Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-20@04:15:39 GMT

فرار مغزها از کشور یک دروغ بزرگ است

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۷۷۲۶۹

فرار مغزها از کشور یک دروغ بزرگ است

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه یکی از بزرگترین دروغ‌ها علیه کشور موضوع فرار مغزها است، ‌گفت: در حال حاضر تنها حدود یک درصد از دانشجویان کشور در خارج از کشور مشغول به تحصیل هستند، ولی آمارهای مربوط به نخبگان و متخصصان مطلوب نیست.

به ‌گزارش قدس آنلاین، دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در جلسه یکصد و سی‌ام ستاد اجرای نقشه جامع علمی کشور با اشاره به ارائه گزارشی از وضعیت نخبگان کشور به شورای عالی انقلاب فرهنگی در اردیبهشت ماه سال گذشته، افزود: یکی از بزرگترین دروغ‌ها علیه جمهوری اسلامی، موضوع "فرار مغزها" است و "رصدخانه مهاجرت ایران" تأسیس شده و به‌زودی گزارش فعالیت این مرکز علمی ارائه خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ستاری با تاکید بر اینکه حدود یک‌ درصد از دانشجویان کشورمان در خارج از کشور به تحصیل اشتغال دارند، یادآور شد: با توجه به آمار سایر کشورها، این رقم اصلاً قابل توجه نیست. اما همان‌گونه که اشاره شد، آمار بازگشت نخبگان و متخصصان، مطلوب نیست و باید در این زمینه کار بیشتری انجام شود.

ایران‌هراسی با ارائه داده‌های غیر واقعی از مهاجرت نخبگان کشور

دکتر سعید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این جلسه با بیان اینکه به‌طور کلی غرب و آمریکا در چند حوزه به دنبال ایران‌هراسی هستند، افزود: شکل جدید ایران هراسی استفاده از داده‌های دانشگاهی برای سیاه‌نمایی علم ایران و ایرانی است که در گزارشات استنفورد که به پشتوانه سلطنت طلب‌ها و چند محقق ضعیف صورت می‌گیرد. البته همین گزارش‌ها نشان می‌دهد که تولید علم ایران در ۲۰ سال گذشته ۵۰ برابر شده است و رتبه چهارم تولید علم به لحاظ ضریب رشد را به خود اختصاص داده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: هدف از اسلام‌هراسی، ایران‌هراسی و ... فروریختن اعتماد ملت ما به نظام است و هدف از این دست گزارش‌ها، کاهش اعتماد ملی است که خوشبختانه در همین دوره کرونا، پیمایش‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که اعتماد ملی به صورت جهشی افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه در زمینه مهاجرت نخبگان نظر نهادهای رسمی و قانونی کشور ملاک است، گفت: در زمینه آمار و ارقام مهاجرت نخبگان متأسفانه ناهماهنگی به چشم می‌خورد.

چالش‌هایی که در زمینه نبود آمار نخبگان وجود دارد

دکتر محمدی، رئیس رصدخانه مهاجرت ایرانیان نیز در این زمینه گفت: باید نظر نهادهای مسئول در زمینه مهاجرت نخبگان، ملاک عمل باشد؛ چرا که نبود آمار دقیق و تعارض در معیارهای آماری، مشکلات زیادی در این زمینه ایجاد کرده است.

رئیس رصدخانه مهاجرت ایرانیان با بیان اینکه موضوع بازگشت نخبگان باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، گفت: با توجه به رتبه کلی دانشجویان مهاجر، کشورمان از نظر نرخ مهاجرت دارای رتبه بین ۱۶ تا ۲۰ است و تحت هیچ عنوان، رتبه بالایی ندارد.

محمدی ادامه داد: باید در موضوع سیاستگذاری برای بازگشت نخبگان کار دقیقی صورت گیرد و سازوکارهای مؤثری در این زمینه وضع شود.

ارائه گزارش پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)

دکتر محمد جواد دهقانی، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با اشاره به فعالیت‌های این پایگاه در خصوص ارائه آمارها، گفت: شورای راهبردی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) متشکل از نمایندگان شورای عالی انقلاب فرهنگی و نهادهای مسئول کشور مانند وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و کمیته اجرایی نیز متشکل از نمایندگان کشورهای اسلامی است و از سال ۱۳۹۶ این کمیته با تحرک بیشتری فعالیت می‌کند.

دهقانی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد مرجعیت علمی کشور در جهان، خاطر نشان کرد: بر این اساس سعی شده تا مشارکت سایر کشورها و به‌ویژه کشورهای اسلامی در این زمینه جلب شود. دستیابی به مرجعیت سنجش و ارزیابی توسعه علمی و عملکرد پژوهش کشورهای جهان اسلام، اصلی‌ترین چشم‌انداز این پایگاه در سال ۱۴۰۴ است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با بیان اینکه در بخش نشریات علمی، سامانه نشریات علمی جهان اسلام و هم‌چنین رصدخانه علم جهان اسلام با چهار زبان فارسی، عربی، انگلیسی و فرانسوی ایجاد شده است، یادآور شد: اطلاعات و آمار این مرکز همواره به‌روزرسانی شده و قابل استناد است؛ ضمن آنکه نشریات علمی برای ثبت و نمایه‌شدن در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام باید دارای معیارهایی باشند که این موضوع با دقت مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه شاخص‌های نمایه‌سازی نشریات علمی توسط شورای راهبری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، تدوین و تصویب می‌شوند، ادامه داد: با توجه به این شاخص‌ها، نشریات علمی به‌صورت مستمر مورد پایش و رصد هستند و اگر نشریه‌ای فاقد شاخص‌های مصوب باشد، از لیست پایگاه خارج می‌شوند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، ساماندهی برگزاری "همایش‌های علمی" را از دیگر ماموریت‌های این پایگاه نام برد و گفت: برای این کار یک سامانه ایجاد شد تا با معیارها و شاخص‌های شفاف همایش‌های علمی را ساماندهی کند.

وی، رتبه‌بندی دانشگاه‌های داخلی و دانشگاه‌های جهان اسلام را یکی دیگر از برنامه‌های پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نام برد و با اشاره به نقش کشورهای عضو سازمان هشت کشور اسلامی در حال توسعه «دی-۸» ادامه داد: با توجه به نقش این کشورها در توسعه علمی جهان اسلام، سعی شده تا همکاری‌های علمی با این سازمان تقویت شود.

دهقانی با تاکید بر اینکه حدود ۱۷۰۰ نشریه از ۳۵۰۰ نشریه علمی نمایه‌شده در پایگاه استنادی جهان اسلام به کشورمان تعلق دارند، یادآور شد: در مورد ضریب نفوذ نشریات علمی جهان اسلام به‌صورت مستمر، موضوع در حال رصد است.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: شورای عالی انقلاب فرهنگی سورنا ستاری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام شورای عالی انقلاب فرهنگی مهاجرت نخبگان نشریات علمی ایران هراسی شاخص ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۷۷۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهبرانصارالله: دفاع از ملت فلسطین مسئولیت بزرگ امت اسلام است

رهبر انصارالله با اشاره به ادامه ایستادگی و مقاومت ملت فلسطین در برابر تجاوزات مستمر رژیم صهیونیستی، دفاع از آنها را مسئولیت بزرگ امت اسلام دانست. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم،سید عبدالملک الحوثی امروز پنجشنبه در سخنانی گفت: رهبر انصارالله یمن: ملت فلسطین در حالی که به جهاد و مبارزه می پرداخت و در معرض ظلم و محاصره و گرسنگی بود،، ماه رمضان را روزه و احیا گرفت.

وی خاطر نشان کرد امت اسلام مسئولیت بزرگی برعهده دارد تا با تمام توان از ملت فلسطین حمایت کند.

در حال تکمیل...

 

 

دیگر خبرها

  • اسرائیل در ورطه تصمیمات اشتباه
  • پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی موجب آبروی جهان اسلام شد
  • تصاویر ماهواره‌ ای دروغ صهیونیست ها را برملا کردند
  • رهبرانصارالله: دفاع از ملت فلسطین مسئولیت بزرگ امت اسلام است
  • افشای دروغ‌پردازی صهیونیست‌ها درباره عملیات «وعده صادق»
  • آیت الله نوری همدانی: مراکز علمی قم، نجف و الازهر با هم ارتباط عمیق داشته باشند
  • کشور‌های اسلامی بیش از گذشته وحدت داشته باشند
  • حضرت آیت الله نوری همدانی: امروز لازم است مراکز علمی قم و نجف و الازهر با هم ارتباط عمیق داشته باشند
  • رسانه‌های عبری: ادعاهای سخنگوی ارتش در خصوص حمله ایران دروغ است
  • مودی چگونه هند را از تله فقر نجات داد؟ | تبدیل هند به پنجمین قدرت اقتصادی جهان