Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-19@09:08:32 GMT

زنانی که دکترای خلافکاری می‌گیرند!

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۹۷۵۸۸

زنانی که دکترای خلافکاری می‌گیرند!

براساس گفته‌های آسیب شناسان نرخ زنانه شدن آسیب‌ها در کشور ما افزایش یافته اما بسیاری از این افراد پس از یک دوره زندان با جرم‌های دیگر به زندان‌ها باز می‌گردند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ طی خرداد 98 معصومه آقاپور علیشاهی، نایب رئیس فراکسیون زنان مجلس، با بیان اینکه زنان ۳ درصد از جمعیت زندانیان کشور را به خود اختصاص می‌دهند یادآور شد ۸۵ درصد زندانیان زن به جرم حمل مواد مخدر دستگیر شده‌اند از این رو به نظر می‌رسد افزایش ورود زنان به زندان طی سال‌های اخیر اهمیت زیادی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معضلی که بسیاری از جامعه‌شناسان و آسیب‌شناسان تحت عنوان زنانه‌شدن آسیب‌ها از آن یاد می‌کنند. طبیعتا زنانه شدن آسیب‌ها باعث افزایش ورود زنان به زندان‌ها می‌شود بر این اساس ادامه این روند مشکلات متعدد را برای فرد در زندان و جامعه به همراه دارد. زنانه شدن آسیب‌ها می‌تواند خانواده را تحت تاثیر قرار دهد اما از سوی دیگر برچسب زندان مانع فعالیت فرد در جامعه خواهد شد که بسیاری از آسیب‌های دیگر در این روند بازتولید می‌شوند و امروزه شاهد هستیم این زندانیان برخی امور دیگر را در زندان‌ها فرا گرفته و با انجام آنها پس از آزادی، مجدد به زندان باز می‌گردد. مسئله‌ای که تحت عنوان آموزش در زندان از آن یاد می‌شود.

مسئله بازپروری در کشور مشکل دارد

فریده غیرت، حقوقدان و فعال زنان، درباره روند جامعه پذیری زنان بعد از گذراندن دوران حبس، گفت: اغلب بازگشت زندانی‌ها به جامعه بعد از اتمام دوره محکومیت با  مشکلاتی همچون جامعه پذیری و پذیرش خانواده و اطرافیان مواجه است هرچند این مقوله برای زنان بیش از مردان اهمیت دارد.

این حقوقدان افزود: هر خانواده از شرایط خاص خود برخوردار است. به‌طور کلی جامعه متشکل از خانواده‌های مختلف و هر یک دارای یک تربیت، روحیه و تفکر هستند. با این تفاسیر نمی‌توان یک حکم و راهکار کلی برای خانواده در راستای پذیرش فرد بعد از گذراندن حبس ارائه داد.

غیرت با بیان اینکه زندان حکم دانشگاه برای مجرم دارد، افزود: این مقوله مشکل بزرگ جامعه است. در کشور ما بازپروری به معنای واقعی ایراد دارد. این در حالی است که فرد بعد از گذراندن دوران حبس باید تنبیه شده و دیگر به کارهای خلاف گرایش پیدا نکند. در حالی که این مقوله را در کشور ما وجود ندارد.

او افزود: می‌توان زنان را آگاه کرد. مسائل  اجتماعی را می‌توان در راستای مسائل فرهنگی تحت بررسی قرار داد.

این حقوقدان در پایان تاکید کرد: هرگونه اقدامات در این زمینه نیازمند کار عمیق و توسعه‌ای است. باید به این گونه مسائل عمیق‌تر فکر کرد.

46 درصد زندانیان به زندان باز می‌گردند/ نهادهای کارآفرین برای زنان زندانی برنامه‌ریزی کنند

ناهید تاج‌الدین، عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، درباره وضعیت زنان در زندان‌های کشور گفت: هم اکنون نرخ بازگشت به زندان در زندان‌های ما ۴۶ درصد است، یعنی ۴۶ درصد زندانیان به خاطر ارتکاب دوباره بزه به زندان برمی‌گردند و بخش‌هایی از این نرخ بازگشت به‌خاطر فضای اجتماعی و برچسب‌های اجتماعی است که هویت مجرم را در آنها تثبیت کرده و می‌کند.

او تاکید کرد: متاسفانه جامعه پذیری مجدد زندانیان به خصوص زندانیان زن  پس از آزادی از زندان دشوار است و همین زمینه آسیب‌پذیری مجدد آنها و بازتولید آسیب‌های اجتماعی را بازگذاشته است.

 این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به نظر من اگرچه باید نهادهای حمایتی چون بهزیستی به این قضیه ورود کنند و البته ورود نیز کرده‌اند اما نیازمند حضور پررنگ‌تر جامعه مدنی و نهادهای مدنی در این زمینه هستیم.

تاج‌الدین با بیان اینکه باید کارآفرینی اجتماعی را به سمت حمایت از زندانیان ببریم تا زندانیان بتوانند دوباره پس از آزادی از زندان به آغوش جامعه برگردند، افزود: چند سال پیش یک کارآفرین اجتماعی در کارخانه خود تنها زندانیان را برای اشتغال جذب می‌کرد و این بسیار جالب بود. ما بیشتر نیازمند این دست کارآفرینی اجتماعی هستیم.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: آسیب های اجتماعی ناهید تاج الدین زندان زنان زنانه شدن آسیب ها زندان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۹۷۵۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قهرمان کوراش جهان مدال خود را برای آزادی زندانیان اسفراین اهدا کرد

زندانیان جرایم غیرعمد از جمله افرادی هستند که به علت ناتوانی در پرداخت دیه حوادث رانندگی منجر به فوت یا جرح، ناتوانی در پرداخت مهریه و نفقه، چک‌های برگشتی غیرکلاهبرداری و حوادث کارگاهی، ناخواسته گرفتار میله‌های زندان شده‌اند.

علی اکبری در خصوص انگیزه این کار خود به خبرنگاران گفت: زندانیان جرایم غیرعمد کسانی هستند که به دلیل مشکلات مالی در زندان به سرمی برند و نیازمند کمک های ما برای بازگشت به آغوش خانواده های خود هستند.

وی افزود: نشان طلای خود را که در رقابت های جهانی کره جنوبی کسب کرده بودم به منظور کمک به آزادی این زندانیان به ستاد دیه شهرستان اهدا کردم تا مردم برای کمک بیشتر به این افراد نیازمند ترغیب شوند.

به گزارش ایرنا، کسب نشان برنز وزن منفی ۸۱ کیلوگرم در مسابقات جهانی کوراش در سال ۲۰۱۵، نشان طلای کوراش در مسابقات آسیایی جاکارتا ۲۰۱۸ و کسب عنوان بهترین کوراش‌کار در سال ۲۰۱۸ برخی از افتخارات ورزشی «الیاس علی اکبری» است.

 تعداد زندانیان خراسان شمالی حدود ۲ هزار نفر است که در سه زندان و یک کانون اصلاح تربیت تحمل حبس می کنند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • دستان پر مهر خیران قفل گشای آزادی
  • مهارت آموزی ۴ هزار نفر از آسیب دیدگان اجتماعی در خراسان جنوبی
  • منظور از تاب‌آوری زنانه چیست؟
  • بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد!
  • بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد
  • افزایش شور و نشاط اجتماعی در سطح جامعه اعتیاد را کاهش می‌دهد
  • جشنی برای آزادی زندانیان جرایم غیر عمد
  • کاهش ۱۰ درصدی آمار زندانیان چهارمحال‌ و بختیاری
  • قهرمان کوراش جهان مدال خود را برای آزادی زندانیان اسفراین اهدا کرد
  • جمعیت وفاق ملی بحرین: ۵۵۶ زندانی سیاسی همچنان در زندان‌های آل خلیفه هستند