Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

در 12 اردیبهشت ماه سال گذشته بود که معافیت های هشت کشور از تحریم های نفتی ایران لغو شد. این موضوع تاثیر بسزایی را بر روی درآمدهای نفتی و بودجه گذاشت، به طوری که در تابستان سال گذشته بود که اعلام شد بودجه سال 98 با کسری 150 هزار میلیارد تومانی رو به رو خواهد شد.

به گزارش تابناک اقتصادی، پس از آن، دولت سعی کرد تا لایحه بودجه سال 99 را بر مبنای درآمدهای تحقق پذیر تنظیم کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از جمله منابعی درآمدی که دولت برای سال جاری بسیار بر روی آن حساب باز کرد، درآمدهای مالیاتی بودند. دولت این درآمدها را در مقایسه با سال 98، حدود 30 هزار میلیارد تومان افزایش داد و به 175 هزار میلیارد تومان رساند.

دولت و مجلس تلاش کردند تا با تعیین پایه های مالیاتی جدید تحقق این 175 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی برای سال جاری را امکان پذیر کنند. مالیات بر خانه های خالی از سکنه از جمله این پایه های مالیاتی جدید بود که پرونده آن سال های سال به نوعی خاک می خورد و در شرایط فعلی می توانست اجرای آن یکی از منابع تامین کننده درآمدهای مالیاتی باشد.

در همین رابطه علی اصغر یوسف نژاد نماینده مردم ساری در مجلس و نائب رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال 99 طی مصاحبه ای در دی ماه سال گذشته گفت: اعضای کمیسیون تلفیق با مصوبه خود خانه های خالی را مشمول اخذ مالیات کردند.

چه تعداد خانه خالی از سکنه وجود دارد؟

آمارهای جدید و رسمی از این که چه تعداد مسکن هم اکنون خالی از سکنه هستند وجود ندارد اما بر اساس گزارش معاونت اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی، نرخ واقعی خانه ‌های خالی در کشور در سال 1385 حدود 4.2 درصد (معادل ۶۳۳ هزار واحد خالی) بوده است که این تعداد در سال 1390 به حدود 8.3 درصد (معادل ۱.۶ میلیون واحد خالی) و در سال 1395 به حدود 11.3 درصد (معادل ۲.۶ میلیون واحد خالی) افزایش یافته است.

همان گونه که ملاحظه می شود در سال 1395 تعداد خانه های خالی به کل خانه های موجود حدود 11 درصد می باشد که این نشان می دهد از هر 10 خانه در کشور حداقل یک خانه خالی از سکنه می باشد. آمارها نشان می دهند وضعیت خانه های خالی در تهران بحرانی ‌تر است. تعداد خانه ‌های خالی در تهران از ۳۲۷ هزار واحد در سال ۱۳۹۰ به ۴۹۰ هزار واحد در سال ۱۳۹۵ افزایش یافته و با توجه به این آمار ۱۳ درصد از کل موجودی واحدهای مسکونی پایتخت خالی است. این در حالی است که مطابق استاندارد جهانی، نسبت خانه ‌های خالی بین ۴ تا ۶ درصد کل واحدهای یک شهر یا کشور است.

وزیر راه و شهرسازی: تعداد مسکن از آمار خانوار بالاتر است

هفته گذشته محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با رادیو اقتصاد در پاسخ به سئوالی مبنی بر دلیل ورود دیرهنگام دولت به طرح اقدام ملی مسکن گفت: ما در سال‌های اخیر کمبود مسکن نداشته ایم. آمار‌ها نشانگر این است که تعداد مسکن از آمار خانوار بالاتر است. منتهی توزیع آن اشکال اساسی دارد. در این میان، جامعه‌ای وجود دارد که روز به روز توان مالی برای خرید و یا اجاره مسکن را ندارند از اینرو طرح مسکن ملی برای این دسته از افراد طرح ریزی شده است. وی همچنین اظهار داشت: الان واحد‌های خالی زیادی در ایران وجود دارد که اگر مالیات بر خانه‌های خالی به اجرا درآید عامل فشاری برای فروش یا اجاره مسکن خواهد بود که در نهایت قیمت خرید یا اجاره مسکن را کاهش می‌دهد.

پیش نیاز مالیات ستانی از خانه های خالی چه بود؟

پیش نیاز مالیات ستانی از خانه های خالی راه اندازی "سامانه ملی املاک و اسکان" بود. تبصره ۷ ماده ۱۶۹ مکرر اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم مصوب تیر ماه ۱۳۹۴ مجلس شورای اسلامی، وزارت راه و شهرسازی را مکلف کرده بود تا ظرف مدت ۶ ماه سامانه ملی املاک و اسکان را با همکاری دستگاه های ذی ربط برای شناسایی خانه های خالی طراحی و راه اندازی کند.

کار راه اندازی سامانه ملی املاک و اسکان به کجا رسید؟

بعد از گذشت سال ها از تصویب قانون مالیات ستانی از خانه های خالی از سکنه و عدم راه اندازی سامانه ملی املاک و اسکان، در سال گذشته بود که تصمیمی جدی برای راه اندازی این سامانه جهت تسهیل وصول مالیات از خانه های خالی از سکنه گرفته شد.

بعد از کش و قوس های فراوان و وعده های داده شده برای راه اندازی این سامانه، در 29 بهمن ماه سال گذشته بود که محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی گفت: مسیری که در دوره قبلی برای راه‌اندازی سامانه طی شد مسیر درستی نبود و به سرانجام نرسید. بر اساس تکلیف قانونی ما این مسیر را اصلاح کردیم و از امروز این سامانه برای شناسایی خانه‌های خالی راه‌اندازی شد. وی افزود: هدف این است که با راه‌اندازی این سامانه سوداگردی در بخش مسکن مهار شود تا سرمایه در گردش برای تولید و عرضه مسکن صدمه نبیند. وزیر راه و شهرسازی از تمام دستگاه‌های اطلاعاتی خواست اطلاعات لازم را به این سامانه بدهند تا سازمان امور مالیاتی کشور بتواند تکلیف قانونی خود را بموقع و به آسانی انجام دهد.

سامانه راه اندازی شد یا نرم افزار سامانه رونمایی شد؟

در حالی وزیر راه و شهرسازی در 29 بهمن ماه سال گذشته خبر از راه اندازی سامانه املاک و اسکان داد که محمود محمودزاده معاون وی طی مصاحبه ای در مورخه 25 فروردین ماه سال جاری اظهار کرد: امیدواریم تا پایان خرداد امسال اطلاعات سامانه ملی املاک و اسکان تکمیل و برای استفاده تحویل سازمان امور مالیاتی می شود.

در 4 اردیبهشت ماه سال جاری نیز امیدعلی پارسا رئیس سازمان امور مالیاتی کشور طی مصاحبه ای گفت: سامانه ملی املاک و اسکان هنوز در اختیار این سازمان قرار نگرفته است.

این مصاحبه ها نشان می داد که گویا هنوز خبری از راه اندازی سامانه املاک و اسکان نیست و احتمالا در 29 بهمن ماه سال گذشته تنها مراسم رونمایی از نرم افزار این سامانه بوده است!

وزیر راه و شهرسازی: سامانه به سازمان امور مالیاتی تحویل داده شده است

هر چند رئیس سازمان امور مالیاتی در 4 اردیبهشت ماه اعلام کرد که هنوز این سامانه در اختیار این سازمان قرار نگرفته است و محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی وعده تحویل آن تا پایان خردادماه سال جاری را داد، اما در 8 اردیبهشت ماه سال جاری محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در مصاحبه ای با شبکه ایران کالا گفت: در بحث تقاضا نیز ما به تکلیف قانونی خود در خصوص  طراحی سامانه جامع املاک و اسکان جامه عمل پوشاندیم و با یک متدولوژی متفاوت، این سامانه را طراحی و در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دادیم. این سازمان می‌تواند با توجه به بانک داده‌ای که در اختیارش قرار داده‌‌ایم و با تحرک خود، خانه‌های خالی را شناسایی کند و قبض مالیات را برای واحدهای خالی بفرستد. این اقدام باعث می‌شود که مالکان این واحدها یا نسبت به فروش این واحدها اقدام کنند و یا واحدها را از طریق اجاره واگذار کنند.

با این اظهار نظر وزیر راه و شهرسازی و ادعای تحویل سامانه ملی املاک و اسکان به سازمان امور مالیاتی، حالا دوباره توپ در زمین این سازمان می باشد.

آیا سرنوشت مالیات ستانی از پزشکان در انتظار مالیات ستانی از خانه های خالی است؟

در حالی که حدود 40 روز از سال جاری گذشته است و دولت نیاز مبرمی به تحقق درآمدهای مالیاتی در شرایط شیوع ویروس کرونا و زمین گیر شدن کسب و کارها دارد اما همچنان سرنوشت راه اندازی سامانه ملی املاک و اسکان و مالیات ستانی از خانه های خالی در هاله ای از ابهام می باشد و مشخص نیست که این سامانه در بهمن ماه سال گذشته راه اندازی شده بود یا خیر؟ و یا در سال جاری بالاخره این سامانه به سازمان امور مالیاتی تحویل داده شده است یا خیر؟

به هر صورت هر چند که امید علی پارسا رئیس سازمان امور مالیاتی در مصاحبه 4 اردیبهشت ماه خود اعلام کرد که به طور قطع و یقین امسال مالیات بر خانه‌های خالی به عنوان یک پایه مالیاتی جدید در کشور دنبال خواهد شد اما با توجه به تجربه نصب کارتخوان پزشکان و مالیات ستانی از آن ها در سال گذشته (قرار بود از ابتدای سال گذشته با نصب کارتخوان در مطب پزشکان از آن ها مالیات گرفته شود اما کار نصب کارتخوان پزشکان تا بهمن ماه سال گذشته به طول انجامید)، این ترس وجود دارد که مالیات ستانی از خانه های خالی نیز به سرنوشت مالیات ستانی از پزشکان دچار شود و تا اواخر سال جاری سازمان امور مالیاتی و وزارت راه و شهرسازی همچنان درگیر راه اندازی سامانه ملی املاک و اسکان باشند. 

در شرایطی که به زعم کارشناسان تحقق حدود 30 هزار میلیارد تومان از درآمدهای مالیاتی سال جاری در هاله ای از ابهام قرار دارد، این گونه چالش ها نیز می تواند این رقم عدم تحقق درآمدهای مالیاتی را افزایش دهد و دولت را با مشکلات عدیده  و کسری بودجه شدیدتری رو به رو کند. بهتر است در این شرایط که کرونا آسیب های جدی را به درآمدهای دولت وارد کرده است، سازمان ها و نهادها کمی هماهنگ تر و جدی تر عمل کنند تا این آسیب ها بیشتر نشود.

منبع: تابناک

کلیدواژه: ویروس کرونا سینا کمالخانی سهام عدالت سردار حاجی زاده دعای روز هشتم رمضان خانه های خالی کارتخوان پزشکان پایه های مالیاتی مالیات ویروس کرونا سینا کمالخانی سهام عدالت سردار حاجی زاده دعای روز هشتم رمضان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۰۶۳۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اظهارنامه پیش فرض ثمره اجرای سامانه مودیان

 

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، محمد نوری دستیار و مشاور رئیس کل سازمان امور مالیاتی در حوزه هوشمندسازی نظام مالیاتی در نشست مسئولان مالیاتی با نخبگان افزود: سال‌های گذشته یکی از آرزو‌های پیشکسوتان حوزه مالیات فراهم شدن ساختاری برای محاسبه  پیش فرض مالیات مودی بود که با تحقق این آرزو، برای نخستین بار از فروردین اظهارنامه‌های پیش فرض مالیات بر ارزش افزوده زمستان ۱۴۰۲ بصورت سیستمی محاسبه می‌شود.

نوری با اشاره به اینکه در حوزه هوشمندسازی قوانین و نرخ‌های متفاوتی در حوزه مالیات وجود دارد و برای تسهیل این موضوع، سامانه مودیان را با نرخ‌های متعدد پوشش دادیم، گفت: برای تسهیل و عادلانه شدن محاسبات در سامانه مودیان برای کالا‌ها و خدمات، شناسه عمومی و تخصصی قرار دادیم.

وی همچنین به سه پایه اصلی مالیات یعنی درآمد، مصرف و ثروت اشاره کرد و افزود: در مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی (مالیات بر شرکت‌ها) عقب ماندگی خاصی در مقایسه با سایر کشور‌های پیشرفته نداریم، اما در بحث مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی عقب ماندگی وجود دارد که برای جبران آن، توسعه ظرفیت محاسبه مالیات  با تکیه بر داده‌هاست.

دستیار و مشاور رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت : طبق «قانون تسهیل تکالیف مودیان» تمام هزینه‌های مربوط به صدور صورتحساب الکترونیک را دولت متقبل شده و لازم نیست مودی هزینه ای بپردازد  و چنانچه مودی بخواهد خدمات تکمیلی یا مشاوره‌ای از شرکت‌های معتمد در یافت کند، باید هزینه‌ پرداخت کند.

دیگر خبرها

  • مصوبه جدید مالیاتی مجلس: بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد
  • ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره در انتطار مصوبه مجلس
  • تصویب طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره، راهکاری برای معاملات شفاف در بازار مسکن
  • سکو‌های انتشار آگهی املاک ساماندهی می‌شوند
  • ۳۶ هزار میلیارد ریال اعتبار مالیات بر ارزش افزوده در زنجان هزینه شد
  • مهار اجاره بها مسکن با مصوبه مجلس/ امکان ثبت غیرحضوری دارایی‌های مردم فراهم می‌شود
  • ۲ هزار میلیارد ریال درآمد مالیاتی به سلامت گلستان اختصاص یافت
  • ثبت تمامی آگهی‌های انتشار در سکو‌های اینترنتی در سامانه املاک و اسکان الزامی شد
  • اظهارنامه پیش فرض ثمره اجرای سامانه مودیان
  • مانع تراشی در مسیر شفافیت بازار مسکن