Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-03-28@18:00:05 GMT

اجرای جدیدی از ربنای شجریان با ساز کلارینت منتشر شد

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۷۸۶۳۶

اجرای جدیدی از ربنای شجریان با ساز کلارینت منتشر شد

خرداد: سعید کرمی آهنگساز و نوازنده کلارینت، به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان، قطعه «ربنا» را با کلارینت اجرا و منتشر کرد، پیش از او نیز پویا سرایی این قطعه را با سنتور اجرا کرده بود.


به گزارش خرداد ، سعید کرمی که آشنایی کاملی با موسیقی ترک و عرب دارد، با ساز کلارینت ربنا را نواخته است. کرمی این اثر را به مناسبت ماه مبارک رمضان اجرا و به مردم ایران تقدیم کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سعید کرمی درباره این اجرا و در یادداشتی که در فضای مجازی منتشر کرده می‌گوید: اگر از دیدگاه موسیقی ترک و عرب نگاه کنیم، «ربنا» در مقام «راست» اجرا شده است. اگر بخواهیم از دیدگاه موسیقی ایرانی به «ربنا» نگاه کنیم، این آواز در افشاری و عراقِ افشاری است. به طور کلی «ربنا»یی که استاد شجریان اجرا کرده، مقام «راست» عرب و درموسیقی ایرانی «عراق و افشاری» است که اشاره‌هایی به «عجم» دارد که مقامی در موسیقی ترک و عرب است که بسیار نزدیک به «ماهور» و گام «ماژور» غربی است.
وی افزود است: «ربنا» به شکل آوازی اجرا شده و خواننده‌اش هم تحریرها و تکنیک‌های خاصی در آن به کار برده است. این اجرا به گوش مردم ایران آشناست و به همین دلیل خواندنِ دوباره آن کار دشواری است. البته لزومی هم ندارد که خواننده‌ی دیگری این آواز را بخواند؛ آن هم وقتی که نتواند چیز جدیدی به آن اضافه کند و یا اینکه نتواند اجرای بهتری داشته باشد.
این آهنگساز و نوازنده درباره انگیزه‌های اجرای «ربنا» با ساز کلارینت، می‌گوید: اجرای این اثر روی ساز متفاوت است؛ آن هم روی سازی که ایرانی نیست و صداهای «سُری» و «کُرُن» روی این ساز وجود ندارد. سخت‌ترین بخش این کار اجرای تحریرهایی است که استاد شجریان در «ربنا» اجرا کرده است. تقلید کردن تحریرها و تکنیک‌های شجریان روی سازِ کلارینت بسیار دشوار است.
وی تاکید می‌کند: استاد شجریان در اجرای آواز «ربنا» نفس‌گیریِ عجیبی دارد و بیشتر جمله‌ها را یک نفس خوانده است. من هم مجبور بودم تمام این جمله‌ها را یک نفس اجرا کنم و فقط جاهایی که شجریان نفس گرفته من هم نفس گرفته‌ام. اجرای این اثر روی ساز کلاینت بسیار دشوار بود. اینکه خیلی از جمله‌ها را یک نفس اجرا کنی، تکنیک‌های اجرا شده را رعایت کنی، فاصله‌های «کُرُن» را رعایت کنی کار را دشوار می‌کند. برچسب ها: شجریان ، ساز کلارینت

منبع: خرداد

کلیدواژه: شجریان ساز کلارینت روی ساز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۷۸۶۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«دوش چه خورده‌ای دلا» شهرام ناظری / «من ایرانی‌ام» علیرضا عصار / «لیلا سوار بر کاروسل» انور براهم / «رندان سلامت می‌کنند» محمدرضا شجریان / «دلبر» محسن چاوشی

بهار هزار و چهارصد و سه، هفت روزه شد و امیدها رو به فزونی است. از این دوران می‌توان به فراگیری یک دوره آموزشی استفاده کرد و یک مهارت به مهارت‌ها افزود و یا دست به خلق یک اثر متناسب با سلیقه و استعداد زد. در این دوران بس پیچیده، باید تا مدتی به آن عادت کرد و زندگی و کسب و کار را نیز تا جای ممکن از راه دور با آن تطابق داد. انتظار این است، زمینه‌های لازم نیز فراهم و احساس آرامش مالی و افزایش امنیت شغلی در این مسیر برداشته و در عین حال، زمینه‌های فرهنگی نظیر رعایت حریم‌های شخصی نیز تقویت شود.

دعوت‌تون می‌کنیم مجموعه ویدیوهای روز هفتم نوروز را در این ویژه نامه ببینید.

 

مستان سلامت می‌کنند ؛ محمدرضا شجریان

اجرای قطعه «رندان سلامت می‌کنند» را که یکی از غزلیات مولوی در دیوان شمس با تغییراتی است، با صدای استاد محمدرضا شجریان در «تابناک» می‌بینید و می ‌شنوید.

 

من ایرانی‌ام ؛ علیرضا عصار

من ایرانی ام، قطعه‌ای از علیرضا عصار است. موزیک ویدیو من ایرانی‌ام را در تابناک می‌بینید و می‌شنوید.

 

«دوش چه خورده‌ای دلا» شهرام ناظری

«دوش چه خورده‌ای دلا» یکی از غزلیات دیوان شمس مولانا جلال الدین بلخی است که شهرام ناظری در کنسرت تبریز اجرا کرده است. این اجرای زیبا را در تابناک می‌بینید و می‌شنوید.

 

لیلا سوار بر کاروسل ؛ انور براهم

«انور براهم یا اَنوَر ابراهیم / Anouar Brahem» نوازنده تونسی است که ساز بربط (عود) را وارد سبک های جاز و عصر نو کرده‌ است. «لیلا سوار بر کاروسل / Leila Au Pays Du Carrousel» یکی از قطعات این نوازنده برجسته است که در تابناک می‌بینید و می‌شنوید.

 

دلبر ؛ محسن چاوشی

«دلبر» یا «عاشق شده‌ام بر وی» قطعه‌ای از محسن چاوشی بر اساس یکی از اشعار مولوی است که برای فیلم مصادره ساخت. این موزیک ویدیو را در تابناک می‌بینید و می‌شنوید.

 

چرا و چگونه گفت‌وگوی روزمره داشته باشیم؟

گاهی در موقعیتی قرار می‌گیرید که دوست دارید با کسی در یک جای عمومی گفت‌وگو کنید؛ اما هر چه فکر می‌کنید، نمی‌دانید چطور گفت وگویتان را شروع کنید. یا اینکه گفت‌وگو را شروع می‌کنید، اما بعدش نمی‌توانید آن را ادامه دهید. در این ویدیو می‌بینید که چطور یک گپ و گفت روزمره را با مردم شروع کنید و چطور آن را ادامه دهید و اینکه اصلا چرا این گپ و گفت‌وگوها اهمیت دارند.

دیگر خبرها

  • آغاز اجرای طرح کانون مدرسه در آذربایجان غربی
  • نمایش تعزیه در تئاتر شهر قزوین اجرا می‌شود
  • کدام خواننده رکورددار اجرای کنسرت در سال ۱۴۰۲ بود؟
  • شتاب دراجرای طرح‌های آب و‌خاک آذربایجان غربی با اختصاص اعتبار ویژه
  • مسابقه پیامکی اجرای پویش ملی «زندگی با آیه‌ها» در اصفهان اجرا می‌
  • خواننده ای که رکورد اجرای کنسرت در ایران را شکست | آمار شگفت انگیز در سال ۱۴۰۲
  • «دوش چه خورده‌ای دلا» شهرام ناظری / «من ایرانی‌ام» علیرضا عصار / «لیلا سوار بر کاروسل» انور براهم / «رندان سلامت می‌کنند» محمدرضا شجریان / «دلبر» محسن چاوشی
  • نیرو‌های مسلح یمن از اجرای شش عملیات جدید خبر داد
  • اجرای بداهه مناجات ابوسعید ابوالخیر با پروردگار/علیرضا قربانی: امیدوارم لایق محبت‌های مردم ایران باشم
  • تصاویر جدیدی که آنا نعمتی از خودش منتشر کرد