Web Analytics Made Easy - Statcounter

کمالی پور با بیان اینکه بازداشت و نگهداری دانشمند ایرانی در بازداشتگاه های آمریکا خلاف مقررات حقوقی و بین المللی است، گفت: دستگاه دیپلماسی باید برای آزادی آقای سیروس عسگری در این زمینه از اهرم های قانونی استفاده کند.

«یحیی کمالی پور» در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان با اشاره به مبتلا شدن سیروس عسگری دانشمند ایرانی تبرئه شده به بیماری کرونا در بازداشتگاه های آمریکا گفت: به فرض اینکه جرم کسی بنا به هر علتی در مرجع صالح قضایی ثابت شده باشد به هر حال خود زندانیان از حقوقی طبق منشور حقوق بین الملل برخوردار هستند و دولت ها نسبت به حفظ سلامتی زندانیان موظف هستند و باید اقدامات لازم را انجام دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انجام اقدامات بهداشتی از جمله وظایف دولت ها برای حفظ سلامتی زندانیان است.

 

نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دولت ها موظف و مکلف هستند در چهارچوب پروتکل های بین المللی و همچنین قوانین داخلی خودشان با زندانیانی را که در اختیار دارند، برخورد انسانی داشته باشند و کاری انجام ندهند که سلامت آنها به خطر بیفتد.

 

وی افزود: از نظر ما آقای سیروس عسگری استحقاق بازداشت نداشته است، ما نسبت به اصل بازداشت وی حرف داریم البته خود دادگاه مربوطه نیز وی را تبرئه کرده اند و نگهداری وی در بازداشتگاه خلاف مقررات حقوقی و بین المللی و همچنین قوانین مصوب خود آمریکاست.

 

کمالی پور تاکید کرد: تنها چیزی که آمریکاییان مهم نیست و اهمیتی ندارد، جان انسان هاست. گرچه علی الظاهر مدعی سردمداری دنیا هستند و شعار دفاع از حقوق بشر سر می دهند اما ابتدایی ترین مسایل حقوقی برای حفاظت از جان انسان ها و سلامت آنها را رعایت نمی کنند. خروج آمریکایی ها از ده ها پیمان و معاهده بین المللی نشان می دهد که آنها احساس مسئولیتی نسبت به رعایت مسایل حقوق بشری ندارند.

 

وی با بیان اینکه بازداشت دانشمند ایرانی غیر قانونی است و باید مسببان این بازداشت غیر قانونی در دادگاه های بین المللی پاسخگو باشند، گفت: دستگاه دیپلماسی ما باید از اهرم های قانونی که در اختیار دارد برای آزادی آقای عسگری استفاده کنند و در عین حال عاملین بازداشت غیر قانونی وی را نیز مورد پیگرد قانونی قرار دهد./

پایان پیام/33

منبع: شبستان

کلیدواژه: کمالی پور مجلس دانشمند ایرانی بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۰۰۷۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات انتقال حمید نوری به سوئیت امنیتی سوئد/ ارتباط شهروند ایرانی با خانواده‌اش بار دیگر قطع شد

حمید نوری، شهروند ایرانی، در ۱۸ آبان سال ۱۳۹۸ پس از سفر به سوئد از سوی پلیس این کشور در فرودگاه بازداشت شد. این شهروند ایرانی بلافاصله پس از ورود به سوئد در فرودگاه بازداشت و نخستین بازجویی از وی در ساعت‌های نخست پس از بازداشت انجام شد.

دادگاه تجدیدنظر سوئد آبان گذشته در حالی حکم حبس ابد علیه حمید نوری را تایید کرد که این شهروند ایرانی بیش از ۴ سال را در سلول انفرادی در سوئد گذرانده است.

روند دادگاه تجدید نظر حمید نوری از ۱۱ ژانویه ۲۰۲۳ (۲۱ دی ۱۴۰۱) آغاز و در چند مرحله برگزار شد؛ آخرین دور از دادگاه تجدیدنظر حمید نوری در آبان گذشته برگزار شد و در نهایت این روند در روز ۱۷ آبان ۱۴۰۲ به پایان رسید.

در پایان دادگاه تجدیدنظر، دادگاه با صدور قراری اعلام کرد که حکم نهایی درباره پرونده حمید نوری در روز ۱۹ دسامبر (۲۸ آذر ۱۴۰۲) صادر و در دسترس قرار گرفت.

اسفند گذشته دادگاه عالی سوئد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که درخواست تجدیدنظر حمید نوری را رد کرده است؛ دادگاه عالی سوئد درخواست تجدیدنظر حمید نوری را رد و حکم حبس ابد وی را تایید کرد.

پس از قطعی شدن حکم حبس ابد حمید نوری از سوی دیوان عالی این کشور، او به یک سوئیت امنیتی منتقل شده است.

در همین رابطه مجید نوری در گفتگو با خبرگزاری میزان ضمن اشاره به جزئیاتی جدید درباره آخرین وضعیت شهروند ایرانی بازداشت ‎شده در سوئد، گفت: پلیس سوئد حمید نوری را سوم فروردین بدون اطلاع دادن به خانواده و یا هر طرف دیگری از سلول انفرادی در کورنوبری به یک سوئیت و یا زندان امنیتی در منطقه هلبی منتقل کرد.

نوری با بیان اینکه ما امیدوار بودیم که با انتقال پدرم به این زندان و با توجه به نبود محدودیت‌های قبلی که به ما گفته بودند، امکانات نیز در اختیار وی قرار گیرد، اظهار کرد: اما به جز یک تماس حدود ۵ دقیقه‌ای هیچ تماسی از سوی پدرم با ما گرفته نشده است.

مجید نوری با اشاره به اینکه خانواده حمید نوری حدود ۱۰ روز است که از وی هیچ اطلاعی ندارند، گفت: این روند برای ما بسیار عجیب است، امیدواریم که سفارت ایران در سوئد پیگیر باشند و بتوانند پیامی از پدرم به ما بدهند.

منبع: میزان

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حقوقی قضایی

دیگر خبرها

  • نگرانی رژیم صهیونیستی از حکم بازداشت نتانیاهو
  • نگرانی در اسرائیل از حکم بازداشت بین المللی برای نتانیاهو
  • مراکز هسته ای کشور در امنیت کامل هستند
  • افزایش ۷۰ درصدی تعداد تولدها از مادران غیر ایرانی در ۴ سال
  • مبنای قانونی اقدامات پلیس در برخورد با مسئله‌ی حجاب در قالب طرح نور چیست؟
  • بازداشت ۵ هزار فلسطینی در غزه از هفتم اکتبر تا کنون
  • رزمی کاران ایرانی قربانی کلاهبرداران روادید در تایلند
  • معاون حقوقی رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با قدس: تحریم جدید از سوی اروپا بی‌پاسخ نمی‌ماند
  • تحریم جدید از سوی اروپا بی‌پاسخ نمی‌ماند
  • جزئیات انتقال حمید نوری به سوئیت امنیتی سوئد/ ارتباط شهروند ایرانی با خانواده‌اش بار دیگر قطع شد