Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@14:09:47 GMT

برخورد قاطع دستگاه قضا در قزوین با پدیده «وقف‌خواری»

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۷۸۵۲۸

برخورد قاطع دستگاه قضا در قزوین با پدیده «وقف‌خواری»

ایسنا/قزوین معاون دادستان عمومی و انقلاب قزوین گفت: به علت گستردگی اراضی موقوفه در استان قزوین و عدم تشکیل یگان حفاظت در تمام نقاط استان، در برخی مناطق شاهد پدیده وقف‌خواری هستیم که دستگاه قضا نسبت به این موضوع حساسیت ویژه دارد و با متخلفان قاطعانه برخورد خواهد کرد.

علی فولیان، معاون دادستان عمومی و انقلاب قزوین در بازدید از محل استقرار یگان حفاظت از اراضی موقوفه «رشتقون» گفت: متأسفانه به علت گستردگی اراضی موقوفه در استان قزوین و عدم تشکیل یگان حفاظت در تمام نقاط، در برخی مناطق استان شاهد پدیده وقف‌خواری هستیم که دستگاه قضایی با ورود به موقع، با متخلفان، برخورد خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون دادستان عمومی و انقلاب قزوین در تشریح این بازدید که به صورت سرزده انجام شد، گفت: برای بیش از ۲۴۱ هکتار از اراضی موقوفه در منطقه رشتقون قزوین سند مالکیت برای اداره کل اوقاف استان صادر شده است، اما به دلیل ضعف عملکرد نظارتی از سوی دستگاه‌های ذیربط، برخی از نقاط این اراضی، مورد تعرض و تصرف برخی از اهالی این منطقه قرار گرفته است.

بنا بر اعلام روابط عمومی دادستانی قزوین، وی افزود: این موضوع با توجه به اهمیت آن، در چندین جلسه شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان مطرح و مستندات مورد بررسی قرار گرفت.

فولیان تصریح کرد: در نهایت بر اساس مصوبه شورای حفظ حقوق بیت‌المال مقرر شد، اداره کل اوقاف استان به‌منظور حفاظت و حراست از این اراضی با بهره‌گیری از عواید کلیه موقوفات نسبت به نصب بیلبورد با متن مصوب شورای حفظ حقوق بیت‌المال و با ذکر جزئیاتی از قبیل سند، کروکی و شماره پلاک ثبتی اراضی ۲۴۱ هکتاری در محل ورودی روستا اقدام نماید و همچنین اداره کل اوقاف با همکاری نیروی انتظامی با استقرار کانکس و به‌کارگیری نیرو به‌صورت شبانه‌روزی از اراضی موقوفه حفاظت نمایند که تمامی موارد اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه وقف به‌عنوان یک میراث فرهنگی باید دوام داشته باشد، بیان کرد: متعرضین به اراضی موقوفه رشتقون که از خلاءهای موجود سوءاستفاده کرده و اقدام به تصرف این اراضی کرده‌اند، باید شخصاً نسبت به رفع تصرف اقدام کنند، در غیر این صورت بر اساس قانون با آن‌ها برخورد خواهد شد.

این مقام قضایی همچنین تصریح کرد: برخی از این تعرضات در سال ۹۸ رفع تصرف شد و حدود ۴۰ مورد دیگر هنوز اجرایی نشده که بعد از پایان یافتن ماه مبارک رمضان، نسبت به رفع تصرف این موارد اقدام خواهد شد.

وی با بیان این که موقوفات از مصادیق بارز احیای حقوق عامه است و احیای این امر از وظایف دادستان به‌عنوان مدعی‌العموم محسوب می‌شود، تأکید کرد: یگان حفاظت از اراضی موقوفه رشتقون بر اساس دستورات قضایی صادره به صورت شبانه‌روز در این منطقه حضور و اقدام به گشت‌زنی می‌کند و در صورت مشاهده هر گونه تعرض به این اراضی، به عنوان جرم مشهود ورود کرده و متعرضان دستگیر و با تشکیل پرونده، به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی مدعی العموم وقف اراضی موقوفه یگان حفاظت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۷۸۵۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف ۱۲۶ هزار مترمربعی اراضی ملی در خوزستان

فرمانده یگان حفاظت اراضی اداره کل راه و شهرسازی خوزستان از رفع تصرف اراضی ملی واقع در استان به مساحت بیش از ۱۲۶ هزار مترمربع و به ارزش بیش از سه هزار و ۵۲۰ میلیارد ریال خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز،سرهنگ فریدون عبادی گفت: در فروردین امسال، 53 مورد رفع تصرف اراضی ملی و دولتی در خوزستان با درایت نیروهای یگان حفاظت اراضی انجام و این اراضی به بیت المال بازگردانده شد.

وی افزود: با تلاش و همت کارکنان این فرماندهی و پشتیبانی عوامل انتظامی این میزان رفع تصرف در شهرهای استان اجرا و اقدامات لازم به عمل آمد.

فرمانده یگان حفاظت اراضی استان خوزستان بیان کرد: عوامل یگان حفاظت اراضی استان با قاطعیت تمام، مقابل افراد سودجو و فرصت‌طلب ایستاده و دست متجاوزان به اموال عمومی و بیت‌المال را کوتاه می‌کنند و همچنین به‌ صورت مستمر و شبانه‌روزی، تحرکات احتمالی در اراضی دولتی و ملی استان را رصد کرده و در صورت مشاهده هر گونه تخلف، موضوع را مورد بررسی و پیگرد قضایی قرار می‌دهد.

عبادی از همکاری مقام قضایی و همراهی مقامات انتظامی استان در مبارزه با زمین خواری و حفظ حقوق بیت المال تقدیر و تشکر کرد.

فرمانده یگان حفاظت اراضی استان خوزستان تلاش‌های یگان حفاظت اراضی اداره کل را در تعامل با اداره حقوقی در این مسیر موثر و پیشرو خواند و از دقت و تیزهوشی روسای ادارات راه و شهرسازی شهرستان‌ها قدردانی به عمل آورد.

سرهنگ عبادی از شهروندان خواست تا مشاهدات خود را از موارد زمین خواری به شماره پیامکی 30041735 اعلام کنند. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برخورد قاطع دستگاه قضا با متعرضین اراضی ملی و منابع طبیعی
  • برخورد با متصرفان اراضی ملی و ساحلی جدی و قاطع است
  • برخورد جدی با دستگاه‌هایی که مرتکب ترک فعل شوند
  • سه هزار مورد تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی در آذربایجان‌غربی شناسایی شد
  • رفع تصرف ۱۲۶ هزار مترمربعی اراضی ملی در خوزستان
  • ۳ هزار مورد تغییرکاربری زمین‌های‌کشاورزی در آذربایجان‌غربی شناسایی شد
  • رفع تصرف ۱۵ هکتار از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • مقابله با زمین خواری ۲۰ هکتاری در منطقه کوهپایه کرمان
  • تخریب ساخت و ساز‌های غیرمجاز در ٢٠ هکتار از اراضی کرمان
  • کشف زمین خواری ۳۰ میلیاردی در زاهدان