Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-19@17:06:57 GMT

خودشیفتگی‌های یک سیاستمدار +‌ عکس

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۰۱۱۶۷

خودشیفتگی‌های یک سیاستمدار +‌ عکس

شما با شنیدن بخشی از عنوان کتاب «خاطرات مذاکره کننده ارشد برجام» فکرتان به این سمت می رود که حتماً با مجموعه ای از تاریخ مذاکرات با سیر زمانی مشخص روبه رو خواهید بود، درصورتی که این طور نیست!

به گزارش مشرق، پس از ماجرای برجامِ نافرجام و مدت نسبتاً طولانی ای که صرف این کار برای حل مشکل تحریم ها شد، توجه ها به پشت پرده ها و مسائلی معطوف گردید که آن چنان رسانه ای نشده بود؛ اتفاقاتی که نکات مجهولی را در ذهن ها پروراند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از راه های حل شدن این مجهولات رجوع به خاطرات افرادی است که در این مذاکرات نقش های کلیدی و اساسی داشتند.

یکی از این افراد "وندی شرمن" دیپلمات ۷۰ سالۀ آمریکایی است. او که معاون سیاسی وزارت خارجه دولت "باراک اوباما" بین سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ و مسئول تیم مذاکره کنندۀ آمریکا در مذاکرات ۱+۵ با ایران بود، به اطلاعات مهم و محرمانه مذاکرات هسته ای دسترسی داشته و قطعاً خاطرات و گفته هایش یکی از منابع مهم این بخش از تاریخ پرسایه سیاست خارجه ما است.

در درجۀ اول باید خواننده این کتاب به این نکته توجه داشته باشد که نگاه و نوع روایت این کتاب کاملاً یک سویه و برگرفته از شرایط اجتماعی و سیاسی نویسنده، برداشت های شخصی و و گاه غرض ورزانه او است. باید توجه داشت که وندی شرمن نه یک فردِ بی طرف، بلکه یک رقیب سیاسی و کسی که در آن سوی میز مذاکره نگاهی غیردوستانه به شما دارد، در حال روایت خاطرات خود است. شما این نگاه را در حین خواندن کتاب کاملاً لمس خواهید کرد.

نکته مهم تر دربارۀ این کتاب این است که شما با شنیدن بخشی از عنوان کتاب «خاطرات مذاکره کننده ارشد برجام» فکرتان به این سمت می رود که حتماً با مجموعه ای از تاریخ مذاکرات با سیر زمانی مشخص روبه رو خواهید بود، درصورتی که این طور نیست!

وندی شرمن در حین بازگویی خاطرات مذاکرات به طور پراکنده و غیرزمان بندی شده گریز به زندگی سیاسی و شخصی خودش می زند یا چنان چه خواهم گفت در حین روایت گری خاطرات زیستِ سیاسیِ خودش گاهی به مذاکرات هم گریز می زند.

به نظر من این کتاب نوعی خودشیفتگی وندی شرمن را به رُخ ما می کشد. او در سرتاسر کتاب در حال بازگویی خاطرات شخصی و نحوه صعود به سمت مسئولیت های کلان سیاسی است: از کجا شروع کرده، چه چالش هایی را پشت سر گذاشته و به کجا رسیده...

از طرفی نگاه فمنیستی وندی شرمن بر خاطراتش سایه انداخته و به بیان معضلات زنان سیاستمدار آمریکایی و حتی در بخش هایی به معضلات زنان آمریکا پرداخته است.

او نحوۀ حل چالش هایش را به صورت قهرمانانه بیان می کند، چنان چه اگر از موضوع کتاب بی خبر باشید، فکر می کنید نویسنده در حال معرفی الگویی برای دختران نوجوان و جوان آمریکایی است! البته در این بین هم نکات آموزنده ای وجود دارد؛ نکاتی پیرامون مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی که می توان به عنوان راهنمایی برای شناخت بهتر جامعه آمریکا از آن ها استفاده کرد، یا حتی از تجربیات نویسنده نفع برد.

اما از مزایای این کتاب در حوزه سیاسی و خاصه مذاکرات هم می توان به نکات زیر اشاره کرد:

اول این که شما با نوع نگاه رقبای سیاسی خود نسبت به هویتتان و همچنین تا حدودی رویکرد هایشان آشنا می شوید. این که در سپهر سیاسی آن ها چه انتظاراتی از شما می رود، نگاه شان بدبینانه است یا خوش بینانه و مواردی از این قبیل.

دوم، در این کتاب به نوع فرهنگ و آداب و رسوم گروه های مختلف مذاکره کننده اشاره شده که در نوع خود جالب و جذاب است؛ به خصوص که گاهی راوی کتاب به نوع برخورد فرهنگی تیم مذاکره کننده ایرانی می پردازد.

سوم، نکاتی در مورد نحوه مدیریت وندی شرمن در طول مذاکرات مطرح شده که در نوع خود، آموزنده است.

چهارم، نکاتی درمورد پشت پرده ها و مجهولاتی پیرامون مذاکرات بررسی و حل شده، مثل این که همه می دانیم در اواخر مذاکرات وندی شرمن گریه می کند، اما این که دلیل چیست در این کتاب مطرح می شود، یا این که ماجرای تبریک کریسمس از طرف تیم ایرانی و یا حتی ماجرای درگیری لفظی عراقچی و شرمن چه بوده نیز در این کتاب به آن پرداخته شده است.

و در آخر تشکر می کنم از مترجمان محترم کتاب (در هر دو چاپ محتلف) چراکه کمال امانت داری را به جا آورده و از مطالب کتاب محافظت کردند و چیزی از آن کم یا به مطالبش اضافه نکردند.

این کتاب هم اکنون در دو چاپ و ترجمه متفاوت یکی توسط انتشارات «سروش» با ترجمه "محمد جمشیدی" و "حافظ رستمی" و دیگری توسط «مرکز اسناد انقلاب اسلامی» با ترجمه "مهدی خانعلی زاده" و "زهرا ساعدی" در حدود ۳۰۰ صفحه در بازار منتشر شده است.

*مجله کتاب فردا

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا ماهواره نور سال جهش تولید اخبار بورس کتاب نمایشگاه کتاب سیاستمداران برجام خروج آمریکا از برجام نقض برجام مشرق نمایشگاه کتاب تهران کتابخوانی بدعهدی آمریکا در برجام مذاکره کننده وندی شرمن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۰۱۱۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خاطرات خوب و بد مهاجم استقلال از نبرد خاص!

به گزارش "ورزش سه"، آرمان رمضانی اگرچه در بازی های گذشته تیمش معمولا نیمکت نشین بوده اما هر بار با نظر جواد نکونام به زمین رفته، توانسته عملکرد خوبی داشته باشد و توانایی هایش را نشان بدهد.

رمضانی که این فصل سه بار برای استقلال گلزنی کرده، در نیم فصل اول مقابل شمس‌آذر در قزوین هم به میدان رفت و زننده یکی از گل‌های تیمش بود.

مهاجم بلندقامت استقلالی‌ها در بازی رفت با شمس‌آذر در حالی که بازی با تساوی یک بر یک دنبال می‌شد، توانست با یک فرصت طلبی خوب و استفاده از اشتباه خط دفاعی حریف دومین گل استقلال را بزند، اما این گل باعث برتری آبی‌ها نشد. استقلال در آن مسابقه مقابل شمس‌آذر به تساوی دو بر دو رسید، اما حالا برای کسب پیروزی تلاش می‌کند.

آبی‌پوشان پایتخت برای کسب برد و حفظ صدرنشینی خود به مصاف شمس‌آذر می‌روند و بی‌شک بازی در ورزشگاه آزادی نیز کار را برای شاگردان سعید دقیقی سخت خواهد کرد.

در این بین آرمان رمضانی هم در تمرینات استقلال با روحیه خوب و شرایط جسمانی مناسب حضور دارد و برای بازی حساس روز جمعه آماده می‌شود. او منتظر فرصتی از سوی نکونام است تا بتواند خودش را نشان بدهد و شرایط خوبی را در بازی رقم بزند. بی تردید رمضانی دوست دارد اگر پایش به گلزنی دوباره مقابل شمس‌آذر باز می‌شود، این گل برد تیمش را تضمین کند.

دیگر خبرها

  • (تصاویر) حضور علی دایی در مراسم ختم همسر سیاستمدار معروف اصلاح‌طلب
  • «تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»
  • ۴۲ دستورکار برای حفاظت و مرمت از میراث خراسان رضوی
  • کتاب یک دختر بدون ملیت چگونه جهانی شد؟
  • خاطرات خوب و بد مهاجم استقلال از نبرد خاص!
  • خاطرات فرزند شهید سپهبد صیاد شیرازی: پدرم پل وحدت بین ارتش و سپاه بود/ او نسبت به حفظ فاصله نظامیان از سیاست حساسیت ویژه‌ای داشتند/ هرگز نظرات سیاسی خود را به صورت عمومی مطرح نمی‌کرد
  • سیاستمدار پاکستانی: اسلام‌آباد ۲ پایگاه به آمریکا داده است
  • دقیقی با خاطرات شیرین گلزنی مقابل استقلال
  • سند براندازی نبود، کتاب هانتینگتون بود!
  • توضیحات علوی‌تبار درباره ادعای رئیسی در خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی/سند براندازی نبود، کتاب هانتینگتون بود!