Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@04:10:17 GMT

بارش‌ها به چند اثر تاریخی کاشان آسیب زد

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۸۵۵۳۹

بارش‌ها به چند اثر تاریخی کاشان آسیب زد

مهران سرمدیان روز پنجشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: بخشی از سقف کتابخانه مسجد آقابزرگ کاشان بر اثر نشت یکی از ناودان‌ها و حجم زیاد باران دچار نم‌زدگی و تخریب شده بود که با همکاری اداره کتابخانه‌های عمومی، تولیت مسجدآقا بزرگ و اداره اوقاف و امور خیریه کار بازسازی و مرمت آن آغاز شد.

وی با اشاره به تخصیص ۱۰۰ میلیون ریال اعتبار از محل تولیت مسجد آقابزرگ کاشان برای مرمت این اثر تاریخی بیان کرد: در حال حاضر کار مرمت و بازسازی آن زیر نظارت کارشناسان میراث فرهنگی در حال انجام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان تشریح کرد: مسجد آقابزرگ یکی از زیباترین مسجدهای تاریخی و بدون شک در زمره بهترین اثرهای معماری ایران است که طرح گودال باغچه و شیوه معماری ویژه این بنا مطابقت کامل با آب و هوا و اقلیم شهرستان دارد و جلوه و فضاسازی منحصر به فردی ایجاد کرده که در سایر مسجدها کمتر مانند آن پیدا می‌شود.

وی یادآور شد: بنیان‌گذار این مسجد حاج محمدتقی خانبان است که آن را در حدود سال‌های ۱۲۵۰ تا ۱۲۶۰ هجری قمری برای برپایی نماز و مجلس درس و بحث داماد خود 'ملا مهدی نراقی' ملقب به 'آقا بزرگ' بنا کرد.

سرمدیان اضافه کرد: بیشتر این بنا از جمله گنبد آن (که جزو بزرگترین گنبدهای آجری است) با آجر ساخته شده و اصرار بر استفاده از آجر خالص و نشان دادن حجم‌ها و تناسبات اصلی و معمارانه در بنا نکته قابل توجهی است که نوعی خلوص و بی‌آلایشی خاصی در ایجاد می‌کند و طبقه زیرین حیاط مسجد (گودال باغچه) نیز اختصاص به مدرسه داشته و حجره‌هایی پیرامون آن ساخته شدند.

مسجد و مـدرسه آقابزرگ کاشان در تاریخ یازدهم آذر سال ۱۳۳۰ با شماره ۳۸۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

وی در ادامه به تخریب بخشی از بازارچه بزازها در بازار تاریخی کاشان اشاره کرد و گفت: با همکاری شهرداری، بازسازی این اثر تاریخی نیز با نظارت کارشناسان میراث فرهنگی در حال انجام است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان از آمادگی گروه بازسازی اثرهای تاریخی برای تعمیری‌های اضطراری خبر داد و افزود: بلافاصله تخریبی‌ها از سوی این گروه با همکاری تولیت‌ها، شهرداری، اداره اوقاف و امور خیریه با مدیریت و نظارت میراث فرهنگی انجام می‌شود.

به گفته وی، بازار کاشان شامل ۶ محور اصلی مسگرها، قیصریه، درب زنجیر، زرگرها، گذرنو، پانخل و محورهای فرعی نیز شامل بازارچه‌های رنگرزها، ربانی، ملک، میانچال، کفشدوزها، خیاط‌ها، بزازها، سلطانی و محقق است که در کنار ۱۲ پاساژ (مرکز تجاری جدید)، ۱۱۲ کارگاه تولیدی مانند رنگرزی، نجاری و یک‌هزار و ۱۰۰ باب مغازه و واحد صنفی فعالیت دارد.

همچنین ۱۶ مسجد، چهار بقعه متبرکه و زیارتگاه، ۲ حوزه علمیه، سه باب حمام و هفت آب‌انبار در کنار ۱۹ کاروان‌سرا، تیمچه و سرا در بازار کاشان وجود دارد که میان آنها تیمچه امین‌الدوله از جنبه تاریخی سرآمد است.

مجموعه بازار بزرگ کاشان به شماره ۱۲۸۴ در شهریور ۱۳۵۵ شمسی در فهرست اثرهای ملی ثبت شد.

افزون بر یک‌هزار و ۷۰۰ اثر دارای ارزش تاریخی در شهرستان کاشان شناسایی شده که ۳۲۵ مورد تا کنون در فهرست اثرهای ملی به ثبت رسیده است.

شهرستان کاشان با جمعیت بیش از ۳۶۸ هزار نفر در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

برچسب‌ها اصفهان مرمت میراث فرهنگی کاشان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اصفهان مرمت میراث فرهنگی کاشان اصفهان مرمت میراث فرهنگی کاشان میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۸۵۵۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیل به شهر تاریخی کاشان هم رسید | آبگرفتگی معابر و منازل مسکونی + ویدئو

به گزارش همشهری آنلاین، از ساعاتی پیش بارش‌های پراکنده در قسمت‌هایی از کاشان و آران‌وبیدگل شدت گرفته است.بارش شدید باران سبب راه افتادن سیلاب در معابر و خیابان‌ها و همچنین طغیان رودخانه‌های فصلی در سطح شهر و روستاهای اطراف شده است. تاکنون ویران شدن چند منزل مسکونی و تخریب جاده‌ها و معابر شهری و روستایی توسط این باراش‌های سیل‌آسا و جاری شدن سیل گزارش‌ شده است.

با توجه به جریان آب و سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی منطقه کاشان و آران‌وبیدگل از همشهریان تقاضا می‌شود تا از هرگونه توقف در مسیر رودخانه‌ها و مسیرهای سیلاب‌ها و همچنین حاشیه رودخانه‌ها خودداری کنند.

کد خبر 846730 منبع: فارس برچسب‌ها سيل خبر مهم كاشان آبگرفتگی حوادث ایران

دیگر خبرها

  • نماینده مجلس: فرو نشست اصفهان جدی است؛ ابنیه تاریخی مورد آسیب قرار گرفته
  • سیل به شهر تاریخی کاشان هم رسید
  • سیل به شهر تاریخی کاشان هم رسید | آبگرفتگی معابر و منازل مسکونی + ویدئو
  • اختصاص ۸۰۰ میلیاردریال برای اجرای طرح‌های مرمتی در آذربایجان غربی
  • مشکلات بازاریان زنجانی به رئیس دادگستری چه بود؟
  • ماجرای انتقال اشیا تاریخی بروجرد به مخزن نگهداری قلعه فلک‌افلاک چه بود؟
  • اجرای ۸۰ پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان غربی
  • واگذاری مجموعه تاریخی ریسباف به شهرداری اصفهان
  • مرمت پیکره گلی محوطه تاریخی کنارصندل جیرفت
  • مجموعه ریسباف در مسیر احیا/ اجرای بزرگ‌ترین طرح میراث فرهنگی کشور پس از انقلاب