Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرپرست گروه جهادی "سلمان" گفت: خدمات آموزشی باید به صورت رایگان در اختیار مردم قرار بگیرد، زیرا اگر مناطق محروم به علت نبود هزینه از خدمات آموزشی بی‌بهره باشند نوعی دوگانگی تحصیلی و فرهنگی در جامعه ایجاد می‌شود‌.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  صبح‌قزوین؛ کلاس سوم ابتدایی بودیم. کتاب‌های فارسی را که روی میز گذاشتیم معلم گفت بخوانید و ما با صدای بلند خواندیم "دهقان فداکار"، از خط اول آغاز کردیم "غروب یکی از روزهای سرد پاییزی بود" و متن کتاب را تا آخر خواندیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معلم برایمان درمورد از خودگذشتگی گفت ماهم بارها و بارها از روی درس، مشق و املاء نوشتیم.

بزرگتر که شدیم در رسانه‌ها اخبار تازه‌تری از ماجرای افراد فداکار یا به اصطلاح جهادگر شنیدیم. زمانی خواندیم که معلمی جان بچه‌ها را از آتش‌سوزی نجات داد و یا بارها ماجرای غم‌انگیزی از رشادت‌های آتش‌نشانان را در تلویزیون دیدیم و شنیدیم. حتی این اواخر بسیار شنیدیم و خواندیم که مدافعان سلامت چطور از جان خود برای سلامت دیگران مایه می‌گذاشتند.

ماجرای دهقان فداکار بارها و بارها در شرایط مختلف رخ داد که خیلی از این داستان‌ها کارشان به درج در کتابها نرسید، بسیاری از ماجراها را کسی متوجه نشد اما نمی‌توان از نیکی‌ها چشم پوشید.

تاریخ هنوز هم قصه انسان‌های دلسوز و فداکار را در صفحات روزگار تکرار می‌کند. امروز تصمیم گرفتیم زاویه دوربین نگاهمان را کمی بچرخانیم و ماجرای ازخودگذشتگی را در قالب یک امر مهم دیگر بخوانیم و بشنویم.

از طریق یکی از آشنایان با خانم پورزادی آشنا شدیم و این‌بار تصمیم گرفتیم از کسانی بنویسیم که درتلاشند تا با ازخودگذشتگی مسیر فرهنگ‌ودانش را نه تنها در سطح استان بلکه در کشور ایران هموار کنند.

فاطمه پورزادی بانوی ۲۵ ساله‌ی قزوینی است که سعی دارد فانوس علم‌ودانش را در مناطق محروم روشن کرده و دانش‌آموزان این مناطق را با مشعل و فانوس خود به مسیر پیشرفت بکشاند.

پورزادی که فعالیت‌های جهادی خود را در حوزه‌های مختلف از دوران مدرسه آغاز کرده و هم اکنون در رشته‌ی مهندسی برق مشغول تحصیل است، به عنوان سرپرست گروه جهادی "سلمان" فعالیت می‌کند.

پورزادی و همسرش که زندگی خود را بر پایه‌ی آموزش جهادی آغاز کرده‌اند هم اکنون ارائه‌ی خدمات آموزشی به مناطق محروم را جزو امور اصولی زندگی خود می‌دانند.

نکته‌ی جالبی که درخصوص این زوج جهادگر وجود دارد، وضعیت خدمت‌رسانی و محل زندگی این دو جهادگر عرصه‌ی آموزش است.

این جهادگران ساکن استان کرج هستند اما سه روز در هفته را صرف آموزش به دانش‌آموزان مناطق محروم کرده و سه روز دیگر از راه برگزاری کلاس‌های کنکوری در تهران و کرج مخارج زندگی خود را تامین می‌کنند.

از سوی دیگر مطلع شدیم که این بانوی جهادگر شغل خود را به علت حضور در مناطق محروم از دست داده و بیشتر زمان خود را صرف ارائه‌ی خدمات آموزشی و فرهنگی با کیفیت می‌کند که البته وی بر این باور است که برکت زندگی او ماحصل فعالیت جهادی است.

 

فاطمه پورزادی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح‌قزوین؛ درباره‌ی عملکرد جهادی خود اظهار کرد: از ابتدا شرکت در اردوهای جهادی و خدمت‌رسانی به مردم را دوست داشتم. خیلی پیش می‌آمد که با شرکت در اردوهای جهادی بتوانم با دانش‌آموزان مناطق محروم ارتباط بگیرم و درخصوص حل اشکالات درسی راهنماییشان کنم.

وی افزود: بعد از ازدواج همراه با همسرم تصمیم گرفتیم که کار جهادی مستقلی را در حوزه‌ی آموزشی آغاز کنیم البته این طرح در دانشگاه همسرم یعنی دانشگاه تهران کلید خورده بود و تعدادی از نخبگان دانشگاه در این عرصه فعالیت می‌کردند که بعد از فارغ‌التحصیل شدن به شهرهای خود برگشتند و حالا آنها هم گروه‌های جهادی آموزشی تشکیل دادند.

سرپرست گروه جهادی سلمان اذعان کرد: سال ۹۳ با چهار نفر از دانشجویان دانشگاه تهران و دانشگاه بین الملل قزوین کار جهادی را آغاز کردیم. همسرم مدرس عربی بود و من مدرس ریاضی البته که شروع کار مشکلاتی را هم به همراه داشت زیرا ما جزو فرهنگیان نبودیم و حضور ما در مدارس با مشکلاتی همراه بود.

وی گفت: با گذشت زمان موفق شدیم تیم چهار نفره‌ی خود را به ۱۷ نفر تبدیل کنیم که البته بیشتر مدرسان تربیت‌یافته، محصلانی هستند که در کلاس‌های آموزشی ما شرکت می‌کردند.

این جهادگر عرصه‌ی آموزش اذعان کرد: عاملی که ما را به فعالیت در عرصه‌ی آموزش مناطق محروم ترغیب می‌کرد، این بود که فرهنگ و آموزش یک امر اساسی در کشور است اما متاسفانه خیلی مورد توجه قرار نمی‌گیرند.

وی اذعان کرد: از ثمرات پیروزی انقلاب بهره‌مندی مناطق محروم از امکانات تحصیلی بود؛ اما تنها انقلاب‌کردن کافی نیست بلکه پاسداری از انقلاب به مراتب مهم‌تر از انقلاب است و زمانی که ما دیدیم انقلاب و کشور ما نیازمند یک حرکت جهادی مستمر در حوزه‌ی آموزش است، فعالیت خود را آغاز کردیم.

این مدرس دروس کنکور بیان کرد: با وجود مشکلات موجود گروه جهادی سلمان تلاش می‌کند تا نوع متفاوتی از جهاد آموزشی و خدمات کنکوری را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهند و با این کار بتوانند نیروهای انقلابی را برای پیشرفت جامعه تربیت کنند.

وی درباره‌ی اهداف مهم گروه جهادی "سلمان" بیان کرد: گروه جهادی "سلمان" با اهداف مختلفی از جمله حضور مستمر در مناطق آموزشی تشکیل شد؛ زیرا مسئله‌ی آموزش و فرهنگ تنها با برگزاری جلسات و دوره‌های کوتاه مدت به نتیجه منتهی نمی‌شود.

پورزادی افزود: از سوی دیگر خدمات آموزشی باید به صورت رایگان در اختیار مردم قرار بگیرد؛ زیرا اگر مناطق محروم به علت نبود هزینه از خدمات آموزشی بی‌بهره باشند نوعی دوگانگی تحصیلی و فرهنگی در جامعه ایجاد می‌شود‌.

وی بیان کرد: در همین راستا گروه جهادی "سلمان" با شعار "مسجدسنگری برای کنکور" فعالیت خود را در مناطق محروم از جمله طارم سفلی، طارم اولیا، کوهین، کوهگیر، ضیاءآباد و آبیک آغاز کرد و تاکنون موفق شده به حدود ۷۵۰ دانش‌‎آموز خدمات آموزشی کنکور ارائه دهد که از این تعداد حدود ۳۰۰ دانش‌آموز در دانشگاه‌های روزانه و ۹۵ دانش‌آموز در دانشگاه فرهنگیان مشغول تحصیل هستند.

این جوان جهادگر عنوان کرد: ارائه‌ی خدمات مشاوره‌ای ما به گونه‌ای است که دانش‌آموزان را بنا به استعدادها، علایق و نیاز منطقه‌ی زندگی به انتخاب رشته‌ی تحصیلی مناسب سوق می‌دهیم؛ علاوه بر این موضوعات درتلاشیم تا دانش‌آموزان و دانشجویان تنها به کتب درس و دانشگاه اکتفا نکنند بلکه در هر زمینه‌ای بقدری رشد پیدا کنند تا بتوانند در آینده به یک فرد کارآمد انقلابی تبدیل شوند و در راستای خدمت به کشور بکوشند.

وی تصریح کرد: در راستای ارائه‌ی خدمات آموزشی کم کم با مشکلات دیگری مانند صعب‌العبور بودن مناطق محروم و مشکلات دریافت مجوز مواجه شدیم از سوی دیگر ما جزو فرهنگیان نبودیم و این فعالیت را کمی سخت می‌کرد؛ به همین منظور تصمیم گرفتیم برای استفاده آسان و همگانی افراد از آموزش‌ها، کار تولید فیلم با کیفیت آموزشی را آغاز کنیم.

سرپرست گروه جهادی "سلمان" ابراز کرد: همانطور که برای برگزاری کلاس‌ها از مساجد استفاده کرده‌ بودیم برای تولید ویدیو هم به سراغ مساجد رفتیم. به کمک خیرین و هیئت‌امنای مساجد به ویژه مسجد حضرت ابوالفضل(ع) در این مسجد استودیو کوچکی ایجاد کرده و از آذرماه سال ۹۸ کار تولید محتوای آموزشی را آغاز کردیم.

 

وی ادامه داد: تولید فیلم با کیفیت و محتوا، روند کار را به شکل بهتری پیش می‌بَرد؛ زیرا همه‌ی دانش‌آموزان قابلیت استفاده از فیلم ویدیو را دارند که ما به منظور دسترسی بهتر دانش‌آموزان به محتویات آموزشی سایتی در این زمینه طراحی کردیم.

این مدرس دروس کنکوری گفت: با توجه به سوابق و تجربیاتی که از اردوهای جهادی آموزشی در سایر استان‌ها از جمله مناطق سیل زده داشتیم، تصمیم گرفتیم در بخشی از سایت، گزینه‌ی درخواست مساجد را هم اعمال کنیم تا مساجد بخش‌های مختلف استان و حتی کشور که نیازمند خدمات آموزشی کنکور هستند بتوانند علاوه بر استفاده از کلیپ‌های آموزشی از خدمات حضوری مدرسین نیز بهره‌مند شود. یعنی درصورت نیاز و حد حساب رسیدن دانش‌آموزان در سایر مناطق کشور ما آماده‌ی خدمت‌رسانی باشیم.

وی گفت: اگرچه در کشور انجام خدمات آموزشی با کیفیت و مستمر، خیلی جا نیفتاده و کمک‌های خیرین در حوزه‌ی آموزش و فرهنگ‌سازی کمی کمرنگ است یا اینکه با وجود خدمات خوب جهادی توجه کمتری به بخش آموزشی می‌شود؛ اما امیدواریم با پرورش نیرو و انجام وظیفه‌ی خود بتوانیم در آینده‌ی نه چندان دور، نیروهای انقلابی و با انگیزه‌ی بسیاری در کشور داشته باشیم.

پورزادی بیان کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا بیشتر برنامه‌های ما برای برگزاری اردوهای آموزشی و حضور در مناطق کمرنگ شد؛ اما این به معنای توقف و یا اتمام کار نبود بلکه ما در این حوزه توانستیم با استفاده از نرم‌افزارهای کم‌حجم اینترنتی، کلاس‌های خود را به صورت آنلاین و اجرای زنده از طریق شبکه‌های اجتماعی برگزار کنیم که با این وجود دانش‌آموزان به راحتی می‌توانستند با مدرسین ارتباط برقرار کرده و سوالات خود را مطرح کنند.

وی اعلام کرد: اما در این میان افرادی بودند که از خدمات آموزشی و اینترنت بهره‌مند نبودند که ما تصمیم گرفتیم طرح اتحاد آموزشی را در این مناطق ایجاد کنیم، به گونه‌ای که کلاس‌های آنلاین را ضبط کرده و به دست دانش‌آموزان می‌رسانیم و دانش‌آموزان با اتحاد و همکاری و به اشتراک‌گذاشتن ابزارهای آموزشی می‌توانند مراحل آموزشی را به خوبی طی کنند.

این جهادگر درباره‌ی نتایج فعالیت‌های خود عنوان کرد: زمانی که می‌بینیم حضور ما در مناطق محروم به عاملی برای افزایش انگیزه‌ی دانش‌آموزان تبدیل شده و بیشتر افراد تیم ما را همان دانش‌آموزان مناطق محرومی تشکیل می‌دهند که روزی پای کلاس‌های ما نشسته‌اند، احساس موفقیت می‌کنیم.

 

وی ادامه داد: موفقیت تنها در همین نقطه خلاصه نمی‌شود بلکه موفقیت اصلی زمانی است که کشور ما لبریز از جهادگران و خدمت‌گزاران انقلابی باشد که از هیچ تلاشی برای پیشرفت کشور کوتاهی نمی‌کنند.

پورزادی با اشاره به مشکلات آموزشی تصریح کرد: کشور و مردم ما نیازمند نیروهای فرهنگی باانگیزه، روحیه‌ی قوی و با حوصله هستند و لازم است آموزش و پرورش تلاش بیشتری برای تربیت نیروی انسانی و گزینش این قشر کند، چراکه معلمین تاثیرگذارترین افراد در پیشرفت کشور هستند.

این جوان جهادگر افزود: کشور نیازمند دبیران دلسوز و با روحیه‌ است و تبعید افراد بی‌حوصله و بی‌انگیزه به مناطق محروم کار درستی نیست و این مسئله می‌تواند به مراتب تاثیرات منفی در کشور ایجاد کند.

وی در پایان بیان کرد: پرورش یک دبیر خلاق و دلسوز می‌تواند در تربیت نیروی انقلابی تاثیر بسزایی داشته باشد و می‌توان به صراحت گفت با وجود دبیر با تدبیر مدارس دیگر نیازی به مشاورین ندارند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: سرپرست گروه جهادی مناطق محروم ارائه ی خدمات خدمات آموزشی تصمیم گرفتیم دانش آموزان آغاز کردیم ی آموزشی کلاس ها ی آموزش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۰۵۶۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز طرح رایگان فلورایدتراپی دانش آموزان در مراغه

حق گشایی گفت: در طرح رایگان فلورایدتراپی دندان‌های دانش آموز مدارس ابتدایی مراغه ۲ بار به صورت رایگان فلورایدتراپی می‌شود.

حق گشایی افزود: این طرح به همت کارشناسان دندان خانه‌ها و مراکز بهداشت در مدارس شهری و روستایی اجرا می‌شود.

وی اضافه کرد: فلورایدتراپی روشی ایمن، بی خطر و بدون درد برای جلوگیری از پوسیدگی دندان در کودکان ۶ تا ۱۴ سال است.

 معاون بهداشتی رئیس دانشکده علوم پزشکی مراغه گفت: در این طرح بهداشتی دندان‌های دانش آموزان معاینه و آنهایی که پوسیدگی بیش از حد و نیاز به جرم گیری دارند به پزشک متخصص معرفی می‌شوند.

حق گشایی افزود: در این طرح فلوراید روی دندان‌ها مالیده می‌شود تا مینای دندان تقویت شده و مقاومت بیشتری در برابر پوسیدگی داشته باشد.

وی گفت: این طرح امسال در ۲۰۰ مدرسه ابتدایی مراغه اجرا خواهد شد.

در شهرستان مراغه بیش از ۵۳ هزار دانش آموز در حال تحصیل هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • تجلیل از دندانپزشکان جهادگر در همدان
  • ارائه خدمات درمانی به ۱۹۸ بیمار مبتلا به هموفیلی
  • فعالیت ۷۴۰ گروه جهادی در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد
  • ارائه پنج هزار و ۸۰۰ خدمت بسیجیان جامعه پزشکی در چهارمحال و بختیاری
  • فعالیت ۷۴۰ گروه جهادی در مناطق مختلف استان
  • فعالیت هزارو ۵۷۲ گروه جهادی در نوروز و رمضان ۱۴۰۳
  • ارائه بیش از ۵ هزار و ۸۰۰ خدمت رایگان از سوی بسیجیان جامعه پزشکی
  • جهاد دندانپزشکی در رودان/خدمات قرارگاه مردم به ۲۲۰ هزار خدمت رسید
  • آزمایشگاه سیار در اختیار دانش‌آموزان محروم
  • آغاز طرح رایگان فلورایدتراپی دانش آموزان در مراغه