اند البته در این میان، معاونت گردشگری، با ارائه پیشنهاداتی به دفاتر خدمات مسافرتی اعلام کرد می‌توان پیشنهاد تازه‌ای به مردمی که پول خود را دریافت نکرده‌اند داشت؛ مردم می‌توانند سفر خود را به تأخیر انداخته و بعد از بحران کرونا اقدام استفاده از خدمات این دفاتر کنند!

در واقع این پیشنهاد به معنای این است که امکان بازپرداخت وجوه به مردم وجود ندارد و بخش زیادی از این عدم امکان، کارشکنی هتلها و ایرلاینهاست؛ در واقع سود اصلی گردشگری همواره به جیب هتلها و ایرلاینها می‌رود و درست آنجا که کشور نیاز به حمایت این حوزه داشت آنها از انجام وظایف خود سرباز زدند!

 

سود اصلی گردشگری همواره به جیب هتلها و ایرلاینها می‌رود و درست آنجا که کشور نیاز به حمایت این حوزه داشت آنها از انجام وظایف خود سرباز زدند

 

همین موضوع باعث افزایش شکایتهای مرتبط شده و تنها در تهران 400 مورد شکایت در این زمینه ثبت شده‌ است اما با وجود شرایط ویژه کشور، رسیدگی به این شکایات هم زمان زیادی طلب می‌کند؛ بخشی از این شکایات مربوط به کسر جریمه از مردم و بخش دیگر مربوط به عدم استرداد وجوه است و چون دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی نقش واسطه‌ای در این میان داشتند بیشتر شکایات از آنها صورت گرفته در صورتی که بخش عمده پول مردم در حساب ایرلاینها و هتلهاست.

باید توجه داشت این شرایط بعد از بخشنامه وزارت میراث فرهنگی و گردشگری پیش آمده و این وزارتخانه باید در راستای نظارت درست بر عملکرد نهادهای مرتبط با بخشنامه صادره عمل می‌کرد که متأسفانه این اتفاق رخ نداده و حتی با اصلاحات خود در بخشنامه صادره بر این آشفتگی دامن زده است.

وزارت میراث فرهنگی در اصلاح بخشنامه 6 اسفند خود اعلام کرد آژانسهای مسافرتی نباید جریمه دریافت کنند اما می‌توانند هزینه‌های غیرقابل استرداد مانند هزینه ویزا را از مسافران کسر کنند که همین موضوع دستاویز کسر بیش از حد معمول پرداختی مردم با بهانه‌هایی مانند ویزا یا تبلیغات شود.

حالا تنها مراجع قضایی هستند که می‌توانند این ماجرا را ساماندهی کنند و خاتمه دهند.

انتهای پیام/

R1356/P/S2,1416,20/CT7 واژه های کاربردی مرتبط سازمان هواپیمایی گردشگری

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سازمان هواپیمایی گردشگری وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی سازمان هواپیمایی گردشگری دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی وزارت میراث فرهنگی پول مردم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۷۰۶۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تسهیلات فرزند آوری در هرمزگان

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمامرکز خلیج فارس، حسن آرمات افزود: این تسهیلات به فرزندانی که بعد از سال1400 به دنیا آمده اند پرداخت می شود.
وی گفت: افرادی که متقاضی دریافت تسهیلات فرزند آوری هستند باید به سامانه اینترنتی به نشانی ve-bank.cbi.irمراجعه کنند.
تسهیلات فرزندآوری برای نخستین فرزند چهل میلیون تومان و باز پرداخت آن 36 ماهه و فرزند دوم 80 میلیون تومان و بازپرداخت آن 48 ماهه است.

بیشتر بخوانید؛ پرداخت تسهیلات فرزندآوری به بیش از هفت هزار زوج هرمزگانی
دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های استان زمان انتظار را حداکثر یک ماه اعلام کرد و افزود: همچنین این تسهیلات برای فرزند سوم 120 میلیون تومان و بازپرداخت آن 60 ماهه و فرزند چهارم صد و پنجاه میلیون تومان و بازپرداخت آن 72 ماهه و برای فرزند پنجم200 میلیون تومان و بازپرداخت آن 84 ماهه است.
برای دریافت این تسهیلات نیاز به کارت پایان خدمت نیست و برای هر پرونده نیز یک ضامن معتبر نیاز است.
پارسال نیز بیش از 18هزار زوج در هرمزگان تسهیلات فرزندآوری دریافت کردند.

دیگر خبرها

  • لزوم توجه جدی به دغدغه‌های مراجع عظام تقلید در بانکداری
  • فتح‌الله‌زاده: دستم را بستند و در جهنم هم باز نکردند
  • ترکش‌‌ جنگ بر تن شرکت‌ های گردشگری
  • ساخت ۳۰ پارکینگ جدید در تهران و اخطار سازمان هواپیمایی به دفاتر متخلف
  • تأکید شرکت نفت فلات قاره بر ارائه خدمات مناسب پروازی به کارکنان مناطق عملیاتی
  • تسهیلات فرزند آوری در هرمزگان
  • شهرداری زیراب خسارت سیل سال ۹۴ را پرداخت کند
  • ترکش‏ جنگ بر تن شرکت‌های گردشگری
  • مهمترین بخش بازار سرمایه اعتمادسازی و مشارکت مردم است/ احتمال پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت در خرداد ماه
  • اخطار سازمان هواپیمایی کشوری به تمامی شرکت های هواپیمایی داخلی و خارجی و دفاتر خدمات مسافرت هوایی