Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-03-28@08:45:01 GMT

چه زمانی تب کودک خطرناک است؟

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۰۳۷۵۷

خوشبختانه متخصصین کودک یک آستانه‌ برای تب کودک تعیین کرده‌اند که با کمک آن می‌توان تب‌های نرمال و خطرناک را از هم تشخیص داد. ناطقان: تب یکی از چیزهای به ظاهر کوچک و معمولی است که می‌تواند به شدت پدر و مادرها را نگران کند. به عنوان کسی به تازگی پدر یا مادر شده است واقعا دشوار است که تشخیص دهد تب کردن کودکش یک چیز نرمال و طبیعی است یا باید آن را جدی بگیرد و کودک خود را به درمانگاه ببرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس اگر شما هم از جمله کسانی هستید که به دنبال پاسخ این سوال هستید که چه موقع تب کودک شما خطرناک است و چه موقع طبیعی؟ با ادامه مقاله با همراه باشید تا بهتر در این مورد صحبت کنیم.


تب کودک و راه‌های ارزیابی آن
خوشبختانه متخصصین کودک یک آستانه‌ برای تب کودک تعیین کرده‌اند که با کمک آن می‌توان تب‌های نرمال و خطرناک را از هم تشخیص داد.

به گفته دکتر ویلیام سیرز متخصص اطفال و نویسنده بیش از ۳۰ کتاب در مورد کودکان، تب کردن یک راه مقابله بدن شما در برابر عفونت و بیماری است و همیشه به این معنی نیست که شما به یک بیماری جدی مبتلا شده‌اید.


چه موقع تب کودک خطرناک است؟
خطرناک بودن تب به چند عامل بستگی دارد، مهمترین عامل سن کودک شما است. اگر کودک شما کوچکتر از ۳ ماه سن دارد و درجه حرارت بدن او ۳۸ درجه سانتی‌گراد یا بالاتر است شما باید فورا با پزشک خود تماس بگیرید. به همین ترتیب اگر کودک شما بین ۳ تا ۶ ماه سن دارد و درجه تب او ۳۸.۳ درجه سانتی‌گراد یا بالاتر از آن است باید موضوع را جدی بگیرید و اگر بزرگتر از ۶ ماه است و درجه حرارت بدن او ۳۹.۴ درجه و بالاتر از این مقدار است هم کودک شما به مراقبت ویژه و معاینه پزشک نیاز دارد.

 


از آنجایی که کودکان نمی‌توانند بیان کنند یا نشان دهند که کدام قسمت از بدنشان درد می‌کند، ضروری است که والدین به علائم و نشانه‌هایی که ممکن است با تب همراه باشد دقت کنند. برای مثال اگر کودک شما به سختی نفس می‌کشد یا جوش‌های بدون دلیلی روی پوست او دیده می‌شود اگر رنگش پریده یا بی حال است یا اینکه پوشک خود را کمتر از حالت معمول خیس می‌کند بهتر است فورا با پزشک و متخصص کودکان تماس بگیرید.


به ويژه اگر جوش‌ها و لکه‌های سیاه روی پوست کودک خود مشاهده کردید حتما به دکتر مراجعه کنید چرا که احتمال دارد به دلیل عفونت باشد و درمان آن نیاز به مراقبت ويژه داشته باشد. همچنین اگر به نظر می‌رسد کودک شما درد دارد یا نمی‌تواند بخش‌های خاصی از بدنش مثلا گردنش را تکان دهد بهتر است پزشکتان را در جریان قرار دهید. همچنین اگر کودک شما دارای سیستم ایمنی ضعیف است باید به درجه حرارت بدن کودک خود بیش از پیش توجه کنید.

 

همانطور که از قدیمی‌تر ها می‌گویند پیشگیری بهتر از درمان است، بهتر است به محض اینکه درجه حرارت بدن کودک شما از حالت نرمال بالاتر رفت سریعا به دنبال علت و درمان آن باشید تا اینکه اجازه دهید کودک شما کاملا بیمار شود سپس به فکر چاره بیفتید.


اگر کودک شما بین ۱ تا ۲ ساله است و تب او بیش از ۲۴ ساعت طول کشید حتما باید با پزشک خود مشورت کنید. همچنین اگر کودک شما هر سنی دارد و درجه تب او به ۴۰ درجه نزدیک شد باید خیلی زود او را به پزشک نشان دهید. توجه کنید که واکنش کودک شما در برابر تب (اسهال شدید، استفراغ و …)‌ هم به همان اندازه تب اهمیت دارد و باید جدی گرفته شود.

 

گفتنی است چندین شایعه در مورد تب وجود دارد که بیشتر آن‌ها غیر واقعی است برای مثال گفته می‌شود تب کردن باعث آسیب مغزی به کودک می‌شود که این اصلا صحت ندارد.

 
راههای ارزیابی تب کودک,تب کودک,تب کردن کودکان  اگر تب کودک از ۴۲ درجه بالاتر رود می‌تواند روی عملکرد بخش‌هایی از بدن تاثیر منفی بگذارد


طبق گفته متخصصان بیمارستان کودکان در سیاتل، ابتلا به تب و عفونت باعث آسیب مغزی در کودک نخواهد شد اما اگر درجه حرارت بدن و تب کودک از ۱۰۸ درجه فارنهایت یا ۴۲ درجه سانتی‌گراد بالاتر رود می‌تواند روی عملکرد بخش‌های متعددی از بدن از جمله مغز تاثیر منفی بگذارد. هر چند که تب با این شدت بسیار نادر است اما این امر هنگاهی اتفاق می‌افتد که کودک در داخل یک ماشین با درب و پنجره بسته تنها بماند. همچنین بهتر است بدانید که ممکن است در ۴ درصد از کودکان در اثر تب شدید تشنج رخ دهد.


به گفته دکتر سیرز اگر تب کودک بالا باشد والدین باید به دنبال علائم مننژیت باشند و حتما با یک متخصص اطفال تماس بگیرند تا درباره علائم مننژیت آن‌ها را راهنمایی کند. برای مثال اگر کودک شما از سفت شدن یا درد در ناحیه گردن رنج می‌برد یا سردردی دارد که با نگاه کردن به نور تشدید می‌شود یا حالت تهوع و استفراغ دارد بهتر است فورا با پزشک تماس کرفته و او را به مراکز درمانی ببرید.


با وجود اینکه بیمار شدن کودک همواره ناخوشایند است و می‌تواند والدین را نگران کند اما در اغلب موارد تب کردن کودک خطرناک نیست. اما اگر متوجه علامت مشکوک یا غیرعادی در بدن کودک خود شدید حتما با پزشک خانواده یا متخصص اطفال خود در میان بگذارید. فراموش نکنید شما بهتر از هر کس دیگری کودک خود را می‌شناسید و با کمک گرفتن از پزشکان می‌توانید از سلامت کودک خود اطمینان پیدا کنید.
برچسب ها: تب ، کودک ، ناطقان ، تشخیص

منبع: ناطقان

کلیدواژه: تب کودک ناطقان تشخیص درجه حرارت بدن اگر کودک شما کودک خود تب کردن تب کودک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۰۳۷۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار ووچیچ نسبت به اتفاقات خطرناک برای صربستان

الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان، روز چهارشنبه، هشدار داد که روز‌های دشوار در انتظار کشورش است و اشاره کرد که اخباری وجود دارد (او فاش نکرد) که منافع ملی حیاتی صربستان را تهدید می‌کند.

براساس گزارش عربی پست، ووچیچ در اظهاراتی عجیب در پستی در شبکه‌های اجتماعی گفت: در حال حاضر برای من دشوار است که بگویم در ۴۸ ساعت گذشته چه اخباری دریافت کرده ایم.

 بیانیه عجیب رئیس جمهور صربستان که در آن درباره چالش‌هایی پیش‌روی صربستان صحبت کرد، توضیحی به همراه نداشت.

او همچنین اعلام کرد که این خبر تهدیدی مستقیم برای منافع ملی حیاتی صربستان و مردم صربستان است. ووچیچ با بیان اینکه در روز‌های آتی مردم صربستان را از همه چالش‌هایی که در انتظارشان است مطلع خواهد کرد، افزود: سخت‌تر از همیشه خواهد بود.

بر اساس ادعا‌های مطرح شده، ووچیچ این بیانیه را پس از آن بیان کرد که نماینده عالی بوسنی و هرزگوین، کریستین اشمیت، اعلام کرد که تغییرات فنی در قانون انتخابات این کشور ایجاد کرده است.

 از سویی دیگر ووچیچ ممکن است اطلاعاتی در مورد پیوستن کوزوو به شورای اروپا دریافت کرده باشد. در همین راستا، میلوش وویویچ، وزیر دفاع صربستان، گفت که کوزوو امروز درخواست نامزدی خود را به شورای اروپا ارائه کرد و این موضوع را نقض قوانین بین المللی دانست.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • هوای گتوند در وضعیت خطرناک قرار گرفت
  • هوای شهرستان‌های زیرکوه در وضعیت خطرناک
  • آیا مصرف استامینوفن در دوران بارداری برای نوزادان خطرناک است؟
  • هشدار ووچیچ نسبت به اتفاقات خطرناک برای صربستان
  • رژیم غذایی فستینگ ریسک این بیماری خطرناک را افزایش می‌دهد
  • امدادرسانی هلال‌احمر به ۱۳۵ حادثه‌دیده / بهره‌مندی بیش از ۱۰ هزار نفر از فضای دوستدار کودک
  • امدادرسانی هلال‌احمر به ۱۳۵ حادثه دیده /بهره‌مندی بیش از ۱۰ هزار نفر از فضای دوستدار کودک
  • هوای گتوند در وضعیت خطرناک تنفسی
  • مصرف بیش از حد تخم مرغ برای بدن ما خطرناک است؟
  • عوارض خطرناک مصرف زیاد بادام