Web Analytics Made Easy - Statcounter

ویژه برنامه مجازی«مطب در خانه» با موضوع«مدیریت مشکلات ناشی اضطراب» با حضور یک دکترای روانشناسی برگزار و به سئوالاتی در زمینه وسواس فکری، حواس پرتی و عدم تمرکز، اهمال کاری، ترس های بی مورد و... پاسخ داده شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، دکتر کاظم نعمت الله زاده ماهانی، در ویژه برنامه مجازی«مطب در خانه» با موضوع«مدیریت مشکلات ناشی اضطراب» در پاسخ به سئوال خانمی ۳۵ ساله که دائم مضطرب و نگران ایجاد سانحه تصادف و از دست دادن نزدیکان است و در تخیلات خود حتی مراسم خاکسپاری اطرافیان را نیز تداعی می کند و در شرایط کرونایی این نگرانی و اضطراب بیشتر شده؛ این حالات را ناشی از ابتلا به «اضطراب سلامت» دانست و تأکید کرد: در مدل احتمالی خطر باید این ابتلا را منطقی تر ارزیابی کند زیرا احتمال رخداد منفی صفر نیست اما اینجور هم نیست که اگر رفتیم خیابان حتماً تصادف کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

دکترای روانشناسی با این توصیه که باید توان مقابله خود را بالاتر و تهدید بالقوه برای سلامت را کمتر برآورد و ارزیابی کرد؛ افزود: در کرونا هم خطر بالقوه وجود دارد اما اگر رعایت نکات بهداشتی را بکنیم و تغییر کوچکی در سبک زندگی داشته باشیم، احتمال ابتلا کاهش می باید.

 

 

وی ادامه داد: به نظر می آید آنچه او را اذیت می کند ذهنیتی است که بر اساس آن خطر بالقوه اتفاقات منفی را بیش از آنچه که هست ارزیابی می کند لذا اگر دیدید خیلی اذیت می کند بالتبع مراجعه به راونپزشک و دریافت دارو و یا روان درمانی می تواند کمک کننده باشد.

 

 

دکتر نعمت الله زاده درباره وسواس شدید فکری و تکرار عمل در مواجهه با ذهنیت نجس بودن اشیاء و...که سئوال مخاطب دیگری بود؛ توضیح داد: موردی که توصیف شده می تواند موردی بالینی کلاسیک از بیماری «وسواس جبری» باشد؛ هم مؤلفه تابلوی ترس از سرایت آلودگی یا مریضی یا ترس از طهارت و نجاست در ایشان است و هم اقدام به وارسی و انجام اقداماتی که خود را تمیز کند.

 

 

 

وی افزود: بیماری «اختلال وسواس جبری» یک اختلال شایع است که امروزه این اختلال درمان های مؤثری دارد و افراد می توانند از اقدامات روانپزشکی و مصرف دارو استفاده کنند و هم می توانند مداخلات روانشناختی را دریافت کنند تا مسئله حل شود اما لازمه آن مراجعه مؤثر برای حل مسئله است.

 

 

این دکترای روانشناسی در ادامه پاسخ به سئوالات درباره رفع حواس پرتی و عدم توانایی تمرکز برای مدت طولانی و نیز عدم تقید برای انجام کارها؛ با این توضیح که توجه همه ما محدود است و نمی توان انتظار داشت در همه شرایط و به مدت طولانی نوسان دقت نداشته باشیم؛ بیان کرد: در حد 400 ثانیه فراخنای توجه طبیعی در کودکان است و با افزایش سن می توان این بازه زمانی را افزایش داد اما نمی توان انتظار داشت هیچیک از ما این توانایی تداوم و یا تمرکز را داشته باشیم.

 

 

وی با اشاره به وجود تفاوت های فردی در این زمینه که ممکن است فردی نسبت به بقیه بیشتر دچار حواس پرتی شود؛ اظهار داشت: اما این خیلی مسئله بغرنجی نیست و می تواند تمرین کند تا این بازه لازم برای تداوم توجه را افزایش دهد و از خود انتظار عملکرد واقع بینانه تر بر اساس ظرفی که در تداوم توجه وجود دارد داشته باشد.

 

 

دکتر نعمت الله زاده درباره راهکارهای رفع تنبلی که از این پدیدیه در روانشناسی تحت عنوان «اهمال کاری» و یا «به تعویق انداختن کارها» استفاده می شود و موضوعی شایع هم هست؛ تصریح کرد: خیلی وقت ها خاستگاه اهمال کاری و کار امروز را به فردا انداختن و تن به کار ندادن این است فرد انتظار عملکرد عالی از خود دارد و خیلی کمال گرا است؛ پس اگر از کمال گرایی کم و حداقل های عملکرد را از خود بپذیرد بهتر می توانید تن به کار بدهید و خود را مقید به کاری که می خواهد بکنید.

 

 

وی افزود: ضمن اینکه کنترل محرک و چیدمان شرایط به گونه ای که بهتر بتواند مقید به انجام کارها باشد کمک کننده است مثلاً برای مطالعه ممکن است در خانه نتواند اما اگر در کتابخانه باشد بهتر مطالعه کند.

 

 

این روانشناس در پاسخ به خانمی که از راهکاری برای مواجهه با ضعف اعصاب همسر و راه رفتن و حرف زدن او در خواب سئوال کرد؛ توضیح داد: احتمالات زیادی در این باره مطرح است؛ خواب گردی یا سامنامبولیسم، راه رفتن در خواب، تجارب تجزیه ای و یا حتی حملات سر می تواند عامل ایجاد اینگونه تظاهرات باشد پس ضرورتاً این تظاهرات را به ضعف اعصاب نسبت ندهید ضمن اینکه فرد می تواند چند مشکل داشته باشد و عصبانی شود، در خواب حرف بزند و در خواب هم اشیایی جابجا کند و خود خبر نداشته باشد.

 

 

وی در نهایت برای ارزیابی دقیق تری از وضعیت این فرد برای آنکه تدبیر مناسبی برای درمان پیش گرفته شود؛ توصیه به مراجعه به روانپزشک و روانشناس کرد.

 

 

دکتر نعمت الله زاده درباره رفع مشکل بچه هفت ساله ای که تمرکز ندارد و مرتب جیغ می کشد و گریه می کند؛ پرخاشگر است و اشیاء را پرت می کند و پزشک هم ریتالین برای او تجویز کرده؛ گفت: باتوجه به مراجعه و دریافت دارو می شود حدس زد تشخیص پزشک «اختلال نقص توجه» برای او بوده و احتمالاً بی توجهی و بیش فعالی داشته است.

 

 

وی ادامه داد: ریتالین، دارویِ معمولی است و بچه های مبتلا به «ای دی اچ دی» در کنار نقص توجه بیش فعالی و رفتارهای تکانه ای، عوارض رفتاری دیگری هم دارند که بخشی از این عوارض مستقیماً مرتبط با تظاهرات بیماری اختلال نقص توجه نیست بلکه بواسطه پروسه فرزندپروی تشدید می شود.

 

 

این روانشاس با اشاره به اینکه دنبال داروی دیگری نباشند و با همان پزشک در ارتباط باشند؛ بیان کرد: هیچ دارویی بی عارضه نیست و اگر تحت نظر پزشک مصرف شود از عوارض آن پیشگیری می شود.

 

 

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه «بیشتر خواب هایم این است یکی از وسایل شخصی را در مکانی جا گذاشتم؛ علت آن چیست؟» با بیان این نکته که محتوای رؤیاهای افراد متأثر از امیال، آروزها، ترس ها و نگرانی ها و حتی تجاربی است که داشتند و یا افکاری که دارند؛ تأکید کرد: جای نگرانی نیست زیرا این رؤیا نه درمانده کننده است و نه از نوع کابوس؛ مسئله خود را با چیزی که جا گذاشتند حل کنند زیرا مواجه سازی با رخداد جاماندن وسیله می تواند اضطراب ناشی از آن را کم کند.

 

 

بر اساس گزارش شبستان، «مطب در خانه» با حضور اطباء مختلف در ایام کرونایی با هدف کاهش مراجعه حضوری و غیرضروری به بیمارستان ها و مطب پزشکان به همت دانشگاه علوم پزشکی در فضای مجازی برگزار می شود.

پایان پیام/80

منبع: شبستان

کلیدواژه: مطب در خانه مدیریت اضطراب نعمت الله زاده اهمال کاری حواس پرتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۹۳۷۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرشاخه کاری درختان گردو در نهاوند

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • راهکارهایی برای به روزرسانی نقشه جامع علمی کشور
  • اجرای عایق الاستومری کاری لوله‌های موتورخانه
  • سرشاخه کاری درختان گردو در نهاوند
  • وزیر کشور: فراجا نیرو‌های خود را توجیه کرده که بین اهمال‌کنندگان و ساختارشکنان تفاوت قائل شوند
  • «فراجا» در موضوع حجاب میان اهمال و قانون‌گریزی تفاوت قایل است
  • وزیر کشور: اجرای حجاب یک دستور قانونی است/ بانوانی که در این زمینه دچار اهمال و غفلت باشند با تذکر باید به آن احترام گذارند؛ اگر توجه نکنند طبق قانون ورود می‌شود/ فراجا با ورود افراد آموزش دیده اقدام به اجرای طرح نور کرده است
  • کم‌کاری و اهمال دستگاه‌ها در خصوص ناهنجاری‌های اجتماعی قابل پذیرش نیست
  • پیش دیابتی ها چه کارهایی انجام دهند؟ | راهکارهایی برای کاهش سطح قند خون
  • شوک بزرگ درباره حقوق ۱۴۰۳/ دریافتی کارمندان و کارگران کاهش می‌ یابد؟
  • وسواس فکری چیست و چطور درمان می‌شود؟