Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@23:38:59 GMT

جهش بلند مشاغل از دیوار کرونا

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۸۳۷۴۶

جهش بلند مشاغل از دیوار کرونا

بیش از ۲ ماه از فراگیری ویروس کرونا در جهان و کشور میگذرد و دگرگونیهای عمیقی در شیوه تولید و عرضه و تقاضا به دلیل محدودیت های اجباری پدید آمده که ادامه کسب و کارها به شیوه قبل از کرونا با چالش مواجه ساخته است.

 به باور متخصصان و کارشناسان شیوع بیماری کرونا، سرآغاز تغییرات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی عمیق و بنیادینی در دنیا بوده و در دوران پساکرونا شاهد انقلابی بویژه در مفاهیم و فعالیت های اقتصادی باید باشیم که تهدیدها و فرصت های زیادی را با خود به همراه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر چه هنوز برآورد دقیقی از خسارات کرونا به بخش های مختلف اقتصادی و معیشتی جامعه مشخص نشده است، اما گوشه هایی از آن را در بیکاری افراد، رکود و تعطیلی برخی کسب و کارها و زیان دهی واحدهای تولیدی مشاهده کرد.

در این میان کسب و کارهای خرد، اصناف و واحدهای تولیدی کوچک بیشترین زیان را از بابت کرونا و شرایط پیش آمده متحمل شده اند، هرچند حمایت های دولتی برای جبران خسارت و نجات این مشاغل اعلام شده است، اما در دراز مدت صاحبان کسب و کار باید به اندیشه برنامه و راهکارهای جدیدی برای سازماندهی و ادامه حیات اقتصادی خود باشند.

شیوه تولید و عرضه برای دوران پساکرونا تغییر کند

عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: با وجود امکان ورشکستگی در کسب و کارهای کوچک افراد تمایل دارند برای خود کار کنند که به دلیل مزیت هایی از قبیل استقلال صاحبان کسب و کار، فرصت های ملی بیشتر، خدمات اجتماعی، امنیت شغلی، اشتغال خانوادگی و غیره، در دهه های گذشته این نوع کسب و کارها رشد قابل توجهی پیدا کرده اند.

حسین اکبری افزود: با ورود ویروس کرونا به جامعه شاهد خروج شرایط اجتماعی و اقتصادی از مدار همیشگی و قبلی خود هستیم که تاثیرات منفی در چرخه اقتصادی دنیا و کشور گذاشته است،

وی با اشاره به ایجاد محدودیت در فعالیت های اقتصادی و شغلی در بحران کرونا تصریح کرد: اگر چه گاهی تغییرات برای اقتصاد لازم است، اما تداوم این شرایط و احتمال وقوع موارد مشابه،  لزوم انداختن طرحی نو در کسب و کار را مطرح می کند.

استادیار اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان اظهار داشت: در برنامه ریزی برای ادامه فعالیت در دوران کرونا و پساکرونا صنف و یا گروه خاصی مدنظر نیست، بلکه تولید کنندگان، مصرف کنندگان، هزینه ها و درآمدها به یک اندازه نقش و اهمیت دارند.

وی با اشاره به لزوم تغییر در شیوه تولید و فروش تاکید کرد: برای اینکه مدل کسب و کارها با شرایط جدید خود را وفق دهد، باید تمامی اجزاء نسبت به اصلاح رفتار خود اقدام مناسب و هماهنگ داشته باشند.

اکبری افزود: به دلیل شیوع بیماری کرونا در تمام کشورهای دنیا، الگوی اقتصاد مقاومتی تعیین شده در سالهای گذشته با تلاش همه جانبه علمی و عزم عملی دوچندان در جنبه های ضروری زندگی باید در کشور تداوم یابد.

وی تصریح کرد: حمایت دولت از کسب و کارها و بنگاه های اقتصادی و تولیدی برای عبور از بحران در شرایط فعلی لازم است، اما باید سیاست هایی که کمترین آثار تورمی را برای جامعه به همراه داشته باشد، جهت کاهش رکود طراحی شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: بازنگری در شیوه تولید و عرضه محصولات تولیدی هر واحد تولیدی در بحران کرونا به گونه ای باید باشد که علاوه بر استفاده از طرفیت های فعلی و زیر ساخت های واقعی، امکان بهره گیری از فضای مجازی و دورکاری بویژه در فضای مجازی و عرضه و فروش محصولات به ویژه تجارت الکترونیک را داشته باشد.

وی با بیان اینکه در شرایط جدید نیازمند فضایی امن و آرام و جلب اعتماد عمومی هستیم افزود: بنابراین شفاف سازی و ارئه آمار و اطلاعات واقعی توسط نهادهای عمومی،  دولت،  واحدهای تولیدی،  خانوارها و خریداران جهت تشکیل سرمایه اجتماعی اهمیت دارد.

اکبری تاکید کرد: معافیت های مالیاتی و بهبود فضای کسب و کار و همچنین کاهش بعضی از هزینه های تولید از جمله کاهش هزینه تامین مالی و استفاده از منابع ارزان بانکی برای کسب و کارهای اسیب دیده از کرونا نیز ضرورت دارد.

وی ادامه داد: در این میان بازار سرمایه و هدایت منابع مالی بیکار شده مردم به سمت آن نیز بسیار مهم است، اما باید با شیب مناسب و رشد هماهنک بازار سرمایه، می تواند از آسیب های پیش بینی نشده را به حداقل برساند.

استادیار اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان اظهار داشت: نقش دولت ها و نهادهای عمومی در شرایط کرونا و پساکرونا در کوتاه مدت ضروری است ولی اقداماتی که وابستگی به دولت را در دراز مدت افزایش دهد، نباید انجام شود.

وی تصریح کرد: سبک تولید و سبک زندگی مردم در شرایط فعلی و آینده، باید به گونه ای تغییر پیدا کند که ضمن حفظ سلامت جامعه،  پایداری و سلامت کسب و کارها نیز تامین شود.

صاحبان مشاغل خرد مهارت های مالی و مدیریتی خود را افزایش دهند

مدیرعامل موسسه خدمات کسب و کار کامکار کرمان نیز گفت: بسیاری از صاحبان کسب و کار با شیوع ویروس کرونا و محدودیت های اجباری اعمال شده در امور شغلی خود دچار آسیب جدی شده اند، آنهم در آستانه تعطیلات سال جدید که می توانستند بیشترین فروش را نسبت به ماه های دیگر سال داشته باشند.  

آزاده ابراهیمی با بیان اینکه کرونا بسیاری از کسب و کارهای خرد و واحدهای تولیدی با خطر نابودی مواجه کرده است افزود: در این شرایط تنها کسب و کارهایی توانستند به حیات خود ادامه دهند که سرمایه در گردش بالایی داشتند تا ضرر وارد شده را جبران کنند و یا همراه با تغییرات دگرگون شوند و روش های تولید و فروش خود را عوض کنند و  طبق سلیقه، نیاز و توان خرید مردم پیش رفتند.

وی تصریح کرد: صاحبان مشاغل در هر صنف و صنعتی که فعالیت می کنند باید بدانند که اگر تغییر نکنند کسب و کار آنها رو به زوال و نابودی خواهد رفت چرا که شرایط فعالیت با وجود ماندگاری ویروس مانند سابق نیست.

مدرس و مشاور دوره های کسب و کار تاکید کرد: با توجه به قدرت و توان خرید مردم، نیاز و سلیقه آنها و همچنین شرایط تامین کالا که در حال حاضر اکثرا به صورت نقدی است، کسب و کارها باید فعالیت های اقتصادی خود را طوری مدیریت کنند که علاوه بر جبران ضرر و زیان وارد شده کسب سود کنند و به حیات کاری خود ادامه دهند.

وی با اشاره به مدیریت کسب و کار اصناف و مشاغل در دوران پسا کرونا اظهار داشت: در این شرایط مهارت های مدیریتی را باید ارتقا داد و بهترین تصمیمات اتخاذ شود تا از روند تحولات بازار عقب نمانند.

ابراهمی ادامه داد: صاحبان مشاغل، واحدهای تولیدی و کسب و کار باید بدانند که مانند قبل از شیوع کرونا نمی شود انتظار داشت تا مشتری بدنبال کالا و خدمات، بنابراین باید روش ها و راه کارهای بازاریابی وفروش را به خوبی بیاموزند و روش های جذب مشتریان و مشتری مداری را فراگیرند.

وی تصریح کرد: خدمات بهتر و بیشتر در کنار فروش محصولات باید به مشتریان ارائه شد،  به طور مثال ارسال کالا و حمل ونقل رایگان می تواند در جلب مشتری موثر باشد.

این مشاور کسب و کار با بیان اینکه فروشنده ها و تولید کنندگان فضای مجازی را بسیار جدی بگیرند افزود: امروزه بیشتر افراد برای خرید و حداقل مقایسه کالاها در فضای مجازی بسیار جستجو می کنند پس از این فرصت استفاده کنند و کالاها و خدمات خود را از این طریق تبلیغ و در نهایت بفروش برسانند.

وی تاکید کرد: مدیریت مالی نیز یکی دیگر از مهارت ها در شرایط شیوع کرونا است و فعالان اقتصادی و اصناف تا جای ممکن هزینه ها را باید کاهش دهندو روش های تخصیص بودجه را مدیریت کنند.

ابراهیمی تاکید کرد: کمک گرفتن از مشاورین کسب و کار در شرایط بحران کرونا و مشابه آن به ساماندهی و رونق فعالیت های اقتصادی کمک کند،  زیرا گاهی برای کسب تجربه نیاز است از تجربه دیگران استفاده کرد تا زمان از دست نرود و راه درست را پیش گرفت.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت و درمان نیز تا روز سه شنبه نهم اردیبهشت، تعداد ۹۲ هزار و ۵۸۴  نفر به طور قطعی به کرونا مبتلا شدند و با فوت ۷۱ تن در۲۴ ساعت گذشته، تعداد  آنها به پنج هزار و ۸۷۷ نفر رسید و هزار و ۱۱۲ بیمار جدید مبتلا به کووید- ۱۹ شناسایی شدند .

بر اساس گزارشها تاکنون ۷۲ هزار و ۴۳۹ نفر از بیماران بهبود یافته و از بیمارستانها ترخیص شدند که معادل حدود ۷۵ درصد مبتلایان است و ۲ هزار و ۹۸۳ نفر از بیماران تحت مراقبت قرار دارند و در مجموع تاکنون ۴۴۲ هزار و ۵۹۰ آزمایش تشخیص کووید- ۱۹ در ۱۲۶ آزمایشگاه انجام شده است.

برچسب‌ها کرونا کرمان کسب و کارهای کوچک پروندهٔ خبری کرونا و قشرهای آسیب پذیر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا کرمان کسب و کارهای کوچک کرونا کرمان کسب و کارهای کوچک فعالیت های اقتصادی شهید باهنر کرمان واحدهای تولیدی شیوه تولید کسب و کارهای کسب و کار کسب و کارها فضای مجازی روش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۸۳۷۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر به خودرو علاقه دارید این ویدئو را با صدای بلند ببینید! (فیلم)

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • اگر به خودرو علاقه دارید این ویدئو را با صدای بلند ببینید! (فیلم)
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • جذب و به کارگیری پرستاران دوران کرونا
  • فیلمی بامزه از متهم اصلی کرونا!
  • وضعیت استخدام پرستاران دوران کرونا
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • دیوار و شیپور بی مسکن می‌شوند؟
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • شایع‌ترین اختلالات روانی در مبتلایان به کرونا را بشناسید
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند