Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-25@20:15:26 GMT

هرچه می‌خواهی بِبُر اما مَبُر نان کسی

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۹۷۷۷۹

هرچه می‌خواهی بِبُر اما مَبُر نان کسی

معاون اقتصادی استاندار خوزستان از افزایش قیمت نان در خوزستان در هفته گذشته خبر داد اما با اعتراض شهروندان و گزارش‌های مکرر خبرگزاری فارس در این زمینه، غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در گفت‌وگوی تلویزیونی این گرانی را منتفی دانست و از معرفی متخلفان به تعزیرات خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، معاون اقتصادی استاندار خوزستان  از افزایش قیمت نان در خوزستان در هفته گذشته خبر داد اما با اعتراض شهروندان و گزارش‌های مکرر خبرگزاری فارس در این زمینه، غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در گفت‌وگوی تلویزیونی این گرانی را منتفی دانست و از معرفی متخلفان به تعزیرات خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با اینکه استاندار خوزستان در گفت‌وگوی تلویزیونی خود از منتفی شدن افزایش قیمت نان در خوزستان خبر داد اما نانوایان معتقدند که این تصمیم برخلاف بخشنامه‌های صادره اتحادیه نانوایان و اتاق اصناف است و همچنان نان را با قیمت جدید عرضه می‌کنند.

قیمت خرید تضمینی گندم و قیمت آرد آزاد

یک کشاورز خوزستانی به خبرنگار فارس می‌گوید: بنا بر تصمیمات اتخاذ شده در دولت قیمت هر کیلو گندم 2 هزار و 500 تومان تعیین شده است. عبدالجبار کعبی می‌افزاید: گندم بر خلاف شلتوک دور ریز زیادی ندارد و معمولا از هرکیلو گندم یک کیلو آرد به دست می‌آید و به همین علت قیمت هر گونی آرد 120 هزار تومان اعلام شده است.

وی بیان می‌کند: قیمت خرید تضمینی گندم در سال گذشته 1700 تومان بوده و این افزایش با توجه به گرانی آب، سمپاشی و... طبیعی است.

کیفیت آرد خوزستان

کعبی می‌گوید: کیفیت آرد خوزستان بالا است و این کیفیت اثبات شده است اما چرا آرد عرضه شده در نانوایی‌ها کیفیت پایینی دارد را باید در جای دیگر جست‌وجو کرد. وی می‌افزاید: قیمت گندم وارداتی تقریباً نصف قیمت گندم خوزستان است و به همین دلیل برخی از سیلوها و یا واسطه‌ها برای سود بیشتر، گندم‌های وارداتی را با گندم‌های خوزستان قاطی می‌کنند.

این کشاورز اهل شوش دانیال عنوان می‌کند: البته برای تشخیص کیفیت گندم نیازی به دستگاه‌های پیشرفته نیست و یک کشاورز معمولی و یا یک کارشناس کشاورزی به راحتی آن را تشخیص می‌دهند.

وی بیان می‌کند: در سال‌های اخیر بارها متوجه قاطی کردن گندم وارداتی با گندم خوزستان شدیم و حتی به خاطر این مسئله با یکی از مسؤولان سیلوهای خوزستان برخورد هم شد.

افزایش 50 هزار تومانی قیمت آرد

یک نانوای اهوازی نیز می‌گوید: از اواسط هفته گذشته قیمت آرد جهش 50 هزار تومانی پیدا کرد و ما می‌خواستیم نان را گران کنیم اما چون در اخبار گفتند افزایش قیمت نان منتفی شده است، از این کار دست کشیدیم.

وی می‌افزاید: با این وجود این هفته هم برای خرید آرد به به کارخانه آرد رفتیم و دوباره با همان قیمت قبل آن را خریداری کردیم، وقتی به این موضوع اعتراض کردیم به ما بخشنامه‌های افزایش قیمت آرد را نشان دادند و به همین دلیل ما هم نان را 40 درصد گران کردیم.

وی بیان می‌کند: البته برخی از نانوایی‌ها که نان سنگکی و نان بربری می‌فروشند از مدت‌ها پیش 500 تومان به قیمت فروش خود افزودند و با قانونی شدن گرانی نان در هفته گذشته 500 تومان دیگر نان را گران کردند.

این نانوای اهوازی عنوان می‌کند: وقتی آرد را 50 هزار تومان گران کردند ما چطور نان را با همان قیمت قبلی بفروشیم؟ مگر سرمان درد می‌کند که در ماه رمضان و این گرما با مردم سر و کله بزنیم؟ آنها در اخبار رسمی یک چیز می‌گویند و در عمل طور دیگر رفتار می‌کنند و ما می‌مانیم و دعواهای مکرر با مردم!

نان را بعد از پایان کرونا گران می‌کنیم

با وجود اینکه ویروس کرونا از اسفندماه سال گذشته در کشور شیوع پیدا کرد اما استاندار خوزستان امروز در گفت‌وگویی اعلام کرد که «با توجه به وضعیت پیش آمده ناشی از شیوع کرونا قیمت نان که در برخی از نانوایی‌ها افزایش یافته، باید به حالت قبل بازگردد.» این تصمیم در حالی رسانه‌ای شده که اکثر نانوایی‌ها اقدام به گرانی نان کرده‌اند.

غلامرضا شریعتی بیان می‌کند: افزایش قیمت نان در استان خوزستان بعد از عادی شدن وضعیت بر اساس تصمیم لازم انجام خواهد شد تا نانوایی‌های استان مانند دیگر مناطق کشور از این افزایش نرخ بهره‌مند شوند.

به گزارش خبرگزاری فارس، هرچند اواخر سال 97 قیمت نان در خوزستان گران شد اما استانداری خوزستان معتقد است چون در سال 98 نان را گران نکرده‌اند، این افزایش قیمت قطعی است.

کارشناسان معتقدند که افزایش قیمت نان در استانی که گندم مورد نیاز 12 میلیون و 500 هزار نفر تولید می‌کند، منطقی نیست و استانداری خوزستان باید با ارائه تدابیری همچون افزایش سهمیه دولتی آرد، ارائه تخفیف‌های لازم برای نانوایی‌های سطح شهر برای پرداخت بهای آب، گاز و برق، نان را با قیمت مناسب به دست مردم برساند تا هم نانوایی‌ها به سود مورد نظر دست یابند و هم فشاری به مردم از بابت افزایش قیمت نان وارد نشود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: نان خوزستان افزایش قیمت گندم قیمت نان در خوزستان افزایش قیمت نان استاندار خوزستان خبرگزاری فارس هزار تومان هفته گذشته نانوایی ها قیمت آرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۹۷۷۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۹ میلیون تنی تولید گندم در دولت سیزدهم

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: در دولت سیزدهم تاکنون دو فصل زراعی داشتیم و در این مدت تنها در محصول گندم توانستیم بدون افزایش یک متر سطح زیرکشت ۹ میلیون تن افزایش تولید داشته باشیم که به معنای ورود دانش در این حوزه است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وزارت جهادکشاورزی، سید مجتبی خیام نکویی در همایش ملی پژوهشگران مروجان ارشد وزارت جهاد کشاورزی، اظهار کرد: خودکفایی در محصولات راهبردی با مجموعه فعالیت‌های تحقیقاتی و ترویجی و انتقال دانش به عرصه کشاورزی کاملاً تحقق‌پذیر است.

وی بر بهینه و به‌روز شدن دانش پژوهشگران و مروجان این سازمان تاکید کرد و افزود: پژوهشگران باید روش‌ها، فناوری‌ها، هوش مصنوعی و متاورز را در حوزه خود بشناسند و از آن استفاده کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به افزایش تولید گندم گفت: در دولت سیزدهم تاکنون دو فصل زراعی داشتیم و در این مدت تنها در محصول گندم توانستیم ۹ میلیون تن افزایش تولید داشته باشیم، بدون افزایش یک متر سطح زیرکشت که به معنای ورود دانش به معنای واقعی در این حوزه است.

خیام نکویی ادامه داد: بیشتر مروجان ما در حوزه معاونت زراعت فعالیت می‌کنند و کافی است فقط یک تن در هکتار عملکرد گندم آبی و ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلوگرم در هکتار عملکرد گندم دیم را افزایش دهیم تا میزان تولید این محصول را به ۱۹ میلیون تن برسانیم.

توسعه مزارع نوآور بهره‌ور راهکاری برای ایجاد تحول در کشاورزی

وی توسعه مزارع نوآور بهره‌ور را یکی از راهکارهای ایجاد تحول در حوزه آموزش و ترویج دانست و اذعان داشت: سال گذشته ۴۶ مزرعه نوآور در حوزه آموزش و ترویج راه‌اندازی شد و امسال قرار است این تعداد به ۱۵۰ مورد برسد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: مزارع نوآور بهره‌ور می‌توانند یکی از نقاط ارتباطی پژوهشگران با کشاورزان و تولیدکنندگان باشند.

وی ظرفیت سازمان تات را بی‌نظیر خواند و افزود: چالش‌ها و ایراداتی هم وجود دارد که باید برطرف شود.

خیام نکویی تصریح کرد: یکی از مهمترین چالش‌ها این است که ما برای ارتقای نیروها مستلزم اجرای آئین‌نامه‌های وزارت علوم هستیم و از حدود سه سال پیش این وابستگی به تدریج در حال قطع شدن است.

وی با بیان این که رئیس جمهوری از سازمان تات حمایت می‌کند، اظهارداشت: ایستگاه‌های تحقیقاتی سازمان تات در سال‌های گذشته به بهانه‌های مختلف مانند ساخت مسکن، توسط برخی نهادها گرفته می‌شد که با دستور رئیس جمهوری این اراضی برگشت داده شده است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به ماجرای بلندمرتبه سازی در اطراف باغ گیاه‌شناسی ایران اشاره کرد و گفت: از حدود ۱۰ سال گذشته، مجوز ساخت ۲۲ برج ۳۷ طبقه در اطراف این باغ گیاه‌شناسی اخذ و ساخت و ساز آغاز شده بود، اما ما محکم جلوی این ساخت و سازها ایستادیم و نتیجه آن شد که ساخت برج‌های ۳۷ طبقه به پنج طبقه کاهش یافت.

وی درباره راه‌اندازی شوراهای راهبردی توسط سازمان تات گفت: رؤسای مؤسسه‌های تحقیقاتی مکلفند آنچه که در این شوراهای راهبردی مصوب می‌شود، انجام دهند.

در این همایش از ۳۲ دستنامه ترویجی استانی کلزا رونمایی شد. این دستنامه ترویجی با هدف ارائه الگوی مدیریت ترویجی برای استان‌های کشور در حوزه کلزا با همت ۵۰۰ محقق و کارشناس و مشارکت کشاورزان خبره تهیه شده و به زودی در اختیار استان‌ها و کشاورزان قرار می‌گیرد.

کد خبر 747306

دیگر خبرها

  • نیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن است
  • امکان کاهش ۲۰ درصدی ضایعات برداشت گندم با روش‌های علمی
  • بیش از ۳۷۰ هزار تن گندم در خوزستان خریداری شد
  • قیمت ماکارونی سر به فلک کشید!
  • خرید بیش از ۳۷۰ هزار تن گندم در خوزستان
  • کشت گندم دیم و آبی در ۴۰۸ هزار هکتار اززمین‌های کشاورزی آذربایجان غربی
  • افزایش تولید ۹ میلیون تنی محصولات کشاورزی در دولت سیزدهم
  • خرید تضمینی بیش از ۳۰۸ هزار تن گندم از کشاورزان خوزستانی
  • افزایش ۹ میلیون تنی تولید گندم در دولت سیزدهم
  • خرید بیش از ۳۰۸ هزار تن گندم در خوزستان