Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-23@20:17:47 GMT

تمدید اجباری ۶ ماهه اجاره‌نامه‌ غیر قانونی است

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۷۹۹۰۸

تمدید اجباری ۶ ماهه اجاره‌نامه‌ غیر قانونی است

عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس گفت: تصویب آئین نامه اجبار موجران به تمدید ۶ ماهه قراردادهای اجاره مسکن با اصل شرعی و قانونی حق مالکیت در تناقض است.

 

به گزارش پول نیوز، علیم یارمحمدی با اشاره به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی به دولت برای تصویب آئین نامه اجبار موجران به تمدید ۶ ماهه قراردادهای اجاره مسکن، گفت: به نظر می‌رسد که این رویکرد با اصل شرعی و قانونی حق مالکیت در تناقض باشد، وزارتخانه باید راه کار چند بعدی را طراحی کند که با تمدید چند ماهه قرارداد، مالک به منافع مالی مورد نظر دست یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قطعاً اجرای سیاست‌های حمایتی از مستأجران در شرایط کنونی از جمله تمدید ۶ ماهه قراردادهای اجاره مسکن بسیار مثبت و قابل قبول است، زیرا در دو ماه اخیر با شیوع بیماری کرونا و تعطیلی کسب و کارها و مشاغل، بسیاری از مردم و مستأجران توان افزایش میزان اجاره و ودیعه مسکن را ندارند.

وی گفت: البته در شرایط کنونی این نگرانی وجود دارد که برخی از مالکان و موجران به دلیل شیوع بیماری کرونا و افزایش تورم و مشکلات اقتصادی نسبت به افزایش نرخ اجاره ماهانه و ودیعه مسکن اقدام کنند، از این رو اجرای دستور العمل هایی مانند تمدید ۶ ماهه قراردادهای اجاره مسکن می‌تواند این برنامه را خنثی کند.

یارمحمدی ادامه داد: در بحث تمدید ۶ ماهه قراردادهای اجاره مسکن قطعاً باید منافع مالکان نیز مورد توجه قرار گیرد، از این رو دولت باید سازوکاری را برای تأمین منافع مالی مالکان طراحی کند تا افراد از اجرای دستور العمل جدید متضرر نشوند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس افزود: قطعاً در نشست هفته آینده این کمیسیون، موضوع تمدید ۶ ماهه قراردادهای اجاره مسکن مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت تا تمام ابعاد فنی، کارشناسی و قانونی آن مورد رسیدگی قرار گیرد.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: علیم یارمحمدی وزارت راه و شهرسازی اجاره مسکن ویروس کرونا تورم تمدید ۶ ماهه قراردادهای اجاره مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۷۹۹۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خانه به دوشان؛ ۴ دهک توان اجاره مسکن را ندارند

در مقایسه با تسهیلاتی ۷۰ تا ۹۰ درصدی قیمت تمام شده مسکن که اغلب کشور‌ها در اختیار شهروندانشان قرار می‌دهند، تسهیلات پرداختی در کشور ما در حوزه مسکن تقریبا هیچ است و کمکی به بهبود حال مردم در این حوزه نمی‌کند.

به گزارش آرمان امروز، رضایی معاون شرکت عمران شهر‌های جدید می‌گوید ۴ دهک از جامعه حتی توان اجاره مسکن را هم ندارند و در مسکن مهر افرادی هستند که پول شارژ ساختمان را هم ندارند. ۶ دهک جامعه توان خرید خانه را ندارند. با مردمی مواجه هستیم که حتی اگر مسکن شان را تامین کنیم توان نگهداری آن را هم ندارند.

طبق سرشماری سال ۱۳۷۵ چیزی حدود ۷۳ درصد از مردم دارای خانه ملکی بوده اند؛ اما این آمار در سال ۱۳۹۵ به ۶۰ درصد رسیده است و در مقابل با رشد جمعیت و به دلیل ناتوانی مردم از خرید مسکن، اجاره نشینی در این بازه زمانی حدود دو برابر شده است. تورم و کاهش قدرت خرید مردم در جای خالی مدیریت دقیق بازار مسکن وارایه تسهیلات ناچیز از سوی دولت به مردم درحوزه مسکن سبب شده است، بحث مسکن و مدیریت و سامان دهی آن به یکی از مسائل مدیریتی کشور بدل شود.

به گفته کارشناسان، در مقایسه با تسهیلاتی ۷۰ تا ۹۰ درصدی قیمت تمام شده مسکن که اغلب کشور‌ها در اختیار شهروندانشان قرار می‌دهند، تسهیلات پرداختی در کشورما در حوزه مسکن تقریبا هیچ است و کمکی به بهبود حال مردم در این حوزه نمی‌کند. در سال‌های اخیر، علاوه بر کند شدن شدید تولید و عرضه مسکن، رشد غیرمنطقی قیمت مسکن، قدرت خرید و استطاعت مسکن برای مردم را به شدت کاهش داده و اقشار متوسط و ضعیف جامعه را بیش ازپیش از خانه دار شدن دور کرده است. به همین دلیل درصد کمتری از خانوار‌ها به تهیه مسکن ملکی قادر بوده و بخش عمده آن‌ها به ناچار متقاضی مسکن استیجاری شده و سیلی از مردم به سمت اجاره نشینی پناه بردند که این موضوع خودافزایش مضاعف و بی سابقه اجاره بها رابه دنبال داشته است.

دیگر خبرها

  • کارشناس مسکن: هیچ جای دنیا مستأجران مثل ایران به حال خود رها ‌نشدند / معضل مستأجران می‌تواند مشکل امنیتی شود
  • خرداد ماه امسال اولین قرارداد خریدو فروش در سامانه خودنویس رونمایی می‌شود
  • سخنگوی دولت: دهک‌های پایین را صاحب مسکن می‌کنیم
  • تصمیم خطرناک چند ستاره پرسپولیس در رختکن
  • توافق مالی در رختکن پرسپولیس برای نحوه تمدید قرارداد
  • نرخ رهن مسکن تهران؛ رهن در محله آذری با ۳۵۰ میلیون تومان
  • اخراج اجباری پناهجویان با مدرک روابط با کابل را تیره می‌کند
  • سال سخت خانه‌به‌دوشان
  • خانه به دوشان؛ ۴ دهک توان اجاره مسکن را ندارند
  • راهکار کنترل اجاره‌بها چیست؟