Web Analytics Made Easy - Statcounter

اسناد و شواهد تاریخی نشان از آن دارد که روحانیت مبارز تبریز از حامیان اصلی کارگران در اعتصابات بودند و مشخصاً آیت‌الله قاضی طباطبایی به کارگران این دو کارخانه بزرگ کمک مالی می‌کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، در روزهای داغ مبارزات مردمی علیه رژیم پهلوی ناگهان خبر اعتصاب کارگران سراسر کشور شوک بزرگی به اقتصاد رژیم پهلوی وارد آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اعتصابات سرعت نهضت اسلامی را دوچندان کرد. اگر چه در ابتدا بیشتر شعارهای آن‌ها صنفی بود اما در ماه‌های پایانی دیگر دغدغه مالی در میان نبود و بیشتر خواسته‌های آن‌ها سیاسی بود.

در این بین کارگران کارخانه تراکتورسازی و ماشین‌سازی تبریز با پیوستن به مردم و شرکت هر روزه در تظاهرات علیه رژیم پهلوی به گستردگی این اقدامات دامن زدند. در کتاب نقش کارگران در انقلاب اسلامی که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده آمده است:

کارگران کارخانه‌های ماشین‌سازی اراک، ماشین‌سازی و تراکتورسازی تبریز نیز در هفته‌ی دوم شهریور (11 شهریور به بعد) با خواست‌های رفاهی و صنفی دست به اعتصاب زدند. کارگران و کارکنان ماشین‌سازی تبریز از 11 تا 16 شهریور اعتصاب کردند. دوهزار کارگر در این اعتصاب شرکت داشتند. دولت اعتصاب را غیرقانونی اعلام کرد، قرارداد جمعی را لغو کرد، کارخانه را تعطیل و به استخدام دوباره کارگران پرداخت. کارگران ماشین سازی تبریز که حدود دو هزار نفر بودند، هر روز صبح به کارخانه رفته و در کارگاه‌ها حضور می‌یافتند اما از کار کردن خودداری می‌نمودند.

کارگران کارخانه‌های ماشین‌سازی و تراکتورسازی تبریز و اراک که جمعا حدود 6 هزار نفر بودند، در جریان اوج‌گیری اعتصاب‌ها در نیمه مهرماه دوباره اعتصاب کردند و این‌بار خواست‌های خود را به مسائل مربوط به مدیریت، سندیکا و امور کارخانه گسترش دادند و در اوایل آبان خواست‌های ملایم سیاسی را نیز بدان‌ها افزودند. در این میان کارگران ماشین‌سازی اراک در واقع تنها گروهی (از طبقه کارگر) بودند که دست به راه‌پیمایی‌های بزرگ در این دوران زدند.

علاوه بر این؛ اسناد و شواهد تاریخی نشان از آن دارد که روحانیت مبارز تبریز از حامیان اصلی کارگران در اعتصابات بودند و مشخصاً آیت‌الله قاضی طباطبایی  به کارگران این دو کارخانه بزرگ کمک مالی می‌کرد. ساواک در گزارشی به تاریخ 27 آذر 1357 به این موضوع می‌پردازد و می‌نویسد: « برابر اطلاع موثق آقای قاضی طباطبایی مقدار قابل توجهی پول جهت کارگران اعتصابی کارخانجات ماشین‌سازی و تراکتورسازی به حساب کارگران در بانک بازرگانی واریز و اعتصابیون از آن‌ها استفاده می‌نمایند.»

 

انتهای پیام/60001

منبع: فارس

کلیدواژه: کارگران تبریز تراکتورسازی اعتصاب تراکتور ماشین سازی تبریز تراکتورسازی تبریز روحانیت مبارز رژیم پهلوی آیت الله قاضی طباطبایی ماشین سازی اراک ماشین سازی سازی تبریز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۷۵۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نصرتی در دومین تجربه سرمربیگری تراکتور

به گزارش "ورزش سه"، اولین حضور نصرتی به عنوان سرمربی در بازی با سپاهان بود که هنوز ارطغرل ساغلام برای هدایت تراکتور به تبریز نیامده بود و نصرتی در دیداری که با تساوی به پایان رسید، روی نیمکت سرخپوشان تبریز نشست.

در بازی امروز او از سوی اندک هواداران تیم تراکتور مورد تشویق قرار گرفت و در حالی که در بازی قبلی از سمت مربیگری استعفا داده بود، این بار باتوجه به جدایی پاکو خمس، به عنوان سرمربی جلوتر از سایرین وارد زمین شد.

نصرتی که سابقه طولانی بازی در تیم ملی ایران را دارد، در تیمهای پارس جنوبی و گل ریحان سرمربی بود اما حالا باتوجه به اعلام باشگاه تبریزی، به زودی جای خود را به یک سرمربی خارجی خواهد داد.

عکس: مجتبی حمیدیان

دیگر خبرها

  • ببینید | جنجال بزرگ در تبریز؛ حمله هواداران به ون حامل بازیکنان تراکتور
  • برد تیم فوتبال نساجی در برابر تراکتور سازی تبریز
  • نصرتی در دومین تجربه سرمربیگری تراکتور
  • شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند
  • ۸۵۰ هزار تن ظرفیت ذخیره‌سازی گندم در سیلوهای لرستان داریم
  • اعتصاب‌های گسترده یونان را فلج کرد
  • انفجار در بزرگترین شرکت جنگ افزار سازی انگلیس
  • حفاری زیر دریای عمان با ماشین حفاری دانش‌بنیان ایرانی
  • پلاک گذاری ۵۴۵ دستگاه تراکتور در محمودآباد
  • مرکز تعمیرات لوازم خانگی آاگ در تبریز