Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@12:54:31 GMT

حاشیه های یک اپلیکیشن

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۰۰۳۵۵

حاشیه های یک اپلیکیشن

ایسنا/مرکزی آخرین ساعات دوم اسفندماه بود که معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی اعلام کرد که با توجه به اینکه اغلب شعب رای گیری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در مدارس مستقر هستند و بسیاری از معلمان، برخی دانش آموزان و دانشجویان در فرایند انتخابات مشارکت دارند، تمامی مقاطع تحصیلی در استان و دانشگاه ها در روز سوم اسفندماه تعطیل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همان روز(جمعه دوم اسفندماه) رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک از شناسایی دو مورد مثبت مبتلا به ویروس کرونا در استان مرکزی خبر داد و روز بعد از رای گیری در شنبه سوم اسفندماه، فوت یک نفر در استان مرکزی به سبب ابتلا به ویروس کرونا از سوی دانشگاه علوم پزشکی تایید شد و بر همین اساس پس از تشکیل جلسه قرارگاه پدافند زیستی تمامی مدارس و دانشگاه های استان به منظور کنترل ویروس در استان به مدت یک هفته تعطیل شدند. این تعطیلی به سبب شیوع و گسترش این بیماری در سطح استان مرکزی، تمدید شد و با در پیش بودن نوروز مدارس به طور کامل تعطیل شدند.

با تعطیلی مدارس برخی از معلمان به صورت خودجوش به آموزش مجازی و رصد فعالیت دانش آموزن در این فضا در ایام تعطیلات پرداختند البته این اقدام به صورت موردی و توسط برخی معلمان صورت گرفت.

در پی شیوع بیماری کرونا در جهان که منجر به تعطیلی مدارس در همه کشورها از جمله ایران شد و با توجه به اهمیت و ضرورت ادامه آموزش دانش آموزان، وزارت آموزش‌وپرورش با تاکید بر ادامه آموزش ها در فضای مجازی، به سرعت شبکه آموزشی دانش آموزان(شاد) را راه‌اندازی کرد تا آنچه در مدرسه اتفاق می‌افتد در زمان تعطیلی مدارس در این فضای مجازی صورت گیرد.

راه اندازی این شبکه و تهیه و تامین زیرساخت های لازم جهت استفاده از این شبکه تجربه ای است که برای نخستین بار با این گستردگی در حال اجراست و طبیعی است که مشکلاتی در این زمینه پیش روی دانش آموزان، والدین و معلمان ایجاد شود. در این گزارش والدین از مشکلاتی می گویند که  در  بخش‌های مختلف از جمله زیرساخت‌های فنی، پاسخگو نبودن اینترنت و آشنا نبودنشان با تدریس مجازی در رابطه با استفاده از این اپلیکیشن ایجاد شده است.

خرید موبایل کار آسانی نیست

در این راستا خانم کیشانی مادر یکی از دانش آموزان مقطع ابتدایی به خبرنگار ایسنا، گفت: با توجه به هزینه بالای خرید موبایل یا تبلت، امکان فراهم کردن این وسایل برایم دشوار است و فرزندم هم معنی و مفهوم "پول ندارم" را نمی فهمد و مدام گلایه می کند که تمام دوستانش از شاد صحبت می کنند و او نمی تواند از این فضا برای مرور درس هایش استفاده کند.

وی افزود: یک هفته برای تهیه گوشی موبایل یا یک تبلت ساده تمامی پاساژها را گشتم و هم به من گفتند برای تهیه یک گوشی یا تبلت که بتواند حداقل 5 سال برای شما کار کند باید حداقل دو میلیون تومان هزینه کنید. من سرپرست خانوار هستم و با یک حقوق 700 تومانی چطور می‌توانم دو میلیون تومان هزینه کنم؟ ای کاش آموزش و پرورش پیش از اتخاذ این تصمیم ابتدا چاره ای برای این مهم اندیشیده بود. خستگی کار، شیطنت بچه و اینها یک طرف، شرمندگی تهیه نکردن گوشی موبایل هم یک طرف دیگر.

کیشانی گفت: چند روز پیش مدیر مدرسه تبلت فرزندش را به امانت به من داد، اما من اصلا بلد نیستم با این برنامه کار کنم از طرفی مدل تبلت قدیمی است و امکان استفاده از خدمات سایت بوسیله این تبلت وجود ندارد.

قوز بالای قوز

خانم راهزانی مادر دانش آموز دیگری گفت: با هزار مکافات و سختی و قرض و قوله توانستم یک گوشی تهیه کنم اما الان مکافات ما با تامین هزینه اینترنت است. گذشته از این هزینه ها بعد از این همه تعطیلی پسرم به حرف من گوش نمی دهد و هر روز جنگ اعصاب داریم که سر ساعت در کلاس مجازی حاضر شود. معلم انتظار دارد هر ساعتی که آنها می خواهند دانش آموز در کلاس حاضر شود اما واقعا در خانه شرایطی هست که گاهی اوقات امکان این امر وجود ندارد.

وی تاکید کرد: معلم اعلام می کند که راس یک ساعت دانش آموزان تکالیف خود را در کانال یا گروه قرار دهند، اما گاهی اوقات پایین بودن سرعت اینترنت ما را دچار کلافگی می کند و در آخر فرزندم  گلایه مند از این موضوع می شود که چرا تکالیف من را دیر فرستادی و من همانند سایر دوستان تشویق نشدم. این مسئله برای ما مصداق همان قوز بالا قوز شده است.

یک گوشی و چند دانش آموز در یک خانه

آقای براتی نیز در همین خصوص گفت: در خانه ما یک گوشی هوشمند هست و سه دانش آموز و گاهی ساعت کلاس فرزندانم با هم تداخل دارد و جنگ و دعوا و گلایه و نیش و کنایه فرزندانم سبب شرمندگی من می شود.

وی افزود: در خانه ما هر روز بر سر گوشی موبالی جنگ و دعواست. آنها دوست دارند هر یک گوشی موبایل داشته باشند تا بتوانند به درس و مشق شان برسند اما با این هزینه های سربه فلک کشیده توانایی تهیه گوشی موبایل برای تمام اعضای خانواده را ندارم و معلم ها هم که حرفشان یک کلام است و می گویند باید راس ساعت در کلاس حاضر باشید در غیر این صورت جبران عقب ماندگی درسی پای خودتان است و همین یک جمله کافی است که روز ما با جنگ اعصاب و دعوا به پایان برسد.

معضلی به نام مشق شب

خانم رفعتی گلایه خود را از میزان زیاد تکالیف شروع کرد و کفت: تکالیف زیاد است و بچه ها بعد از آموزش مجازی تا شب فقط مشق می نویسند و کلافگی آنها ما را هم کلافه می کند. روزهای عادی که بچه ها مدرسه می رفتند حجم تکالیف یک سوم الان هم نبود، معلمان فکر می کنند با تکالیف زیاد عقب ماندگی درسی دانش آموزان  جبران می شود اما بیشتر بچه‌ها از تحصیل زده می شوند آن هم در این شرایط که ماندن در خانه خود یک کلافگی بسیار بزرگ محسوب می شود.

وی خاطرنشان کرد: دانش آموزان در قالب آموزش مجازی برخی دروس بویژه ریاضی را به سختی متوجه می‌شوند و بنده به عنوان یک مادر روش یادگیری ام با فرزندم کاملا متفاوت است و نمی توانم به سبک قدیم خودم به او دروس را آموزش دهم چراکه دچار دوگانگی آموزشی می شود و مجبورم علاوه بر هزینه های موبایل و اینترنت برای معلم خصوصی هم هزینه کنیم.

به گزارش ایسنا، برخی معلمان نیز از پایین بودن سرعت اینترنت، هماهنگ نبودن والدین، ساز و نواهای مختلف از سوی والدین، بازیگوشی دانش آموزان و ... در جریان استفاده از سامانه شاد گلایه دارند.

استفاده 85 درصد از دانش آموزان استان مرکزی از شبکه شاد

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان مرکزی در خصوص شبکه شاد به ایسنا گفت: با توجه به شرایط به وجود آمده و تعطیلی مدارس باید اجبارا یک ارتباط مجازی بین دانش آموزان و معلمان ایجاد شود که در این رابطه ابتدا این ارتباط از طریق پیام رسان خارجی انجام می‌شد که از طریق مسئولان قضایی استفاده از این پیام رسان‌ها ممنوع شد. در نتیجه پای استفاده از پیام رسان های داخلی به میان آمد که البته این پیام رسان ها نیز مشکلات و محدودیت هایی داشتند و در نهایت وزارت آموزش و پرورش اقدام به ایجاد یک شبکه آموزشی میان دانش آموزان و معلمان کرد.

علی محمد غلامی با بیان اینکه برخی گلایه های والدین بجاست، ادامه داد: با توجه به جدید بودن این شبکه قطعا مشکلاتی در استفاده از آن وجود دارد، اما این کار در نوع خود در خاورمیانه مثال زدنی و خاص است.

وی اضافه کرد: تا به حال 85 درصد دانش آموزان و 90 درصد معلمان در استان مرکزی به این شبکه متصل شده‌اند، البته 17 هزار و 500 دانش آموز در مناطق روستایی نیز وجود دارند که امکان دسترسی به اینترنت یا تلویزیون برای آنها مقدور نیست که برای این دانش آموزان اقدامات ویژه‌تری از قبیل تهیه سی‌دی یا دی‌وی‌دی انجام شده و حتی در برخی مناطق معلمان در برخی روزها در محل حاضر می‌شوند.

شاد صرفا مختص سال تحصیلی جاری نیست

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان مرکزی تصریح کرد: استفاده از این شبکه صرفا مختص سال تحصیلی جاری نیست بلکه از این پس این شبکه در اختیار فضای آموزشی است تا در طی سال تحصیلی در صورت تعطیلی مدارس به سبب آلودگی یا برودت هوا و این قبیل اتفاقات، لطمه‌ای به آموزش دانش آموزان وارد نشود.

غلامی با اشاره به برنامه سناد گفت: این برنامه شامل اطلاعات کامل دانش آموزان است، اما متاسفانه در برخی مناطق که اطلاعات دانش آموزان یا دبیران ناقص است و رفع برخی مشکلات شبکه شاد نیازمند رفع این نواقص است، از طرفی بستر اینترنت در حال حاضر شاید برای این حجم از کاربران کافی نباشد، اما رفته رفته این مشکلات در حال برطرف شدن است و امیدواریم برای شروع سال تحصیلی جدید، نواقص بستر مجازی این شبکه برطرف شود تا در صورت بروز بحران یا اتفاق در استان ها و شهرستان‌ها این شبکه در اختیار داشن آموزان و معلمان قرار گیرد.

کرونا زندگی دانش آموزان را نامنظم کرده است

وی اضافه کرد: متاسفانه در شرایط بحران کرونا دانش آموزان در کنار والدین تا پاسی از شب بیدار هستند و طی روز استراحت می‌کنند، در نتیجه همین امر سبب اختلال در حضور دانش آموزان در کلاس مجازی و بروز مشکل برای آنها می‌شود چراکه یکباره همه در ساعات ظهر اقدام به حضور در این برنامه می‌کنند که قطعا با ورود این حجم از کاربران، مشکلاتی در نحوه ارائه خدمت اینترنتی ایجاد خواهد شد. این مشکل ارتباطی به آموزش و پرورش ندارد و البته به مرور زمان شرایط بهتر خواهد شد.

غلامی در رابطه با فشارهای وارده از سوی مدارس به والدین در زمینه تهیه موبایل یا تبلت گفت: بسیاری از والدین با وجود برخورداری از گوشی مناسب به سبب شایعاتی همچون سرقت اطلاعات شخصی از طریق فضای مجازی در صورت استفاده از برنامه "شاد" با بهانه هایی از قبیل عدم توانایی در تهیه موبایل از حضور در شبکه شاد خوداری می‌کردند که در این خصوص آموزش و پرورش با شناختی که از والدین دارد خانواده ها را ملزم به حضور در این شبکه کرده است.

تهیه 18 تلویزیون برای دانش آموزان مناطق محروم

وی ادامه داد: اما بخشی از مردم در مناطق حاشیه‌ای و روستاها واقعا دسترسی به این نوع گوشی‌ها ندارند که لازم است ازین پس با تدابیر لازم این کالا در سبد هزینه خانواده ها لحاظ شود تا بتوان با وجود بحران های مختلف بستر آموزش مناسبی برای دانش آموزان ایجاد کرد البته دولت نیز باید در راستای ایجاد این بستر برای دانش آموزان تدابیر لازم را بیندیشد. تاکنون حدود 18 تلویزیون برای این دانش آموزان در استان مرکزی تدارک دیده شده تا این دانش آموزان بتوانند از این طریق خود را به آموزش برسانند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان مرکزی افزود: از مدیران مدرسه خواسته شده دانش آموزانی که به گوشی هوشمند یا اینترنت دسترسی ندارند را شناسایی و آمار مربوطه را به آموزش و پرورش اعلام کنند که اکنون نیز این شناسایی صورت گرفته و منتظر سیاست وزارتخانه برای این دانش آموزان در سال تحصیلی جاری و سال های بعد هستیم. پیشنهاد ما تهیه تبلت است اما تا این لحظه اعتباری برای این مهم تعریف نشده است.

غلامی خاطرنشان کرد: دانش آموزانی که دسترسی به موبایل یا تبلت ندارند می‌توانند آموزش را از طریق شبکه های تلویزیون پیگیری و در نهایت در آزمون پایانی شرکت کنند. قطعا دستورالعمل آزمون نهایی با درنظر گرفتن شرایط تمامی دانش آموزان اعلام خواهد شد و تمامی دانش آموزان در هر شرایطی در آزمون پایانی شرکت خواهند کرد. تمام تلاش مدیران مبتنی بر ایجاد بستر مناسب برای آموزش دانش آموزان است، اما اگر خانواده ها در این رابطه با رفتار نامناسبی از سوی مدیران مواجه شدند می توانند از طریق آموزش و پرورش این موضوع را پیگیری کنند.

همکاری معلمان و والدین، لازمه بهره گیری مناسب از آموزش در فضای مجازی

وی در خصوص گلایه والدین از تکالیف زیاد و ساعت شروع کلاس در این فضا اضافه کرد: حجم بالای تکالیف را قبول داریم و در این رابطه تذکر لازم به دبیران داده شده چراکه مولفه قرنطینه خود مشکلاتی را برای خانواده‌ها ایجاد کرده است، از طرفی چندسالی بود که در مقطع ابتدایی تکالیف کاغذی حذف شده و به سمت تکالیف مهارت محور حرکت کرده بودیم. در زمینه ساعت کلاس نیز باید در نظر داشت که یک معلم با 30 دانش آموز نمی تواند خود را با شرایط تک تک داشن آموزان و والدین وفق دهد و باید در نظر داشت که آن معلم نیز خود فرزندان دانش آموز در مدرسه دارد و از این بابت بار سنگینی را به دوش می‌کشد، البته والدین می توانند پیشنهادات خود در خصوص ساعت کلاس را بیان کنند اما آنچه مشخص است لازمه موفقیت آموزش مجازی هماهنگی بین معلم، والدین و دانش آموزان به منظور استفاده حداکثری از این آموزش ها و ایجاد شرایط راحت‌تر است.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان مرکزی افزود: مشکلات دیگری از قبیل سرعت و ارائه اینترنت، مرتبط با آموزش و پرورش نبوده و باید از مراجع دیگر پیگیری شود، در سایر موارد هم آموزش و پرورش پذیرای پیشنهادات والدین و معلمان در راستای آموزش هرچه بهتر است.

غلامی در خصوص گلایه دانش آموزان در باب عدم یادگیری درس در فضای مجازی گفت: در مقاطع ابتدایی تقریبا از هفتم اسفندماه آموزش و ارتباط توسط دبیران در فضای مجازی آغاز شد اما در مقاطع بالاتر دانش آموزان در ابتدا به این کلاس ها کم توجهی کردند و امروز به اهمیت این موضوع پی برده اند، البته به بهانه‌های مختلف از جمله عدم یادگیری درس در فضای مجازی خود را قانع می‌کنند، اما شرایط فعلی به ما نشان داد که باید آمادگی با بحران‌های مختلفی را داشته باشیم.

رضایت 100 درصدی از آموزش مجازی نداریم

وی تاکید کرد: البته به صورت 100 درصدی از آموزش در فضای مجازی راضی نیستیم چراکه ارتباط مستقیم و چهره به چهره دانش آموز با معلم تاثیر متفاوت تری در آموزش و یادگیری دانش آموزان خواهد داشت اما در فضای مجازی این ارتباط وجود ندارد و معلم از احوالات دانش آموز بی خبر است این در حالی است که در گذشته معلم در کلاس درس با نگاه به چهره دانش آموز و با مشاهده احوالات وی تدابیری نیز برای استفاده بهتر دانش آموزان از آموزه های درسی می‌اندیشید.

غلامی در پایان گفت: مدیر مدرسه وظیفه رسیدگی به مشکلات دانش آموزان به صورت نفر به نفر را دارد و والدین دانش آموزان در هر مدرسه یا هر نقطه از استان نیز می‌توانند در صورت مواجه شدن با مشکل در این رابطه با شماره های 33136717 و 33136726 تماس گرفته و مشکل خود را مطرح کنند و آموزش و پرورش نیز قطعا رسیدگی لازم را انجام خواهد داد.

به گزارش ایسنا، وزیر آموزش و پرورش، برنامه شاد را زمینه ساز تعامل دو سویه دانش آموزان و معلمان در فضای مجازی می داند، امکانی که تلویزیون نمی توانست برای این دو ضلع اصلی آموزش فراهم کند.

وی شب گذشته با حضور در برنامه "تیتر امشب" شبکه خبر گفته است: برای تداوم جریان آموزش در تعطیلی طولانی مدت مدارس به علت شیوع اپیدمی کرونا، و با توجه به اینکه ماموریت آموزش و پرورش تعطیل شدنی نیست و نمی‌توان اجازه داد دانش آموزان آسیب ببینند در ابتدا از طریق صداوسیما و شبکه‌های آموزش و چهار تلویزیون اقدام به پخش برنامه‌های آموزشی دروس تحصیلی کردیم. محتوی آموزشی پخش شده از این شبکه‌ها بیش از ۲۷ میلیون بار دیده و دانلود شد اما تلویزیون امکان تعامل دوسویه معلم و دانش آموز را برای ما فراهم نمی‌کرد و نمی‌توانست جایگزین خوبی برای کلاس درس باشد، بنابراین ناگزیر بودیم روش جدیدی را تجربه کنیم.

محسن حاجی میرزایی با اشاره به اینکه به مشکلات و مسائل شبکه شاد واقف هستیم، افزود: شبکه شاد برای کمک به خانواده‌ها و حمایت از دانش آموزان است و از خانواده‌ها انتظار داریم در رفع مشکلات این شبکه، به آموزش و پرورش کمک کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۱۰ میلیون نفر از دانش آموزان در شبکه شاد ثبت نام کرده‌اند که بیش از ۷ میلیون روزانه فعال هستند و در سامانه شاد فعالیت می‌کنند. سامانه‌ای که توانسته در طی سه هفته بیش از ۱۰ میلیون نفر از دانش آموزان و ۹۷ درصد معلمان را به خود جذب کند طبیعی است که دارای مشکلاتی باشد.

وزیرآموزش و پرورش تصریح کرد: گروه فنی اطمینان داده‌اند سرعت بارگذاری فایل و پیام رسانی شبکه شاد از شبکه‌های مشابه خارجی بالاتر خواهد بود.

حاجی میرزایی روز گذشته نیز با حضور در شبکه آموزش عنوان کرد: ما برای کمک آمدیم، نه برای اذیت کردن مردم و اجبار به کسانی که امکان تهیه گوشی هوشمند را ندارند. از مدیران مناطق خواستیم آموزش این افراد را از طریق مسیرهای جایگزین در دستور کار قرار دهند. این مسیرها می‌تواند شامل تهیه درسنامه‌ها، استفاده از ظرفیت مدرسه تلویریونی و شبکه‌های استانی باشد. راضی نیستیم خانواده‌ای خودش را به مشقت بیندازد.

لازمه بهره گیری مناسب از شاد، تدبیر برای تمام دانش آموزان

به گزارش ایسنا، در حال حاضر و در شرایط فعلی کشور، آموزش و پرورش برای جبران عقب ماندگی دانش آموزان و جلوگیری از عقب ماندگی بیشتر راهی به جز استفاده از شبکه شاد یا آموزش از طریق شبکه های تلویزیونی ندارد و نیاز است که با وجود تمامی مشکلات زیرساختی، دانش آموزان و والدین و دبیران خود را با این شرایط سازگار کنند، در غیراین صورت نمی توان با این سرعت چاره دیگری برای این شرایط اندیشید.

اقدامات آموزش و پرورش برای استمرار آموزش در میان دانش آموزان بخش مهمی از نگرانی های والدین در اینباره را کم کرده، اقداماتی که قابل تقدیرند و به ثمر نشستن آنها قطعا نیازمند کمی حوصله و همراهی و هماهنگی هرچه بیشتر دانش آموزان، والدین و معلمان است، اما آموزش و پرورش باید تدابیر مناسب‌تری برای دانش آموزانی که به اینترنت یا موبایل و تلویزیون دسترسی ندارند اندیشیده و معلمان را از رفتارهای سلیقه ای در این حوزه بازدارد، چراکه در غیر این صورت نتیجه شادی که از "شاد" انتظار می‌رود، حاصل نخواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: شبکه شاد آموزش و پرورش استانی اجتماعی برای دانش آموزان دانش آموزان دانش آموزان آموزان و معلمان دانش آموزان استان مرکزی دانش آموزان فضای مجازی دانش آموزان تعطیلی مدارس دانش آموز گوشی موبایل آموزش مجازی سال تحصیلی خانواده ها عقب ماندگی پیام رسان خواهد شد شبکه شاد یک گوشی شبکه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۰۰۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر‌های کوتاه از نقاط مختلف چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری؛ در این مجموعه می‌توانید خبر‌های زیر را ببینید:
- قدردانی از کارکنان سپاه در سامان
- جلسه قرارگاه شهید سلیمانی در اردل
- حضور دانش آموزان سامانی در اردوی دور روزه حاج قاسم
- غرق شدن کودک در فلارد
- شورای آموزش و پرورش لردگان
- شورای آموزش و پرورش بلداجی
- نواخته شدن زنگ سلامت در لردگان
- پاکسازی ورودی شهر لردگان با مشارکت دانش آموزان
- مسابقه نقاشی به مناسبت روز زمین پاک در کیان

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی دانلود

دیگر خبرها

  • پیش بینی ۵۲ میلیارد اعتبار در حوزه عمرانی آموزش و پرورش رزن
  • هوشمندسازی مدارس گناباد به ۲۰۰ کلاس درس ارتقا یافت
  • طرح مراقبت‌های روانی اجتماعی دانش‌آموزان در سمنان اجرا شد
  • از متن تا حاشیه تغییر کتب درسی
  • آغاز ثبت‌نام اینترنتی کتب درسی دانش‌آموزان
  • تمامی مدارس بهشهر تک نوبته هستند
  • ۱۰۰۰ هنرستان جدید در کشور ساخته می‌شود
  • نیمی از دانش آموزان کشور راهی هنرستان می‌شوند
  • خبر‌های کوتاه از نقاط مختلف چهارمحال و بختیاری
  • جذب ۳ هزار نیروی دبیری در خراسان رضوی در سال جاری