Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-04-24@09:45:42 GMT

باز شدن فنر فشرده قیمت کارخانه‌ای خودروها خطرناک است

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۰۲۳۹۵

باز شدن فنر فشرده قیمت کارخانه‌ای خودروها خطرناک است

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، حسن کریمی سنجری در رابطه با زمزمه‌های اخیر برای افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروسازان، اظهار کرد: ستاد تنظیم بازار طی دوران نظارت خود با ممانعت از افزایش قیمت خودرو از در کارخانه، متناسب با تورم عمومی کشور علاوه بر تحمیل میلیاردها تومان خسارت به شرکت‌های خودروساز که از جمله مهمترین صنایع استراتژیک کشور هستند، باعث شده، بخش زیادی از این زیان در قالب سود نه‌تنها به جیب مصرف‌کننده واقعی خودرو نرود که بلکه روانه جیب دلال و سرمایه‌گذار شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارشناس صنعت خوردو کشور افزود: در این بین موضوع ناراحت کننده‌تر، سکوت و انفعال شرکت‌های خودروساز در مقابل این بی‌تدبیری بوده است. بطوریکه بیشترین تذکر در مورد ضرورت اصلاح قیمت خودرو در کارخانه از جانب جامعه رسانه‌ای و کارشناسی کشور مطرح شده است. این روزها پس از آنکه هزاران میلیارد به صنعت خودروی کشور لطمه وارد شده، صحبت از تعیین قیمت در کمیته خودروست.

وی با با بیان اینکه پرهیز از افزایش درصدی قیمت خودرو، نکته‌ای است که باید توجه کمیته خودرو را به آن جلب کرد، تصریح کرد: چراکه در آنصورت حداقل به همان نسبتی که قیمت کارخانه افزایش می‌یابد، قیمت کف بازار نیز افزایش خواهد یافت. البته افزایش قیمت بایستی از سال ۹۷ و به مرور متناسب با تورم عمومی کشور رخ می‌داد اما در حال حاضر فنر قیمت کارخانه‌ای خودرو آنچنان فشرده است که به هر شکلی باز شود، بر التهاب بازار می‌افزاید.

افزایش پلکانی قیمت‌های کارخانه مشروط به افزایش تیراژ تولید؛ فعلا تنها راه ممکن

کریمی سنجری ضمن تاکید بر اینکه دو عامل افزایش فاصله قیمت بین کارخانه و بازار از یک سو و ایجاد شکاف عظیم بین عرضه و تقاضای خودرو در کشور از سوی دیگر، باعث شده تا هرگونه دستکاری در قیمت کارخانه بلافاصله بر التهاب بازار بیافزاید، اظهار کرد: بنابراین تنها راه موجود، افزایش پلکانی قیمت کارخانه آن هم مشروط به تعهد خودروسازها نسبت به افزایش تیراژ تولید است.

وی افزود: البته این افزایش باید مبتنی بر یک فرمول تعیین قیمت شناور باشد؛ بطوریکه عوامل افزایش‌دهنده قیمت تمام شده خودرو مانند افزایش نرخ قطعات و هزینه‌های تولید، براساس تورم عمومی کشور و شرایط تحریم (که باعث افزایش هزینه‌های تولید در مواردی حتی بیش از تورم شده است)، به عنوان پارامترهای مثبت و نرخ افت تولید ماهانه شرکت‌ها نسبت به هدف ۵۰ هزار دستگاهی تولیدی هر یک از دو خودروساز بزرگ (بر اساس هدف حداقلی یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه در سال ۹۹) بعنوان پارامتر منفی، در فرمول تعیین قیمت لحاظ شود.

این کارشناس خاطرنشان کرد: البته تعریف ساختار فرمول نیاز به کار کارشناسی دقیق‌تر دارد اما موضوع اصلی مرتبط ساختن افزایش قیمت به افزایش تیراژ است. به این ترتیب خودروسازها دررابطه با افزایش تیراژ، انگیزه بالایی خواهند داشت؛ چرا که در آن صورت علاوه‌بر اینکه هدف قیمت فروش در کارخانه را محقق خواهند ساخت، از طریق بالا بردن تعداد تولید، سرعت بیشتری به گردش سرمایه خود خواهند داد؛ ضمن اینکه کسب درآمد بیشتری هم خواهند داشت. البته فراموش نکنیم تنها راه کاهش التهابات بازار در سال جاری جهش تولید خودرو است.

کریمی سنجری اظهار کرد: در یک فرمول پیچیده‌تر می‌توان شاخص‌های سودآورسازی این شرکت‌ها همچون کاهش نرخ ضایعات منابع و سرمایه‌گذاری‌ها و همچنین افزایش نرخ بهره‌وری منابع را که در قیمت تمام شده خودرو موثر است، به عنوان پارامترهای مثبت در فرمول لحاظ کرد. این شرکت‌های خودروساز را باید از طریق پایش چنین شاخص‌هایی وادار به سودآوری کرد. اعضای هیات مدیره  و مدیران عامل این شرکت‌ها باید در مورد عملکرد شرکت‌ خود پاسخگو باشند؛ نمی‌توان همه این زیان‌ها را پشت موضوعاتی همچون تحریم و قیمت‌گذاری دستوری پنهان کرد.

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: قيمت خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۰۲۳۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آقای وزیر می‌دانید مردم باید ۷ ماه قبل خودرو‌های خود را تحویل می‌گرفتند؟

فتح الله توسلی تصریح کرد: قیمت به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد و هیچ کسی پاسخگو نیست و آقای وزیر میدانید مردم باید از هفت ماه قبل باید خودرو را تحویل می‌گرفتند، اما هنوز هیچ پاسخی دریافت نکرده اند.

به گزارش ایلنا، وی در نشست علنی امروز (یکشنبه دو اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی طی نطق میان دستور خود ضمن گرامیداشت سالروز تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و اعلام حمایت از اجرای عملیات وعده صادق گفت: به عنوان خادم مردم باید مواردی را یادآوری کنم، از جمله کمبود نیروی انسانی در جامعه پزشکی یک مسأله مهم است و من تاکید میکنم مسئولین باید از محیط گلخانه‌ای خارج شوند و واقعیت‌های جامعه را ببینند.

وی افزود: کشاورزان در تامین سوخت خود مشکل دارند و نباید کسانی در تهران با تصمیمات ناهماهنگ کشاورزان را در شرایط سخت فعلی سرگردان کنند، بررسی‌های نشان می‌دهد حقوق و مزایای کارکنان وزارت کشور نیز بسیار ناچیز است و انگیزه کافی در این وزارتخانه وجود ندارد و آسیب جدی به کشور خواهد زد همینطور وضعیت بازار و افزایش نابسامان قیمت‌ها قابل قبول نیست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: افزایش قیمت ارز قابل پذیرش نیست و همه باید به وظایف خود عمل کنند و سازمان توسعه تجارت در این زمینه غیر پاسخگو است و به وظایف خود به خوبی عمل نکرده است و باید در این زمینه عمل کند.

وی با انتقاد از وضعیت بازار خودرو، گفت: وزیر محترم صنعت معدن و تجارت من شما را یکی از وزرای با سابقه و توانمند میدانم، اما بار‌ها عرض کردم وضعیت خودرو پاشنه آشیل وزارت صمت است و آیا وزیر از وضعیت خودرو و کیفیت و قیمت آن اطلاع دارد؟

وی ادامه داد: شرکت‌های خودروسازی به تعهدات خود عمل نمی‌کنند و قیمت به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد و هیچ کس پاسخگو نیست و آقای وزیر میدانید مردم باید از هفت ماه قبل خودرو را تحویل می‌گرفتند، اما هنوز هیچ پاسخی دریافت نکرده اند و در نهایت می‌شنوند که این خودرو مورد نظر شما موجود نیست.

دیگر خبرها

  • تحریم‌های جدید اروپا تأثیری بر تجارت خارجی ایران نخواهد داشت/ افزایش قیمت کالاهای اساسی گران‌فروشی است
  • افزایش قیمت کارخانه ای خودرو‌؛ کسی گرانی را به گردن نمی‌گیرد
  • چراغ سبز افزایش قیمت خودرو داده شده
  • منتظر ابلاغ آیین نامه واردات خودرو هستیم
  • رونمایی از پشت پرده گرانی خودرو
  • وزیر صمت: مدت گارانتی خودرو افزایش می‌یابد
  • افت قیمت ۴ تا ۱۰۰ میلیون تومانی برخی خودروها در بازار | جدول قیمت خودروهای داخلی و خارجی را ببینید
  • پلاک‌گذاری تاکسی‌های برقی در انتظار نامه شورای عالی ترافیک
  • آقای وزیر می‌دانید مردم باید ۷ ماه قبل خودرو‌های خود را تحویل می‌گرفتند؟
  • قیمت جدید محصولات مدیران خودرو در کارخانه اعلام شد (اردیبهشت ۱۴۰۳) + جدول