Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-19@05:08:50 GMT

برگزاری همایش استفاده از قارچ کش ها در مرودشت

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۸۹۲۱۳

برگزاری همایش استفاده از قارچ کش ها در مرودشت

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، عزیز رحیمی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت، با اشاره به اینکه استفاده از قارچ کش‌ها تاکنون در سطح هشت هزار هکتار از مزارع انجام شده بیان کرد: مصرف این سموم از یافته‌های تحقیقاتی است و تاثیر آن در افزایش عملکرد به اثبات رسیده است.

او، تصریح کرد: بلافاصله پس از ابلاغ در یک ماه گذشته استفاده از این سموم برعلیه بیماری‌های برگی به صورت گسترده در دستور کار قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت ادامه داد: استفاده از قارچ کش ها باید قبل از خوشه دهی انجام شود که دستیابی بستگی به عملکرد مطلوب دارد.

کشاورزان استفاده از قارچ کش‌ها را در دستور کار قرار دهند

حسین پژمان معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به لزوم استفاده از قارچ کش‌ها در سال زراعی امسال افزود: در صورت استفاده از قارچ کش‌ها بر علیه بیماری‌های برگی گندم افرایش عملکرد حداقل یک تن در هکتار مورد انتظار است.

او، با بیان اینکه استفاده از قارچ کش‌ها در سال‌های قبل نیز وجود داشته است، اضافه کرد: به منظور هم افزایی، مصرف قارچ کش‌ها به صورت اختلاط با ریز مغذی‌هایی مانند روی، منگنز و کود ۲۰-۲۰-۲۰ زیر نظر کارشناسان و با هدف افزایش عملکرد ۳۰ درصدی از اسفند ماه سال گذشته در سطح استان خصوصا در مناطق مرکزی و شمالی آغاز شده است.

پژمان با تاکید بر اینکه در سال‌های پر بارش مثل امسال و حتی سال‌هایی که بارندگی نیز نرمال است، بیماری‌های قارچی مانند سپتوریوز، زنگ زرد و سفیدک می‌توانند در مزارع گندم ایجاد خسارت کنند اظهار کرد: این بیماری‌ها می‌توانند در بعضی شرایط حتی تا ۱۰۰ درصد نیز خسارت وارد کنند که با مصرف به موقع قارچ کش‌ها قبل از خوشه دهی می‌توانیم مانع شیوع این بیماری و کاهش خسارت به مزارع گندم شویم.

معاون سازمان جهاد کشاورزی فارس از برگ پرچم و دو برگ پایینی به عنوان مهمترین قسمت گیاه گندم تاکید کرد و گفت: چنانچه تحت هر شرایطی عملکرد این برگ‌ها دچار نقصان شود و عملکرد آن‌ها بواسطه بیماری کاهش یابد، کاهش عملکرد گندم حتمی است.

پژمان با اشاره به اینکه دستیابی به نتایج مطلوب استفاده از قارچ کش‌ها منوط به اقدامات پیشگیرانه است، تصریح کرد: در صورتی که بیماری اتفاق بیفتد و سپس قارچ کش استفاده شود، بخشی از عملکرد را از دست می‌دهیم.

او، ادامه داد: با مجموعه اقدامات انجام شده تولید گندم در استان فارس و شهرستان مرودشت به جایگاه واقعی خود در سال‌های قبل برسد و علاوه بر دستیابی به عملکرد مطلوب نتایج رضایت بخش آن نصیب بهره برداران شود.

انتهای پیام/ت

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی محصولات کشاورزی مزارع گندم جهاد کشاورزی بیماری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۸۹۲۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت ۷۰ درصدی به مزارع درصورت بی توجهی به بیماری زنگ زرد گندم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آهنگران در گفتگو با خبرنگار گروه کشاورزی خبرگزاری گفت: گندم به عنوان یکی از محصولات استراتژیک کشور محسوب می‌شود و عوامل خسارت زای مختلفی از جمله آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز می‌تواند بر این محصول خسارت بزنند. در سال زراعی جاری بالغ بر ۶ میلیون هکتار از اراضی قابل کشت کشور، زیرکشت گندم قرار گرفته و باتوجه به شرایط آب و هوایی متفاوت امسال نسبت به سال‌های زراعی قبل، خطر شیوع آفت زنگ زرد، گندمزار‌ها را تهدید می‌کند.
وی با بیان اینکه با اطلاعات دریافتی سامانه پیش آگاهی سازمان حفظ نباتات کشور، اواخر بهمن ماه گذشته به عنوان بهترین زمان مبارزه با بیماری‌های برگی گندم به ویژه بیماری زنگ زرد گندم مورد تاکید قرار گرفت، افزود: از بهمن ماه گذشته تا امروز بالغ بر یک میلیون هکتار از گندمزار‌ها در استان‌های مختلف کشور تحت پوشش مبارزه با بیماری‌های برگی گندم قرار گرفته اند که نسبت به سال‌های قبل رشد خیلی زیادی داشته است که عمده‌ترین عامل آن، شرایط آب و هوایی مساعدی بوده که داشتیم.
آهنگران درباره بیماری رنگ زرد گندم اظهار داشت: در حوزه بیماری زنگ زرد گندم سه برگ انتهایی گندم بر بیش از ۷۰ درصد در عملکرد گندم تاثیر دارد و بنابراین حفظ این سه برگ انتهایی که به خوشه منتهی می‌شود در عملکرد گندم تاثیر فراوانی دارد چراکه موادغذایی که در این سه برگ تولید شده و نهایتا در دانه ذخیره می‌شود.
وی تصریح کرد: یکی از عوامل خسارت زای مهمی که می‌تواند به این سه برگ انتهایی خسارت وارد کند، بیماری‌های برگی به ویژه موضوع بیماری زنگ زرد گندم است که در صورتی که شرایط آب و هوایی مساعد باشد، این بیماری به سرعت می‌تواند گسترش پیدا کند و در صورتی که مبارزه خوبی با این بیماری در شرایط مساعد انجام نشود ممکن است تا ۷۰ درصد خسارت در محصول گندم یک مزرعه ایجاد کند.
مدیرکل دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت زا گفت: قارچ کش‌های مناسب مبارزه با این بیماری به اندازه کافی در کشور تدارک دیده شده و توصیه‌های لازم هم به کشاورزان محترم ارائه می‌شود. با این حال نیاز است که کشاورزان محترم این قضیه را جدی بگیرند و توصیه‌هایی که در عرصه می‌شود توجه کنند.
آهنگران گفت: گندم کاران مناطق معتدل و سردسیر کشور باتوجه به مساعد بودن شرایط آب و هوایی برای گسترش بیماری‌های برگی به ویژه بیماری زنگ زرد گندم نیاز است که سمپاشی مزارع را با قارچ کش‌های مناسب انجام دهند و این اقدام را به مشاهده علائم بیماری موکول نکنند چراکه اگر کشاورز بخواهد به دنبال علایم بیماری بگردد کار از کار گذشته است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • برگزاری نخستین همایش روز ملی گندم و نان در گرگان
  • پیش بینی ذخیره سازی بیش از ۶۰۰ هزار تن گندم در لرستان
  • قدردانی از فعالان و برترین‌ های حوزه گندم، آرد و نان در گلستان
  • برنامه ریزی برای تولید نان کامل سبوس‌دار در کرمان
  • تولید و ذخیره سازی ۴۳ هزار تن بذر گندم در گلستان
  • مبارزه با بیماری‌های گندم در مزارع بهشهر
  • پیش بینی ذخیره ۶۰۰ هزار تن گندم در لرستان
  • خسارت ۷۰ درصدی به مزارع درصورت بی توجهی به بیماری زنگ زرد گندم
  • قارچ چاگا ؛ برای افرادی که به سیستم ایمنی خود اهمیت می دهند(+عکس)
  • اجرای طرح انتخاب مشارکتی ارقام گندم دیم (PVS) در منطقه بکشلوچای