Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-23@14:41:59 GMT

آب سد کوچری گلپایگان سرریز شد

تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۹۰۴۸۳

آب سد کوچری گلپایگان سرریز شد

سد کوچری گلپایگان با ۲۰۷ میلیون مترمکعب سرریز شد که پیش‌بینی می‌شود این سرریز تا حدود دوماه و نیم دیگر ادامه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گلپایگان، «بهرام علی شاه رضایی» در آیین شکرگزاری سر ریز شدن آب سد کوچری با تشریح اینکه سامانه انتقال آب از حوزه طبیعی استان لرستان به طول ۵۴ کیلومتر، سالانه ۱۸۱ میلیون مترمکعب آب را وارد استان اصفهان و این حوزه آبریز می کند، گعت: حجم خوبی از آب بنا بر جدول منابع و مصارف در دو سال گذشته وارد سد کوچری شده است

نماینده کارفرمای سد مخزنی کوچری گلپایگان با بیان اینکه آب در ابتدا سد گلپایگان را با حدود ۴۰ میلیون مترمکعب سرریز می شود و سپس وارد سد کوچری می شود، اظهار کرد: شهرستان خوانسار به دلیل موقعیت جغرافیایی خود به صورت مستقیم از سد برداشت می کند و سامانه انتقال آب، آب را به ترتیب به شهرهای گلپایگان، خمین، محلات، دلیجان، سلفچگان، نیم ور و قم می رساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با یادآوری اینکه هرساله در شش ماه ابتدایی سال ۵۰ میلیون مترمکعب را برای مصرف کشاورزی رها سازی می شود، بیان کرد: رها سازی آب در کانال کشاورزی شهرستان گلپایگان از سه روز گذشته آغاز شده است.

شاه رضایی سد کوچری را سدی با ارتفاع ۹۷ متر از پی و ظرفیت ۲۰۷ میلیون مترمکعب توصیف کرد و ادامه داد: این سد بامداد دهم اردیبهشت ماه با ۳ یا ۴ مترمکعب بر ثانیه سر ریز کرد و حدود ۱۵ روز دیگر ، این سر ریز به ۲۵ مترمکعب بر ثانیه می رسد و حدود ۱۰ تا ۱۵ روز، در لین خروجی ثابت می ماند و سپس به آرامی از میزان آن کاسته می شود تا متوقف شود.

نماینده کارفرمای سد مخزنی کوچری گلپایگان حقابه محیط زیستی از سر ریز آب که در حدود دو ماه و نیم انجام می شود را ۷۰ میلیون مترمکعب بیان کرد و افزود: این رها سازی آب سبب افزایش سیستم موینگی پایین دست و احیای آن و افزایش ایستایی آن می شود و اگر رها سازی در فصل خشک سال انجام شود، تبخیر و هدر رفت آب، بسیار بالاست.

تخصیص آب به دست آب نیرو

در ادامه «کوروش نادری» با یادآوری اینکه حوزه آبریز شهرستان گلپایگان ابتدا در مجموعه شرکت آب تهران قرار گرفت و دستگاه های اجرایی و سامانه انتقال آب، با این شرکت بوده است، گفت: حدود ۹۸ درصد سد کوچری به اتمام رسیده و دو درصد باقی مانده در واقع نواقص آن است که در حال رفع آن هستیم.

مدیر بهره بهرداری سد کوچری به بهره مند شدن مردم استان های اصفهان، قم و مرکزی از این منبع آب با تنوع در مصرف مانند شرب، محیط زیست و کشاورزی اشاره کرد و افزود: توسعه منابع آب نیروی ایران که یک دستگاه فرا استانی است مدیریت بهره برداری از آب سد کوچری بر عهده دارد

وی با اشاره به پیش بینی قرار گرفتن در شرایط ترسالی، اظهار امیدواری کرد: بهره برداری از این آب به سبب تولید شود و در تامین نقاط مصرف با حداکثر توان و کیفیت فعال باشد./

پایان پیام/563

منبع: شبستان

کلیدواژه: سد کوچری تخصیص آب گلپایگان کوچری گلپایگان میلیون مترمکعب سد کوچری رها سازی سر ریز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۹۰۴۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۱۲ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه رهاسازی شد

به گزارش خبرگزاری مهر، مجید رستگاری در آیت زمینه اظهار کرد: ۴۴۶ میلیون مترمکعب آب از اول مهر سال گذشته از سدهای آذربایجان‌غربی به دریاچه ارومیه رهاسازی شده است که از این میزان ۲۹۶.۵ میلیون مترمکعب شامل ۶۶.۵ درصد کل آب‌های رهاسازی شده مربوط به سد بوکان و ساروق تکاب بوده است

وی ادامه داد: همچنین در این مدت، ۸۲.۷ میلیون متر مکعب از سد مهاباد، ۵۵ میلیون مترمکعب از سد حسنلو و ۱۲ میلیون متر مکعب از سد سیلوه به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شده است.

رستگاری افزود: کل رهاسازی آب صورت گرفته از سدهای استان به سمت دریاچه ارومیه در سال آبی گذشته (۱۴۰۱ – ۱۴۰۲) ۴۱۲ میلیون مترمکعب بود.

وی یادآور شد: از سال آبی ۹۳ – ۹۴ در مجموع هفت میلیارد و ۴۹۳ میلیون مترمکعب آب از سدهای استان به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شده است.

کد خبر 6085127

دیگر خبرها

  • همایش پویش حامیان آب در گلپایگان
  • اخذ مجوز ماده ۲۳ برای اجرای باند دوم دهق به گلپایگان
  • صرفه جویی ۱۲۰۰ مترمکعبی مصرف آب در دانشگاه بیرجند
  • گلایه‌مندی مردم گلپایگان از افزایش قیمت اجاره مسکن
  • دلایل سرریز کمک‌های غرب به میدان بازی منافعی به نام اوکراین
  • امحای بیش از چهار تن مواد غذایی تاریخ گذشته در گلپایگان
  • افزایش ۶۰ سانتی متری تراز دریاچه ارومیه از ابتدای سال آبی
  • سرریز پساب و فاضلاب از رودخانه به دریای فریدونکنار
  • ۴۱۲ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه رهاسازی شد
  • اجرای پروژه فاضلاب شهرک صنعتی گلپایگان