Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-16@22:17:14 GMT

کارگران مجاهدان عرصه جهاد اقتصادی هستند

تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۹۶۰۹۱

کارگران مجاهدان عرصه جهاد اقتصادی هستند

ایسنا/البرز به علت شیوع ویروس کرونا و توصیه‌های اکید مسئولان و متخصصان امور بهداشتی و درمانی مبنی بر پرهیز از برگزاری تجمعات با هدف جلوگیری از گسترش بیماری که منجر به توقف موقت برگزاری مراسم عبادی سیاسی نماز جمعه شده است، آیت‌الله حسینی همدانی در قالب نهمین خطبه مکتوب جمعه توصیه‌ها و تذکراتی را بیان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، متن نهمین خطبه مکتوب جمعه نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز و امام‌جمعه کرج به شرح زیر است:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ الطّاهِرین.

سلام‌علیکم و رحمه‌الله و برکاته.

اولین جمعه ماه مبارک رمضان است که دهمین هفته‌ی بدون نماز جمعه را سپری می‌کنیم، تا در قطع چرخه ابتلا به بیماری که ستاد مبارزه با ویروس کرونا گفته است وظیفه خود را عمل کرده باشیم. و امیدواریم به‌زودی این بلیه ریشه‌کن شود. در این خطبه مکتوب به تعدادی از مناسبت‌ها اشاره‌ای می‌کنم.

استقامت و زمانه شناسی، دو شاخصه وجودی حضرت خدیجه (س)

بنا به روایتی ۷ رمضان المبارک وفات حضرت ابوطالب عموی بزرگوار و حامی رسول خدا است که در همان سال در دهم ماه مبارک (۱۵ اردیبهشت) حضرت خدیجه حامی دیگر پیامبر از دنیا رفت و آن سال را عام الحزن نامیدند.

بانوی گرامی اسلام که سیده قریش بود و به او ام الایتام می‌گفتند، به فرموده قرآن بعدازاینکه همسر رسول خدا شد، ملقب به ام المومنین شد. اولین بانویی که دعوت الهی پیامبر را لبیک گفت و به اسلام گروید و لقب اولین مؤمنه تاریخ اسلام را برای خود ثبت کرد.

این بانوی بزرگوار از جایگاه ویژه نزد رسول خدا (ص) برخوردار بود و دارای سجایای اخلاقی و اوصاف بی‌نظیری بود. رسول خدا در هنگام معرفی آن بانو به جبرائیل امین، از ایشان با تعبیر «هذِهِ صِدِّیقَه اُمَّتِی» یاد فرموده‏اند. که امام صادق علیه‌السلام در توضیح این صفت در جلد یک اصول کافی ‏فرمودند: «مقصود از صدیقه، «معصومه» است.»

پیامبر اکرم (ص) در رابطه باعظمت جایگاه ام المومنین حضرت خدیجه سلام‌الله علیها فرمودند: «سوگند به خدا، پروردگار کسی را بهتر از خدیجه نصیبم نکرد زیرا درحالی‌که مردم، کفر می‌ورزیدند، او به من ایمان آورد، درحالی‌که مردم مرا تکذیب می‌کردند، او مرا تصدیق کرد. و درحالی‌که مردم محرومم کرده بودند، او با دارائی‌های خود به من کمک کرد و خداوند از او به من فرزندانی عطا کرد که از سایر همسرانم چنین موهبتی نصیبم نشد.» (می‌دانید که رسول خدا همسرانی داشت که از شوهران دیگر فرزند داشتند ولی از رسول خدا بچه‌دار نشدند) و این نشانه طهارت درونی این بانوی گرامی است که باید مادر صدیقه طاهره، ام الائمه النجباء النقباء باشد.

جایگاه ویژه خدیجه کبری (س) وقتی معلوم می‌شود که شرایط زمانی آن دوران را خوب بررسی کنیم. وقتی دشمنان رسول خدا شروع کردند به تضعیف و انواع تهمت‌ها و دروغ‌ها را (که قرآن کریم به آن‌ها اشاره دارد) به حضرت زدند، حضرت خدیجه (س) اقدامی کرد که دشمن در نقشه‌ای که داشت ناکام شد. و آن کار، تصدیق رسول خدا (ص) بود. این عمل آثار فراوان فرهنگی و اجتماعی در نشر و توسعه اسلام و اهداف رسول خدا (ص) داشت. لذا درسی که بانوان و هر انسان حق‌طلبی می‌تواند از حضرت خدیجه سلام‌الله علیها بگیرد و در دوران امروز در مقابل انحرافات القاء شده از طرف دشمنان دین و اهل‌بیت و انقلاب بایستد، زمان‌شناسی و اقدام به‌موقع در دفاع از حق و ایستادگی تا رسیدن به نتیجه مطلوب است.

خدیجه کبری (س) تا روز آخر حیات طیبه‌اش لحظه‌ای از اهداف عالی اسلام عقب ننشست تا بالاخره در دهم ماه مبارک رمضان سال دهم بعثت بعد از سه سال محاصره در شعب ابیطالب از دنیا رفت. خدای تعالی ما را هم‌نشین این بانوی گرامی قرار دهد، ان‌شاءالله.

کار کارگران حکم جهاد در جبهه اقتصاد را دارد

اول ماه می (۱۱ یا ۱۲ اردیبهشت) روز جهانی کارگر است. بقای بشریت و تکامل مادی و معنوی انسان‏ها، همیشه درگرو کار و تلاش بوده و همه می‌دانیم که بشر در طول تاریخ با کار توانسته است نیازهایش را تأمین کند و بر مشکلات فردی و اجتماعی و معنوی خود غلبه کند و به حیاتش با شادابی ادامه دهد. و قطعاً قسمت اعظم بدبختی‌های افراد و جوامع از بیکاری و تنبلی و تن‌پروری نشأت می‌گیرد. و ازآنجاکه اسلام تنها دین کامل و جاودانه الهی است که برای سعادت دنیا و آخرت بشر طرح و نقشه ارائه داده و تمام شئون فردی و اجتماعی انسان‏ را در نظر داشته، برای کار و تلاش و جلوگیری از بیکاری و تنبلی دقیق‏ترین برنامه‌ها را ارائه کرده است.

اسلام کار و طلب روزی حلال را بالاترین عبادت می‌داند، رسول خدا صلی‌الله علیه و آله فرمودند: «عبادت ۷۰ جزء دارد برترین آن‏ها کار و کوشش برای به دست آوردن روزی حلال است.» انسان بیکار مذمت شده و حتی در روایت داریم که دعایش مستجاب نمی‌شود. کار ولو ساده و سبک باشد، اما موجب شرافت است و بهتر از آن است که انسان دست نیاز پیش دیگران دراز کند و سربار آنان باشد. در حدیث آمده است: «اگر انسان طنابی بردارد و سر به کوه ‏گذارد و هیزم بر پشت بکشد، بهتر از آن است که دست نیاز پیش دیگران دراز کند.»

خرید کالای ایرانی موجب افزایش سرمایه اجتماعی و توانمندی اقتصادی خواهد شد

بنابراین همان‌طور که کار ارزش دارد کارگر هم ارزشمند است و موردتکریم. اهمیت و نقش کارگران بزرگوار و کار آنان در نظام اسلامی اهمیت جهاد در جبهه اقتصاد را دارد. کارگر ایرانی در این میدان مبارزه دو کار می‌کند هم تولید می‌کند و کشور را به سمت استقلال و خودکفائی و عدم وابستگی به بیگانگان پیش می‌برد و هم فرهنگ اسلام را در مورد کار و کارگر نشر و توسعه می‌دهد. اینکه تأکید می‌شود کالای ایرانی که به دست تولیدکنندگان داخلی ساخته‌شده است خریداری و استفاده شود به این جهت است که موجب افزایش سرمایه اجتماعی و توانمندی اقتصادی خواهد شد.

مشارکت در امر تولید باید همه‌جانبه و همه‌گیر باشد

امسال را رهبر معظم انقلاب سال جهش تولید نامیدند. این جهش توسط چه کسانی محقق می‌شود؟ همان کسانی که گام اول که رونق تولید بود را برداشتند. چون با رونق تولید، چرخ تولید به حرکت درمی‌آید و موتور آن فعال می‌شود و با جهش تولید، سرعت آن بالا می‌رود. کارگران بزرگوار و تولیدکنندگان در سال رونق تولید، تولید را از رکود خارج کردند، اما امسال باید با حداکثر قدرت و ظرفیت کار کرد، امسال نباید کارخانه‌ای تعطیل و نیمه تعطیل باشد. مشارکت در امر تولید باید همه‌جانبه و همه‌گیر باشد. اگر در سال رونق تولید، توصیه می‌شد به مردم که کالای ایرانی باکیفیت تهیه کنند و به مشابه خارجی توجه نکنند تا کارگری بیکار و کارخانه‌ای تعطیل نشود. امسال باید مسئولان وارد عرصه شوند و با جدیت و سیاست‌گذاری صحیح و دید وسیع به آینده، اولویت‌های جهش را در نظر گرفته حرکتی هماهنگ و زنجیره‌ای در بخش‌های مختلف راه‌اندازی کنند.

نقش معلم انسان‌سازی است                                 

دوازدهم اردیبهشت و هفته گرامی داشت مقام معلم در ایام شهادت معلم انقلاب آیت‌الله علامه مرتضی مطهری را که امسال با روزهای ماه مبارک رمضان مقارن شده است را گرامی می‌داریم و برای خانواده بزرگ آموزش‌وپرورش و به‌خصوص اساتید و معلمان گران‌قدر از خدای تعالی که اولین معلم بشر است توفیق بیشتر مسألت می‌نمایم.

اگر معلم بخواهد به همه وظائفش عمل کند، رسالتی دارد هم‌افق با رسالت انبیاء الهی. چون باید مخاطب خود را (از هر قشر و سن که باشند) به کمال برساند. نقش معلم انسان‌سازی است. گذشته از علم و دانش؛ معرفت و اخلاق می‌آموزد.

قدردانی از معلم تشکر از خداست

قدردانی از معلم اولاً تشکر از خداست و بعد تشکر از انبیاء و سپس تشکر از خوبی‌ها و زیبایی‌ها و فضیلت‌ها و کرامت‌ها و… معلمی که دائماً بر بالا بردن سطح علمی و عملی خویش تلاش دارد، می‌تواند در شاگردانش روحیه تفکر و تعقل را احیا کند. معلم است که با وفای به عهد و پیمانش و عمل به آنچه گفته، می‌تواند شاگردانی وفادار و متعهد تحویل دهد.

معلم اگر عزیز باشد و منیع الطبع، که ولله العزه و لرسوله و للمومنین، شاگردانش باعزت و شریف و کریم خواهند بود. شاگرد این مکتب در مقابل اربابان زر و زور و تزویر هرگز خضوع نمی‌کند. برای حفظ ارزش‌های الهی و آرمان‌های بلند اسلامی و اجرای دستورات قرآنی با ایثار تمام به زیر تانک می‌رود (شهید فهمیده) و باافتخار و سینه‌ای ستبر، گردن به زیر تیغ می‌دهد. (شهید حججی) و در مقابله با جرثومه فساد و آمریکای پلید و اسرائیل خبیث تا جدا شدن دست از پیکر و قطعه‌قطعه شدن بدن از پای نمی‌نشیند. (شهید سلیمانی) و خود، معلم می‌شود.

معلمی که به فکر خودسازی و دگرسازی و هدایت نباشد معلم نیست. معلم باید مثل رسول خدا سوز و عشق هدایت و تربیت داشته باشد. با این دید دیگر معلمی را شغل و حرفه نمی‌داند بلکه ذوق و هنری است که منشاء آن معلم بودنِ خداست که فرمود الرحمن علم القرآن.

وظیفه معلم تربیت جوان مؤمن طراز انقلاب اسلامی است

در این آغاز راه چله دوم انقلاب با رهنمودهای جلودار بصیر و شجاع و در دست داشتن بیانیه گام دوم برای خودسازی و جامعه پردازی و تمدن سازی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی روحی و ارواح العالمین فداه، برای تربیت و ساختن جوانانی که باید شانه‌های خود را زیر بار مسئولیت دهند و قله‌های دانش را فتح کنند. احتیاج به معلمان و اساتید باهمت و اراده‌ای هست که بانظم و برنامه مسیر رسیدن به اهداف بزرگ را نشانه‌گذاری کنند و با عملیاتی کردن اسناد بالادستی که در اختیاردارند، با امید به آینده، تا رسیدن به مقصد، مسیر را فرماندهی کنند. و برای همه لحظه‌های عمر برنامه داشته باشند.

وظیفه معلمان همیشه مهم و بزرگ بوده ولی امروز که، وظیفه تربیت جوان مؤمن طراز انقلاب اسلامی را به عهده دارد، وظیفه‌اش بزرگ‌تر است. امید به آینده، ایجاد شوق و حرکت آفرینی، کار معلم مؤمن روشن‌ضمیر و آینده‌نگر است. معلم بینا، دانش آموزش را بصیر و آگاه و مستقل و شجاع و استکبارستیز پرورش می‌دهد. روز معلم، روز تشکر و قدردانی از فضیلت و کمال است، دست همه اساتیدم را می‌بوسم و قدردان تمام معلمان استان البرز هستم.

فشار آمریکا و اسرائیل به پلیس آلمان

تحت‌فشار آمریکا و اسرائیل، پلیس آلمان به تعدادی مسجد و منزل مسلمانان به اتهام کمک مالی به تروریست‌ها که منظورشان حزب‌الله لبنان است حمله کرد، و همچنین به داستان جدیدی که آمریکای تروریست دنبال می‌کند برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در نوبتی دیگر اگر فرصت شد می‌پردازم.

قدردانی امام‌جمعه کرج از عوامل رزمایش مواسات و همدلی

در اینجا لازم می‌دانم از آحاد مردم، طلاب، دانشجویان، گروه‌های جهادی، امناء مساجد، خیرین، دستگاه‌های معین و فعال در این عرصه و به‌خصوص برادران و خواهران بسیجی که خالصانه در طرح مواسات شرکت کردند و صحنه‌های بدیع و ماندگاری را شبیه دوران دفاع مقدس خلق کردند تشکر و قدردانی کنم. و تذکر دهم دستورات ستاد مبارزه با ویروس کرونا و رعایت اصول بهداشتی بخصوص در اماکن عمومی را تا پایان دوره جدی بگیرید.

خدایا تو را قسم می‌دهیم فرج مولایمان ولی‌عصر ارواحنا فداه نزدیک بگردان. ما را از شیعیان و محبان و موالیان آن حضرت قرار بده. بیماری و بلا از مردم عالم که مستکبر و طاغی نیستند مرتفع بگردان. در این اولین جمعه ماه مبارک رمضان همه گذشتگانمان، شهدا، امام شهیدان درجاتشان عالی بگردان./ قرضِ قرض داران ادا بگردان/ فقرا بی‌نیاز بگردان/ برهنگان را بپوشان/ غم غم‌زدگان مرتفع بگردان/ مشکلات مسلمین اصلاح بفرما / رهبر فرزانه و عزیزمان در پناه خود محفوظ بدار.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی سیاسی امام جمعه کرج روز جهانی کارگر ماه مبارک رمضان حضرت خدیجه رونق تولید رسول خدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۹۶۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی تولید ۱۲۰ هزار نهال در نهالستان موقت بهار طی سال‌جاری

ایسنا/همدان رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بهار از پیش‌بینی تولید ۱۲۰ هزار نهال در نهالستان موقت منابع طبیعی این شهرستان در سال‌جاری خبر داد.

مهدی محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در رابطه با طرح مردمی «کاشت یک میلیارد درخت»، سهمیه هر یک از شهرستان‌ها تولید ۲۰۰ هزار نهال بوده که تاکنون کاشت ۶۰ هزار نهال شامل ۴۰ هزار قلمه صنوبر و سنجد و ۲۰ هزار بذر پاشی برای نهال زبان گنجشک در نهالستان موقت منابع طبیعی شهرستان انجام شده است.

وی با بیان اینکه برای تحقق سهمیه تولید و کاشت ۲۰۰ هزار نهال شهرستان در رابطه با طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت طی چهار سال علاوه بر ظرفیت نهالستان موقت منابع طبیعی از ظرفیت کشاورزان و برخی از شرکت‌ها نیز استفاده شده است، یادآور شد: در این رابطه منابع طبیعی براساس تعهد بذر و نهاده لازم را در اختیار کشاورزان گذاشته و نظارت لازم در تولید و کاشت این نهال‌ها را دارد و آموزش لازم را نیز به آنها ارائه می‌دهد تا تولید نهال داشته باشند.

محمدی خاطرنشان کرد: به منظور مدیریت مصرف و استفاده از منابع آبی و کنترل بهتر علف‌های هرز، تولید این نهال با استفاده از کشت زیرپلاستیک و آبیاری قطره‌ای در حال انجام است.

ممنوعیت برداشت گیاهان دارویی و خوراکی در عرصه‌های ملی شهرستان بهار   

وی در ادامه با اشاره به فصل بهار و رویش گیاهان دارویی و خوراکی در سطح مراتع و عرصه‌های ملی اظهار کرد: برداشت گیاهان دارویی و خوراکی در عرصه‌های ملی این شهرستان به صورت صنعتی و اقتصادی ممنوع است البته برداشت گیاهان دارویی در اندازه مصرف خانگی و به صورت سنتی (به مقدار کم) در سطح مراتع مجاز بوده و اشکالی ندارد.

محمدی با اشاره به بروز خشکسالی و کاهش شدید بارندگی طی چند سال گذشته به تبع سراسر کشور و استان در شهرستان بهار مطرح کرد: این امر سبب شده تا این خشکسالی‌ها و کاهش شدید بارندگی‌ها و برداشت بی‌رویه بر کیفیت و کمیت گیاهان دارویی در عرصه‌های ملی استان و شهرستان تأثیر داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: گیاهان دارویی و خوراکی نظیر کنگر، ریواس، کرفس کوهی، آویشن، موسیر و اسفناج وحشی سال‌های گذشته از رویش خوبی در سطح عرصه‌های ملی و مراتع برخوردار بودند اما در حال حاضر سطح این گیاهان و تراکم آن کم شده و حتی برخی از این گیاهان منقرض شده‌اند.

محمدی گفت: در این رابطه سازمان منابع طبیعی در چند سال گذشته بخشنامه‌ای به منابع طبیعی استان‌ها و شهرستان‌ها صادر کرده که با توجه به این بخشنامه گونه‌های گیاهی موجود در عرصه و مراتع ملی که در حال انقراض هستند شرایط آن باید بررسی شود.

وی افزود: در همین رابطه در بسیاری از موارد همکاران ما که قصد صدور مجوز برداشت و بهره‌برداری گیاهان خوراکی، دارویی و صنعتی را دارند، ابتدای امر در عرصه‌های ملی وضعیت این گیاهان را بررسی می‌کنند.

محمدی ادامه داد: اگر شادابی پایه‌های مولد این گونه‌های گیاهان خوب نباشد و شخصی که در دوره قبل مجوز از ما گرفته و به تعهدات خود عمل نکرده باشد و یا تنوع تراکم این نوع از گیاهان کم باشد، برای بهره‌برداری این گیاهان مجوز داده نمی‌شود و برداشت ممنوع خواهد بود.

وی گفت: برداشت گیاهان دارویی و خوراکی در عرصه مراتع ملی که برای مصرف روزانه باشد، مشکل و ممنوعیتی ندارد البته به شرطی که مراتع را تخریب نکند اما بهره‌برداری و برداشت از این گیاهان برای فروش و تجارت ممنوعیت داشته و برای هر گونه برداشت با مقدار زیاد افراد باید از منابع طبیعی مجوز داشته باشند و این امر با نظارت منابع طبیعی انجام شود، ضمن اینکه برای برداشت مواردی از گیاهان دارویی و خوراکی که در حال انقراض است، مجوز داده نمی‌شود.

محمدی با بیان اینکه امسال موردی از صدور مجوز برای برداشت و بهره‌برداری گیاهان دارویی، صنعتی و خوراکی در عرصه‌های ملی سطح شهرستان به منظور تجارت و خرید و فروش نداشته‌ایم، یادآور شد: سال گذشته نیز تنها یک مورد مجوز توسط منابع طبیعی شهرستان برای برداشت گونه‌های گیاهان دارویی و خوراکی به صورت اقتصادی و صنعتی صادر شده است.

وی اضافه کرد: گونه‌های دارویی و خوراکی در عرصه‌های ملی شهرستان بهار بیشتر ریواس، شنگ، پیاز کوهی، آزربه، کنگر و چای کوهی بوده که بیشتر در دامنه الوند مشاهده می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حماسه‌آفرینی‌های ارتش چراغ راه مجاهدان عرصه حق و باطل است
  • بهره‌وری در بخش کشاورزی استان بوشهر افزایش یابد
  • اهداف ايران خودرو در سال جهاد اقتصادي
  • نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت آغاز شد/ امسال ۲۷ هزار کادر درمان و ۷۰ هزار معلم جذب خواهند شد
  • نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت آغاز شد/ امسال 27 هزار کادر درمان و 70 هزار معلم جذب خواهد شد
  • کارگر ایرانی ارزان‌ترین نیروی کار منطقه است
  • مقایسه ابرقدرت‌های اقتصادی در عرصه صادرات در ۱۵۰ سال اخیر
  • هشدار جهاد کشاورزی: گران فروشی جوجه یک روزه ممنوع + سند
  • مقایسه ابرقدرت های اقتصادی در عرصه صادرات در ۱۵۰ سال اخیر (+ اینفوگرافی)
  • پیش‌بینی تولید ۱۲۰ هزار نهال در نهالستان موقت بهار طی سال‌جاری