Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@17:47:58 GMT

شرایط بازگشایی مراکز روزانه بهزیستی

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۰۲۰۹۴

شرایط بازگشایی مراکز روزانه بهزیستی

با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته به منظور بازگشایی تدریجی خدمات سازمان بهزیستی کشور در بخش مراکز روزانه، شرایط بازگشایی این مراکز طی بخشنامه‌ای از سوی کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیر بهزیستی اعلام شد.

به گزارش ایسنا، بر اساس این بخشنامه فعالیت مراکز روزانه دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی شامل مراکز حمایتی – آموزشی کودک و خانواده، مراکز ندای مهر و راه نوین در زمان شیوع بیماری کووید ۱۹ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
همچنین در بخشنامه مذکور با توجه به اینکه کارکنان بخش خدمات عمومی اعم از مددکاران و روانشناسان مراکز روزانه با خطر جدی ابتلا به کووید ۱۹ در محیط کار مواجه هستند، خواسته شده کلیه بخشنامه‌ها و پروتکل‌های بهداشتی صادره از سوی کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیر سازمان رعایت شوند. 

طبق بخشنامه صادره سازمان بهزیستی کشور در خصوص پذیرش و ورود مددجویان باید مواردی که در ادامه می‌آید، رعایت شوند:
۱- ویزیت یا معاینه بالینی کودکان و مراجعین در بدو ورود توسط پرستار، مددکار و یا روانشناس (حتی المقدور توسط تب سنج غیرتماسی)

۲- در صورت مشاهده علائم بیماری (سرفه، تب، مشکلات تنفسی) تماس در اسرع وقت با مراکز درمانی و اقدامات لازم

۳- نقطه گذاری، فاصله گذاری اجتماعی(فیزیکی) و نصب برچسب

۴- ضدعفونی مستمر و کامل بخش های اداری مرکز در طول روز

۵- تاکید بر رعایت فاصله حداکثری ورود و درخواست خدمت گیرندگان

۶- در صورت آگاهی از ازدحام مراجعین روزانه، اتخاذ تدابیر لازم جهت حضور حداقلی و طبق برنامه زمانبندی شده و اطلاع به استان

۷- قراردادن ماده ضد عفونی کننده دست جلوی درب ورودی و نظارت بر ضد عفونی کردن دست‌های مراجعین و ارائه ماسک (ارائه ماسک در صورت مشکوک بودن به عدم رعایت فاصله یک و نیم متری) به مراجعین در هنگام ورود به مرکز

۸- چیدمان صندلی بین مراجع و کارشناس به گونه‌ای که فاصله یک و نیم متر تا دو متر رعایت شود

۹- آموزش رعایت بهداشت فردی به خدمت گیرندگان

۱۰ - تهیه بنر و پمفلت نحوه شستن دست‌ها و نکات بهداشتی و نصب آن در مرکز

۱۱ - عدم پخت و پز و ارائه غذای گرم در مرکز

۱۲ - در صورت لزوم از ظروف یک بار مصرف مانند لیوان و ... استفاده شود.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این بخشنامه به موضوع آموزش مددجویان این مراکز اشاره و تاکید شده است که:

١- ارائه آموزش‌های لازم جهت کنترل و کاهش اضطراب، استرس و کاهش فشارهای روانی

٢- درصورت نیاز به آموزش‌های گروهی، آموزش با رعایت فاصله گذاری اجتماعی، آموزش با تعداد محدود و زمانبندی ۱ متری رعایت شود.

٣- انجام مشاوره‌ها و فعالیت‌های گروهی تا اعلام کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیر سازمان ممنوع است.

این بخشنامه در مورد موضوع حمایت از این افراد نیز به موارد زیر اشاره کرده است: 

۱- پیشبرد مددکاری فعال و اجرای اقدامات خاص و هدفمند برای حمایت از گروه هدف و خانواده‌های آنان 

۲- تقویت گفتگوی اجتماعی جهت کنترل آسیب

۳- اعتمادسازی از طریق ایجاد اطمینان و گفتگو برای اثربخش بودن اقدامات

۴- اطمینان از تأمین کافی مواد غذایی و سایر ملزومات و جلب کمک های خیرین و توزیع آن در درب منزل نیازمندان

۵- اقدامات و ابتکارات محلی، محله محور برای تأمین نیازهای خاص محله

۶- جلب مشارکت خیرین جهت تامین اقلام بهداشتی و توزیع آن

۷- حضور مرتب مسئول فنی و مددکار اجتماعی و روان شناس در مرکز به صورت کامل در ساعت های فعال مرکز با رعایت کامل نکات بهداشتی

۸- برگزاری جلسات مشاوره ای با مددجویان دارای پرونده در صورت لزوم به صورت حضوری با رعایت نکات بهداشتی (استفاده از ماسک توسط کارشناس و مددجو، ضد عفونی کردن دست‌ها)

۹- تماس تلفنی با مددجویان و ارائه مشاوره به ایشان در پروندههایی که نیاز مداخله فوری و حضور مددجو و یا اعضای خانواده ایشان در مرکز نیست

۱۰ - انجام بازدید منزل با رعایت کامل موارد بهداشتی (خودداری از پذیرایی شدن در منزل، استفاده از ماسک، داشتن دستکش و شیلد)

۱۱ - انتقال تلفن مستقیم مرکز بر روی موبایل کارشناسان جهت امکان پاسخگویی به موارد اضطراری مددجویان بعد از ساعت فعال بودن مرکز

همچنین در خصوص ادامه فعالیت‌های اورژانس اجتماعی در زمان شیوع ویروس کووید ۱۹ نیز موارد زیر باید مد نظر قرار بگیرد:

۱- در مداخلات اورژانس اجتماعی باید ساماندهی حتی المقدور در محل و بدون پذیرش در مراکز باشد.

۲- کارکنان مراکز اورژانس اجتماعی و همچنین تیم و خودروهای خدمات سیار، خط تلفن اورژانس اجتماعی و پایگاه های خدمات اجتماعی با توجه به ارتباط مستمر با خدمت گیرندگان همچنان باید پروتکل های بهداشتی اعلام شده از سوی کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیر سازمان را به دقت رعایت کنند.

۳ - در اختیار قرار دادن لوازم بهداشتی (ماسک، شیلد، مایع ضدعفونی کننده دست، ....) به صورت مستمر جهت کارکنان و مراجعین (به ویژه مراجعین بخش نگهداری موقت) ضروری است. در خصوص مراجعینی که به صورت روزانه خدمات را دریافت می‌کنند ارائه ماسک در صورت مشکوک بودن به علائم بیماری و یا عدم رعایت فاصله یک و نیم متری الزامی است.

۱- ساعت کاری با توجه به تعداد خدمت گیرندگااین بخشنامه در ادامه به نحوه فعالیت مراکز روزانه دفتر توانمندسازی خانواده و زنان شامل کلینیک‌های مددکاری اجتماعی، موسسه‌ها و مجتمع‌های بهزیستی پرداخته و نوشته است:ن و فضای محل خدمت با رعایت موارد بهداشتی تنظیم شود.

۲- حداکثر تا دو سوم ازکارکنان در هر روز حضور یابند.

۳- با توجه به فضای فیزیکی کلینیک، محدودیت در پذیرشهای حضوری اعمال و زمان های نوبت دهی طوری تنظیم شود که از ازدحام افراد در انتظار مصاحبه جلوگیری شود.

۴- ضدعفونی محیط و وسایل استفاده شده اعم از صندلی و میز و ... و همچنین تهویه مناسب فضا انجام شود.

۵- مراجعین و کارکنان به استفاده از ماسک و ضدعفونی دستها ملزم شوند.

۶- فاصله زمانی بین مشاوره و مصاحبه‌های حضوری هر مددکار اجتماعی یا روانشناس یا مشاور باید حداقل 20 دقیقه در نظر گرفته شود و در این فاصله نسبت به تهویه هوای اتاق مصاحبه و ضدعفونی وسایل اقدام شود.

۷- فاصله فیزیکی در زمان ارائه خدمات با توجه به پروتکلهای اعلامی در این خصوص رعایت شود.

۸- در صورت لزوم مراجعه کنندگان می بایست از قلم و خودکار شخصی خود استفاده کنند.

۹ - در صورت بروز موارد خاص و نیازمند اقدام فوری، مددکار اجتماعی با رعایت کامل اصول محافظت شخصی- بهداشتی مجاز به انجام بازدید است.

۱۰ - به منظور حفظ سلامت خدمتگیرندگانی که پرونده‌شان به مراکز واگذار شده، تا حد امکان (مگر در موارد ضروری) تاکید بر ارایه خدمات غیرحضوری (مشاوره و رصد تلفنی) برای آنان است.

۱- انجام مشاوره ها و فعالیت‌های گروهی تا اعلام کمیته پیشگیری از بیماریهای واگیر سازمان ممنوع است.

همچنین در این بخشنامه درمورد فعالیت مراکز روزانه دفتر امور کودکان و نوجوانان آمده است که مهدهای کودک و مراکز رفاه خانواده نیز حضور مدیر و مسئول فنی مهدهای کودک از تاریخ ابلاغ این بخش نامه در مهدهای کودک جهت انجام ضدعفونی کردن مهدکودک، ایجاد تمهیدات بهداشتی لازم، هماهنگی ارائه آموزشهای مجازی، آغاز ثبت نام سال جدید و آموزش پرسنل قبل از بازگشایی مهد بلامانع است.


باید افزود که در بخشنامه صادر بهزیستی رعایت موارد زیر الزامی است:  
۱- در صورت لزوم نیروی انسانی جهت انجام امور اداری با حداکثر دو سوم نیروی اداری خدمات فوق انجام شود.

۲- فاصله فیزیکی، تهویه هوای اتاق و نوبت دهی به گونه ای انجام شود که از ازدحام افراد در فضای بسته جلوگیری شود.

۳- کارکنان همگی مجهز به ماسک و دستکش بوده نحوه استفاده از آن را به درستی فراگرفته باشند.

۴- مواد ضد عفونی کننده دست در اختیار مراجعان و کارکنان مهد کودک قرار گرفته باشد.

۵- بدلیل خطرات جانی ناشی از بیماری کووید ۱۹، مهدهای کودک به هیچوجه مجاز به پذیرش کودک نمی باشند و در صورت تخلف از این امر، بهزیستی استان و شهرستان با آنها قاطعانه برخورد خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، همچنین در این بخشنامه تاکید شده است که بخشنامه‌های چگونگی پذیرش کودکان در صورت ابلاغ ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا از طریق کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیر سازمان بهزیستی کشور به استان‌ها اعلام خواهد شد.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سازمان بهزیستی طرح فاصله گذاری اجتماعی اورژانس اجتماعی مراکز روزانه صورت لزوم رعایت فاصله مهدهای کودک کووید ۱۹ ضد عفونی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۰۲۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رعایت توصیه‌های بهداشتی، ضامن تولید واحدهای مرغداری است

 محمدکریم پورمند  با بیان اینکه شعار هفته سلامت «سلامت من حق من» است، بیان کرد:در سالی که به فرموده مقام معظم رهبری با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم نام‌گذاری شده است، نقش سازمان دامپزشکی کشور در اقتصاد مردم‌محور همگام با سلامت جامعه بدون واسطه و مستقیم است و توجه به مسائل اقتصادی هم‌زمان با رعایت اصول بهداشتی توسط فعالان صنعت ضروری است.

وی افزود: بیماری آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان به‌عنوان یک بیماری مشترک انسان و دام علاوه بر اینکه سلامت جمعیت انسانی و طیور را تهدید می‌کند، می‌تواند ضربه اقتصادی نیز به اقتصاد یک کشور و تجارت بین‌المللی آن وارد کند؛ بنابراین نظارت و مراقبت فعال و غیرفعال دامپزشکی در زمینه تولید گوشت مرغ سالم، اقتصاد روستا، حفظ صنعت طیور و سلامت کشور امری است که به طور مستمر در جریان است.

پورمند به لزوم رعایت نکات بهداشت در روند تولید طیور گوشتی اشاره کرده گفت: تولید گوشت مرغ باکیفیت و سالم که تأمین‌کننده نیاز جامعه به این فرآورده خام دامی است، نیازمند رعایت موارد و نکات بهداشتی در روند تولید و پرورش طیور گوشتی است. ازاین‌رو کارشناسان دامپزشکی با رصد و پایش بیماری‌های مختلف طیور طی دوره پرورش و همچنین بررسی شرایط و نحوه اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی در مرغداری‌ها، به بهبود و ارتقای سطح کیفیت و کمیت محصول تولیدی کمک می‌کنند.

وی تصریح کرد: باهدف پیشگیری و کنترل بیماری‌های طیور، مراقبت‌های فعال و غیرفعال در مرغداری‌های سطح استان، روستاها و تالاب‌ها در حال انجام است و نظارت بر اقدامات بهداشتی مرغداران نیز در تمامی مراحل تولید طیور گوشتی از تهیه جوجه، حمل‌ونقل و اقدام به جوجه‌ریزی در سالن‌های مرغداری و همچنین نظارت و پایش در طول دوره پرورش، توسط کارشناسان بهداشتی دامپزشکی صورت می‌گیرد و از طریق سامانه پایش و مراقبت بیماری‌های طیور (GIS) ارزیابی و بررسی می‌شود.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان، عنوان کرد: در سال ۱۴۰۲، کارشناسان دامپزشکی بر بیش از ۲۳ میلیون و ۶۸۲ هزار قطعه جوجه‌ریزی در مرغداری‌های استان نظارت بهداشتی فعال و مستمر انجام داده‌اند که نسبت به مدت مشابه گذشته افزایش ۲۰ درصدی داشته است.

وی گفت: بازدید از مرغداری‌ها با رعایت کامل شرایط امنیت زیستی توسط کارشناسان صورت می‌گیرد و در تمامی مراحل پرورش، آموزش‌های بهداشتی و قرنطینه‌ای دامپزشکی به مرغداران ارائه می‌شود.

پورمند خاطرنشان کرد: به‌منظور افزایش راندمان تولید و پیشگیری از بیماری‌هایی مانند نیوکاسل، برونشیت و آنفلوانزا به مرغداران توصیه می‌شود مقررات بهداشتی و مدیریتی نحوه ورود به سالن رعایت شود، واکسیناسیون طیور طبق دستورالعمل ابلاغی سازمان دامپزشکی کشور انجام شود، مقررات بهداشتی و مدیریتی در خصوص دان و مواد اولیه رعایت شود، مدیریت کود و بستر سالن مرغداری و در پایان دوره پرورشی عقیم‌سازی کود مرغداری طبق دستورالعمل‌های ابلاغی سازمان دامپزشکی کشور انجام شود و نگهداری طیور در فضای محصور و دور از ارتباط آزاد با پرندگان مهاجر آبزی و پرندگان آزاد پرواز انجام شود.

این مسئول از مردم خواست هرگونه تلفات در طیور صنعتی، روستایی و حیات‌وحش را با قید فوریت به نزدیک‌ترین اداره دامپزشکی شهرستان گزارش دهند تا اقدامات متناسب برنامه‌ریزی و عملیاتی گردد.

وی در پایان تصریح کرد: اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان بر واکسیناسیون بیش از ۸۷۵ هزار قطعه طیور بومی و بالغ به ۵۱۹ میلیون قطعه جوجه توسط مراکز مایه‌کوبی بخش خصوصی نظارت مستمر داشته‌اند که به‌طورقطع همکاری مرغداران و رعایت توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی ضامن تولید مستمر و پایدار واحدها و اشتغال‌زایی مربوطه خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • ‌بیماری مالاریا در صورت ‌تشخیص دیرهنگام، خطرآفرین است
  • بازگشایی چند مطب در تویسرکان پس از رعایت قوانین و استاندارد‌ها
  • سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی دوبرابر شد
  • افزایش دو برابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی
  • پخت روزانه ۹ میلیون قرص نان در آذربایجان غربی
  • سقف تراکنش‌ها در شبکه بانکی تغییر یافت
  • فعالیت ۴۷۶۱ نانوایی در آذربایجان غربی
  • گشت ارشاد تنها راه مقابله با بی‌حجابی عامدانه/ امر به معروف با نگاه از بالا به پایین منجر به بی‌نظمی اجتماعی می‌شود
  • سقف تراکنش غیرحضوری ۲ برابر شد ؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان
  • رعایت توصیه‌های بهداشتی، ضامن تولید واحدهای مرغداری است