Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-03-29@14:34:03 GMT

پر شدن ذخایر نفتی، درد یا درمان بازار نفت؟

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۸۱۴۱۳

پر شدن ذخایر نفتی، درد یا درمان بازار نفت؟

پر شدن ظرفیت ذخایر نفتی جهان این روزها به عنوان دغدغه‌ای هراس انگیز برای بازار نفت مطرح می‌شود در حالی‌که این موضوع می‌تواند در تغییر سرنوشت این بازار در ایام پساکرونا نقش آفرینی کند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، اقتصاد صنعت نفت در ماه‌های اخیر تحت تاثیر شدید شیوع ویروس کرونا قرار گرفته‌ است، به شکلی که بازار افتی تاریخی را تجربه کرد و کارشناسان بر این باورند که کاهش تقاضا بیشتر از هر زمانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کاهش تقاضا موجب شده ‌است که تولیدات نفت به سمت مخازن ذخیره سازی هدایت شود. اما آیا این ذخایر توان تحمل این میزان بالا از عرضه را دارند و پر شدن این ذخایر چه پیامدهایی برای بازار دارد؟

گزارش‌ها در روزهای اخیر حاکی از آن است که مخازن ذخیره سازی نفت رفته رفته در حال پر شدن هستند و این مساله در آینده نزدیک منجر به رسوب نفت در مراکز تولید خواهد شد که این موضوع نتیجه ای جز کاهش شدید تر قیمت ندارد.

شنیده‌ها حاکی از آن است که چین ذخایر خود را با نفت ارزان پر کرده و تقاضای خود را در حد معقولی کاهش داده‌است. 

آمریکا نیز از طرفی دیگر به سمت ذخیره سازی نفت در قایق‌های کوچک رفته‌است و این نشان از پر شدن ذخایر خشکی و روی دریا دارد.

در عین حال طی روزهای اخیر آمریکا تلاش کرده‌ سطح ذخایر استراتژیک نفت خود را افزایش دهد و همین مساله تا حدودی موجب رشد قیمت نفت شده‌است.

پر شدن ذخایر نفتی این دو اقتصاد بزرگ جهان برای صنعت نفت خبری ناگوار است چرا که حکایت از افت بیشتر تقاضا دارد.

این در حالی است که با کاهش بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال (۲۷ میلیارد دلار) در ماه مارس، ارزش ذخایر نفتی کشوری مثل عربستان به ۴۶۴ میلیارد دلار رسیده‌است که کمترین میزان از سال ۲۰۱۱ است.

قیمت نفت خام برنت در ماه مارس بیش از ۵۰% سقوط کرد و از آن زمان تا کنون باز هم کاهش یافته تا جایی که هر بشکه از این نفت حدود ۲۰ دلار معامله می‌شود، این میزان قیمت نفت بسیار کمتر از ۷۶.۱ دلاری است که به گفته صندوق بین‌المللی پول کشورهای تولید کننده نفت مثل عربستان برای تعادل در بودجه خود به آن نیاز دارند.

تحلیلگران بانک گلدمن ساکس اعلام کرده‌اند که ظرفیت ذخیره‌ سازی‌های جهانی نفت خام ظرف حدود سه تا چهار هفته آینده به مرحله تکمیل شدن می‌رسد و برای جلوگیری از وقوع این رخدادکاهش حدود ۲۰ درصد از عرضه جهانی نفت خام لازم است.

تحلیلگران گلدمن از جمله جف کوری اعلام کردند که با ذخیره‌سازی بی‌سابقه نفت خام، ظرفیت ذخیره‌سازی جهان در طول سه تا چهار هفته آینده پر می‌شود. هنگامی که دیگر جایی برای ذخیره‌سازی باقی نماند، شرکت‌های حفاری مجبور می‌شوند عرضه را به حدی کاهش دهند که با ضعف ایجادشده در تقاضا همخوانی داشته ‌باشد.

گلدمن ساکس برآورد می‌کند که کاهش تقاضا در اواسط ماه مه حدود ۱۸ میلیون بشکه در روز باشد. کوری در این باره گفت: این مسئله سبب ایجاد نوسان‌های شدید در تولید خواهد شد و تا زمانی که عرضه و تقاضا یکسان شوند، بازار بیشتر نزولی خواهد بود. 

ادامه این روند و رسوب نفت در ذخایر موجب خواهد شد که تولیدکنندگان به اجبار میزان عرضه خود را کاهش دهند. از طرفی هم کاهش عرضه ۱۰ میلیون بشکه‌ای اوپک پلاس در حال محقق شدن است و این مساله می‌تواند رفته رفته به افزایش قیمت‌ها منتج شود.

موضوعی که رئیس دوره‌ای اوپک نیز به آن اشاره کرده و می‌گوید قیمت نفت خام در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ به ۴۰ دلار برای هر بشکه می‌رسد.

محمد عرقاب معتقد است قیمت نفت در ماه مه و ژوئن همسو با اجرای توافق کاهش تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش، موسوم به «اوپک پلاس» روند صعودی خواهد داشت و به‌طور میانگین به ۳۵ دلار برای هر بشکه خواهد رسید.

اگرچه این پیش‌بینی از سوی برخی خوش‌بینانه خوانده شده‌است اما این اتفاق چندان دور از ذهن نیست.

سرنوشت بازار نفت در پساکرونا تغییر می‌کند

بازارها در این روزها در انتظار اتمام مهلکه کرونا قرار دارند و اگر دارویی برای این بیماری کشف شود، به احتمال زیاد تقاضا به صورت شوک وار صعود خواهد کرد. این افزایش تقاضا اگر با کاهش اجباری و اختیاری تولید نفت همراه شود، شوک قیمتی در بازار نفت اجتناب ناپذیر خواهد بود. چرا که عرضه نفت به دلیل دشواری‌های فنی نمی‌تواند به صورت آنی افزایش پیدا کند و نفت مورد نیاز به بازار تزریق شود.

بنابر این اگر کرونا پایان یابد، بازار نفت تا زمانی که سطح تولید به شرایط عادی بازگردد، به ناچار از ذخایر استفاده خواهد کرد و تا آن زمان هم ذخایر کاهش پیدا می‌کنند و هم تولید افزایش که این مساله می تواند ثباتی نسبی در بازار نفت ایجاد کند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: بازار نفت پساکرونا ذخایر نفتی جهان ذخایر نفتی ذخیره سازی بازار نفت قیمت نفت نفت خام پر شدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۸۱۴۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۶ درصدی ماموریتهای اورژانس کشور در ایلام نوروز

وزیر بهداشت با اشاره به کاهش شش درصدی ماموریت اورژانس در ایام نوروز نسبت به سال قبل گفت: ۲۶ هزار نفر در اورژانس کشور بصورت ۲۴ ساعته در حال خدمت هستند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اصفهان، بهرام عین الهی امروز _چهارشنبه هشتم فرودین_ در سفر به کاشان ضمن بازدید از اورژانس و با حضور در بیمارستان شهید بهشتی کاشان و عیادت از بیماران و قدردانی از پرسنل بهداشت و درمان، اظهار کرد: با وجود کاهش شش درصدی مأموریت اورژانس در ایام نوروز، ۲۶ هزار نفر در اورژانس کشور به صورت ۲۴ ساعته در حال خدمت هستند.

وی با بیان اینکه از ۲۵ اسفند ماه تاکنون در سطح کشور ۱۸۲ هزار مأموریت اورژانس انجام گرفته است افزود: ۶۰۷ هزار تماس با اورژانس کشور گرفته شده و ۵۸ هزار بیمار توسط اورژانس در محل درمان شده که ۷۷ هزار نفر با آمبولانس به اورژانس منتقل شدند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بیمار در این ایام به بیمارستان‌ها مراجعه کردند که ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر آنها سرپایی درمان شدند ۸۵۰ بیمار بدحال احیای قلبی شدند.

عین الهی با اشاره به اینکه ۴۷۰ هزار نفر در کشور بستری شدند و ۱۱۶ هزار عمل جراحی در کشور انجام شده است که از این میزان ۳۵ هزار جراحی اورژانسی بوده است گفت: در حوزه بازرسی‌ها ۸۷۰ هزار بازرسی بهداشتی انجام شده است که از این میزان ۲ هزار و ۷۰۰ مرکز به دلیل عدم رعایت بهداشت توسط عوامل قضائی پلمپ شده است.

وی گفت: در این باره بیش از ۹۰ هزار اختراع کتبی داده شده و ۸۵۵ هزار کیلوگرم مواد فاسد معلوم شده است.

عین اللهی با بیان اینکه ۳ هزار و ۳۴۵ پایگاه اورژانس، ۵ هزار و ۷۰۰ آمبولانس و ۶۴ اتوبوس آمبولانس در حال خدمت رسانی به مردم هستند گفت: دو هواپیمای اورژانس، ۵۲ بالگرد اورژانس، ۲۷۰ موتور اورژانس و ۵ شناور دریایی نیز در حال حاضر مشغول خدمت رسانی به مردم هستند.

وی افزود: بیش از ۹ هزار و ۶۰۰ بیمار در این ایام به بیمارستان‌ها مراجعه کردند که سه هزار و ۸۰۰ نفر بستری شدند.

عین اللهی گفت: در ۵ هزار و ۵۰۰ بازرسی و کنترل اماکن و مواد غذایی معاونت بهداشت که از اماکن مختلف انجام شده که هفت تن مواد غذایی فاسد معدوم شده است.

وی در این بازدید ضمن قدردانی از تلاش‌های مجموعه بهداشت، درمان کاشان، بر ارائه خدمات مطلوب تاکید کرد.

کد خبر 739749

دیگر خبرها

  • سقز چیست و چه خواصی دارد؟
  • چرا بجای درمان های گران قیمت از سقز استفاده نکنیم؟
  • جینسینگ هندی یا آشواگاندا چیست و چه خواصی برای بدن دارد ؟
  • کاهش ماموریت‌های اورژانس در نوروز امسال
  • وزیر بهداشت خبر داد: کاهش ماموریت‌های اورژانس در نوروز امسال
  • کاهش ۶ درصدی ماموریت‌های اورژانس کشور در ایام نوروز
  • کاهش ۶ درصدی ماموریتهای اورژانس کشور در ایلام نوروز
  • افزایش ذخایر آمریکا سد راه صعود نفت شد
  • پیش‌بینی مهم نرخ ارز در ۱۴۰۳؛ تغییر قیمت دلار تا پایان سال
  • یک پیش‌بینی مهم درباره نرخ ارز در سال ۱۴۰۳/ سمیعی: قیمت دلار تا پایان سال چه تغییری می‌کند؟